"Κατά βάθος, η ιστορία του κυρίου Αβγολέμονου είναι πικρή": ο δημιουργός του viral ντοκιμαντέρ μιλά στο Provocateur

Μια σύντομη συζήτηση με τον Λάσκαρη Αγοραστό, τον άνθρωπο που σκέφτηκε και σκηνοθέτησε το "Ο κύριος Αυγολέμονος: η εξομολόγηση ενός αμετανόητου".

"Κατά βάθος, η ιστορία του κυρίου Αβγολέμονου είναι πικρή": ο δημιουργός του viral ντοκιμαντέρ μιλά στο Provocateur

Μια σύντομη συζήτηση με τον Λάσκαρη Αγοραστό, τον άνθρωπο που σκέφτηκε και σκηνοθέτησε το "Ο κύριος Αυγολέμονος: η εξομολόγηση ενός αμετανόητου".


«Όσο υπάρχει λαός, θα υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι», λέει ο Λάσκαρης Αγοραστός, ο δημιουργός και σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ «Ο κύριος Αυγολέμονος: η εξομολόγηση ενός αμετανόητου», το οποίο είναι αφιερωμένο στη θρυλική ποια προσωπικότητα του κυρίου Κώστα, οποίος στον ψηφιακό και όχι μόνο κόσμο είναι γνωστός με το ίδιο παρατσούκλι. «Αρκεί μια βόλτα στην επαρχία να κάνουμε και μπορούμε να βρούμε ένα φιλόσοφο-τσομπάνη στη μέση του βουνού».

Ο κύριος Αβολέμονος (ή αλλιώς κύριος Κώστας) συχνάζει εδώ και χρόνια στα αθηναίκά και όχι μόνο ραδιόφωνα (αφού ξεμπέρδεψε με ιπποδρόμμους, πίστες, βαπόρια και πολλά άλλα) κάνοντας παρεμβάσεις στις εκπομπές λόγου. Το ραδιόφωνο άλλωστε είναι πλέον το βασικό μέσο επικοινωνίας του με τον έξω κόσμο. Παρόλα αυτά, έγινε ευρύτερα γνωστός μέσα από το YouTube και τα σόσιαλ μίντια. Ήταν ένα απόσπασμα από την εκπομπή «Άκου να δεις» του Χρήστου Φερεντίνου, η οποία προβαλλόταν στα μέσα του '90 στην ελληνική τηλεόραση. Χάρη σε αυτό το απόσπασμα που αναπαράχθηκε μανιακά, τόσο ο κύριος Κώστας όσο και οι ατάκες που λέει γνώρισαν μια δεύτερη, νέα ζωή και έγιναν κομμάτι της ιντερνετικής κουλτούρας.

Ο κύριος Αγοραστός έφτασε όμως στο πρωταγωνιστή του ντοκιμαντέρ του από μία άλλη οδό: ««Εργάζομαι ως ηχολήπτης στον Real FM, επομένως τον ήξερα από τις παρεμβάσεις που έκανε στις εκπομπές λόγου που φιλοξενεί ο σταθμός», εξηγεί. «Ακούγοντας τον μου δημιουργήθηκε η απορία τι προσωπικότητα ήταν αυτή. Ρωτώντας έμαθα ότι ήταν μεγάλος σε ηλικία, σύχναζε στους ιπποδρόμους και ότι ζει ακόμα με την μάνα του. Το βίντεο από την εκπομπή το είδα πολύ-πολύ αργότερα».

Το ντοκιμαντέρ αποτελεί στην ουσία του βλέμμα του σκηνοθέτη πάνω στον ήρωά του. «Είναι η δική μου ματιά πάνω στον Κώστα. Και αυτός είναι ο λόγος που ένα μεγάλο μέρος του υλικού γεμάτο με ιστορίες παρανομιών έμεινε απέξω». Η δεύτερη καραντίνα ανέτρεψε τα σχέδιά του. Η αρχική ιδέα ήταν να γυρίσει ένα τυπικό ντοκιμαντέρ για τη ζωή του κυρίου Αβγολέμονου. «Λόγω των συνθηκών ήταν πολύ δύσκολο να γίνει. Αυτός όμως δεν σημαίνει ότι το αποτέλεσμα δεν με ικανοποιεί. Ίσα-ίσα, είναι μια δουλεία που είμαι πολύ χαρούμενος που την έχω ολοκληρώσει».

Απέναντι στην ευκολία με την οποία πολλές φορές ντύνουμε με ένα καλτ μανδύα ανθρώπους λούμπεν και τους αντιμετωπίζουμε αφ’ υψηλού και ως κάτι εξωτικό, ο κύριος Αγοραστός σκηνοθετεί με ειλικρίνεια. Όπως λέει, «θεώρησα ότι δεν έπρεπε να δοθεί σε αυτές τις ιστορίες το βάρος. Φυσικά, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Κώστας είναι μια προσωπικότητα που έχει κάνει και πολλές ασχημοσύνες, τις οποίες παραδέχεται και τις παραδέχθηκε και on camera δίχως δισταγμό, όμως προτίμησα να τις αφήσω έξω από την τελική εκδοχή της ταινίας».

Εκτός από τον ίδιο τον κύριο Κώστα, στην ταινία μιλούν για αυτόν ο ραδιοφωνικός παραγωγός, Δημήτρης Γιατζόγλου, στις εκπομπές του οποίου τηλεφωνούσε , καθώς και ο Χρήστος Φερεντίνος, ο άνθρωπος που τον «ανακάλυψε» τηλεοπτικά πριν από 15 περίπου χρόνια. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος τυο βίντεο έχει τη μορφή μιας εξομολόγησης. Η τόσο χαρακτηριστική φωνή του Αβγολέμονου προέρχεται τα βάθη μιας Αθήνας λαϊκής, αθέατης. Ο ίδιος στο ντοκιμαντέρ τη χαρακτηρίζει ηδονική. Είναι μια Αθήνα που, μέχρι να εκλείψει, θα ζει παράλληλα, με σάρκα και αίμα, κάτω από την επιφάνεια των τάσεων, του hype, σε όσα δεν μπορεί να συλλάβει η τουριστική ματιά πάνω στην αυθεντική εκδοχή γειτονιών αυτής της πόλης.

Αυτή, λοιπόν, η φωνή δίνει σχήμα και πνοή σε μια σειρά από αφηγήσεις οι οποίες κινούνται ανάμεσα στο προσωπικό βίωμα, τη θυμοσοφία και τον εμπειρικό στοχασμό. Και όταν το γρέζι χαμηλώσει, όταν γίνει η παύση για ένα ακόμα ποτήρι, έχει προηγηθεί μια διαδρομή με ενδιάμεσες στάσεις την αγάπη, τον έρωτα, τις ανθρώπινες σχέσεις, το φασισμό και την κοινοτοπία του, τον  εξευγενισμό του κέντρου της πόλης.

 «Τα γυρίσματα κράτησαν τρεις μέρες και πραγματοποιήθηκαν μέσα στο καλοκαίρι σε καφενεία που πηγαίνει ο ίδιος», εξηγεί ο δημιουργός του ντοκιμάτερ. Θυμάται ότι η πρώτη ημέρα ήταν και η καλύτερη διότι δεν υπήρχε σκαλέτα. «Την πρώτη μέρα τον άφησα να πει ό,τι θέλει και ήταν και η καλύτερη μέρα των γυρισμάτων, διότι ήταν πηγαίος και αυθόρμητος. Τις επόμενες δύο, πάλι εκείνος όριζε το περιεχόμενο της αφήγησης, όμως του έκανα και πολλές ερωτήσεις με βάση όσα άκουγα εκείνη τη στιγμή για να πάρω πληροφορίες που μου φαίνονταν ότι είχαν ενδιαφέρον».

Η περίπτωση του κυρίου Κώστα είναι από αυτές που ό,τι και αν σου πει, όσο εξωφρενικό και αν ακούγεται, είναι πιστευτό. Παρόλα αυτά, όσο αναγνωρίσιμος και αν έχει γίνει μέσα από τις ιστορίες και τις ατάκες του, τα περισσότερα πράγματα γύρω από τη ζωή του δεν είναι γνωστά: φροντίζει και ο ίδιος να τα φωτίζει μόνο αμυδρά ενισχύοντας έτσι τη μυθολογία τους. Για τον κύριο Αγοραστό, η ιστορία του Αβγολέμονου είναι μια «κατά βάθος πικρή ιστορία», σημειώνει. «Όσα λέει είναι οι δικές του αλήθειες, έτσι όπως τις έχει βιώσει ένας άνθρωπος με μια πλούσια σε εμπειρίες ζωή, ένας άνθρωπος γενναιόδωρος και ειλικρινής».

*Το ντοκιμαντέρ «Ο κύριος Αυγολέμονος: η εξομολόγηση ενός αμετανόητου» προβάλλεται ελεύθερα από το κανάλι του Λάσκαρη Αγοραστού στο YouTube. Ο ίδιος έχει κάνει τη σκηνοθεσία και το μοντάζ. Η διεύθυνση φωτογραφίας ανήκει στον Κώστα Ντάνη. Την πρωτότυπη μουσική έγραψε ο Διαμαντής Καλαφατιάδης. Η παραγωγή είναι της KN Productions.

  • ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ ΦΟΥ.ΜΠΟΥ
Διάβασε ακόμα