«Το Ραδιόφωνο είναι το κατεξοχήν μέσο της φαντασίας. Και της ζεστασιάς. Και της παρέας», λέει η Μαργαρίτα Μυτιληναίου, διευθύντρια του Αθήνα 9,84 και εξηγεί ότι επειδή ακριβώς «βρίσκεται πάντα δίπλα μας, μπορεί να δημιουργήσει την απόλυτη ατμόσφαιρα και το πιο σωστό περιβάλλον για να «ακουστούν» και τα τραγούδια των 11 συναυλιών μας και οι παραστάσεις στο πλαίσιο της εκδηλώσεων ‘‘Συναυλία στο Ραδιόφωνο’’.

11 μουσικά γεγονότα, 11 βραδιές αφιερωμένες σε είδη του ελληνικού τραγουδιού αλλά και στιχουργούς που το χαρακτήρισαν θα μεταδοθούν από τον «αέρα» και το επίσημο κανάλι στο YouTube του Αθήνα 9,84. «Εξ αρχής η δημιουργική ομάδα του σταθμού (Οδυσσέας Ιωάννου, Χρήστος Παπαμιχάλης, Αριστέα Γιάννου, Σαπφώ Ματσιώρη και εγώ) αποφασίσαμε ότι θα οργανώναμε και θα παρουσιάζαμε 11 βραδιές αφιερωμένες στο Λόγο του τραγουδιού», σημειώνει. Τις συναυλίες αυτές τις υποστηρίζουν στην σκηνή 33 ερμηνευτές, οι οποίοι θα συνεργαστούν, μπροστά και πίσω από τη σκηνή, με 40 μουσικούς ηχολήπτες και φωτιστές.

«Η βασική πρόκληση ήταν ότι επιλέξαμε να εμπλέξουμε πολλούς ανθρώπους, πολλών ειδικοτήτων σε αυτό το project. 73 στο σύνολο», προσθέτει η κυρία Μυτιληναίου και συμπληρώνει ότι «η ανάγκη όλων των συντελεστών να ξαναμπούν σε διαδικασία προβών, συζητήσεων, ενορχηστρώσεων και ηχογραφήσεων/ μαγνητοσκοπήσεων ήταν κυρίαρχη. Λάβαμε ελάχιστες αρνητικές απαντήσεις και αυτό μετράει πολύ για μας».

Αντίθετα προς ένα μοντέλο εθελοντικής συμμετοχής μουσικών και καλλιτεχνών, το οποίο κυριάρχησε ειδικά στο πρώτο lockdown, όλοι οι συντελεστές της σειράς εκδηλώσεων «Συναυλία στο ραδιόφωνο» αμείβοντα. Για την διευθύντρια του 9,84 αυτό αποδεικνύει ότι τόσο το δημοτικό ραδιόφωνο της Αθήνας όσο όλοι οι φορείς του Δήμου της Αθήνας (Τεχνόπολη, ΟΠΑΝΔΑ κλπ.) βρίσκονται κοντά στους ανθρώπους του Πολιτισμού. «Όχι στα λόγια αλλά με πράξεις», όπως λέει η ίδια, διότι «προσπαθούμε να βρίσκουμε κονδύλια για να φτιάχνουμε ωραία πράγματα, για να παράγουμε νέο, πρωτότυπο πολιτιστικό προϊόν».

Οι συναυλίες αυτές βιντεοσκοπήθηκαν σε ένα χώρο-ορόσημο για τη συναυλιακή ιστορία της Αθήνας, άρρηκτα συνδεδεμένου με το ελληνικό τραγούδι, στον «Σταυρό του Νότου». Η επιλογή δεν ήταν τυχαία, όπως αποκαλύπτει η κυρία Μυτιληναίου: «Επί τούτου, επιλέξαμε μια μουσική σκηνή που, χρόνια τώρα, έχει συνδυαστεί με το καλό τραγούδι, με τη φιλοξενία καταξιωμένων αλλά και ανερχόμενων ερμηνευτών».  Φυσικά, παραδέχεται και η ίδια ότι είναι άλλο το streaming και άλλο το Live. « Η μουσική, τα τραγούδια και η ζωντανή τους παρουσίαση δεν μπορούν να «περάσουν» μέσα από μια οθόνη σε όλους εμάς ως μια πλήρης συναυλία με διάδραση ανάμεσα σε καλλιτέχνες και κοινό γιατί λείπει το ένα από τα 2 βασικά συστατικά της εξίσωσης», λέει. Ο σκοπός, υποστηρίζει, είναι να δημιουργηθεί ένα υποκατάστατο, μια συνθήκη που θα ξαναφέρει τους καλλιτέχνες σε μια σκηνή και όλους εμάς σε συνθήκες να ξαναζήσουμε, έστω και μέσα από τόσο μεγάλη απόσταση, την ατμόσφαιρα μιας συναυλίας. «Μακάρι να το καταφέρουμε», λέει και επισημαίνει ότι σε αυτό θα συμβάλλει και η δύναμη του ραδιοφώνου, «του κατεξοχήν μέσου της φαντασίας, της ζεστασιάς και της παρέας».

Μιλήσαμε όμως και με τραγουδιστές που έλαβαν ή θα λάβουν μέρος μέσα στο Μάιο στις συναυλίες του Αθήνα 9,84.

Μιλτιάδης Πασχαλίδης: Να μας μείνει παρακαταθήκη η «Συναυλία στο Ραδιόφωνο»

Ο Μιλτιάδης Πασχαλίδης συμμετείχε μαζί με τη Βιολέτα Ίκαρη στο αφιέρωμα στον Άλκη Αλκαίο που παρουσιάστηκε την προηγούμενη Κυριακή (25/4). Τραγούδησε τόσο δικές τους δουλειές σε λόγια του Αλκαίου, αλλά και ερμήνευσε για πρώτη φορά τραγούδια άλλων συναδέλφων του. Αυτή η σειρά συναυλιών είναι μια ιδέα που αξίζει να υλοποιηθεί με τον καλύτερο τρόπο και «να μας μείνει παρακαταθήκη για το μέλλον». Όταν βέβαια ανεβαίνει σε μια σκηνή χωρίς κόσμο από κάτω νιώθει σαν ένα ποδοσφαιριστή που παίζει σε άδειες κερκίδες. «Ποτέ δεν μπορεί να γνωρίζει τι νιώθουν οι θεατές που τον παρακολουθούν από την τηλεόραση. Απλά παίζει όσο καλύτερα μπορεί. Το ίδιο κάνουμε και εμείς».

Αναστασία Μουτσάτσου: Είναι σαρωτική η ενέργεια της παραδοσιακής μουσικής

Την προσεχή Κυριακή (2/5) είναι προγραμματισμένο το αφιέρωμα με τίτλο «Αγνώστου Πατρός» το οποίο περιλαμβάνει παραδοσιακά τραγούδια, δώρα της συλλογικής, ανώνυμης καλλιτεχνικής δημιουργίας προς όλους μας. Θα τα ερμηνεύσουν η Αναστασία Μουτσάτσου και ο Ζαχαρίας Καρούνης. «Η συναυλία αυτή θα είναι μια κατάθεση ψυχής», σημειώνει η ερμηνεύτρια. «Έχω ζυμωθεί με το αιγαιοπελαγίτικο, παραδοσιακό τραγούδι και μού δόθηκε η ευκαιρία να εμβαθύνω για άλλη μια φορά στα εκφραστικά μου μέσα με εργαλείο αυτά τα τραγούδια».

Όταν λέει παραδοσιακά τραγούδια νιώθει ότι μπαίνει σε μια παράξενη νιρβάνα. «Είναι σαν να αιωρούμαι. Αυτά τα τραγούδια είναι αρχέτυπα. Κουβαλούν τεράστιο συναισθηματικό βάρος γιατί γεννήθηκαν σε μεγάλη συναισθηματική φόρτιση από ψυχές που χαίρονταν, πονούσαν, ερωτεύονταν, πενθούσαν, εκείνη τη στιγμή  και στα χρόνια που ακολούθησαν πέρασαν στα  χείλη εκατομμυρίων ανθρώπων που βίωναν ανάλογα συναισθήματα».

Στη συναυλία της Κυριακής θα έχουμε την ευκαιρία να αφεθούμε στη σαρωτική ενέργεια της παραδοσιακής μουσικής. Η κυρία Μουτσάτσου εκμυστηρεύεται και το δικό της αγαπημένο από τη setlist: «Το Τζιβαέρι είναι ίσως το πιο βιωματικό μου και το πιο φορτισμένο συγκινησιακά, μιας και το πρωτάκουσα απο τη φωνή της μάνας μου».

Σπύρος Γραμμένος: «Ανυπομονώ να βρεθούμε στις σκηνές, στα πάλκα και τα πατάρια»

Σοκάρει ο Σπύρος Γραμμένος: «Στα 13 μου έπεσα θύμα βιασμού από οικογενειακό  φίλο» (video) | newsbreak

Ο Σπύρος Γραμμένος μαζί με τους Μιχάλη Οικονόμου, Σταύρο Σβήγκο, Βαγγελιώ Φασουλάκη και Νατάλια Τσάβεζ θα λάβουν μέρος στο αφιέρωμα για το σατυρικό τραγούδι στις 16/5. Ο κύριος Γραμμένος το εξηγεί περισσότερο: «πρόκειται για μια συλλογή από τραγούδια που είτε μας μεγάλωσαν, είτε τα μάθαμε σε μεγαλύτερη ηλικία και μας μίλησαν πιο ελεύθερα απ’ τα τραγούδια που είχαμε συνηθίσει». Ο ίδιος πιστεύει στην απελευθερωτική δύναμη της σάτυρας, αλλά και στην ιδιότητα που έχει να ξεμπροστιάζει τον καθωσπρεπισμό. Παρόλα αυτά, η εποχή μας μάλλον αποδεικνύεται αλλεργική στη σάτυρα. Πρώτα-πρώτα, τα ίδια τα σταυρικά τραγούδια είναι ελάχιστα προβεβλημένα, αν εξαιρέσουμε τα γαμωτράγουδα. «Η αλήθεια είναι», εξηγεί «ότι λίγοι από τους καλλιτέχνες που υπηρέτησαν το σατυρικό τραγούδι έγιναν γνωστοί στο ευρύ κοινό». Ρόλο εδώ παίζει και το ραδιόφωνο που πλέον λειτουργεί «με έναν αποστειρωμένο τρόπο, με συγκεκριμένες playlists και με τους παραγωγούς να μην μπορούν να παρέμβουν σε αυτό, οπότε έχασε την πολύ όμορφη διαδικασία της πρότασης. Αυτό ήταν τα ραδιόφωνα παλιά. Πρόταση». Ο ίδιος μάλιστα δεν θυμάται άλλη φορά που στο πρόγραμμα της τηλεόρασης δεν χωρά έστω μία σατυρική εκπομπή.

Η εμφάνισή του έρχεται στον απόηχο της εμφάνισής του στην εκπομπή φλΕΡΤ της κρατικής τηλεόρασης, όπου τραγούδησε ένα δικό του πολιτικό-σατυρικό τραγούδι, τον «Κουκουλοφόρο». Η ζωντανή εκτέλεση προκάλεσε αντιδράσεις από ακροδεξιούς πολιτικούς. «Φυσικά και δεν έπεσα απ’ τα σύννεφα με όσα συνέβησαν τις επόμενες μέρες, αλλά το θεωρώ άλλο ένα κακό παιχνίδι εντυπώσεων. Το πιο σημαντικό όσον αφορά στις αντιδράσεις, είναι πως έγιναν την ημέρα που κυκλοφόρησε ο καινούριος δίσκος μου, οπότε μόνο ευχαριστώ μπορώ να πω», σχολιάζει.

Όσον αφορά την συναυλία, σίγουρα του έλειψε που όταν τέλειωνε η πρόβα δεν μπορούσαν αυτός και οι υπόλοιποι συντελεστές να πάνε κάπου να τα πούνε και να τα πιούνε. Έστω να αγκαλιαστούν. «Θα θέλαμε να έρθει όλος ο κόσμος που θα είχε ανάγκη να το παρακολουθήσει», σημειώνει, αλλά δεν χάνει την αισιοδοξία του: «Είμαι σίγουρος πως όλο αυτό που ζούμε θα τελειώσει και θα βρεθούμε στις σκηνές, στα πάλκα και στα πατάρια. Ανυπομονώ».

Φώτης Σιώτας: Σκαλίζουμε κασέτες της εφηβείας μας για τη “Συναυλία στο ραδιόφωνο”

Ο Φώτης Σιώτας, η Μαρία Παπαγεωργίου και  η Σοφία Ευκλείδου αυτές τις μέρες σκαλίζουν κασέτες της εφηβείας τους για να παρουσιάσουν κρυμμένα διαμαντάκια που δημιούργησαν τα γκρουπ, οι παρέες οι φίλοι. Έτσι περίπου παρουσιάζει ο κύριος Σιώτας το περιεχόμενο του αφιερώματος στην Ποίηση των συγκροτημάτων, το οποίο θα μεταδοθεί στις 23/5.

Η φιγούρα του Σιώτα στη σκηνή του Σταυρού του Νότου είναι πολύ γνώριμη. Λίγο στην άκρη, πάντα έτοιμος για ένα τραγούδι όταν θα το θελήσει. «Είναι ένα χώρος γνώριμος», λέει. «Θα μας βοηθήσει αυτή οικειότητα θα μας λείψει όμως ο κόσμος. Θα μας λείψουν και οι άνθρωποι που εργάζονται στο χώρο και είναι φίλοι μας. Θα τους σκεφτόμαστε και τους το αφιερώνουμε». Άλλωστε, οι συναυλίες είναι προορισμένες να γίνονται με παρουσία κόσμου. Τώρα, σε ένα stream μπορεί να υπάρξει ένα σήμα, ένα νεύμα, όμως όπως σχολιάζει «μοιάζει όμως φτωχό μπροστά στην ελευθερία και την χαρά που αισθάνεσαι όταν μοιράζεσαι την μουσική με τον κόσμο ζωντανά στη σκηνή».