Είμαστε έτοιμοι να ανακτήσουμε τον χαμένο χρόνο της καραντίνας; Η Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση το διατύπωσε όπως όλοι το σκεφτόμαστε, ¨θέλουμε να ξεφοβηθούμε, να αναπνεύσουμε, να ξεχαστούμε, θέλουμε αυτή την ελαφρότητα που τελικά χωράει σε μια φράση, «ωραία περάσαμε χθες».

Έχουμε ανάγκη τη χαρά και την ελπίδα, αποζητάμε την επαφή μας με τον εαυτό μας και με τους άλλους. Κι αν ένα εισιτήριο και περίπου δυο ώρες μπορούν να σε βγάλουν από την καθημερινότητά σου και να σε μεταφέρουν στον κόσμο ενός άλλου σύμπαντος, βρήκαμε έξι παραστάσεις που ίσως είναι το  hansaplast για τις ρωγμές μας.

Προμηθέας, από τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου

Νίκος Καραθάνος

Κεντρική Σκηνή 10 30/10/20 21

Ο διακεκριμένος δημιουργός, ένας ευαίσθητος παρατηρητής των υπερβάσεων μέσα από την ανάγνωση του οικείου, ερμηνεύει και σκηνοθετεί τον Προμηθέα. Στο πρόσωπό του αναγνωρίζε ιτον καθέναν από εμάς. “Ο Προμηθέας εκπροσωπεί εσένα, εμένα, όλους, τη στιγμή που κοιτάξαμε το γεγονός της ζωής και μας είδε κι αυτό. Υπάρχει κάτι τόσο αρχαίο σε κάθε ανθρώπινο πρόσωπο που κάνει τον Χρόνο να καμπυλώνεται από ντροπή» παρατηρεί.Είναι η δεύτερη φορά, μετά τους «Όρνιθες»,που ο Νίκος Καραθάνος καταπιάνεται με το αρχαίοδράμα· ένα υλικό που τον συγκινεί γιατί, “μοιάζει συνέχεια να μου λέει πωςτάφος μου είναι οι απόψεις μου κι ανάστασή μου το δίκαιο””.

Παράδεισος, του Thomas Köck

Κατερίνα Γιαννοπούλου

Μικρή Σκηνή,29/107/11/2021

Πλημμύρες έχουν καλύψει όλη την επιφάνεια της Γης, παρασέρνοντας τους λίγους επιζώντες, που επιπλέουν ανάμεσα στα σκουπίδια, στις αναμνήσεις και στις προδομένες ελπίδες τους. Η Κατερίνα Γιαννοπούλου φαντάζεται ένα όχι πολύ μακρινό μέλλον, όπου τα απομεινάρια του Δυτικού πολιτισμού ξαναγράφουν την ιστορία του. Με αφετηρία την ορμητική«Τριλογία για το Κλίμα»του ΑυστριακούThomas Köck(“Klimatrilogie”)πάνω στην περιβαλλοντική καταστροφή του πλανήτη, η ανερχόμενη σκηνοθέτις παρακολουθεί το χρονικό διάψευσης του καπιταλιστικού μοντέλου παραγωγής. Από τις φυτείες καουτσούκ του Αμαζονίου τον 19ο αιώνα μέχρι τις πολεμικές συρράξεις του 21ου αιώνα για τον έλεγχο των τελευταίων φυσικών κοιτασμάτων, η παράσταση αναζητά τα ίχνη της παταγώδους αποτυχίας του Δυτικού κόσμου.

O Γυάλινος Κόσμος, τουTennesseeWilliams

Σκηνοθεσία:Ivo van Hove

Με την Isabelle Huppert

Κεντρική Σκηνή, 13 & 14/11/2021

Δύο σταρ του θεάτρου και της υποκριτικής, ο Ίβο βαν Χόβεκαι η Ιζαμπέλ Ιπέρ, επιστρέφουν στη Στέγη. «Η σκηνή είναι μνήμη». Κατοικείται από τρία πρόσωπα: μια μητέρα, την Αμάντα, και τα δύο παιδιάτης, τη Λόρα και τον Τομ. Η Αμάντα ακόμα φαντάζεται πως είναι μια ευγενής κυρία του Νότου. Ο Τομ φροντίζει την οικογένεια και πηγαίνει σινεμά με κάθε ευκαιρία. Η Λόρα περνάει ατέλειωτες ώρες με τα γυάλινα ζωάκια της…Τρεις μοναξιές πίσω από σχεδόν κλειστές πόρτες, τρεις ανθρώπινες αδυναμίες, τρεις τρόποι να ονειρεύεσαι μια διαφορετική ζωή. Η πλοκή είναι απλή, φευγαλέα σαν ανάμνηση.«Στον “Γυάλινο Κόσμο”ανακάλυψα έναν κόσμο χωρίς ορατό ηρωισμό, έναν κόσμο που τον κατοικούν εύθραυστοι άνθρωποι.

ΧΑΛΕΠΑΣ

Αργυρώ Χιώτη

Κεντρική Σκηνή,10-27/02/2022

Μια σύγχρονη μουσική τραγωδία για τον βίο του γλύπτη που αναγεννήθηκε δημιουργικά στην πλήρη ωριμότητά του. Ο Γιαννούλης Χαλεπάς, αυτή η ασκητική μορφή της ελληνικής γλυπτικής που κάποιοι αποκάλεσαν «Ροντέν της Ελλάδας» και κάποιοι άλλοι «άγιο, τρελό, ιδιοφυϊα και καταραμένο καλλιτέχνη»,συναντά το βλέμμα της Αργυρώς Χιώτη. Από τη γέννησή του στον Πύργο της Τήνου μέσα στα μάρμαρα και στις σκόνες του πατρογονικού εργαστηρίου έως τη θρυλική «Κοιμωμένη» στο Α’Νεκροταφείο. Κι από την κατάρρευση, τον ψυχιατρικό εγκλεισμό και την πολύχρονη απομόνωση στα βουνά του νησιού του έως τηνπνευματική αφύπνιση και την ορμητική αναγέννηση που τον καθιέρωσε στα γεράματα. H  Αργυρώ Χιώτη περπατά τον δύσβατο δρόμο του γλύπτη, ανάμεσα στη σιωπή και στο παράλογο, στην αδράνεια και στη δημιουργία, παραδίδοντας μιασύγχρονη μουσική τραγωδία με λιμπρέτο του Αλέξανδρου Βούλγαρη (TheBoy), μουσική του JanVan Angelopoulos, σκηνικό χώρο της Έφης Μπίρμπα και μια εξαιρετική ομάδα ερμηνευτών.

Andy

Gus Van Sant

Κεντρική Σκηνή, 1820/03/2022

Στην πρώτη του θεατρική παράσταση, ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών και υποψήφιος για Όσκαρ Αμερικανός σκηνοθέτης Gus Van Sant παρουσιάζει ένα αντισυμβατικό μουσικό πορτρέτο του πατέρα της pop art, Andy Warhol. Αμφιλεγόμενος καλλιτέχνης, μέντορας διασημοτήτων, εξωφρενικός κινηματογραφιστής, φιλόσοφος του καπιταλισμούο αταξινόμητος Άντι Γουόρχολ εμπνέει τον καταξιωμένο auteur Γκας Βαν Σαντ (“My Own Private Idaho”, “Good Will Hunting”, “Finding Forester”, “Elephant” κ.ά.) να καταπιαστεί για πρώτη φορά με το θέατρο, αναβιώνοντας ένα ανολοκλήρωτο κινηματογραφικό του εγχείρημα.

ΦράνκενσταϊνΟ χαμένος παράδεισος

Λένα Κιτσοπούλου

Κεντρική Σκηνή, 14/0510/06/2022

Ο βικτοριανός μύθος του Φράνκενσταϊν, του δημιουργού που έπλασε το ανθρωπόμορφο κτήνος,οδηγεί τη Λένα Κιτσοπούλου πίσω στη σκηνή της Στέγης. Ρομαντισμός, μηδενισμός, ευγονική και ανελέητη σάτιρα με πηγή έμπνευσης το μυθιστόρημα που έγραψε το 1820 και σε ηλικία 19 ετών η Μαίρη Σέλλευ, «Φράνκενσταϊν ή ο σύγχρονος Προμηθέας», στοιχειώνοντας για πάντα την παγκόσμια λογοτεχνία με την περιπέτεια ενός γιατρού και ανατόμου που συλλέγει ανθρώπινα μέλη, κατασκευάζει ένα ανθρωπόμορφο πλάσμα και του δίνει ζωή με τη δύναμη του ηλεκτρισμού. Ο νεαρός επιστήμονας Βίκτορ Φράνκενστάιν, σαν άλλος Προμηθέας, φτιάχνει ζωή μέσα από τον θάνατο, και τιμωρείται ανελέητα για την πράξη του αυτή. Συγγραφέας, σκηνοθέτις, περφόρμερ, εικαστικός και διάσημη περσόνα του ελληνικού θεάτρου, η Λένα Κιτσοπούλου, στη νέα δραματουργίασκηνοθεσία της, αντλεί την πρώτη ύλη από το πιο εμβληματικό μυθιστόρημα τρόμου για να μιλήσει για τα τέρατα της σημερινής καθημερινότητας. Για τη μοναξιά. Για τον ναρκισσισμό. Για την απελπισία. Για τη βία. Για τους σταρ δολοφόνους.

Info: www.onassis.org