Το 2017, ο Vit Klusak προσεγγίζεται από την εταιρεία παροχής internet Ο2 για να φτιάξει ένα μικρό, viral video για το πόσο εύκολα τα νεαρά κορίτσια μπορούν να εξαπατηθούν στο internet. Την εταιρεία προσέγγιζε συχνά η αστυνομία ψάχνοντας διευθύνσεις αντρών που «ψάρευαν» μικρά κορίτσια στο internet. Λίγο αργότερα γίνεται γνωστή η ιστορία μιας 12χρονης μαθήτριας, η οποία δημιούργησε ένα ψεύτικο predator profile, από το οποίο δήθεν λάμβανε φωτογραφίες σεξουαλικού περιεχομένου από έναν πολύ μεγαλύτερο άντρα. Ο λόγος; Να έχει κάτι να συζητάει στο σχολείο, με συμμαθήτριές της που έρχονταν σε επαφή ήδη με προφίλ μεγαλύτερων αντρών. Μαζί με τη συνεργάτη του, Μπαρμπόρα Χαλούποβα, οι δυο τους δημιούργησαν ένα ψεύτικο προφίλ ενός δωδεκάχρονου κοριτσιού, της «Τίνκα», προκειμένου να γίνουν οι ίδιοι μάρτυρες της διαδικασίας με την οποία γίνεται η προσέγγιση των κοριτσιών από μεγαλύτερους σε ηλικία άντρες. Μέσα σε πέντε μόλις ώρες από τη στιγμή που ανέβηκε το προφίλ, 83 άντρες, ηλικιών από 23 έως 63 ετών, επικοινώνησαν μαζί της. Η συντριπτική πλειοψηφία με χυδαίες προτάσεις για αμοιβαίο αυνανισμό μέσω chat. Πολλοί έστειλαν, χωρίς προειδοποίηση, φωτογραφίες με τα πέη τους σε στύση. Ενώ κάποιοι έστειλαν λινκ για πορνογραφικό υλικό κάθε είδους, συμπεριλαμβανομένου και πορνό με ζώα. Το ίδιο απόγευμα, τέσσερις άντρες αυτοϊκανοποιήθηκαν στη web κάμερά τους, χωρίς η «Τίνκα» να έχει δείξει καν το πρόσωπό της.
Κάπως έτσι, ο Klusak κατάλαβε πως το Caught in the Net” πρέπει να γίνει πραγματικότητα και τα γυρίσματα ενός απλού video κατέληξαν να του δίνουν υλικό για ένα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ που απεικονίζει μια ολόκληρη κουλτούρα αποπλάνησης και σεξουαλικοποίησης ανήλικων κοριτσιών στην Τσεχία.
Στο Caught in the Net είναι κάτι σαν κοινωνικό πείραμα. Οι οντισιόν είναι κομμάτι της έναρξής του, στην οποία βλέπουμε την ομάδα πίσω από το ντοκιμαντέρ να ψάχνει γυναίκες ηθοποιούς που να μοιάζουν περίπου 12 ετών. Ήδη τα λεπτά των οντισιόν, ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με το γεγονός ότι σε πάνω από τις μισές κοπέλες που πέρασαν από το κάστινγκ, η ιστορία ήταν λίγο πολύ γνωστή: είχαν και οι ίδιες αντιμετωπίσει, όταν ήταν ανήλικες, τον κίνδυνο του να πέσουν στα δίχτυα ενός παιδόφιλου online.
Οι τρεις ηθοποιοί που επιλέχθηκαν, μεταφέρθηκαν σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ώστε να μοιάζουν με παιδικά δωμάτια και τους δόθηκαν υπολογιστές και κινητά. Η δουλειά τους από εκεί και έπειτα ήταν μια: με τα ψεύτικα προφίλ που δημιουργήθηκαν για εκείνες, έπρεπε να τσατάρουν ή να κάνουν βίντεο κλήσεις με όποιον ενήλικο τις προσέγγιζε, όχι απλώς χωρίς να αποκρύπτουν το γεγονός ότι είναι 12 ετών, αλλά τονίζοντάς το συνχά. Επιπλέον, ακολουθούσαν συγκεκριμένες οδηγίες σε επίπεδο επικοινωνίας, για το πώς να μιλούν, να απαντούν, να αποφεύγουν και να μην προκαλούν με τη συμπεριφορά τους. Ο στόχος, εκτός από νομικός, ήταν να αναδειχθούν ξεκάθαρα οι a priori προθέσεις των θυτών.
Από τις πρώτες ώρες δημιουργίας τους, τα προφίλ προσεγγίστηκαν από διάφορους ενήλικες άντρες (από 20 ως και 70 ετών), οι οποίοι τις περισσότερες φορές έκαναν σαφές πως η επαφή τους με τα κορίτσια θα ήταν καθαρά ερωτική, στέλνοντάς τους -απροειδοποίητα τις περισσότερες φορές- τα πέη τους σε στύση, αυνανιζόμενοι, ζητώντας τους να κάνουν και εκείνες το ίδιο ή τουλάχιστον να τους «βοηθήσουν» βγάζοντας τη μπλούζα τους και δείχνοντας το σώμα τους.
Με τη βοήθεια μιας ομάδας ψυχολόγων, σεξολολόγων και άλλων ειδικών, οι ηθοποιοί κατάφεραν να υποδυθούν ανήλικα 12χρονα, πολλές φορές με όλη την άγνοια κινδύνου που διέπει τη συμπεριφορά τους. Με τη βοήθεια μοντέλων και του Photoshop, κάποιες από τις γυμνές φωτογραφίες που έστειλαν στους online predators τους κατέληξαν να γίνονται αφορμή για απειλές ότι θα δημοσιοποιηθούν στο internet, ενώ οι χειριστικές συμπεριφορές έδιναν και έπαιρναν, δείχνοντάς μας πόσο εύκολο είναι για έναν 50χρονο, ακόμα και 70χρονο κάποιες φορές να παίξει με το μυαλό ενός 12χρονου κοριτσιού.
Το Caught in the internet έρχεται πάνω στη στιγμή που δεν μπορούμε πια να αγνοούμε μια σεξουαλική κουλτούρα επικεντρωμένη στα ανήλικα, αλλά και ένα online περιβάλλον που συνεχίζει να ευνοεί το catfishing. Το ντοκιμαντέρ διαρκεί περίπου μιάμιση ώρα και είναι κάτι παραπάνω αρκετή για να προκαλέσει πανικό σε κάθε γονιό. Παράλληλα, όμως, είναι και μιάμιση ώρα λύτρωσης, αφού πολλοί θύτες κατέληξαν να παίρνουν αυτό που τους αξίζει. Το κοινωνικό πείραμα πίσω από το ντοκιμαντέρ άνοιξε στην Τσεχία το θέμα της αποπλάνησης ανηλίκων στο ίντερνετ και με έναν τρόπο μετατράπηκε σε πράξη ακτιβισμού, αφού οδήγησε ακόμα και σε συλλήψεις κάποιων από όσους προσπάθησαν να προσεγγίσουν, παρενόχλησαν σεξουαλικά ή ακόμα και απείλησαν κατά τη διάρκειά του.
Το “Caught In the Net” είναι διαθέσιμο στο Cinobo.