Χωρίς υπερβολή, υπάρχει μια φωτογραφία που έχουν δει όλοι. Άνθρωποι κάθε γενιάς. Οι παλιότεροι σε έντυπα, οι νεότεροι σε Instagram stories. Πρόκειται για το φιλί που αποτύπωσε ο φωτογράφος Άλφρεντ Αϊσεντάεντ το απόγευμα της 14ης Αυγούστου 1945. Εκείνο το φιλί μεταξύ ενός ναύτη και μιας νοσοκόμας, που τελικά έμεινε στην ιστορία.
Ο ναύτης Τζορτζ Μεντόσα και η νοσοκόμα Γκρέτα Φρίντμαν αντάλλαξαν ένα κινηματογραφικό φιλί στην Times Square, με τη φωτογραφία που τράβηξε ο Αϊσεντάεντ να βρίσκει τη θέση της, τυπωμένη, στο περιοδικό Life. Στην πραγματικότητα, εκείνη η φωτογραφία συμβολίζει τη νέα σελίδα που άνοιξαν οι ΗΠΑ, περνώντας από τον ζόφο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, σε μια μεταπολεμική περίοδο, μια εποχή αισιοδοξίας. Τίποτα το ψυχροπολεμικό δεν προμήνυε αυτό το φιλί, βέβαια. Σε κάθε περίπτωση, όμως, τυπώθηκε σε μαγνητάκια και αφίσες, αναπαράχθηκε από ανθρώπους κάθε ηλικίας και γενιάς και γιορτάστηκε ως μια από τις πιο ιστορικές φωτογραφίες.
Τώρα τη σκυτάλη να “πειράξει” λίγο το κλικ αυτό πήρε και η καλλιτέχνιδα Amy Sherald, η οποία το αποτυπώνει με τον δικό της τρόπο.
Στον πίνακα “For love, and for country”, παρουσιάζονται δυο μαύροι ναύτες να ανταλλάσσουν ένα παθιασμένο φιλί. Αν μπορούσαμε να μαντέψουμε, θα λέγαμε πως αυτοί οι δυο είναι τρελά ερωτευμένοι.
Όπως αναφέρει το CNN, σε μια εποχή που τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων και των τρανσέξουαλ ατόμων στις ΗΠΑ κινδυνεύουν από έναν αριθμό-ρεκόρ νομοσχεδίων κατά των ΛΟΑΤΚΙ, η καλλιτέχνιδα δήλωσε πως ήθελε οι φίλοι της να νιώθουν ασφάλεια μέσα από το έργο της. “Βρισκόμαστε σε έναν τόπο όπου οι γάμοι μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου απειλούνται και όπου, συχνά, υπάρχει θανατηφόρα βία κατά των διαφυλικών και μη δυαδικών ατόμων”, δήλωσε στο CNN.
«Υπάρχει μια μακρά ιστορία λογοκρισίας και διαγραφής που βάρυνε το γκέι φιλί και συχνά αποκλείεται από την προβολή. Νομίζω ότι ζούμε τώρα σε μια στιγμή όπου η ανάπτυξη ενός φιλιού – και συγκεκριμένα ενός γκέι φιλιού – θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως οδοστρωτήρας».
Να αναφέρουμε κάπου εδώ, πως την τελευταία δεκαετία, η Sherald κυριαρχεί στη σύγχρονη αμερικανική τέχνη, με μεγαλύτερη αναγνώριση για το πορτραίτο της Μισέλ Ομπάμα, που δημιούργησε και που τώρα βρίσκεται κρεμασμένο στην Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων.
Το έργο της Sherald αποτελεί μέρος μιας νέας συλλογής εννέα πινάκων, που κάνει το ντεμπούτο της στην γκαλερί Hauser & Wirth του Λονδίνου αυτή την εβδομάδα κατά τη διάρκεια της Frieze London, με τίτλο “The World We Make”.