Το Facebook, είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας περισσότερων από 1 δισ. χρηστών σε όλον τον πλανήτη. Συνολικά οι χρήστες του, μετρούν τα 2 δισεκατομμύρια με λίγο παραπάνω από το 12% να πιστεύουν ότι το Facebook είναι το Internet! ΣΟΚ!
Όπως κι εσύ, έτσι και όλοι ή μάλλον οι περισσότεροι, χρήστες του Facebook, χρησιμοποιούν την πλατφόρμα αυτή, για να επικοινωνήσουν με φίλους, να ενημερωθούν, να ανεβάσουν φωτογραφίες, να παίξουν και γενικότερα να περάσουν την ώρα τους.
Ήξερες ότι, κάθε κίνηση που κάνεις από τη στιγμή που δημιουργείς λογαριασμό στο Facebook, ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΤΑΙ και ΦΑΚΕΛΩΝΕΤΑΙ; Από την αλλαγή στο status σου, τους φίλους που κάνεις, τα μηνύματα που στέλνεις, τις σελίδες που σου αρέσουν, τις ειδήσεις και τα κείμενα που διαβάζεις, τα μέρη που κάνεις check-in, ακόμα και τις διαφημίσεις που σου τραβάνε την προσοχή.
Νόμιζες πώς όλα είναι ρόδινα και ωραία; Θα ‘θελες!
Μπορείς με μερικά κλικ, να δεις τι έχει μαζέψει μέχρι σήμερα το αγαπημένο σου κοινωνικό δίκτυο για εσένα. Είσαι έτοιμος για ένα μικρό σοκ;
Πας στις ρυθμίσεις / Πατάς πάνω στην επιλογή “Κατεβάστε ένα αντίγραφο των δεδομένων του Facebook (Download a copy of your Facebook data)” / Βάζεις το email σου / Τον κωδικό του Facebook σου και αυτό ήταν! Όλα τα δεδομένα σου, θα έρθουν σε λίγα λεπτά στο email σου.
Το δημιούργημα του Mark Zuckerberg, χρησιμοποιεί μερικά από τα δεδομένα σου (που έχεις δώσει με μεγάλη ευχαρίστηση στην πλατφόρμα), για να δέχεσαι τις “σωστές” διαφημίσεις (για προϊόντα και υπηρεσίες) που σε αφορούν. Σύμφωνα με το Facebook τα δεδομένα αυτά, είναι ήταν (;) ασφαλή και δεν έχουν είχαν πρόσβαση τρίτοι (άλλες εταιρίες σαν να λέμε) εκτός από αυτό.
Εδώ κάπου μπήκε η Cambridge Analytica και έσκασε τη ροζ φούσκα που είχε δημιουργήσει ο Mark και οι φίλοι του μέχρι σήμερα. Η εταιρία αυτή, μαζεύει δεδομένα χρηστών από διάφορες πηγές και δημιουργεί το “ψυχογράφημα” κάθε χρήστη (για πολιτικούς κυρίως σκοπούς). Ξέρει ας πούμε με απλά λόγια, τι ψήφισες ή τι θα ψηφίσεις και σου εμφανίζει τις ανάλογες διαφημίσεις.
Συνεργάζεται φυσικά, με πολιτικούς οργανισμούς με σκοπό να χρησιμοποιήσει τα αποτελέσματά της, για στοχευμένες ενέργειες. Στις ΗΠΑ φαντάσου, η εταιρία αυτή ήταν πίσω από τις προεκλογικές καμπάνιες του Donald Trump και πολλών ακόμα πολιτικών.
Μέχρι εδώ όλα καλά, το Facebook δεν είναι πουθενά μπλεγμένο! Μην χαίρεσαι…
Πριν λίγο καιρό, αποκαλύφθηκε από πρώην εργαζόμενο της Cambridge Analytica, ότι η εταιρία έπαιρνε με παράνομο τρόπο, στοιχεία χρηστών του Facebook, χωρίς την συγκατάθεση τους. Φαντάσου μέσω κουίζ κυρίως, που ζητούσαν να πάρει κάποιος μέρος κάνοντας login με το λογαριασμό του στο Facebook.
Ο αριθμός που κυκλοφόρησε στην αρχή, ήταν 270.000 μετά έγινε 50 εκατομμύρια και πλέον είναι 87 εκατομμύρια αύριο κανείς δεν ξέρει ακόμα. Τι αριθμός είναι αυτός όμως; ΤΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ των οποίων, τα στοιχεία έχει στα χέρια της, η Cambridge Analytica. Φυσικά, μερικά ή και όλα από αυτά τα στοιχεία χρησιμοποιηθήκαν στις εκλογές των ΗΠΑ και βοήθησαν στην εκλογή του Trump.
Μετά την αποκάλυψη αυτή, το Facebook, άρχισε να βγάζει ανακοινώσεις. Η πρώτη ήταν ότι “μπανάρει” την Cambridge Analytica, από την πλατφόρμα του. Στη συνέχεια ξεκίνησε να στέλνει ειδοποιήσεις στους χρήστες των οποίων τα δεδομένα έχουν διαρρεύσει.
Ο Mark Zuckerberg, έχει πάει μία βόλτα από το κογκρέσο να δώσει εξηγήσεις για όλα όσα, έχουν συμβεί. Η μετοχή του Facebook έχει χάσει κατά 100 δισ. την αξία της και ανάλογα με το τι θα πει ο Mark, θα εξαρτηθεί και η πορεία του Facebook στο μέλλον. Αν αποφασιστεί για παράδειγμα, ότι αλλάζει ο τρόπος διαχείρισης των προσωπικών δεδομένων που κάτι τέτοιο θα γίνει, οι διαφημίσεις θα πρέπει να αλλάξουν και αυτές και πάμε για νέο πονοκέφαλο.
Τώρα, το κατά πόσο τα δεδομένα μας θα είναι ασφαλή ακόμα και μετά την τελική απόφαση και τα μέτρα που θα παρθούν, είναι ένα άλλο θέμα. Εκτός από το Facebook, δίνουμε τα στοιχεία μας σε πολλές εταιρίες, οι οποίες μας υπόσχονται ότι δεν θα κλαπούν ή διαρρεύσουν.
Στο παρελθόν βέβαια, έχουν διαρρεύσει στοιχεία χρηστών, όπως ο κωδικός πρόσβασης, το όνομα χρήστη, το email και πολλά ακόμα, όμως όχι από σφάλμα διαχείρισης της εταιρίας, αλλά μετά από κάποια επίθεση χάκερ. Να σου θυμίσω τη Yahoo, που το 2013 διέρρευσαν με αυτό τον τρόπο στοιχεία 3 δισ. λογαριασμών χρηστών (όλοι δηλαδή). Αυτό φυσικά αποκαλύφθηκε μερικά χρόνια αργότερα από έρευνα σε άλλη επίθεση (πολύ μικρότερη) που δέχθηκε η εταιρία.
Πόσο δύσκολο είναι για κάποιον χρήστη, να μη δώσει τα στοιχεία του. Όλοι θέλουν να μπουν σε αυτό το “πανηγύρι” της κοινωνικής δικτύωσης. Δεν είναι δύσκολο. Τώρα που ξέρουμε και με αποδείξεις, ότι τα δεδομένα μας δεν είναι όσο ασφαλή νομίζαμε θα έχουμε δεύτερες σκέψεις και θα προσέχουμε περισσότερο, όταν ένα “αθώο” κουίζ θα μας εμφανίζεται στα μούτρα μας; Μήπως θα μπούμε στη λογική “σιγά μην ασχοληθεί κανείς μαζί! Δεν έχω τίποτα να κρύψω. Πάρε ό,τι θες!” Μάλλον το δεύτερο πιστεύω ότι θα γίνει… ΠΑΛΙ!
Ο απόηχος των γεγονότων αυτών, θέλει μία κοινότητα χρηστών να ξεκινάει μποϊκοτάζ στις 11 Απριλίου στο Facebook και στα προϊόντα του. Με τον όρο προϊόντα εννοώ το Messenger, το Whatsapp, το Instagram. Εκεί δηλαδή, που τα δεδομένα μας είναι ασφαλή. χαχαχαχα!
Για να σε δω, αντέχεις;
Μία ολόκληρη μέρα χωρίς να μπεις στο Facebook, χωρίς να τσεκάρεις το Instagram και χωρίς να στείλεις μηνύματα στο Whatsaap και το Messenger! Ακούγεται δύσκολο. Για πολλούς είναι! Όμως μόνο έτσι μπορείς να δείξεις και να καταλάβεις, ότι την δύναμη και την ιδιοκτησία των δεδομένων τους, την έχουν οι χρήστες και όχι ο Mark!