Δεν θα σου κρυφτώ, γιατί δεν σε έχω μάθει έτσι. Θα σου μιλήσω έξω από τα δόντια. Με κάποιους σκηνοθέτες, δεν γίνεται να είμαι αντικειμενικός. Δεν μπορώ. Βασικά, γράψε λάθος. Δεν θέλω είναι το σωστό και δεν ντρέπομαι να το μολογήσω. Μια χαρακτηριαστική περίπτωση σκηνοθέτη που λατρεύω κι έχω δει σχεδόν όλες τις ταινίες του κολλημένος στην οθόνη, μη χάσω κανένα καρέ, είναι ο Βιμ Βέντερς. Κι αν τα τελευταία χρόνια, την είδε ντοκιμαντερίστας, μετά από κάποιες ανθυπομέτριες ταινίες σαν το “Palermo Shooting”, παραμένει υπεύθυνος για μερικές από τις πιο ανθρώπινες ιστορίες που είδαμε ποτέ στο γυαλί! Σαν αδιαπραγμάτευτος μπαμπάς των road movies, είναι ένας υπέροχος μπάσταρδος που μέσα από τις ταινίες του, μας έκανε να θέλουμε να γυρίσουμε τον κόσμο πριν αυτός τελειώσει. Για αυτό σου παρουσιάζουμε 5 υποδειγματικά ταινιάκια δρόμου, για να θυμηθείς την αξία του ταξιδιού.  

“Η Αλίκη στις Πόλεις” 

O Γερμανός δημοσιογράφος Φίλιπ Γουίντερ (Ρούντιγκερ Φόγκλερ), διασχίζει την Αμερική με αυτοκίνητο για τις ανάγκες ενός κειμένου που θέλει να γράψει για τη χώρα. Έχει χάσει όμως την έμπνευσή του κι έτσι αποφασίζει να γυρίσει στη Γερμανία. Στο αεροδρόμιο όμως θα γνωρίσει μία μητέρα (Λίζα Κρόιτσερ) με την κόρη της Αλίκη (Γιέλα Ροτλάντερ). Η νέα γυναίκα θα του ζητήσει να προσέχει τη δεκάχρονη κόρης της μέχρι να επιστρέψει. Η γυναίκα όμως δεν θα εμφανιστεί και ο Φιλίπ θα αναλάβει την ευθύνη της“. Μια περίεργη φιλία και μια στακάτη κινηματογράφηση από τον μάστορα του είδους, που απελευθερωμένος από κινηματογραφικές συμβάσεις στήνει έναν ασπρόμαυρο πίνακα για την κίνηση εις το διηνεκές 

“Η Κατάσταση των Πραγμάτων” 

“Στην Πορτογαλία, ένα κινηματογραφικό συνεργείο ξεμένει από φιλμ κατά τα γυρίσματα ενός ριμέικ του “The Day the World Ended” του Ρότζερ Κόρμαν. Ο παραγωγός είναι άφαντος κι ο σκηνοθέτης Φρίντρικ Μανρό προσπαθεί να τον βρει για να τελειώσει την ταινία”. Από τα πλέον αινιγματικά φιλμ του Βέντερς, μια βουτιά στο υποσυνείδητο του ανθρώπου που κάθεται στην καρέκλα του δημιουργού μιας ταινίας κι ένα κλείσιμο του ματιού στους θεατές που περίμενουν να τους σώσει. 

“Παρίσι, Τέξας” 

Ίσως το πιο σπουδαίο road movie που γέννησε ο σινεμάς. “Ένας άντρας περιπλανιέται από το Μεξικό προς το Τέξας, μέσα στην ανυπόφορη ζέστη του «Big Bend». Δεν μιλάει καθόλου, ενώ όλα δείχνουν ότι έχει χάσει και σε μεγάλο βαθμό τη μνήμη του. Το όνομά του είναι Τράβις και το μόνο που θυμάται είναι μια κουκίδα στο χάρτη που γράφει «Παρίσι». Οταν θα βρεθεί λιπόθυμος στη μέση του πουθενά, θα επιστρατευτεί ο αδερφός του, ο Βαλτ, ο οποίος τον θεωρούσε νεκρό τα ελευταία τέσσερα χρόνια της απουσίας του. Θα ταξιδέψει από το Λος Αντζελες στο Τέξας για να τον φέρει πίσω στο σπίτι του. Εκεί μαζί με τη γυναίκα του, Αν, ζει και ο μικρός γιος του Τράβις, ο Χάντερ που έχει να δει τον πραγματικό του πατέρα από μωρό. Ο Τράβις επιστρέφει, αρνείται να εξηγήσει γιατί είχε φύγει όλα αυτά τα χρόνια, ενδιαφέρεται μόνο για το που βρίσκεται η νεαρή συζυγός του και μητέρα του Χάντερ, Τζέιν και αποφασίζει, μαζί πλέον με τον γιο του, να την αναζητήσει στο Χιούστον όπου μαθαίνει ότι βρίσκεται…” Δεν θέλω να γράψω κάτι παραπάνω για τούτο εδώ το μελαγχολικό αριστούργημα, γιατί  νιώθω πως θα κλέψω κάτι, από την φιλμική εμπειρία, όποιου δεν το έχει δει. Θα σταθώ μόνο στην ερμηνεία του Χάρι Ντιν Στάντον, που σε κάνει λίγο καλύτερο άνθρωπο! 

“Μέχρι το Τέλος του Κόσμου” 

Το έτος 1999 μία γυναίκα ακολουθεί έναν τυχοδιώκτη σε ένα ταξίδι στην άκρη του κόσμου. Ήρωες που κινούνται στην Λισαβόνα, το Βερολίνο, τη Μόσχα, το Τόκιο, το Σαν Φρανσίσκο, την Αυστραλιανή ενδοχώρα. Μια συσκευή που συλλέγει εικόνες για τυφλούς και καταλήγει να καταγράφει τα όνειρα των ανθρώπων οι οποίοι και εθίζονται να τα παρακολουθούν“. Στο πιο απενοχοποιημένο του road movie ο Βέντερς μοιάζει ελεύθερος να καταπατήσει κάθε κλισέ του είδους, που ας μην κρυβόμαστε, εκείνος δημιούργησε. 

“Μην ξαναγυρίσεις”

Διάσημος πενηντάρης σταρ του κινηματογράφου εγκαταλείπει τα γυρίσματα μιας ταινίας γουέστερν και καβάλα στο άλογο εξαφανίζεται μακριά από την άγρια δημοσιότητα και το αγριεμένο πλήθος. Ο μοναχικός και έρημος καβαλάρης ξεκινά ένα ταξίδι αυτογνωσίας, αναζητώντας στην αφιλόξενη Δύση την οικογένεια του“. Ο Σαμ Σέπαρντ είναι ο Βιμ Βέντερς κι ο Βιμ Βέντερς είναι ο Σαμ Σέπαρντ σε αυτή την ταινία κι αυτό πρέπει να μας είναι αρκετό!