Αν το πρώτο που αναρωτηθήκατε είναι γιατί «Άρις» και όχι «Άρης», ανήκετε στην ίδια κατηγορία με εμάς. Ευτυχώς για όλους, όμως, το πρώτο που έκανε ο Άρις Γεροντάκης είναι να μου εξηγήσει ότι το όνομά του βγαίνει από το «Αριστοτέλης», οπότε περάσαμε γρήγορα από το απλό αυτό ερώτημα στα υπόλοιπα, λίγο πιο σύνθετα ερωτήματα που αφορούν τη μέχρι τώρα καριέρα του. Οι πιθανότητες να έχεις ακούσει τη φωνή του σε κάποια διαφήμιση ή κάποιο τηλεοπτικό τρέιλερ είναι πολλές, πάρα πολλές και αυτός ήταν ο κύριος λόγος που αποφάσισα να έρθω σε επαφή μαζί του μετά από ένα βίντεο που είδα τυχαία στο TikTok. Από τότε, χρόνος που αφιερώνω κάνοντας σκρόλινγκ στην «πλατφόρμα της νεολαίας» έχει αυξηθεί κατά πολύ και ο @arisgergr, όπως είναι το όνομα του προφίλ του, έχει παίξει ρόλο σε αυτό.

Είσαι voice actor, ηθοποιός, τραγουδιστής, μουσικός, YouTuber, σύζυγος και πατέρας. Πώς τα προλαβαίνεις όλα;

Δεν τα προλαβαίνω! Ποιος προλαβαίνει όλα τα όνειρά του, άλλωστε; Προσπαθώ να είμαι συνεπής προς την οικογένεια και τους πελάτες μου στις εκφωνήσεις. Τα υπόλοιπα πάντα έπονται και καταλήγουν να ανταγωνίζονται το ένα το άλλο και όλα μαζί τον ύπνο μου! Δε διστάζω να βγάλω από τη ζωή μου ακόμη και πολύ μεγάλες επενδύσεις. Σχεδόν κανείς, για παράδειγμα, δεν ξέρει ότι είμαι αρχιτέκτων ή ότι έχω γράψει μουσική για διαφήμιση, κινηματογράφο και θεατρικές παραστάσεις! Το τραγούδι και το θέατρο έχουν μπει στον πάγο τα τελευταία χρόνια, αλλά όταν βρω ή δημιουργήσω τις κατάλληλες συνθήκες θα επανέλθω και εκεί. Όταν μιλάς με κάποιον άγνωστο, πώς συστήνεσαι; Σίγουρα δεν αναφέρεις όλα τα παραπάνω. Εκφωνητής διαφημίσεων! Έτσι ξερά. Είναι πολύ πιο εύκολο. Πού να εξηγώ το “voice actor”, δεν έχει την ίδια απήχηση στα ελληνικά η μετάφρασή του. “Ηθοποιός φωνής”… Συνήθως αυτό ερμηνεύεται ως “μεταγλωττιστής”, αλλά προσωπικά έχω ασχοληθεί πολύ περισσότερο με διαφήμιση. Οπότε προτιμώ να περιορίσω την ταυτότητά μου προσωρινά στην πιο πετυχημένη (ή αναγνωρίσιμη) πτυχή μου και να δώσω την ευκαιρία στους συνομιλητές να ανακαλύψουν σιγά σιγά τις υπόλοιπες, όποτε και αν θέλουν.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Aris Gerontakis (@arisger)

Θα ήθελα να μείνουμε λίγο στο voice acting. Η φωνή σου είναι τρομερά οικεία, πού σε έχουμε ακούσει και πού σε έχουμε δει;

Από το 2002 μέχρι σήμερα με έχετε ακούσει σε πολλές διαφημίσεις. Αν θέλει κάποιος να με “πετύχει” σε κάποιο διαφημιστικό διάλειμμα, αρκεί να δει για λίγο Antenna, μιας και είμαι και στα trailer προγράμματος του καναλιού. Με έχετε (ίσως) δει μόνο σε μία: Είχα κάνει ένα πέρασμα στην καμπάνια “Επιβράβευση” της Τράπεζας Πειραιώς, το 2015. Α! Και στην καμπάνια του Σωματείου Εκφωνητών Διαφημιστικών Κειμένων Ελλάδας, φυσικά, μαζί με όλους τους φίλους και συναδέλφους που συμμετείχαν στην υπέροχη (και χιουμοριστική) καμπάνια μας “Ας κάνει καλύτερα ο καθένας τη δουλειά του. Γιατί την κάνει καλύτερα”. Σε μεταγλωττίσεις έχω δώσει τη φωνή μου στον Σκέλετορ στη νέα σειρά του He-Man στο Netflix (σκηνοθεσία Νίκος Σακαρέλλος και Θάνος Κερμίτσης) και σε ταινίες κινουμένων σχεδίων όπως Ο Γάτος Ο Φευγάτος (σκ. Χρήστος Θάνος), Η Κλεμμένη Πριγκίπισσα (σκ. Μαρία Ζερβού) και Μπισκοτοζωάκια (σκ. Νίκος Σακαρέλλος). Στο θέατρο έχω παίξει κυρίως στη Θεσσαλονίκη (“Rent”, “We Will Rock You” σκ. Άγγελος Κλωνάρης) και σε μία παραγωγή στην Αθήνα (“Το 6ο Πάτωμα” σκ. Μαριάννα Κάλμπαρη), πάντα σε musical δηλαδή.

Τι απαιτείται για να είναι κάποιος voice actor και πώς αποφάσισες να μπεις σε αυτό το χώρο;

Για τη μεταγλώττιση καλό είναι να υπάρχει υποκριτικό υπόβαθρο. Οι περισσότερο σκηνοθέτες προτιμούν να συνεργάζονται με πτυχιούχους ηθοποιούς. Αλλά ακόμη και οι καλύτεροι ηθοποιοί καμιά φορά δεν μπορούν να συγχρονίσουν με το video, καθώς αυτό είναι μία επιπλέον απαιτούμενη δεξιότητα. Όποιος δεν πληροί αυτές τις προδιαγραφές καθυστερεί πολύ την ηχογράφηση, γεγονός ασύμφορο και για τον ίδιο αλλά και για το studio: πληρωνόμαστε όλοι με το επεισόδιο ή με την ταινία, άρα η ταχύτητα είναι εξίσου σημαντική με την ποιότητα, αλλιώς η δουλειά είναι ασύμφορη για όλους. Επίσης οι ηθοποιοί πρέπει να έχουν άριστη τεχνική για να προστατεύουν τις φωνητικές χορδές τους όταν φωνάζουν ή αλλάζουν τέσσερις και πέντε χαρακτήρες μέσα στην ίδια παραγωγή. Για τη διαφήμιση, από την άλλη, δεν υπάρχει αντίστοιχο προαπαιτούμενο. Στα λεγόμενα “σπικάζ” χρειάζεται να είσαι εύπλαστος και δεκτικός σε οδηγίες, να μπορείς δηλαδή να ακούσεις σωστά και να μιμηθείς τον τρόπο που σου ζητείται να πεις μία φράση. Γι’ αυτό και οι τραγουδιστές συχνά είναι πιο κατάλληλοι για τις εκφωνήσεις διαφημίσεων από τους ηθοποιούς. Σιγά σιγά αναπτύσσεις τον προσωπικό, φυσικό τρόπο εκφοράς σου και τότε ξεκινάει η πραγματική καριέρα στις εκφωνήσεις: όταν έχεις βρει “τη φωνή σου”. Απαραίτητες αρετές στο επάγγελμα είναι η ευγένεια και το χιούμορ (για να αντιμετωπίζουμε δύσκολες καταστάσεις), η εχεμύθεια, η συνέπεια και το να μπορούν να σε βρίσκουν γρήγορα, μιας και συχνά ο χρόνος απόκρισης πρέπει να είναι εντός της ώρας.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Aris Gerontakis (@arisger)

Κεφάλαιο social media. Πόσο βοηθούν στην προώθηση της δουλειάς σου; Είναι απαραίτητα;

Πάντοτε θεωρούσα απαραίτητα τα social media για τη δουλειά μας. Όχι αναγκαστικά στην ανεύρεση νέων συνεργατών ή πελατών, μιας και ο κλάδος μας λειτουργεί ακόμη λίγο πιο παραδοσιακά, αλλά σαφέστατα γι αυτό που στο χωριό μου αποκαλούν “top of mind”: Δεν αρκεί να σε γνωρίζουν, πρέπει και να σε θυμούνται. Ακόμη και ένα λογοπαίγνιο σε ένα status update αποτελεί έκφραση της δημιουργικότητάς μας και επιτρέπει στους συνεργάτες μας να μας γνωρίσουν και να μας θυμηθούν όταν προκύψει ένα casting που ταιριάζει στη φωνή μας. Το να μοιράσουμε τα demo μας (δείγματα δουλειάς) στα studio είναι ίσως το 30% τη προσπάθειας που πρέπει να καταβάλλουμε. Το να περιμένουμε πότε θα χτυπήσει το τηλέφωνο δεν αρκεί. Παρατηρώ την αγορά στο εξωτερικό πολύ στενά τα τελευταία 12 χρόνια, όλοι οι επιτυχημένοι επαγγελματίες (είτε είναι επιχειρηματίες είτε είναι καλλιτέχνες) φροντίζουν να έχουν έντονη παρουσία στο διαδίκτυο. Το TikTok είναι μία μεγάλη έκπληξη για μένα, γιατί δεν αποτελεί απλώς έναν τρόπο επικοινωνίας με ήδη εδραιωμένες επαφές. Είναι η πρώτη πλατφόρμα που δίνει δημοκρατικά σε όλους το δικαίωμα για άμεση και ευρεία απήχηση, σε σημείο που παρατήρησα για πρώτη φορά να εμφανίζονται και νέοι συνεργάτες και πελάτες, απλώς και μόνο επειδή τους φάνηκα αστείος ή επειδή πιστεύουν ότι η απήχηση που έχει η φωνή μου θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις τους και σε περιβάλλον “κλασικής” διαφήμισης. Η αμεσότητα αυτού του app με εκπλήσσει σε πάρα πολλά επίπεδα!

Τι θεωρείς καλό YouTube content στις μέρες μας και τι αδιάφορο; Μήπως πλέον ξεφεύγουμε από αυτό και μεταφερόμαστε σταδιακά σε πλατφόρμες όπως το TikTok;

Μη μου το πειράζετε το YouTube! Το YouTube το αγαπώ και θα έχει πάντα τη θέση και τον ρόλο του στην καρδιά, στη ζωή και στη δουλειά όλων. Δε νομίζω ότι κινδυνεύει να εκθρονιστεί, για πολλούς λόγους. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης, μετά από το ίδιο το Google! Η “ταινιοθήκη” του είναι ανεξάντλητη και η αποτελεσματικότητά του αδιαπραγμάτευτη. Το TikTok από την άλλη είναι ένας πολύ σημαντικός νέος παίκτης με εκπληκτική δυναμική και τρομακτικά αποτελέσματα. Ενώ το YouTube έχει κατακλυστεί από προσεγμένο περιεχόμενο, τραβηγμένο με ακριβές κάμερες, αξιοζήλευτη κινηματογράφηση, σενάριο, teleprompter και επαγγελματικά φώτα, το TikTok έρχεται να αναδείξει κάτι που σε άλλες πλατφόρμεςήταν απλώς μία δευτερεύουσα λειτουργία, τα shorts δηλαδή (stories στο Facebook και στο Instagram), και να αναιρέσει όλον αυτόν τον επαγγελματισμό της παραγωγής. Προσωπικά χαίρομαι να απολαμβάνω τα θετικά και από τις δύο πλατφόρμες. Στο YouTube παρακολουθώ κανάλια όπως τον Tom Buck ή τους Becki&Chris και Make Art Now, με υπέροχες ιστορίες μεγαλύτερης διάρκειας και εικόνα που δεν έχει τίποτε να ζηλέψει από μεγάλες παραγωγές του Hollywood. Στο TikTok διασκεδάζω ασταμάτητα με video-μπουκίτσες από ανθρώπους που ακολουθώ (και πλέον έχω τη χαρά να έχω γνωρίσει), όπως ο Urso Albo, ο Στέφανος Βούρος, ο Μιχάλης Σαρρής, ο Νικόλας ο Φραγκιουδάκης, η Λίνα the Sunseeker και Το Δεντρόσπιτό Μας. Οι διαφορές ανάμεσα στις δύο πλατφόρμες, ιδίως όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τους δημιουργούς, είναι τεράστιες (π.χ. πληρωμές μέσω εμβόλιμων διαφημίσεων, affiliate links), αλλά όλα δείχνουν ότι τα όρια θα είναι ολοένα και λιγότερο διακριτά με την πάροδο του χρόνου. Αυτό που μας διδάσκει η εξέλιξη όλων των social media είναι ότι οι χρήστες που παρακολουθούν δεν έχουν πλέον χρόνο να καταναλώσουν απλώς “όμορφο” υλικό. Πρέπει να τους κεντρίσει το ενδιαφέρον η πρώτη εικόνα. Και μετά να τους κρατήσει σε εγρήγορση η ιστορία που διηγείσαι, είτε με τα λόγια είτε με τις εικόνες, για όλη τη διάρκεια του video. Αλλιώς σε προσπερνούν με την ίδια ταχύτητα και αδιαφορία που πατούν “Skip Ad”.

Έκανα την καθιερωμένη μου “βόλτα”; στο TikTok και έπεσα πάνω σε ένα βίντεο σου. Ύστερα τσέκαρα το προφίλ σου και είδα ότι έχεις 86.9k ακόλουθους. Πώς κατάφερες να φτάσεις σε αυτό το νούμερο;

Πραγματικά ούτε εγώ ξέρω! Αν σου έλεγα ότι τα έχω καταλάβει όλα για την πλατφόρμα ή ότι έχω βρει την κότα με τα χρυσά αυγά, θα έλεγα ψέματα. Ο ελληνικός μου λογαριασμός (@arisgergr) ξεκίνησε τον Δεκέμβρη του ’21. Όλοι μου λένε ότι η άνοδος ήταν πολύ γρήγορη. Το νιώθω κι εγώ, αλλά δεν ξέρω ούτε πώς να το επαναλάβω, ούτε τι να κάνω με αυτό!

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Aris Gerontakis (@arisger)

Για ποιο λόγο θεωρείς ότι έχεις τέτοια απήχηση;

Παρατήρησα ότι κατέχω μία δεξιότητα η οποία δεν φαινόταν να έχει εκπροσωπηθεί αρκετά στο ελληνικό κοινό της πλατφόρμας: την εκφώνηση. Στην Ελλάδα το επάγγελμά μου φαντάζει ξένο, σχεδόν εξωτικό. Υπάρχει πολύς κόσμος που πιστεύει ακράδαντα ότι οι εκφωνήσεις προέρχονται από ψηφιακές φωνές! Αποφάσισα να συνδυάσω το επάγγελμα με το δικό μου (ανορθόδοξο ίσως) χιούμορ και ορισμένες από τις τεχνικές κινηματογράφησης και μοντάζ που έχω κατακτήσει από την εμπειρία μου στο κανάλι μου στο YouTube, έβαλα και λίγη από την προσωπικότητά μου, λίγο εφέ από reality μέσα από τη διάδραση σε διόδια και γκισέ και λίγες μιμήσεις χαρακτήρων. Έτσι προσπαθώ να ανεβάζω όσο πιο αυθεντικό και πρωτότυπο περιεχόμενο μπορώ. Επίσης υποψιάζομαι ότι πρέπει να έχει βοηθήσει στην άνοδο του λογαριασμού και η συνεχής ενασχόληση μου με τα comments, ειδικά στην αρχή. Ακόμη διαβάζω όλα τα σχόλια, αλλά δεν έχω τον χρόνο να αντιδράσω παντού. Ελπίζω ότι η διάδραση δίνει έναν πιο προσωπικό τόνο στην επαφή μου με τους χρήστες, οι οποίοι με τιμούν πολύ ακολουθώντας αυτόν τον λογαριασμό. Κάνει την εμπειρία πιο άμεση, πιο πλήρη. Και για εκείνους, αλλά και για εμένα! Η υπεραξία στην τέχνη βρίσκεται στις ανθρώπινες σχέσεις και στην αυθεντική έκφραση των συναισθημάτων.

Ένιωσες boomer όταν έκανες λογαριασμό στο TikTok ή δεν μπήκες καν στη διαδικασία να το σκεφτείς; Πάντως το υλικό σου ταιριάζει άψογα στην πλατφόρμα και έχεις βάλει τα γυαλιά στη “νεολαία”.

Δεν το πολυσκέφτηκα ξεκινώντας. Νιώθω λίγο boomer όσο περνάει ο καιρός, είναι η αλήθεια, αν και βαθιά μέσα μου πιστεύω ότι η παιδική περιέργεια και η καλλιτεχνική της έκφραση δεν έχει ηλικία. Στην αρχή ακολουθούσα δημιουργούς που ήταν πιο κοντά σε εμένα σε ηλικία και ενδιαφέροντα. Πλέον συναναστρέφομαι όλες τις ηλικίες. Σε ευχαριστώ πολύ που το λες αυτό για το υλικό! Δεν είναι βέβαια η πρόθεση μου να βάλω τα γυαλιά σε κανέναν. Η “νεολαία” έχει καταπληκτικά ταλέντα. Εμπνέομαι και δανείζομαι κι εγώ από δημιουργούς που έχουν τα μισά μου χρόνια ή και λιγότερα! Η προσφώνηση “μπροκολόκο” που συχνά μου αποδίδεται δεν είναι δική μου. Είναι του Χρήστου Ράφτα! “Ψιλοκατάλαβες…”.

Πόσο χρόνο αφιερώνεις σε αυτό; Έχεις στο πίσω μέρος του μυαλού σου ότι θα κάνεις πχ ένα βίντεο την ημέρα;

Δεν αφιερώνω πολύ χρόνο στην παραγωγή του κάθε video, αλλά το όλο εγχείρημα “τρέχει” στο πίσω μέρος του μυαλού μου συνέχεια. Μου έρχονται συχνά ιδέες και τις σημειώνω στο κινητό. Δεν μου περισσεύει πολύς χρόνος, όπως είπαμε και στην αρχή, οπότε προσπαθώ να λειτουργώ έξυπνα και μεθοδικά. Θέλω να ανεβάζω τουλάχιστον ένα video την ημέρα, κάποιες μέρες έχω ανεβάσει και επτά. Αποθηκεύω μισοτελειωμένα ή πρόχειρα τραβηγμένα video σε drafts και όταν δω ένα video άλλου λογαριασμού που με ενδιαφέρει για ντουέτο, το αποθηκεύω στα “αγαπημένα”, μέσα στην εφαρμογή. Έτσι, όταν ξεμένω ή δεν προλαβαίνω, έχω μία μικρή παρακαταθήκη και ανεβάζω κάτι από εκεί.

Αν δεν ήσουν όλα αυτά που είσαι τι θα ήθελες να είσαι;

Αχ αλήθεια σου λέω, δε θα άλλαζα τίποτε. Είμαι ακριβώς εκεί που θέλω να είμαι. Και θα πάω εκεί που πρέπει να πάω…

@arisgergr Reply to @lola28fen #starwars #vader #darthvader #voiceactor #voice #actor #acting #impression #impersonator ♬ original sound – Άρις Γεροντάκης