Αν περνάς χρόνο στο TikTok θα βρεθείς να γεμίζεις καλάθι με κινέζικα. Από το Shein. Είναι πολύ καλοί στα σόσιαλ γιατί θα τους βρεις μπροστά σου χωρίς να το ζητήσεις. Αφορά τους 20χρονους. Περισσότερο τις κοπέλες που ζουν στο διαδίκτυο και εννοείται ψωνίζουν από εκεί. Θα πέσουν σε σπαμάρισμα και στο Instagram και στο YouTube με φθηνά αμφιβόλου ποιότητας αλλά πουληστερά για τρία στόριζ με πέντε ποσταρίσματα ρουχαλάκια.
Έχουν απλώσει τα πλοκάμια τους σε 220 χώρες και φυσικά στις ΗΠΑ (πότε πραγματικά νοιάστηκαν εκεί για τον πλανήτη;) πουλάνε όπως τα φρέσκα ποπκόρν με βούτυρο σε θερινό. Τον Ιούνιο οι πωλήσεις της Shein ξεπέρασαν το Amazon για πρώτη φορά στο iOS App Store κι έγινε σε 50 χώρες η κορυφαία εφαρμογή αγορών. Για εκείνους που δεν εντυπωσιάζονται αν δεν δουν τα νούμερα αυτό μεταφράζεται σε 10 δις δολάρια το 2020. Για σκληρούς παικτούρες αυτό σημαίνει την όγδοη συνεχόμενη χρονιά σε κερδοφορία πάνω από το 100%. Φιλάκια.
Ήταν σίγουρα το site με τις περισσότερες επισκέψεις της χρονιάς. Δεν έχω ψωνίσει ποτέ, έχω περάσει ώρες κάνοντας virtual shopping. Ένοχη. Μιλάμε για εταιρεία με τόσο κασέρι στα ταμεία που υπέβαλλε προσφορά για εξαγορά του Topshop τον Γενάρη. Κέρδισε το Asos. Και εννοείται το γνωρίζω ΚΑΙ βιωματικά.
Η Shein έχει πληρώσει αδρά για διαφήμιση τους πιο αναγνωρίσιμους διάσημους (Katy Perry, Nick Jonas, Lil Nas X) και έχει χορηγήσει την ινφλουέ TikToker Addison Rae. Αλλά δεν στοχεύει σε φραγκάτους. Σε μένα και σε σένα στοχεύει που θέλουμε με 15€ να αγοράσουμε φόρεμα. Που πας μανίτσα μου με το δικό σου παγουρίνο επειδή δεν θέλεις πλαστικά νεράκια αλλά δίνεις λεφτά στη μεγαλύτερη fast fashion εταιρεία του πλανήτη για να πάρεις πέντε μαγιό; Κάτι λάθος κάνεις αλλά αν στο πω θα γράψεις “ok boomer” και θα πειστείς ότι μου κάνες τη μούρη κρέας.
Κάθε μέρα η σελίδα Shein προσθέτει 1000 νέους κωδικούς. Δεν μπορεί ούτε το Primark να το συναγωνιστεί. Με 30€ έφτιαξες γκαρνταρόμπα διακοπών. Κι όλα αυτά από μια μπράντα που δεν έχει φυσικό κατάστημα πουθενά. Και αυτό πονάει τα H&M που βλέπει τα καταστήματά της να κατεβάζουν ρολά. Και τους πωλητές της να μένουν άνεργοι. Γιατί οι -επίσης καταστροφικές για το περιβάλλον- fast fashion πολυεθνικές τουλάχιστον έχουν προσωπικό σε όλα τα καταστήματα. Το Shein δεν έχει καταστήματα.
Λανσαρίστηκε το 2008 πουλώντας νυφικά. Κάπου στο Nanjing βρίσκεται το motherboard και πίσω από το επιτυχημένο fashion brand αυτή τη στιγμή βρίσκεται ο Chris Xu που είναι μανίτσα στο SEO marketing. Λειτουργούσε αρχικά ως επιχείρηση dropshipping, πουλούσε προϊόντα από τρίτους χονδρέμπορους σε αγοραστές του εξωτερικού. Το 2014 αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα το Shein να αποκτήσει τη Romwe. Κινέζο λιανοπωλητή που έδινες 20€ κι έπαιρνες ένα μακό, μια πιτζάμα, ένα φούτερ και ένα φόρεμα και είχες και ρέστα. Το 2015 έκανε επιθετικό μάρκετινγκ ως Shein και πούσαρε ρουχαλάκια σε fashion bloggers που το τελευταίο πράγμα που τους νοιάζει είναι η προέλευση των υφασμάτων και η ηθική μόδα. Κι έκαναν και μπάσιμο στο Pinterest και έδιναν πολλές δωροεπιταγές. Η χαρά της τζαμπατζούς. Άνοιξε sites σε Ισπανία, Γαλλία, Ρωσία Ιταλία και Γερμανία κι άρχισε να πουλά – εξευτελιστικά φθηνά- παπούτσια, καλλυντικά, τσάντες και κοσμήματα. Μέχρι το 2016 ο Xu στρατολόγησε 800 σχεδιαστές για την εταιρεία. Κι άρχισαν να γαζώνουν. Η δημοφιλία εκτοξεύθηκε.
Οι καπιταλιστές επιχειρηματίες θεωρούν το Shein ως το μέλλον της μόδας. Πατάει εκεί που έχτισε την αυτοκρατορία του η Inditex (μητρική εταιρεία του Zara μεταξύ άλλων ισπανικών brands). Ποιο είναι αυτό; Κάθε λίγες εβδομάδες νέα ρούχα στα ράφια. Το Forever 21 πάτησε επίσης σε αυτό το μοντέλο.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη: το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγικής διαδικασίας μετανάστευσε στο εξωτερικό σε χώρες με χαλαρή εργατική νομοθεσία και μισθούς εξαιρετικά χαμηλούς (εννοείται χωρίς επιπλέον μισθό για υπερωριακή εργασία). Το κέρδος το καρπώνεται μόνο ο επιχειρηματίας.
Είναι αυτές οι εταιρείες που θα βάλουν λουκέτο στο Zara. Γιατί προσεγγίζουν νέους αγοραστές καθημερινά μέσω των κοινωνικών δικτύων χωρίς να χρειάζεται φυσικός χώρο λιανικής πώλησης. Η Shein συλλέγει κι αναλύει συνεχώς τα δεδομένα των πελατών και χρησιμοποιεί αυτή τη γνώση για να δημιουργήσει νέα σχέδια. Μέσα σε τρεις μέρες. ΜΟΛΙΣ.
Φυσικά τα σχέδια της εταιρείας είναι αντιγραφές άλλων. Και προφανώς εξαρτάται από την παιδική εργασία. Που είναι ανήθικο και παράνομο. Δεν δημοσιοποιεί μισθούς και ώρες εργασίας. Και υπάρχει εξαιτίας του υπερκαταναλωτισμού. Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της γρήγορης μόδας είναι καταστροφικές. Απαιτούνται εκατοντάδες γαλόνια νερού για την παραγωγή βαμβακερών ρούχων. Και τα ρούχα του Shein δεν είναι οργανικά αλλά από συνθετικά υφάσματα. Με άλλα λόγια, είναι υπεύθυνα για την απελευθέρωση πλαστικών μικροϊνών στους ωκεανούς. Δεν σέβεται ούτε τη βιωσιμότητα ούτε την ηθική μόδα. Κάποιος να το πει και στην Hailey Beiber πάντως που τα φοράει.
Θα κάνει και το δικό της ριάλιτι η Shein στο YouTube. Me 30 σχεδιαστές που διαγωνίζονται για τη συμμετοχή στην εβδομάδα μόδας του Λος Άντζελες. Αν αγοράζετε πάντως ρούχα Shein να προσέχετε σε ποστ που προσποιείστε ότι νοιάζεστε για το μέλλον του πλανήτη να μην τα φοράτε.