Το γυμνό έχει περάσει από διάφορα στάδια. Τέλεια σώματα, θελκτικές στάσεις, αρχαιοελληνικές αναφορές, ταμπού, revenge porn, ντροπή, απελευθέρωση. Ωστόσο εκεί έξω υπάρχουν καλλιτέχνες που αποφάσισαν να το επαναπροσδιορίσουν, να αφαιρέσουν από αυτό την ντροπή ή τις καθαρά σεξουαλικές αναφορές και να το φέρουν στο σήμερα, τιμώντας άτυπα αυτό στο οποίο η Μαρίνα Αμπράμοβιτς έχει αναφερθεί ως “human now”. 

VIDEOCHAT: SEND NUDES (2020)

Δυο φοιτήτριες στη Ρωσία, ενώ η Yulia Tsvetkova αντιμετώπιζε ποινή φυλάκισης γιατί μετέτρεπε τα γυναικεία γεννητικά όργανα σε τέχνη, αποφάσισαν να δώσουν άλλη χρήση στο πιο σωτήριο μέσο επικοινωνίας στην πανδημία: τη video κλήση. Καθημερινά, έπρεπε να καλούν η μια την άλλη και να ζωγραφίζουν τα γυμνά πορτραίτα η μια της άλλης, σαν μια μορφή οικειότητας. «Θέλαμε να επαναπροσδιορίσουμε την οικειότητα», λένε στο Dazed, αναφέροντας πως η όλη διαδικασία του να ξεγυμνώνονται η μια μπροστά στην άλλη ήταν καθαρκτική, όχι μόνο σε ένα καλλιτεχνικό επίπεδο, αλλά και προσωπικό. Ζώντας και οι δύο στη Ρωσία του απόλυτου πουριτανισμού και ενώ η Yulia Tsvetkova αναδείκνυε τα διπλά στάνταρ της ρωσικής κοινωνίας, έρχονταν καθημερινά αντιμέτωπες με όλα τα προνόμια που έχει το αντρικό σώμα, και δεν «δικαιούται» το γυναικείο. «Τα αντρικά σώματα δεν λογοκρίνονται στο Instagram, το τσεκάραμε!», λένε.

INSULTING THE ARCHIVE (2017), CAJSA VON ZEIPEL

Η Σουηδή Cajsa von Zeipel θεωρεί πως τα κλασικά γλυπτά κάνουν εκπτώσεις στη μορφή των γυναικών. Η ίδια, με το Insulting The Archive, παίρνει πίσω τα όσα κατά καιρούς έχει χάσει η γυναικεία φύση μέσα από τα κλασικά αγάλματα, φτιάχνοντας τέτοια, αλλά με ένα twist. Στα δικά της γλυπτά, η γυναίκες δεν ποζάρουν, αλλά απεικονίζονται να καπνίζουν, να κάνουν σεξ, να τραβούν μαλλιά. Η Zeipel θεωρεί τη συγκεκριμένη έκθεση ως την πιο προσωπική της, αναφέροντας πως πρακτικά η έμπνευσή της για αυτή είναι η ίδια και οι φίλες της. «Δεν εφευρέθηκαν, είναι πραγματικές γυναίκες. Είμαστε εγώ και οι φίλες μου», λέει.

XEROX ACTION, HUDINILSON JR.

 Με έμπνευση από τον μύθο του Νάρκισσου, ο Hudinilson Jr έχοντας περάσει από το genre των σεξουαλικά προβοκατόρικων γκράφιτι, αποφάσισε να κάνει τον εαυτό του πρωταγωνιστή των έργων του. Ωστόσο, τα έργα του πάντα ήταν λίγο προσωπικά, θέτοντας τον Βραζιλιάνο καλλιτέχνη στο επίκεντρο των μηνυμάτων που ήθελε να μοιραστεί.  

PARABYSS: A NURTURED NATURE, HELIAS DOULIS

Ο Helias Doulis τράβηξε όλες τις φωτογραφίες του Parabyss: A Nurtured Nature στα Λιμανάκια της Βουλιαγμένης. Μιλώντας το 2016 στο Dazed, ανέφερε πως ο στόχος του ήταν να αναδείξει την κρυμμένη ευαισθησία του ανθρώπινου σώματος, ιδιαίτερα του αντρικού, το οποίο επίσης έχει ταλαιπωρήσει η πατριαρχία. Στις φωτογραφίες του, τα μοντέλα του είναι είτε μόνα είτε μαζί, πάντα με κρυμμένα πρόσωπα και ευάλωτα πάνω στα βραχάκια της παραλίας. «Θέλω ο θεατής, μέσα από τα μοντέλα μου, να ψάξει το δικό του ή το δικό της λιμάνι», εξήγησε.

NEW WORK: FORM, SUBJECT, MATERIAL

Το γυμνό, μέσα στην απόλυτα προβλέψιμη, αλλά γοητευτική σαφήνειά του, μπορεί να είναι και παντελώς αόριστο. Αυτός ήταν και ο στόχος της σειράς New York: Form, Subject, Material, να πάρει το ανθρώπινο γυμνό άλλες, πιο αφηρημένες μορφές. Έτσι 14 καλλιτέχνες δέχτηκαν την πρόκληση και έφτιαξαν έργα βασισμένα στην ιδέα της ανθρώπινης μορφής με εντελώς διαφορετικούς, μη αναμενόμενους τρόπους.