Σε ό,τι αφορά την κλιματική αλλαγή, οι μισοί κάτοικοι αυτού του πλανήτη την αντιμετωπίζουν ως ένα μακρινό worst case scenario, αλλά και πάλι, σενάριο. Οι άλλοι μισοί κατακλύζονται από ένα αίσθημα παράλυσης στη σκέψη της. Στο τέλος της μέρας, αυτό που έχουμε να κάνουμε όλοι είναι να κοιτάξουμε την αλήθεια κατάματα και να δεχτούμε τους βαθύτερους φόβους μας. Αυτό το διάκενο ανάμεσα στη σκέψη και τη συνειδητοποίηση του τι έρχεται, με μαθηματική ακρίβεια, αν συνεχίσουμε να ζούμε όπως ζούμε, έρχεται να στενέψει ο Γάλλος φωτογράφος και ψηφιακός καλλιτέχνης, Fabien Barrau, ο οποίος δεν διαστάζει να ψηλαφήσει την έκταση του κόνσπεπτ “κλιματική αλλαγή” και να μας αναγκάσει να αντιμετωπίζουμε το γεγονός ότι αυτό που μας περιμένει είναι ο ορισμός μιας δυστοπίας, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα σκαριά. 

Το “News From The Future” είναι η νέα του σειρά, μέσα από την οποία εξερευνά κάποια από τα πιο διάσημα αρχιτεκτονικά σημεία αναφοράς του πλανήτη και το πώς στον απόηχο της κλιματικής κρίσης. Όταν δηλαδή το χειρότερο σενάριο θα έχει γίνει πραγματικότητα. Τις εικόνες τις δημιούργησε με δυο βασικά όπλα: το drone του και τις εξαιρετικές του ικανότητες στο Photoshop. 

“Παραμένω πεπεισμένος πως μια απλή εικόνα μπορεί να έχει μεγαλύτερη επίδραση στους ανθρώπους, ειδικά τους νεότερους, ώστε να καταλάβουν τις πιθανότητες των επιπτώσεων της αδράνειας”, ανέφερε σε συνέντευξή του στο VICE ο φωτογράφος. Ο ίδιος αντιμετωπίζει τον εαυτό του σαν έναν εξερευνητή από το μέλλον, που χειρίζεται και ανακαλύπτει έναν νέο κόσμο που έχει πια καλυφθεί από ένα πέπλο ερημοποίησης, πλημμυρών και καταστροφών κάθε είδους. “Η σειρά”, όπως λέει, “είναι μια πρόβλεψη των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Δεν είναι επιστημονική δουλειά αλλά μια καλλιτεχνική δουλειά στην οποία είμαι εμπνευσμένος από τις πιθανότητες των δεδομένων του Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)”.

Τον Φεβρουάριο, η Επιτροπή δημοσίευσε μια αναφορά που προειδοποιούσε πως το “παράθυρο” για την αποφυγή των πιο σοβαρών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής είναι έτοιμο, πρακτικά, να κλείσει. Και πως εμείς, σαν είδος, πρέπει να δράσουμε άμεσα, για να αποφύγουμε τις καταστροφικές συνέπειες. 

Ο Barrau για να οπτικοποιήσει τις καταστροφικές αυτές συνέπειες, πέρασε τις φωτογραφίες που τράβηξε με το drone του, καθώς και άλλες που βρήκε στο διαδίκτυο, από ένα ρετουσάρισμα στο Photoshop. Κάπως έτσι, ο Πύργος του Άιφελ και το Κολοσσαίο στέκονται “περήφανα” και απολύτως μόνα σε ασυνήθιστες με τα τώρα δεδομένα συνθήκες. Εκτός αν σου είναι οικεία η εικόνα του Αγάλματος της Ελευθερίας να βρίσκεται κάτω από το νερό, μετά από σφοδρές πλημμύρες. Οι εικόνες πατούν τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στον σουρρεαλισμό και τη δυστοπία, και είναι βαθιά επηρεασμένες από κινηματογραφικές εικόνες και κάθε μορφής τέχνη που έχει επιχειρήσει να εξερευνήσει αυτό το “μετά”. 

“Από την παιδική μου ηλικία, ήμουν μεγάλος φαν του θέματος της μετα-αποκάλυψης και της κατάρρευσης του πολιτισμού”, δηλώνει ο Barrau στην ίδια συνέντευξη, προσθέτοντας πως συνειδητά έκανε τις φωτογραφίες πιο κινηματογραφικές, μετατρέποντάς τες παράλληλα και σε μια ωδή στις επιρροές του. Επί παραδείγματι, η εικόνα με τις δυο φάλαινες που κολυμπούν πάνω από την Αψίδα του Θριάμβου, στο Παρίσι, είναι ένας φόρος τιμής στον Γάλλο καλλιτέχνη Roland Cat, του οποίου τα έργα το 1970 και 1980 οπτικοποιούσαν θαλάσσια πλάσματα να κολυμπούν πάνω από βυθισμένες πόλεις. Μια άλλη επιρροή του είναι το ντοκιμαντέρ “Aftermath: Population Zero”. 

“Μου αρέσει να κάνει φωτογραφίες τοπίων και αρχιτεκτονικής και είχε την ευκαιρία να ταξιδέψω σε πολλές χώρες ώστε να φωτογραφίζω υπέροχα περιβάλλοντα”, τονίζει. “Αλλά με την πάροδο των χρόνων, όλο και πιο έντονα νιώθω τις καταστροφικές επιπτώσεις αυτής της κλιματικής κρίσης στη βιοποικιλότητα, τα τοπία και τους ανθρώπους. Φαίνεται δύσκολο για εμένα να συνεχίσω να προσποιούμαι ότι τίποτα δεν αλλάζει”. Και αυτή η δήλωση είναι μια σκληρή αλήθεια για όλους μας.