"Έχει φύγει το παιδί": Το τραγούδι που μιλάει για την ψυχούλα των ηρώων ντελιβεράδων

Ο αμανές της εργατικής τάξης ίσως είναι το καλύτερο ελληνικό τραγούδι του 2021 so far.

"Έχει φύγει το παιδί": Το τραγούδι που μιλάει για την ψυχούλα των ηρώων ντελιβεράδων

Ο αμανές της εργατικής τάξης ίσως είναι το καλύτερο ελληνικό τραγούδι του 2021 so far.


Ο τραγουδοποιός Θέμος Σκανδάμης συνθέτει μία βαλκανική, trip-hop ελεγεία για τον Αθηναίο ντελιβερά, και μαζί με τον σκηνοθέτη Κώστα Γεραμπίνη την παρουσιάζουν οπτικά σε ένα noir mockumentary, με πρωταγωνιστή την ίδια την πόλη και τις σκιές της. Με ένα iphone 11, στο ρόλο του κασκαντέρ τον Σταύρο Τσαντέ, και τον ίδιο πάνω σε γέρικο παπί ξεκινάνε από Αραχώβης 15, βγαίνουν Πατησίων και δίνουν το πιο συγκινητικό ρεφρέν της χρονιάς: «ονειρεύομαι τα βράδια πως πετάει στους ουρανούς αυτό το γέρικο παπί, και μια φωνή πάνω απ την πόλη τραγουδάει. Έχει φύγει! Έχει φύγει το παιδί!". 

"Δέκα πίτες, δέκα μπύρες, δέκα ανάποδα στενά, βλέπουν μπάλα βλέπουν τσόντα, βλέπουν αστυνομικά, Μες στην άσφαλτο σαλτάρω, σαν πυγμάχος μες στο ρινγκ, και γαμώ τις γιουροβίζιον και γαμώ τα τσάμπιος λινκ" θα μπορούσε να είναι η φωνή της συνείδησης αυτής της επαγγελματικής φυλής που δυστυχώς δεν εκτιμάται όσο θα έπρεπε.

Η τελευταία δεκαετία δεν άφησε και πολλά πράγματα όρθια στην Ελλάδα και πάρα πολλοί φίλοι και πρώην συνάδελφοι έχουν γίνει ντελιβεράδες (ανάμεσα σε άλλα, κάποια εποχή ήταν μόδα και το οδηγός Uber) για να καταφέρουν να γεμίζουν το ψυγείο τους και να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους. Οι ντελιβεράδες τα τελευταία χρόνια δεν είναι παιδιά 20χρόνα που θέλουν ένα έξτρα εισόδημα. Είναι και 55άρηδες που έμειναν άνεργοι.Οι διανομείς, το παιδί που φέρνει τα σουβλάκια, τις πίτσες, τους καφέδες και τα βραστά λαχανικά  είναι συνήθως overworked και underpaid. Δουλεύουν άπειρες ώρες χωρίς να εξασφαλίζεται καν ο βασικός μισθός. Δεν έχουν ωράριο, γραφείο, αργίες, τρέχουν μέσα στη βροχή για 4€ την ώρα. Πολλοί δουλεύουν ανασφάλιστοι και οι εργοδότες τους τραμπουκίζουν είτε ζητώντας τα χρήματα του δώρου πίσω είτε απαιτώντας να εμφανίζονται στην δουλειά ακόμη και με πυρετό. Τα σπαστά ωράρια τους δεν δίνουν πολλές ευκαιρίες για ξεκούραση και προσωπική ζωή. Αργίες δεν πληρώνονται παραπάνω και πολλοί δεν έχουν καν επιδόματα αδείας. Φυσικά και κάνουν συνήθως δυο δουλειές για να τα βγάλουν πέρα. Κι αν αργήσουν την παραγγελία το  φιλοδώρημα το ξεχνούν.

Σύμφωνα με τη Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου (ΣΒΕΟΔ): "ο κλάδος μετράει πολλά εργατικά ατυχήματα και δυστυχήματα. Οι επικίνδυνες συνθήκες εργασίας, η συνεχής και ανελέητη έκθεση στις καιρικές συνθήκες και στο χάος του δρόμου, η γενικότερη συνθήκη με τον κορωνοϊό, η βαθιά υποτίμηση που βιώνουμε, η εντατικοποίηση που μας σφυροκοπάει, μας φέρνει καθημερινά στα όριά μας". 

Ένα από τα πάγια και διαχρονικά αιτήματα του σωματείου (Σ.Β.Ε.Ο.Δ) το οποίο εμπεριέχεται στις διεκδικήσεις τους από την αρχή της ίδρυσής του εδώ και 13 χρόνια και για το οποίο έχουν καταθέσει αλλεπάλληλα υπομνήματα στο υπουργείο εργασίας στις  απεργίες (Μάρτης 2008, Μάης 2019, Απρίλης 2019), είναι η ενιαία ειδικότητα για όλους τους οδηγούς δικύκλου. Αυτό σημαίνει ότι όλοι όσοι εργάζονται με μηχανάκι: courier/ταχυμεταφορείς, delivery/ταχυδιανομείς, υπάλληλοι εξωτερικών εργασιών – θα ενταχθούν σε έναν κωδικό στο ΕΦΚΑ με την ειδικότητα του επαγγελματία οδηγού δικύκλου.

  • ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ ΦΟΥ.ΜΠΟΥ
Διάβασε ακόμα