Η γαλλική τηλεόραση καταγράφει προσφέροντας ένα ιστορικό ντοκουμέντο, για το τι ακριβώς βίωσε ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος, οι ηθοποιοί και το συνεργείο του από το σκοτάδι του μητροπολίτη Καντιώτη και των “πιστών” κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας του πρώτου “Το μετέωρο βήμα του πελαργού”. Οι σκηνές είναι ντροπιαστηκές βγαλμένες από τον μεσαίωνα. Η “διακριτική” στάση της αστυνομίας (1991), η Ζαν Μορώ και ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι σε ένα σκηνικό παράνοιας, όπου σε όλα τα ηχεία της πόλης παίζουν τέρμα όλη μέρα στρατιωτικά εμβατήρια για να εμποδίσουν τα γυρίσματα.
 
Είναι βέβαια και αυτές οι διαολεμένες συμπτώσεις που θέλουν τα ίδια ακριβώς συνθήματα που ακούγοντας τότε, τα ίδια να ακούγονται και σήμερα. “Φυλάττουμε Θερμοπύλες”, “Μολών λαβέ”, “Πατρίς θρησκεία οικογένεια”, “Ξεπουλoύν την Ελλάδαν για λαθρομετανάστες”, “Έχει παιδιά με αστεφάνωτη” και όλος ο γνωστός παραλογισμός.
 
Το βίντεο που ακολουθεί, έιναι ένα ντοκιμαντέρ της γαλλικής τηλέορασης που προβλήθηκε το 1991 με τίτλο “Ταινία στα πρόθυρα νευρικής κρίσης”. Αντικείμενο της ταινίας αποτελεί το πώς η κοινωνία της Φλώρινας και ο μητροπολίτης αντιμετώπισαν τους συντελστές της ταινίας λόγω της θεματική της, ένα έργο-μεταίχμιο πάνω στην απελπισία του τέλους του αιώνα και τη διασταύρωση δύο όμορων πολιτισμών αυτών της Αλβανίας και της Ελλάδας.
 
Ένα ιστορικό ντοκουμέντο που μας ανατριχιάζει.