Αν ήσουν κι εσύ κολλημένος με τα χελονονιτζάκια και παρακαλούσες τη μαμά σου να μην σε ντύσει Μελισσάκι ή Βασίλισσα της Νύχτας για τα Καρναβάλια αλλά Donatello, κάτι θυμάσαι από τα 80s. Πιθανότατα, τον μπαμπά σου να κυματίζει την ελληνική σημαία στο μπαλκόνι μετά το έπος του 1987 και τις νικητήριες βολές του Αργύρη Καμπούρη που έμειναν στην ιστορία. Και σίγουρα την μητέρα σου να δίνει στην μοδίστρα της φωτογραφίες της Πριγκίπισσας Νταϊάνας και να ζητάει το ίδιο φόρεμα. Αξέχαστο fashion icon. 

Όλες αυτές οι στιγμές ζωντανεύουν ξανά μέσα από έξι διασκεδαστικά επεισόδια στη νέα σειρά του National GeographicTΟΡ 10 των 80s” με θέμα την κουλτούρα των 80s! Όπως καταλαβαίνεις, δεν μπορούσαμε να αντισταθούμε στον πειρασμό και φτιάξαμε τη δική μας λίστα που θα κάνει κάθε 80s καρδιά να σκιρτήσει. Μόδα, διαφημίσεις, fast food αγάπες, εμβληματικές στιγμές, παιχνίδια που δεν έχουμε αποχωριστεί έως τώρα, gadgets που σήμερα μοιάζουν μουσειακά, όλα θα τα βρεις εδώ. 

Η εμφάνιση της Madonna στα πρώτα VMAs του MTV

Στις 14 Σεπτεμβρίου 1984, στην έναρξη των MTV Video Music Awards, η Μαντόνα ερμήνευσε την επιτυχία της “Like a Virgin” κι άλλαξε για πάντα τα VMAs. Η 26χρονη τότε τραγουδίστρια ήθελε να φέρει μαζί της μια ενήλικη τίγρη της Βεγγάλης στη σκηνή. Το MTV γρήγορα απέρριψε αυτή την ιδέα, οπότε επέλεξε να βγει από μια τεράστια γαμήλια τούρτα και να τραγουδήσει το τραγούδι φορώντας ένα νυφικό. Καθώς έβγαινε από την τούρτα, ένα από τα λευκά στιλέτο της χάθηκε και εκείνη αποφάσισε να πέσει στο πάτωμα και να κάνει την χορογραφία με αποτέλεσμα να σηκωθεί το νυφικό και να δει όλη η Αμερική τα εσώρουχα της. Ο μάνατζερ της τότε της είπε ότι κατέστρεψε την καριέρα της επειδή έδειξε τον πισινό της. Που να ήξερε.

Τα Ray-Ban έγιναν τα απαραίτητα γυαλιά ηλίου των cool παιδιών

Το 1983, ο Tom Cruise έβγαλε τα  παντελόνια του άλλα όχι τα Wayfarers του στην ταινία  “Risky Business”  και αύξησε τις πωλήσεις Ray-Ban περίπου κατά 50%. Τρία χρόνια αργότερα, άλλαξε τα Wayfarers γυαλιά για να φορέσει τα Aviators κι έπαιξε χωρίς το μπλουζάκι του βόλεϊ, οδήγησε τη μοτοσικλέτα του, έκανε ντους στο σπίτι ενός κοριτσιού και χωρίς κόπο ανέβασε τις πωλήσεις κατά 40 τοις εκατό. Α, αύξησε τις πωλήσεις κατά 15 τοις εκατό με το Rain Man . Μπορεί να τρελάθηκε στις επόμενες δεκαετίες, αλλά, θα σέβεστε.

Το Ευρωμπάσκετ του ’87

Ήταν 14 Ιουνίου του 1987 όταν όλοι οι Έλληνες ξεχάσαν τις κομματικές τους διαφορές στα καφενεία κι αγκαλιάστηκαν χορεύοντας στους ήχους του “The Final Countdown”. Ήταν η ομάδα του Γκάλη και του Γιαννάκη ο λόγος που οι γονείς μας αγόραζαν μπάλες του μπάσκετ και μας έγραφαν στις ομάδες της περιοχής (όλοι έχουμε μια φανέλα από κάποιον Πρωτέα). Η λέξη θρίαμβος βρήκε το νόημα της στη νίκη μετά από ένα συγκλονιστικό αγώνα με τη Σοβιετική Ένωση  που έληξε με 103-101 στην παράταση. Είχαν βγει τα πιεσόμετρα στα σαλόνια μας. Κανείς δεν κοιμήθηκε εκείνο το βράδυ στεναχωρημένος και στη συνείδηση όλων των Ελλήνων ο Νίκος Γκάλης καθιερώθηκε ως εθνικός ήρωας.

Ο Νίκος Γκάλης και η διαφήμιση που έγινε viral πριν μάθουμε τη σημασία της λέξης

Ο άνθρωπος που δεν χρειάστηκε κανένα Instagram για να γίνει ίνδαλμα και ανήκει σε εκείνους του influencer που δίδαξαν ήθος ήταν το καλύτερο poster boy για μια διαφήμιση. Θέλαμε όλοι το γάλα που έπινε ο Νίκος Γκάλης. Η Βιομηχανία Γάλακτος Α.Ε. ΑΓΝΟ, η πρώτη βιομηχανία παστερίωσης και εμφιάλωσης γάλακτος στην Βόρεια Ελλάδα έβαλε τον Νίκο Γκάλη να τρέχει στην Θεσσαλονίκη και να πίνει το γάλα ΑΓΝΟ. Η ατάκα «Πίνω Γάλα» με την χαρακτηριστική προφορά του Γκάλη ήταν αρκετή. Μάθημα για μελλοντικούς copywriters.

To «Just Do It» έγινε το πιο διάσημο σλόγκαν της Nike

Το σλόγκαν της Nike «Just Do It» βασίζεται στα τελευταία λόγια ενός δολοφόνου. Ναι, πιθανότατα θα εκπλαγείτε όσο και εμείς όταν το μάθαμε. Ο Dan Wieden είναι ο συνιδρυτής της διαφημιστικής εταιρείας Wieden+Kennedy και ήταν υπεύθυνος για τη δημιουργία του διάσημου σλόγκαν. Ο Phil Knight, συνιδρυτής της Nike, ήταν πολύ δύσπιστος σχετικά με το σύνθημα. Δεν το πίστευε. Τόσο το σλόγκαν όσο και το λογότυπο της Nike βοήθησαν τη μάρκα να ξεπεράσει την τότε αντίπαλη Reebok και να τη μετατρέψει  σε έναν παγκόσμιο γίγαντα. Πολλά περιοδικά και δημοσιογράφοι το θεωρούν το καλύτερο σλόγκαν του 20ου αιώνα, γιατί έκανε τους πελάτες, αγοραστές, κοινό να πιστέψουν ότι μπορούν να πετύχουν τα πάντα φορώντας τα προϊόντα Nike. Το κλειδί της επιτυχίας ήταν ότι το tagline ήταν σύντομο, απλό και σου έμενε.

Το Sony Walkman και οι κασέτες που αγαπούσαμε πριν το Spotify

Πολύ πριν εμφανιστεί το iPod, το φορητό κασετόφωνο της Sony άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο ακούγαμε μουσική (και ερωτευόμασταν). Το πρώτο από τα εμβληματικά φορητά κασετόφωνα της Sony κυκλοφόρησε την 1η Ιουλίου, το 1979 για 150 $. Στην Ελλάδα ήρθε πολύ αργότερα. Εξαιτίας του γεννήθηκε η συνήθεια να ακούς μουσική όπου και όποτε θέλεις. Δεν ξεπεράστηκε ποτέ.

Tο McDonald’s Happy Meal και οι απαρχές του street food

Tο παιδικό γεύμα με τα παιχνίδια δώρο ήταν η πρώτη επαφή των παιδιών με την αλυσίδα fast-food. Περιμέναμε με αγωνία το επόμενο χάμπουργκερ, τις μικρές πατάτες και το παιχνίδι για την συλλογή μας. Τα ανταλλάσσαμε, αν θυμάμαι καλά. Στην Αμερική ξεκίνησε η τάση στα 80s, την Ελλάδα το κατάστημα του Συντάγματος εγκαινιάστηκε στις 12 Νοεμβρίου του 1991 και έκτοτε έγινε το σημείο που συναντιόμαστε, είτε πριν ή μετά την έξοδό μας. Kαι για τους μεγαλύτερους Big Mac, φυσικά.

Αυτή την Κυριακή στις 21:50 μην χάσετε το επεισόδιο όπου ο Rob Lowe μετρά αντίστροφα τα δέκα αγαπημένα φαγητά από τα fast food των 80s, όπως το Happy Meal, το Big Gulp και το Hot Pockets.

Ο He-Man ήταν πρώτος υπερήρωας που αγαπήσαμε

Κάθε παιδί που μεγάλωσε βυθισμένο στην αμερικανική ποπ κουλτούρα της δεκαετίας του 1980 γνωρίζει την ιστορία του ” He-Man and the Masters of the Universe “: Προικισμένος με ένα μαγικό σπαθί που του δίνει “εξαιρετικές μυστικές δυνάμεις”, ο ταπεινός Πρίγκιπας Άνταμ μεταμορφώνεται στον υπερ-ισχυρό βάρβαρο He-Man για να υπερασπιστεί τον πλανήτη του, την Eternia, από τις κακές δυνάμεις του κακού Skeletor με το πρόσωπο του κρανίου. Τη δεκαετία του 1980 σημειώθηκε μια μεγάλη έκρηξη στις φιγούρες δράσης, κυρίως λόγω του franchise ταινιών “Star Wars” και των δημοφιλών χαρακτήρων όπως ο Luke Skywalker και ο Darth Vader που κατασκεύασε η Kenner Toys. Η αρχική συσκευάσια περιελάμβανε ένα μίνι κόμικ με τις φιγούρες δράσης που βοήθησαν να αναδειχθεί το υπόβαθρο των χαρακτήρων. Ο He-Man είχε καταγωγή από μια βάρβαρη φυλή της Eternia. Οπλισμένος με προηγμένα όπλα, ο He-Man υπερασπίστηκε το Castle Grayskull από τον εχθρό του Skeletor.

To club sandwich των Goody’s

Το πρώτο της κατάστημα στην Αθήνα άνοιξε το 1981. Είχε προηγηθεί η Θεσσαλονίκη. Στην Κούσκουρα και στην Τσιμισκή, εκεί δόθηκαν πολλά πρώτα ραντεβού των Θεσσαλονικιών εφήβων. Ραντεβού για να μοιραστούμε ένα σάντουιτς με ψωμί, κοτόπουλο, ζαμπόν ή τηγανητό μπέικον, μαρούλι, ντομάτα και μαγιονέζα. Κομμένο σε τέταρτα. Το πιο τίμιο comfort food πριν την επέλαση των μπέργκερ. Δεν υπάρχει κανείς 40αρης που δεν νιώθει μια νοσταλγία με κάθε μπουκιά.

Η κυκλοφορία του πρώτου τεύχους του περιοδικού «Κλικ»

Ιστορική στιγμή του ελληνικού Τύπου και της κοινωνίας μας ο Απρίλης του 1987. Πρώτη φορά διαβάζαμε στην Ελλάδα κάτι τόσο πρωτοπόρο κι απενοχοποιημένο. Ο Μαξ Χέντρουμ ήταν το πρώτο εξώφυλλο του ΚΛΙΚ, ένα ανθρωποειδές ρομπότ, το πρόσωπο μιας εικονικής πραγματικότητας πολύ πριν το Instagram και το metaverse, ένας παρουσιαστής που έπαιρνε και συνεντεύξεις στην τηλεόραση από διασημότητες της εποχής. Μια συντακτική ομάδα που σφράγισε με την πένα της αυτό που αποκαλούμε σήμερα ελληνικό lifestyle. Φώτης Γεωργελές, Μαλβίνα Κάραλη, Γιάννης Νενές, Λάουρα Ντε Νίγκρις, Βαγγέλης Περής. Ήταν το πρώτο περιοδικό (του Άρη Τερζόπουλου με διευθυντή τον Πέτρο Κωστόπουλο) που κυκλοφόρησε με δώρο ένα προφυλακτικό κι έσπασε όλα τα στερεότυπα της εποχής. Τα ταμπού που ήδη από το 1981 το περιοδικό ΒΑΒΕΛ (Φεβρουάριο του 1981 το βρήκαμε πρώτη φορά στα περίπτερα) κατέρριπτε. Ήταν το πρώτο περιοδικό στην Ελλάδα που έκανε τέχνη την αυθάδεια.

Info: Η νέα σειρά «TΟΡ 10 των 80s» έκανε πρεμιέρα την Κυριακή 2 Ιανουαρίου στις 21.50, αποκλειστικά στο National Geographic. Τα νέα επεισόδια προβάλλονται κάθε Κυριακή στις 21.50. Το National Geographic είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα μέσω Cosmote TV, Nova, Vodafone TV, Wind Vision.