“Egyption Love”. Οι πιθανότητες να έχεις ακούσει αυτό το κομμάτι είναι αυξημένες. Αν δεν έχει φτάσει ακόμα στα αφτιά σου, τότε θα γίνει σύντομα. Αυτός ο ήχος που θυμίζει -εκτός από την ονομασία του- το Κάιρο γράφτηκε στην Αθήνα, με κλειστά παράθυρα, υψηλή θερμοκρασία και έναν ανεμιστήρα να κάνει το γνωστό δρομολόγιο από τα δεξιά προς τα αριστερά, ανακυκλώνοντας ζεστό αέρα.
Γενικότερα, οι περισσότερες μουσικές του Γιώργου Μαντά aka Blend Mishkin γράφονται στην Αθήνα, αλλά με κάποιον όχι και τόσο περίεργο τρόπο, μάς μεταφέρουν από την τσιμεντένια αστική πραγματικότητα σε άλλες, περισσότερο εξωτικές και μυστήριες πολιτείες με το subtropical κλίμα να είναι αυτό που κυριαρχεί. Η μουσική, άλλωστε, έχει δύναμη και ανοίγει πόρτες που μπορούν να σε οδηγήσουν από τα Πετράλωνα στο μέρος της αρεσκείας σου, ανάλογα τα κέφια και το άλμπουμ που παίζει στα ηχεία σου.
Το Unity of Opposites, η νέα δουλειά του Blend Mishkin με τους Roots Evolution, κάνει ακριβώς αυτό: σε ταξιδεύει. Ναι, ακούγεται κλισέ, αλλά είναι μια αλήθεια. Για παράδειγμα, το The Crossing, η δική μου προσωπική αδυναμία από τον δίσκο, σε αναγκάζει να κοιτάξεις την βαλίτσα σου και να σκεφτείς το επόμενό σου ταξίδι. Αυτό του Blend Mishkin, πάντως, ξεκινάει σύντομα από το Gazarte στις 27 Ιουνίου, μεταφέρεται σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και φτάνει μέχρι την Ισπανία. Πριν γεμίσει τη δική του βαλίτσα με τα απολύτως απαραίτητα (ίσως ένα βιβλίο του Ηράκλειτου), όμως, έκανε μια στάση στο Provocateur για μια συζήτηση γύρω από το Unity of Opposites.
Unity of Opposites, λοιπόν. Θες να μου πεις για τον τίτλο, πώς προέκυψε και το concept που είχες στο μυαλό σου πριν ξεκινήσεις να το δουλεύεις;
Συνήθως πηγαίνω ανάποδα, δηλαδή οδηγούμαι στο concept και τον τίτλο αφού έχω πρώτα γράψει κάποια κομμάτια και αρχίζει να παίρνει σχήμα ένα άλμπουμ. Ξεκίνησα να βλέπω διάφορες ιδέες με σκοπό ένα νέο άλμπουμ στις αρχές καλοκαιριού του 2021. Ο τίτλος είναι βασισμένος πάνω στην θεωρία του Ηράκλειτου για την ενότητα των αντιθέτων, κατά την οποία όλα και όλοι εξαρτώνται από την συνύπαρξη τουλάχιστον δύο καταστάσεων που είναι αντίθετες μεταξύ τους.
Πώς ήταν να γράφεις μουσική το πανδημικό καλοκαίρι με κλειστά παράθυρα και ανεμιστήρες που ανακυκλώνουν ζεστό αέρα; (Ναι, διάβασμα το σχετικό ποστ).
Για μένα το καλύτερο μέρος που μπορείς να βρίσκεσαι το καλοκαίρι και να γράφεις μουσική, ειδικά τον Αύγουστο, είναι η Αθήνα, άδεια και έρημη. Ο ανεμιστήρας καλύτερα να είναι air-condition, αλλά παραμένω γραφικός.
Επηρέασε το τελικό αποτέλεσμα η όλη φάση της πανδημίας; Πάντως, ο δίσκος βγάζει ένα μυστήριο, ίσως παίζει ρόλο η μελωδία του Egyptian Love, του The Way και το ξεκίνημα του The Reveler.
Είμαι σίγουρος πως το επηρέασε, όπως επηρέασε και άλλαξε τα πάντα για όλους. Νομίζω πως κάνεις δεν είναι ο ίδιος μέτα από τις νέες συνθήκες που έφερε η πανδημία. Σε σχέση με τα προηγούμενα άλμπουμ υπάρχει μια κινηματογραφική ατμοσφαίρα μυστηρίου στα μουσικά θέματα αλλά το αποδίδω περισσότερο στην ανάγκη μου να γράψω κάτι τέτοιο.
Έχεις διάφορες συνεργασίες στον δίσκο. Θες να μου μιλήσεις γι αυτές, το σκεπτικό και το τελικό αποτέλεσμα;
Στο μεγαλύτερο κομμάτι του δίσκου συμμετέχει στα φωνητικά ο BNC καθώς είναι ο βασικός τραγουδιστής των Roots Evolution. Επίσης, μετά από ένα μεγάλο διάστημα κυκλοφορώ πάλι instrumentals, νομίζω πως ήθελα οι Roots Evolution να ακουστούν ως μπάντα γιατί είναι όλοι τους εξαιρετικοί μουσικοί. Ακόμα έχουμε μαζί μας τον Natty Campbell, έναν άριστο MC που συνεργάζεται με την Reggae Roast στην Αγγλία, τον Barry Ashworth (Dub Pistols) που μας συνδέουν πολλά χρόνια φιλίας και την Kit Kido από την Αθήνα. Η οικογένεια των Roots Evolution μεγάλωσε κι άλλο για τις ηχογραφήσεις. Προστέθηκαν σε αυτή η Κατερίνα Λιάκη στα πλήκτρα, ο Γιώργος Μπούκης και Γιώργος Καπής στις κιθάρες, Ilia Samsonov σαξόφωνο, Ζωή Προκοπίου φωνητικά, ο Πάνος Δημητρακόπουλος στο κανονάκι, ο Ashley Slater από τους θρυλικους Freakpower στο τρομπόνι και οι βασικοί Δημήτρης Στεργίου (General Sticks) Drums, Βασίλης Νιτσάκης μπάσο, Στέλιος Μίχας Εγγλέζος τρομπόνι και Basement Rats τρομπέτα. Οι ηχογραφήσεις έγιναν στο The Cave studio με μηχανικό ήχου τον Ekelon. Το εξώφυλλο του δίσκου είναι μια λινογραφία από τον Exidas.
Σκέψου την αγαπημένη σου κινηματογραφική σκηνή. Ποιο κομμάτι από το Unity of Opposites θα επέλεγες για να την «ντύσεις» μουσικά;
Μπορώ να ακούσω το Crossing να παίζει σε σκηνή του Ethos, μιας τουρκικής σειράς που στις σκηνές τις ακούγονται μουσικά κομμάτια από ιταλο-γαλλικές ταινίες της δεκαετίας του ’70 και για κάποιο παράξενο λόγο δένουν πολύ με σύγχρονες εικόνες από την Κωνσταντινούπολη.
Τι ακούς έντονα το τελευταίο διάστημα;
Το τελευταίο διάστημα ξανά-ανακαλύπτω τον Sun Ra, είναι τόσο μεγάλη η δισκογραφία του που μπορείς να ακούς μόνο αυτόν για μήνες. Επίσης βρίσκω πολύ ενδιαφέρουσες τις επανεκδόσεις της Habibi Funk με καλλιτέχνες από τα ’60s και τα ’70s από τον Αραβικό κόσμο.
Υπάρχει κάτι που σε «ενοχλεί» και κάτι που σε «χαροποιεί» από τη νέα γενιά μουσικών; Ας μιλήσουμε για Ελλάδα.
Η αλήθεια είναι πως το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής μουσικής μου προκαλεί αμηχανία ως ακροατή. Υπάρχουν αρκετές μπάντες και παραγωγοί που κάνουν ωραία δουλειά αλλά δεν υπάρχει κάτι που να με συναρπάζει. Ενώ ακούω πράγματα που είναι ωραία φτιαγμένα δεν βρίσκω κάτι να ταυτιστώ και να το ακολουθήσω.
Πού θα σε ακούσουμε το καλοκαίρι;
Το καλοκαίρι έχουμε μια σειρά από συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό με τους Roots Evolution. Παίζουμε σε Αθήνα, Καβάλα, Λάρισα, Σάμο, Κέρκυρα, Χίο, Πάτρα, Καλαμάτα και άλλα μέρη. Συνεχίζουμε για ένα μικρο τουρ σε Βέλγιο και Ολλανδία και καταλήγουμε μέσα Αυγούστου στην Ισπανία που εμφανιζόμαστε στο Rototom Sunsplash.