Αφίσες και πόστερ που έγιναν σύμβολα. Η εικόνα έχει τεράστια πολιτική δύναμη -κι αυτό είναι ξεκάθαρο στα social media. Πριν την ύπαρξη όμως του Instagram και του Tik Tok, γραφίστες και επικοινωνιολόγοι κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν τις μάζες μιλώντας για φεμινισμό, δημοφιλή κουλτούρα κι επανάσταση. Έγραψαν την ιστορία τους στη διαμόρφωση του κόσμου όπως τον ξέρουμε σήμερα. 

Στο φεμινιστικό κίνημα των Σουφραζετών χρωστάμε πολλά γιατί απαίτησαν ίσα δικαιώματα (από το 1903) και έδωσαν το δικαίωμα ψήφου στις Αγγλίδες γυναίκες με τις ριζοσπαστικές ενέργειες τους που σόκαραν την βρετανική κοινωνία. Οι σουφραζέτες το 1913 ήταν πίσω από τη βομβιστική επίθεση στην κατοικία του τότε πρωθυπουργού Ντέιβιντ Λόιντ Τζορτζ. Εκατοντάδες ακτιβίστριες ρίχτηκαν στη φυλακή και άρχισαν απεργίες πείνας. Οι φύλακες προσπαθούσαν να τις αναγκάσουν να φάνε με το ζόρι . 

Την αφίσα με το σύνθημα, “Μπορούμε να το κάνουμε”, σχεδίασε ο Ο Τζέι Χάουαρντ Μίλερ για το Τμήμα Πολεμικής Παραγωγής της Westinghouse Electric’s. Απευθυνόταν  προπαγανδιστικά στις γυναίκες εργάτριες και τις προέτρεπε να εργαστούν σκληρά για την πατρίδα, που τις είχε ανάγκη. H Ρόζι της αφίσας έγινε ένα από τα πιο επιτυχημένα εργαλεία στρατολόγησης και το σύμβολο των εργατριών στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.Η αμερικανική κυβέρνηση χρειαζόταν τεράστια παραγωγή πολεμικών υλικών προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του πολέμου, αλλά οι βιομηχανίες είχαν αποψιλωθεί από τις στρατολογήσεις των ανδρών. Τις θέσεις τους κάλυψαν εκατομμύρια Αμερικανίδες που ενσωματώθηκαν στο εργατικό δυναμικό των πολεμικών βιομηχανιών δουλεύοντας σε οικτρές συνθήκες. Καθιερώθηκε ως παγκόσμιο σύμβολο της γυναικείας χειραφέτησης και του φεμινισμού.

Η μεταπολεμική περίοδος στην Αυστραλία γέμισε τον κόσμο ελπίδα, χρήμα και διάθεση για έντονη διάσκεδαση. Ανέβηκαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων αλλά και ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων από υπερβολική ταχύτητα. Η αντίστοιχη Τροχαία λάνσαρε καμπάνια “μπαμπά, μην τρέχεις” που ζητούσε από τους πατεράδες να επιστρέψουν όχι απλά ασφαλή τα παιδιά τους σπίτι, αλλά ζωντανά. 

“Guerrillero Heroico” (Ηρωικός Αντάρτης), τραβήχτηκε στην Αβάνα της Κούβας στις 5 Μαρτίου 1960 από τον Alberto Korda. Η κοκκινόμαυρη αφίσα, που στηρίζεται στη φωτογραφία, δημιουργήθηκε το 1967 από τον ιρλανδό καλλιτέχνη Jim Fitzpatrick και έχει έκτοτε αναπαραχθεί άπειρες φορές. 

Ο Κράμερ Σαάτσι σχεδίασε μια τολμηρή αφίσα για τα δεδομένα της δεκαετίας των 70s για να αφυπνίσει τους νέους άντρες πάνω στο ζήτημα της ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης και να τους ενθαρρύνει να γίνουν πιο υπεύθυνοι απέναντι στο σεξ και τους έμφυλους ρόλους. Η αντισύλληψη γίνεται ζητούμενο της εποχής. 

 

Ανώνυμο πόστερ στις αρχές της δεκαετίας των 70s για τις αντιδράσεις που προκάλασε η μακροχρόνια στρατιωτική εμπλοκή των ΗΠΑ στον πόλεμο στο Βιετνάμ. Στα τέλη του 1967 οι αμερικανικές χερσαίες δυνάμεις στο Νότιο Βιετνάμ είχαν φτάσει σε 500.000 οπλίτες, ενώ η αμερικανική αεροπορία είχε εξαπολύσει μαζικούς βομβαρδισμούς για τρία χρόνια. Το αντιπολεμικό κίνημα  αναπτύχθηκε κυρίως μεταξύ των φοιτητών, που δεν ήθελαν να αναγκαστούν λόγω υποχρεωτικής στρατιωτικής θητείας να πολεμήσουν σε έναν πόλεμο τον οποίο θεωρούσαν άδικο και ιμπεριαλιστικό. Η σημαία παρουσιάζεται αναποδογυρισμένη και όπλα έχουν αντικαταστήσει τις λωρίδες της σημαίας ενώ τα αστέρια έχουν αντικατασταθεί από βόμβες μια σαφέστατη αναφορά στους αεροπορικούς βομβαρδισμούς που σκότωσαν άμαχο πληθυσμό. 

Το πιο διάσημο πόστερ ταινίας δημιούργηθηκε το 1975 κι είναι η πιο αναγνωρίσιμη αφίσα ταινίας και φυσικά έχει κοπιαριστει και γίνει αντικείμενο παρωδίας. 

 

Στα μέσα της δεκαετίας των 80s η πανδημία του HIV/Aids ήταν αιτία χιλιάδων θανάτων, η Βρετανική Κυβέρνηση εισηγήθηκε μια τεράστια καμπάνια για να ενημερώσει τους πολίτες κάθε σεξουαλικού προσανατολισμού σχετικά με τους λόγους εξάπλωσης της ασθένειας. Ο ιός HIV μεταδίδεται μέσω διάφορων σωματικών υγρών, όπως το αίμα, το σπέρμα και τα προσπερματικά υγρά, τα πρωκτικά υγρά, τα κολπικά υγρά και το μητρικό γάλα. Ωστόσο, από τους παρακάτω τρόπους, δεν κινδυνεύει κανείς να αποκτήσει τον ιό. Τα φιλιά και τα αγγίγματα, η διαμονή στο ίδιο σπίτι, το να μοιραζόμαστε το ίδιο φαγητό με έναν ασθενή, το σάλιο, ο ιδρώτας ή τα δάκρυα, τα τσιμπήματα κουνουπιών, τα καθίσματα τουαλέτας και η αιμοδοσίας είναι απενοχοποιημένα ως προς τη μετάδοση του HIV. Ο HIV σήμερα αποτελεί μία χρόνια και διαχειρίσιμη νόσο.

Ενας γκραφιτάς από το Σικάγο έφτιαξε το πόστερ της πιο εμβληματική πολιτικής καμπάνιας.Ο Σέπαρντ Φέρι, ο καλλιτέχνης που δημιούργησε τη διάσημη προσωπογραφία του Μπαράκ Ομπάμα με τη λέξη “Hope” ,αγορασμένο σήμερα από το Smithsonian για τη National Portrait Gallery της Ουάσιγκτον, υπήρξε καλλιτέχνης του δρόμου. Με δική του πρωτοβουλία δημιούργησε ως έργα τέχνης  που θυμίζουν ποπ αρτ  αφίσες για την προεκλογική καμπάνια του Ομπάμα. Ο Ομπάμα του έστειλε ευχαριστήριο και το GQ τον ανέδειξε σε πρόσωπο της χρονιάς για το 2008.Τα υπόλοιπα είναι ιστορία που έστειλε τους Δημοκρατικούς στο Λευκό Οίκο.