«Το άνοιγμα των θερινών κινηματογράφων σηματοδοτεί και την έναρξη του καλοκαιριού και όλοι το έχουμε ανάγκη κάτι τέτοιο μετά από έναν χειμώνα, πόσο μάλλον από έναν τέτοιο χειμώνα», μου λέει η Πέγκυ Ρίγγα, ιδιοκτήτρια της Ριβιέρας, του Βοξ, της Ααβόρας και της Αθηναίας. Πόση αλήθεια είναι συγκεντρωμένη μέσα σε μία τόσο απλή φράση; Αρκετή, άπειρη καλύτερα, όπως ακριβώς άπειρα θα είναι και τα αστέρια στον ουρανό στην έναρξη, κατά τη διάρκεια και στο τέλος του Nomadland που θα δούμε φέτος. Αυτή είναι ίσως η πιο σημαντική διαφορά συγκριτικά με το προηγούμενο καλοκαίρι καθώς για πρώτη φορά, οσκαρικές ταινίες θα γεμίσουν με χρώματα το λευκό πλαίσιο των αγαπημένων μας θερινών.
Ριβιέρα
Πριν φτάσουμε εκεί, όμως, προηγήθηκε ένα μεγάλο διάστημα αναγκαστικής στασιμότητας στους κινηματογράφους με τους αιθουσάρχες, θέλοντας και μη, να σηκώνουν τα χέρια ψηλά. Αλήθεια, τι τους έλειψε όλο αυτό τον καιρό; «Μου έλειψε η δουλειά μου, δεν μπορούσα να εργαστώ και μου έλειψε η καθημερινή επαφή με τον κόσμο που για εμάς είναι το πιο σημαντικό πράγμα. Οι θερινοί, οι χειμερινοί κινηματογράφοι, τα θέατρα, όλοι οι χώροι ψυχαγωγίας, χωρίς κοινό, είναι νεκροί», είναι τα πρώτα λόγια του Φώτη Παπαγεωργίου ο οποίος είναι υπεύθυνος για την λειτουργία των Cine Φιλοθέη, Αβάνα, Cine Γαλάτσι και ιδιοκτήτης του Cine Aλόμα και Cine Μαϊάμι. Στη συνέχεια, τον ρώτησα για τις φετινές του προβλέψεις του όσον αφορά την προσέλευση του κόσμου. «Φέτος, η εικόνα ειδικά στους θερινούς κινηματογράφους θα είναι καλύτερη από την περσινή διότι ο κόσμος έχει πολύ μεγάλη ανάγκη να βγει έξω. Το χρονικό διάστημα του εγκλεισμού ήταν συνολικό πολύ μεγαλύτερο αλλά και βαρύτερο συγκριτικά με πέρυσι. Επίσης, θα αισθάνεται και περισσότερο ασφαλής γιατί σίγουρα ένα μεγάλο μέρος είτε θα έχει εμβολιαστεί είτε θα έχει νοσήσει, άρα θα έχει μεγαλύτερο θάρρος».
Cine Φιλοθέη
Το ίδιο πιστεύει και ο Χρήστος Λυμπερόπουλος, ιδιοκτήτης του Μπομπονιέρα ο οποίος θέλει να δει ξανά τους ανθρώπους να γελούν, ακόμα και να στεναχωριούνται παρακολουθώντας μια ταινία και το βασικότερο, να συναναστραφούν μεταξύ τους. «Ο κόσμος έχει ανάγκη να βγει, να ξεσκάσει. Υπάρχει ο εμβολιασμός και στα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας και αυτό για θερινούς κινηματογράφους είναι σημαντικό αφού το προηγούμενο καλοκαίρι αυτά τα άτομα ήταν εξαφανισμένα. Τώρα θα εμφανιστούν θεωρώ». Η Πέγκυ Ρίγγα, με τη σειρά της, θεωρεί ότι «θα υπάρχει το ίδιο ή και μεγαλύτερο ενδιαφέρον αν κρίνω από τα μηνύματα που στέλνουν στις σελίδες των κινηματογράφων που διαχειρίζομαι. Ο κόσμος έχει ξεκινήσει από νωρίς να ρωτά πότε θα ανοίξουμε, με ποια ταινία θα ανοίξουμε, αν μπορούν να κλείσουν εισιτήρια».
Μπομπονιέρα
Τα μέτρα είναι γνωστά: πληρότητα μέχρι και 75%, αποστάσεις και φυσικά μη διεξαγωγή διαλείμματος. Η κατάσταση, βέβαια, δεν είναι όσο απλή παρουσιάζεται καθώς στο κάδρο μπαίνει και το ωράριο κυκλοφορίας κάτι που, αυτόματα, καταργεί τη δεύτερη προβολή. «Από αυτά που συζητώ και με συναδέλφους, το 75% δεν το φτάνουμε γιατί πρέπει να έχουμε μια ασφάλεια. Οπότε μιλάμε για μια πληρότητα γύρω στο 55-60%», μου λέει ο Φώτης. «Επίσης, ένα οικονομικό αντίκτυπο έχουν όλα. Έχει και το διάλειμμα, αφού η διαφήμιση σου λέει, ‘πώς θα προβάλλω εγώ το προϊόν μου’. Ε, όλα αυτά είναι δυστυχώς ένα μείων που καλό δεν είναι, αλλά πρέπει να κάνουμε μια υπομονή». «Σε κανένα δεν βγαίνει το 75%», συμφωνεί η Πέγκυ. «Ο τρόπος που ζητούν να γίνει η χωροθέτηση, βγαίνει γύρω στο 60%, είναι σημαντικά μειωμένο από αυτό που εμφανίζεται ως χωρητικότητα. Το πρόβλημα, όμως, δεν είναι τόσο η χωρητικότητα αλλά η δεύτερη προβολή που αυτή τη στιγμή δεν είναι δυνατόν να υπάρξει».
Οι θερινοί κινηματογράφοι φημίζονται -κυρίως- για δύο λόγους: για το αίσθημα ελευθερίας που προσφέρουν, αλλά και τις γαλλικές κομεντί. Στην ερώτησή μου για το τι θα δούμε αυτό το καλοκαίρι από τους Γάλλους, ο Φώτης ξέσπασε σε γέλια αφού και εγώ, δεν μπόρεσα να συγκρατηθώ κατά την εκφώνησή της. «Ευτυχώς, δεν θα λείψουν ούτε οι γαλλικές κομεντί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Do You Dο you Saint-Tropez την οποία παρακολούθησα διαδικτυακά στο φεστιβάλ Βερολίνου με τους Gerard Depardieu και Christian Clavier, είναι πολύ καλή γαλλική κωμωδία». Ο Χρήστος, στην ίδια ερώτηση, απάντησε ακριβώς το ίδιο ενώ η Πέγκυ, λόγω του ιδιαίτερου κοινού των Εξαρχείων, δύσκολα θα την προκρίνει. Με ποια ταινία θα ξεκινήσει η Ριβιέρα; «Μάλλον με το 8½ του Fellini όπως και πέρυσι, το θεωρώ και λίγο σαν γούρι. Βέβαια η Ριβιέρα θα ανοίξει την επόμενη εβδομάδα, όπως και το Βοξ. Η Αθηναία θα ξεκινήσει αυτή την Παρασκευή 21/5) με το Nomadland».
ΒΟΞ
Όπως επισημάνθηκε και στην αρχή του κειμένου, η βασική διαφορά με πέρυσι, είναι οι οσκαρικές ταινίες. «Στα χαρτιά, που λέμε, οι ταινίες, το προϊόν δηλαδή, είναι καλύτερο. Αυτό θα δώσει ένα boost», τονίζει ο Χρήστος Λυμπερόπουλος και θεωρεί ότι φέτος τα πράγματα θα είναι καλύτερα ενώ λίγο πριν λήξουμε την κουβέντα μας, ευχήθηκε σε όλους καλές προβολές. «Το μήνυμα για τους θερινούς ναι, είναι αισιόδοξο και αυτό γιατί έχει γίνει ένα φαινόμενο σχεδόν αποκλειστικά ελληνικό. Δεν υπάρχουν πολλές χώρες με τόσα θερινά, με ταράτσες, αυλές, χώρους που είναι κατασκευασμένοι για θερινό κινηματογράφο. Θα πάμε καλά. Είναι μια φθηνή διασκέδαση, ίσως το φθηνότερο είδος διασκέδασης. Εκτός από διασκέδαση είναι και ψυχαγωγία με την αρχαία έννοια του όρου» μου λέει η Πέγκυ Ρίγγα πριν πατήσει και εκείνη το κόκκινο εικονίδιο που θα τερματίσει τη συζήτησή μας. Τέλος, το μήνυμα Φώτη Παπαγεωργίου, ελάχιστες ώρες πριν τα σινεμά χαμηλώσουν ξανά τον φωτισμό τους και οι πρώτοι ήχοι από τα ηχεία φτάσουν στα αφτιά μας, είναι πως «ο θερινός κινηματογράφος, αποδεδειγμένα, είναι η πιο ασφαλής μορφή διασκέδασης για το καλοκαίρι. Μπορούμε να δούμε θερινό σινεμά μένοντας ασφαλείς».
Εσείς, κλείσατε τα εισιτήριά σας ή ακόμα;