Δευτέρα, 18:30 το απόγευμα ώρα Ελλάδος και η ροή στο Instagram επιμένει να μην ανανεώνεται παρά τις κινήσεις του δαχτύλου σας προς τα κάτω. Ο χαρακτηριστικός ήχος του dm σταμάτησε να φτάνει στα αφτιά σας και η συζήτηση που είχατε ανοίξει με έναν ή περισσότερους φίλους σας έμεινε στη μέση. Το ίδιο συνέβη και στο Facebook, το Messenger και το WhatsApp. Όχι, το πρόβλημα δεν οφειλόταν στο δίκτυο της κινητής σας τηλεφωνίας. Το σήμα σας ήταν αρκετά καλό και τα αχρησιμοποίητα δεδομένα σας έφταναν για να κατεβάσετε μέχρι και την τριλογία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. Τι συνέβη, λοιπόν;

https://twitter.com/Facebook/status/1445061804636479493?ref_src=twsrc%5Etfw


Για περίπου 7 ώρες, ο διαδικτυακός κόσμος βίωσε ένα από τα μεγαλύτερα blackout της ιστορίας του καθώς είδε τις κύριες πλατφόρμες που χρησιμοποιεί καθημερινά να βρίσκονται εκτός λειτουργίας. Διάφορα σενάρια γύρω από το «κρασάρισμα» του Facebook, του Instagram και του WhatsApp διαδόθηκαν ταχύτητα ενώ ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ είδε την περιουσία του να μειώνεται κατά 6-7 δισ. δολάρια. Την ίδια στιγμή, το Twitter λειτουργούσε ως σωσίβια λέμβος με πολλούς χρήστες να προσπαθούν να θυμηθούν τους κωδικούς πρόσβασής τους. Μετά τη 1 τα ξημερώματα, οι λειτουργίες και στις 3 πλατφόρμες επανήλθαν σταδιακά και οι συζητήσεις που διακόπηκαν απότομα συνεχίστηκαν ξανά με ομαλό τρόπο.

https://twitter.com/Twitter/status/1445078208190291973?ref_src=twsrc%5Etfw


Πώς χειρίστηκε, όμως, η γενιά που φημίζεται για την έντονη ενασχόλησή της με τα social media την αναγκαστική, πολύωρη αποχή της από αυτά; Σε ποιες λύσεις κατέφυγε για να περιορίσει την επιθυμία της για σκρόλινγκ; Πόσα refresh έκανε; Χρησιμοποιεί ή όχι τακτικά το Twitter; Μιλήσαμε με 5 άτομα της Gen Z και καταλάβαμε ότι τα όρια μεταξύ του ψηφιακού και διαδικτυακού κόσμου, είναι -σχεδόν- δυσδιάκριτα. Για την ακρίβεια, το χθεσινό blackout μας το επιβεβαίωσε.
 
Ο χρόνος που περνά στο Instagram η Δωροφύλλη (18), μπορεί να φτάσει και τις 5,5 ώρες, ανάλογα με την ημέρα της εβδομάδας ενώ θεωρεί πως, λόγω της καραντίνας, πολλά άτομα είναι πλέον εξαρτημένα από τα μέσα κοινωνκής δικτύωσης. «Αρχικά οι περισσότεροι και βάζω και τον εαυτό μου μέσα, ανοίγαμε τα δεδομένα του κινητού μας για να διαπιστώσουμε ότι είναι θέμα των social και όχι της σύνδεσης μας. Όταν όμως μπήκα στην πλατφόρμα του TikTok, έπεσα πάνω σε κωμικά βιντεάκια παιδιών της ηλικίας μου, που παραπονιόντουσαν ότι δεν μπορούν να συνδεθούν. Όταν συνειδητοποίησα ότι δεν μπορώ να χρησιμοποιήσω ούτε το Instagram αλλά ούτε και το Messenger για να επικοινωνήσω με τους φίλους και τους συγγενείς, παραδέχομαι ότι ένιωσα αποκλεισμένη από τους πάντες. Είτε ένιωσα έτσι επειδή δεν μπορούσα να επικοινωνήσω είτε ένιωσα έτσι επειδή δεν μπορούσα να δω τι ποστάρει ο καθένας μας, παλι καταλήγω στο συμπέρασμα η γενιά μου καταπλακώνεται από ένα είδος εξάρτησης».

https://twitter.com/hashtag/facebookdown?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw


Όσον αφορά το refresh, «μόνο εγώ ξέρω πόσες φορές εκανα, ελπίζοντας να μην εμφανιστεί η χαρακτηριστική ένδειξη ‘we’re sorry, but something went wrong’. Σίγουρα κάποιοι θα την βλέπουν και σαν εφιάλτη, μετά το σημερινό. Η αλήθεια είναι ότι εγώ προσωπικά δεν ένιωσα κάποιο κενό, διότι με έσωσε το Netflix και το YouTube. Όταν ομως επικοινώνησα με τους φίλους μου μέσω τηλεφώνου, τους ακουσα επανειλημμένες φορές να καταριούνται τις πλατφόρμες που είχαν πέσει για πάνω από 7 ώρες. Φάνηκε ότι είχαν ενοχληθεί πολύ από το γεγονός».
 
Η Δέσποινα, 22 ετών, όταν κατάλαβε ότι οι πλατφόρμες ήταν εκτός λειτουργίας, θεώρησε πως το πρόβλημα θα λυθεί σύντομα. Έκανε λάθος, όπως οι περισσότεροι από εμάς. «Στην αρχή σκέφτηκα ‘εντάξει, δεν πειράζει, το πολύ πολύ να κρατήσει καμιά ώρα’ αλλά μετα την δεύτερη ώρα, φρίκαρα. Άνοιγα το Instagram κάθε 5 λεπτά από συνήθεια και έκανα μανιακά refresh. Το αστείο είναι πως πια δεν χρησιμοποιώ καν το Instagram, απλά ήθελα να έχω την εναλλακτική να σκρολαρω. Φυσικά και ‘κάηκα’ στο TikTok και Netflix γιατί δεν ήξερα τι να κάνω με τον εαυτό μου».

https://t.co/O6II13DrMy


«Περνάω αρκετό χρόνο, όντως, άλλες μέρες που έχω πιο πολύ ελεύθερο χρόνο και δεν έχω κανονίσει κάτι ή που δεν είμαι πολύ καλά π.χ. ψυχολογικά ξοδεύω περισσότερο. Προσπαθώ πάντα να μειώσω τον χρόνο που χρησιμοποιώ τις πλατφόρμες»., μου λέει ο Γιάννης, 20 ετών. Προσπάθησε με επανειλημμένα refresh να επαναφέρει τις γνωστές εικόνες και ειδήσεις που εμφανίζονται στο κινητό μας από το Instagram και το Facebook; «Έκανα refresh ναι, ειδικά προς το βράδυ όταν είχα μαζευτεί με την παρέα στο σπίτι να δούμε ταινία, ώσπου να γίνει τι φαγητό ή ώσπου να βρούμε κάτι αξιόλογο στο Netflix, επιχειρήσαμε όλοι να κάνουμε refresh τα social. Μάταια».
 
O Χρήστος, στα 22 του χρόνια και εκείνος, ενώ αφιερώνει περίπου 3 ώρες την ημέρα στα social media, στην αρχή ένιωσε αμήχανα, χωρίς αυτό να τον ενοχλήσει ιδιαίτερα στην πορεία. «Η ζωή συνεχίζεται. Έκανα 2-3 refresh στην αρχή και μετά τίποτα. Έβλεπα ένα εποικοδομητικό πρόγραμμα στην τηλεόραση(GNTM), δουλειά και μαγείρεμα». Η Σοφία, γεννημένη την ίδια χρονιά με τον Χρήστο, όταν έγινε το γενικό blackout, βρισκόταν εκτός με την παρέα της. «Δεν έπαθα κάτι, το είδαμε λίγο με το παιδιά και το αφήσαμε στην άκρη για να μιλήσουμε. Όταν επέστρεψα σπίτι, αντί να κάτσω να μιλήσω στο Messenger ή να χαζέψω στο Instagram, απλά είδα Netflix και αν ήθελα να πω κάτι σημαντικό, έστελνα από το VIber». Ναι, υπάρχει και το Viber, μην το ξεχνάτε αυτό.
 
Αν ανοίξουμε το Twitter, θα βρούμε την Gen Z να μοιράζεται τους προβληματισμούς της ή να σχολιάζει την επικαιρότητα; «Έχω λογαριασμό αλλά δεν μπαίνω τακτικά, ούτε και χθες μπήκα», μου λέει η Σοφία. Το ίδιο ισχύει και με την Δέσποινα που ξεσκονίζει τους κωδικούς της για να δει πότε δεν λειτουργεί το Instagram. Ο Γιάννης, αν και διατηρεί τον λογαριασμό του για να παρακολουθεί τις εξελίξεις, «δεν το άνοιξα χθες όταν δεν είχα πρόσβαση στις άλλες πλατφόρμες, δεν ένιωσα τέτοιο κενό» ενώ ο Χρήστος δεν χρησιμοποίησε το Twitter αλλά είδε περιεχόμενο μέσω τρίτων.