Έχω κάνει καυγάδες με σινεφίλ που τόλμησαν να αμφισβητήσουν την ταλεντάρα Ρούμπεν Έστλουντ – γιατί οι κριτές στο Φεστιβάλ Κανών κολλάνε μπρίκια που του έδωσαν το Χρυσό Φοίνικα –  και τη σατιρική του ταινία “Το Τετράγωνο”. Αν στη λέξη σαρκαστικό δράμα διαστέλλονται οι κόρες των ματιών σου, έχω τα καλύτερα νέα λατρεμένε φίλε μου. Αν τρελαίνεσαι για ευρυγώνια πλάνα και διαβάζεις κριτικές ταινιών με “υπόγεια απειλητική ατμόσφαιρα”, σου έχω φτιάξει τη μέρα. Ο σκηνοθέτης που πήρε τον  Μπέργκμανν (και το Χάνεκε)  και τον έφερε στο 2020 είναι στην Πελοπόννησο. 

Ο Σουηδός ξέρει τι λάθος συμβαίνει στα σαλόνια των πλουσίων και μας το δείχνει. Με αιχμηρό ευφυέστατα επώδυνο τρόπο, σαν να λέμε μας σερβίρει ένα κοινωνικό πείραμα με τις ταινίες του. Χειροκροτώ τα ψυχογραφήματα της καλοβαλμένης κοινωνίας. Θυμάστε κι εκείνον τον πατέρα στην ταινία “Ανωτέρα Βία” που έτρεχε να σώσει το τομάρι του όταν η χιονοστιβάδα στις Άλπεις απείλησε την οικογένεια του. Κι έμεινε η δόλια μάνα μόνη να σώσει τα παιδιά της.  Αυτή η ταινία ήταν η υποψηφιότητα της χώρας του για το ξενόγλωσσο Όσκαρ. Η σφαλιάρα στο πρόσωπο κάθε Βορειοευρωπαίου ήταν αυτή η τολμηρή μελέτη της πολιτικής ορθότητας.

Θέλεις να σου πω τι κάνει ο Σουηδός στη Χιλιαδού; Γυρίζει το “Τρίγωνο της Θλίψης”. Μιλάμε για έπος. Το “τρίγωνο της θλίψης” αναφέρεται στις ρυτίδες που σχηματίζονται ανάμεσα στα φρύδια, οι οποίες εμφανίζονται από το συνεχές συνοφρύωμα λόγω των καθημερινών προβλημάτων που έχει κάποιος. Το συγκεκριμένο πρόβλημα οι πλαστικοί χειρουργοί υπόσχονται να το λύσουν με Botox, σε 15 λεπτά.

Μου έστειλε το δελτίο τύπου η Feelgood και θέλω να τους πάρω τηλέφωνο για να δώσω συγχαρητήρια. Η διεθνής παραγωγή, μετά την επιβεβλημένη τρίμηνη διακοπή λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, ολοκλήρωσε τα γυρίσματα στη Σουηδία και τώρα πραγματοποιεί γυρίσματα στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στην Χιλιαδού της Εύβοιας. Στόχος της παραγωγής είναι να ολοκληρωθούν τα γυρίσματα στην Πελοπόννησο το Νοέμβριο και η ταινία να είναι έτοιμη να βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες μέσα στο 2021.

Υπόθεση

Ένα πολυτελές γιοτ γεμάτο με πλούσιους, κακότροπους επιβάτες και έναν εξίσου κακότροπο μαρξιστή καπετάνιο, ναυαγεί σε ένα ερημονήσι. Εκεί η ιεραρχία της δύναμης και της εξουσίας αλλάζει ριζικά και, πλέον, μια μεσήλικη Φιλιππινέζα καμαριέρα έχει το πρόσταγμα στον αγώνα για την επιβίωση.

Ο Καρλ, μοντέλο που έχει καθιερωθεί στο χώρο της μόδας, μεγαλώνοντας, συνειδητοποιεί πως η καριέρα του φτάνει στο τέλος της. Ακολουθώντας τη συμβουλή του ατζέντη του δημιουργεί σχέση με ένα ανερχόμενο μοντέλο, τη Γιάγια, με σκοπό να επαναλανσάρει τον εαυτό του. Η σχέση αυτή φαίνεται να αποδίδει και οι δυο τους σαρώνουν στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνο, αλλά δεν παύει να ισχύει πως εκείνη είναι στον κολοφώνα της καριέρας της κι εκείνος στη δύση. Αμέσως μετά την Εβδομάδα Μόδας, ο Καρλ κι η Γιάγια αναχωρούν για κρουαζιέρα με ένα πολυτελές γιοτ στο οποίο επιβαίνουν εντελώς ετερόκλητα άτομα που έχουν ένα μονάχα κοινό: άπλετο χρήμα. Κάθε επιθυμία και ανάγκη των επιβατών ικανοποιείται άμεσα από το προσωπικό που κατά τα άλλα περνάει εντελώς απαρατήρητο από την ελιτίστικη αυτή ομάδα μεγαλοαστών, όπως και ο καπετάνιος του γιοτ, ένας μοναχικός, θιασώτης της Μαρξιστικής θεωρίας.

Μεσούσης μιας φοβερής τρικυμίας, το γιοτ αρχίζει να βάζει νερά, ενώ το τελειωτικό χτύπημα έρχεται με την επίθεση πειρατών που μετατρέπει τον παράδεισο σε ζοφερό εφιάλτη. Τελικά, ο Καρλ, η Γιάγια και άλλοι πέντε επιβάτες καταλήγουν ναυαγοί σε ένα αφιλόξενο νησί. Όταν τα κύματα ξεβράζουν στο νησί και την Άμπιγκεϊλ, μια μεσήλικη Φιλιππινέζα καθαρίστρια που εργαζόταν στο γιοτ, η ικανότητά της να ψαρεύει και να ανάβει φωτιά είναι αυτή που εξασφαλίζει την επιβίωση των πορφυρομεγαλομένων αστών, με αποτέλεσμα να αναλάβει εκείνη τα ηνία της εξουσίας. Ο τροχός πλέον έχει γυρίσει και οι άλλοτε ισχυροί βρίσκονται στο έλεος μιας ιδιότυπης μητριαρχίας όπου η ανδρική σεξουαλικότητα καθίσταται μέσο επιβίωσης.

Το 2021 θα είναι μια καλή χρονιά.