Το παράδοξο με το Instagram είναι ότι θεωρείται μια πλατφόρμα ανοιχτή για προοδευτικά projects, δημιουργικές φωτογραφίες, γρήγορη ενημέρωση, αναρτήσεις που εξυπηρετούν κάθε “προκλητική” -για πολλούς εκεί έξω- ατζέντα, όπως η φεμινιστική που φαίνεται να εκνευρίζει αρκετούς. Παράλληλα, όλη αυτή η απελευθέρωση και γυναικεία ενδυνάμωση τρακάρει πάνω στον καλά καμουφλαρισμένο συντηρητισμό του μέσου. Τα γυμνά σώματα, τα ακάλυπτα στήθη έχουν περίπου τρεις ώρες ζωής στο Instagram, μέχρι οι μηχανισμοί του να το αντιληφθούν και να αποφασίσουν πως το γυμνό δέρμα παραβιάζει τους όρους του και προσβάλλει τους χρήστες του. Κάπου εδώ να διευκρινήσουμε το αυταπόδεικτο: αυτό συμβαίνει με το γυναικείο γυμνό σώμα, το γυνακείο στήθος, το γυναικείο δέρμα.
Με λίγα λόγια, τα σώματα των γυναικών σεξουαλικοποιούνται με συνοπτικές διαδικασίες στο Instagram, το οποίο φαίνεται να προτιμά το αντρικό. Με τα όλα του. Απόδειξη η τελευταία ανάρτηση της Νατάσας Εξηνταβελώνη, η οποία και αποτελεί τη δεύτερη απόπειρά της να αναρτήσει μια εικόνα διακοπών, μέσα από τη θάλασσα, στην οποία το στήθος της είναι ακάλυπυο. Τιμωρεί το Instagram όσες αρνούνται να βουτήξουν με το πάνω μέρος του bikini; Όχι. Τιμωρεί όσες θέλουν να αναρτήσουν τη στιγμή. Στη δεύτερη απόπειρα ανάρτησης, η Νατάσα Εξηνταβελώνη χρησιμοποίησε τη φωτογραφία που της έφτιαξε η καλλιτέχνιδα Δέσποινα Σπύρου, στην οποία με τη βοήθεια του Photoshop, αντικατέστησε το στήθος της ηθοποιού με ένα αντρικό στέρνο. Αστείο και ενοχλητικό συνάμα το ότι αυτή η εικόνα δεν ενόχλησε την πλατφόρμα. Στην ανάρτησή της, η Εξηνταβελόνη μίλησε για την υποκρισία του Instagram και για τη ψευτοηθική του.
Συγκεκριμένα, έγραψε:
“Αυτή ήταν αρχικά μια εικόνα που τραβήχτηκε από τη φίλη και υπέροχη καλλιτέχνιδα @despina_spyrou στη Βουλιαγμένη, με το κορίτσι γυμνό στο νερό. Για εμένα ήταν μια εικόνα αγάπης, μελαγχολίας, ελπίδας μετά τη θλίψη & ένα σύμβολο ρευστότητας. Και ενώ ποτέ δε θα σκεφτόμουν ότι αυτή είναι μια προκλητική εικόνα, παρά το ότι ζωγραφίσαμε την περιοχή του στήθους μου για να συμμορφωθούμε στους όρους του instagram, τελικά αυτό τη βρήκε ακατάλληλη, και την κατέβασε.
Θα μου πεις σιγά το πρωτότυπο. Ναι. Αλλά δεν έχει να κάνει με καμία πολιτική ορθότητα. Είναι εντελώς συναισθηματική η τοποθέτησή μου.
Γιατί την ίδια ώρα εγώ ούτε γυμνισμό συνηθίζω να κάνω και τόσο, ούτε φεμινίστρια αξιώνω να λέγομαι (μου λείπει αρκετή ακόμη βιβλιογραφία αλλά το παλεύω). Όμως μιλάμε για ένα γυναικείο σώμα (το δικό μου εν προκειμένω) που σεξουαλικοποιείται, ακριβώς επειδή είναι γυναικείο (και άρα προκαλεί). Αυτό όταν το παθαίνεις είναι πάντα άδικο και πάντα σοκαριστικό. Αυτή είναι η ηθική του insta, που μετά από τόσα φίλτρα και ωραιοποίηση (ο θεός να την κάνει), βάζει όριο στην υπόνοια της θηλής του γυναικείου στήθους.
Και η μεγαλύτερη σφαλιάρα εδώ είναι η υποκρισία. Γιατί με ένα «σέξι» εσώρουχο θα ήταν όλα μια χαρά.
Έχω πρόβλημα με το σέξι εσώρουχο και με το κορίτσι που επιθυμεί να το φορέσει; Κανένα, μα κανένα. Ας είναι όσο γυμνό θέλει, σε όποια πόζα θέλει, όπως θέλει. Με ενοχλεί όμως η αντικειμενικοποίηση του γυναικείου σώματος, γιατί αυτή δεν εξυπηρετεί κανένα κορίτσι και καμία θηλυκότητα. Φτιάχνουμε ως κοινωνίες μια κοινή λογική, που καθόλου κοινή δεν είναι. Ίσως είναι απλώς η λογική της πατριαρχίας, καμία φορά η λογική του σεξιστή, που επειδή δεν του αρέσει κάτι ή δεν τον βολεύει, αυτό το κάτι ορίζεται ως παράλογο, άδικο, παράνομο,«αφύσικο».
Εν κατακλείδι, όλα αυτά τα ξέραμε. Όμως και πάλι δεν παύουν να σε απελπίζουν γιατί είναι συσσωρευμένα και επανέρχονται. Ζούμε σε δύσκολους καιρούς, και το να μοιραζόμαστε μια αυτονόητη αντίρρηση στα όσα γίνονται, δεν είναι καθόλου αυτονόητο.
Ευχαριστώ τη @despina_spyrou που με έντυσε με ένα ανδρικό στήθος για να είμαι συμβατή στα ψέμματα & της υπόσχομαι περισσότερο γυμνισμό από εδώ και πέρα στην πραγματική ζωή.”