Το 2007, έγινε μία από τις πιο ασυνήθιστες φωτογραφικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα στο Σικάγο, σε έναν χώρο αποθήκευσης. Εκεί θα βρεθεί ένα αρχείο φωτογραφιών που όχι μόνο θα μας έδινε μια εικόνα για τον κόσμο αυτού του άγνωστου μέχρι τότε καλλιτέχνη, αλλά θα μας έκανε γνωστές και τις οδυνηρές πτυχές στη ζωή χιλιάδων ανώνυμων ατόμων που απαθανατίστηκαν από αυτήν την αόρατη γυναίκα να βρέθηκε ανάμεσά τους.

Αυτή η μοναχική φωτογράφος ήταν η Βίβιαν Μέιερ. Εκείνη την εποχή της «μεγάλης ανακάλυψης», η Μέιρ ήταν ηλικιωμένη και φτωχή, έχοντας περάσει τη ζωή της στην αφάνεια δουλεύοντας ως νταντά για οικογένειες στο Σικάγο και τη Νέα Υόρκη. Αφού τα χρήματα για την ενοικίαση της αποθήκης ήταν πλέον απαγορευτικά για εκείνη, τα πάντα μέσα κατασχέθηκαν και πουλήθηκαν σε πλειστηριασμό.

Ο νεαρός κτηματομεσίτης που έτυχε να αγοράσει ένα κουτί με τα υπάρχοντά της άρχισε να κοιτάζει το περιεχόμενο και ανακάλυψε την εκπληκτική ομορφιά των φωτογραφιών που βρήκε. Με αυτόν τον απίθανο και επισφαλή τρόπο, το έργο της ζωής της ήρθε στο φως μόλις δύο χρόνια πριν από το θάνατό της.

Η νέα έκθεση, η Vivian Maier: Anthology παρουσιάζει το έργο της Μέιερ στο Ηνωμένο Βασίλειο και περιλαμβάνει πάνω από 140 φωτογραφίες της, κυρίως ασπρόμαυρες αλλά και τα μεταγενέστερα έγχρωμα πειράματά της καθώς και ταινίες Super 8 που δεν είχαν προβληθεί ποτέ.

Η ζωή της ως νταντά δεν ήταν η συνηθισμένη. Ήταν γνωστό ότι έπαιρνε τα παιδιά που πρόσεχε σε ενδιαφέρουσες και ασυνήθιστες ημερήσιες εκδρομές στην πόλη όχι μόνο για να τραβήξει τις ενδιαφέρουσες φωτογραφίες της αλλά και για να μεγαλώσει την έμφυτη παιδικής της περιέργεια. Tρία αγόρια που φρόντιζε από το 1956 έως το 1967, τα αδέρφια Γκένσμπουργκ, κατά τη συνταξιοδότησή της, της αγόρασαν ένα διαμέρισμα και, αργότερα, πλήρωσαν για το σπίτι που έζησε τα τελευταία της χρόνια.

Οι φωτογραφίες της Μέιρ από τη ζωή στο δρόμο της Νέας Υόρκης και του Σικάγου, σχηματίζουν μια περίπλοκη αφήγηση για την αμερικανική ζωή. Στη διπλή της ζωή ως street photographer, συγκέντρωσε περισσότερες από 150.000 εικόνες μαζί με ταινίες Super 8 και 16mm, prints, ηχητικές κασέτες και άφθονα φιλμ. «Οι εικόνες της Μέιερ προσφέρουν μια μοναδική θέα της ιδιοφυΐας στη δράση. Κάθε λήψη φαίνεται να έχει υδατογραφηθεί με μια αλάνθαστη γοητεία. Η ιστορία της είναι εξαιρετική», γράφει ο διευθυντής της γκαλερί, Άντονι Σπίρα. «Η νταντά που έζησε κρυφά ως φωτογράφος παγκόσμιας κλάσης, της οποίας το αξιοσημείωτο έργο παρέμεινε σχεδόν άγνωστο στη ζωή της, χαιρετίζεται τώρα ως μια από τις μεγαλύτερες φωτογράφους της αμερικανικής ζωής του 20ου αιώνα».

Κάθε φωτογραφία είναι εντελώς απορροφητική, ένα χρονογράφημα της ανθρωπότητας που αποτυπώνεται από τη δική της οπτική. «Η Βίβιαν είχε ένα χάρισμα να μπαίνει στην ιδιωτικότητα των ανθρώπων που φωτογράφιζε», γράφει η φωτογράφος Λίντα Ουίζντομ στο συνοδευτικό κείμενο της έκθεσης. «Η λαμπρότητά της στην ανάγνωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς είναι αναμφισβήτητη. Σαν τρέιλερ ταινίας, οι φωτογραφίες της μας αφήνουν περισσότερες ερωτήσεις παρά απαντήσεις».