Ο Γάλλος φωτογράφος Clement Chapillon, στη νέα του συλλογή, αμφισβητεί αρκετές από τις έννοιες που κατά καιρούς έχουμε συνδέσει με το Αιγαίο γενικότερα και τις Κυκλάδες ειδικότερα. Ανακάλυψε την Αμοργό πριν δεκαπέντε χρόνια, και με τον καιρό έγινε κάτι σαν εμμονή. Το 2018, ξεκίνησε ένα ντοκιμαντέρ, η προετοιμασία του οποίου κράτησε δυο χρόνια. Κατέγραψε την οικειότητα, την τοπογραφία και τη δημοτική γλώσσα του νησιού.

Η για πολλούς απομακρυσμένη Αμοργός, είναι ένα από τα ελληνικά νησιά με τους λιγότερους κατοίκους, αλλά και ένα από τα πιο γοητευτικά. Δεμένη με τις παραδόσεις της αλλά και ανοιχτή για όποιον θέλει να την ανακαλύψει με ολόδικούς του τρόπους. 

“Ισορροπεί ανάμεσα στον ουρανό και τη θάλασσα. Είναι η ριζοσπαστική και απόλυτη καταγωγή. Είναι μια φυλακή, άπιαστη και φωτεινή. Είναι ένας χώρος στον οποίο μπορεί κανείς να χάσει τον εαυτό του, να αποκαλύψει τον εαυτό του. Δεν είναι ούτε εντελώς εδώ, ούτε εντελώς αλλού. Το νησί είναι ένα θραύσμα, μια συντομογραφία του κόσμου”. 

Τι συμβαίνει στην ταυτότητα όταν περιτριγυρίζεται από νερό σε κάθε μεριά;

Τι συμβαίνει με τη σχέση μας με το ιερό, το ορυκτό, το ζωικό και το φανταστικό;

Αν η λέξη απομονωμένος σημαίνει κυριολεκτικά “παίρνω τη μορφή νησιού”, πώς μπορούμε να δώσουμε μορφή στο αίσθημα της νησιωτικότητας;

Όσο περνάει ο καιρός, το αμπάρι του νησιού γίνεται όλο και πιο απαιτητικό, ο χρόνος και ο χώρος διαστέλλονται, ένα αίσθημα εγκατάλειψης μας παραβιάζει κάτω από το θρυμματισμένο βλέμμα των εικόνων. Όπως είπε η μυθιστοριογράφος, Francesca Melandri, “αν θες να κρατήσεις κάποιον πραγματικά χώρια, δεν υπάρχει τοίχος ψηλότερα από τη θάλασσα”. Με την απομόνωση έρχεται μια πόλωση, εξίσου σκοτεινή και φωτεινή. Κάτω από την άψογη λευκότητα των τοίχων και την καστανόξανθη ομορφιά των βράχων, κρύβεται ένα μυστήριο, μια ανησυχητική παραξενιά. 

Το “Les Rochers Fauves” μπαίνει σε διάλογο με ένα από τα πρώτα γραπτά σε αυτό το νησί, κάτω από την πένα του αρχαιολόγου, Gaston Deschamps, ο οποίος το 1180 έγραψε: “Η Ελλάδα σήμερα”. Τότε διαμορφώνεται μια νησιωτική μυθολογία με διαφορά σχεδόν 140 ετών, όπου ένα παλίμψηστο λέξεων από το παρελθόν αντηχεί με τις σημερινές εικόνες. 

Η Αμοργός του Clement Chapillon μέσα από 19 φωτογραφίες: 

ΠΗΓΗ: THE GREEK FOUNDATION

Διαβάστε ακόμα στο Provocateur:

Πήγαμε στην Αμοργό και δοκιμάσαμε τι πρέπει να φάτε

Έψαξα εισιτήρια για τριήμερο στις Κυκλάδες και έβαλα τα κλάματα μετά

ΣΟΥΒΕΝΙΡ: όταν οι Κυκλάδες γίνονται πιο μικρές και ακόμα πιο ερωτεύσιμες