Κατατεθέντα σήματα.

Τα βλέπεις παντού γύρω σου κι αμέσως σκέφτεσαι ρούχα, αυτοκίνητα, φαγητά ή το αναψυκτικό των θεών: την Κόκα-Κόλα την Πέπσι! Ωστόσο σκέφτηκες ποτέ, γιατί η κάθε φίρμα επέλεξε “αυτό” το σύμβολο να τη χαρακτηρίζει;

Αν δεν το σκέφτηκες, το σκεφτήκαμε εμείς! Αν το σκέφτηκες, ίσως σήμερα μπορέσω να σου λύσω μερικές απορίες. Ορίστε, 4+1 απίθανες ιστορίες πίσω από πασίγνωστα logo.

Nike

Σύμφωνα με τα λεγόμενα ενός Έλληνας ξεναγού στο Παρίσι:

Αρχές των ’70ς. Ο πρώτος διευθυντής πωλήσεων της εταιρίας “Blue Ribbon Sports” επισκέφτηκε το μουσείο του Λούβρου. Ανάμεσα σε Μοναλίζες κι Αφροδίτες, ο τύπος μαγεύεται απ’ τη Νίκη της Σαμοθράκης. Επιστρέφοντας πίσω, πάει στους ιδρυτές της εταιρίας και τους λέει: “Νίκη”. Ή τέλος πάντων “Nike” πρέπει να ‘πε, αφού το “Νίκη” ούτε να το γράψει, ούτε να το προφέρει ήξερε το αμερικανάκι. Τσίμπησαν οι ιδρυτές, άλλαξαν όνομα στην εταιρία και ζήτησαν από μια σχεδιάστρια να τους αλλάξει και το σήμα. Κάμποσες μέρες μετά, εκείνη ήρθε με το περίφημο πια “τσεκ” της Nike. Το οποίο δεν είναι “τσεκ” αλλά ένα απ’ τα φτερά της Νίκης… ανάποδα!

Βάσισε ο μεγαλύτερος κολοσσός της γης την επιτυχία του στο αρχαιοελληνικό άγαλμα; Λοιπόν, ο ξεναγός έτσι είπε, ποιος είμαι εγώ που θα του πάω κόντρα τ’ ανθρώπου;

Chupa Chups

Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ίντριγκα, ούτε κρυφά μηνύματα πίσω από τούτο δω το logo. Υπάρχει όμως υπογραφή. Η υπογραφή του… (τύμπανα αγωνίας) (κι άλλα τύμπανα αγωνίας) (λίγα ακόμα τύμπανα εξαντλητικής αγωνίας) Σαλβαντόρ Νταλί! Ναι, ούτε λάθος έγινε, ούτε γι’ άλλο Νταλί πρόκειται. Ο τεράστιος ζωγράφος, έβαλε το πινέλο του κι έκανε ένα σχέδιο που τυλίγει εδώ και χρόνια το πιο ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ γλειφιτζούρι της γης. Κι αυτό είναι ιστορία από μόνο του, δεν είναι;

 

Walt Disney

Mια που λέγαμε για υπογραφές, σίγουρα θα ‘χεις δει σε κάποιο καρτούν ή κόμικ την περίφημη υπογραφή του Ντίσνεϋ. Αυτή η υπογραφή ωστόσο είναι μια τεράστια απάτη! Ο Ντίσνεϋ, πολυάσχολος καθώς ήταν, δεν είχε χρόνο να υπογράφει τα γράμματα των θαυμαστών του Μίκι και του Ντόναλντ. Οπότε, είχε δώσει εντολή στους υπαλλήλους του να υπογράφουν εκείνοι στ’ όνομά του. Αυτό ωστόσο οδήγησε στο να κυκλοφορούν δεκάδες διαφορετικές υπογραφές του τύπου σ’ όλη τη χώρα. Όταν λοιπόν οι σχεδιαστές χρειάστηκε να χρησιμοποιούν μια συγκεκριμένη υπογραφή για τις ιστορίες κόμικ, μη μπορώντας να βγάλουν άκρη, στιλίζαραν μια “όμορφη” υπογραφή και την έκαναν σήμα κατατεθέν. Όμως αυτή… δεν ήταν του Ντίσνεϋ!

Apple

Γιατί να ονομάσεις “Μήλο” μια εταιρία πληροφορικών συστημάτων; Το πρώτο σήμα της φίρμας έδειχνε τον Νεύτωνα οπότε μπορεί κανείς να υποθέσει πως ήταν ένας φόρος τιμής στον μεγάλο φυσικό. Υπάρχει ωστόσο και μια άλλη ιστορία. Ο Άλαν Τούρινγκ, ο τύπος που ξεφτίλισε την “ανίκητη” κρυπτογραφική μηχανή των Γερμανών στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οδηγήθηκε στην αυτοκτονία αφού οι αχάριστοι κι εκνευριστικά σεμνότυφοι Άγγλοι, αντί να του κάνουν άγαλμα, τον καταδίκασαν για την ομοφυλοφιλία του. Πώς αυτοκτόνησε όμως ο ιδιοφυής αποκρυπτογράφος; Τρώγοντας ένα δηλητηριασμένο μήλο! Εξ ου και η δαγκωνιά στο logo της Apple, σωστά;

Λοιπόν, όχι. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Τζομπς: “Βρισκόμουν σε δίαιτα με φρούτα. Γυρίζοντας από ένα κτήμα με μηλιές, σκέφτηκα πως το Apple θα ήταν ένα αστείο, πνευματώδες κι αμίμητο όνομα!“. Όσο για τη δαγκωνιά; Ο σχεδιαστής Ρομπ Γιάνοφ την έβαλε στο μήλο του ώστε να μην το μπερδεύει κανείς με κεράσι.

Plus | Marlboro

Εδώ υπάρχουν μόνο εικασίες, εξ ου και… plus. Η αλήθεια είναι πως όταν θέλει κανείς να δει κάτι, το βλέπει, αλλά κι οι συμπτώσεις είναι πολλές. Η θεωρία συνωμοσίας λοιπόν λέει πως το Marlboro, η μάρκα του Philip Morris με το δεύτερο πιο αναγνωρίσιμο logo στον κόσμο (μετά την Κόκα-Κόλα), είχε μια “ιδιαίτερη” συμπάθεια στην Κου-Κλουξ-Κλαν. Κι έτσι, αν ξεδιπλώσεις το πακέτο θα δεις τρία “Κ”, ενώ αν το ανοίξεις και κοιτάξεις την πίσω πλευρά, θα δεις τα πόδια ενός τύπου να κοιτάνε έναν κρεμασμένο.

Προσωπικά δεν πιστεύω πως είναι αλήθεια οτιδήποτε απ’ αυτά, όμως υπάρχει καλύτερος τρόπος να κλείσεις ένα άρθρο από μια εντελώς απίστευτη θεωρία συνωμοσίας;