Ας το παραδεχτούμε. Ο κινηματογράφος ήταν για χρόνια “αντρικό” σπορ. Κι ίσως ακόμα να ‘ναι, παρά τις προσπάθειες της Κάθριν Χέπμπρον και της Μέριλ Στριπ να αποδείξουν το προφανές: πως δικαιωματικά τους ανήκει μια θέση πλάι στον Μάρλον Μπράντο και τον Τζακ Νίκολσον. Και φυσικά οι δυο μεγάλες κυρίες, έχουν δίκιο. Απ’ το ξεκίνημά του κιόλας, ο κινηματογράφος και τα Όσκαρ είχαν να επιδείξουν μερικά τεράστια ερμηνευτικά ντέρμπι, στη βασική γυναικεία κατηγορία. Και γι’ αυτά θα σου μιλήσω, σήμερα. Για 8 χρονιές γεμάτες… άρωμα γυναίκας!
Με αποκορύφωμα φυσικά τη φετινή, στην οποία η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ πανηγύρισε ένα Όσκαρ ανάμεσα σε άλλες 4 τρομερές υποψήφιες. Κι αν θες να δεις γιατί κέρδισε το βραβείο η ΜακΝτόρμαντ, δες τις “Τρεις Πινακίδες Έξω απ’ το Έμπινγκ, στο Μιζούρι” καθώς και άλλες βραβευμένες ταινιάρες, σε Α’ τηλεοπτική προβολή στη Nova.
1940 | Πόσα παίρνει ο άνεμος;
H θρυλική Βίβιαν Λι, έγινε θρυλική ακριβώς εκείνη τη χρονιά. Το βραβείο στην υπέροχη “Σκάρλετ Ο’ Χάρα”, αλλά την ίδια χρονιά, απέναντι στη Λι βρίσκονταν δύο ήδη “μεγάλες” κυρίες του Χόλυγουντ. Η βραβευμένη με δύο Όσκαρ, Μπέτι Ντέιβις, κι η τεράστια Γκρέτα Γκάρμπο που χάνοντας κι αυτή την 4η υποψηφιότητά της, έχασε και κάθε ελπίδα να πάρει ένα αγαλματάκι.
1951 | Εύα μωρό μου, δεν γεννήθηκα χθες!
Μια απ’ τις πιο σημαντικές ταινίες της δεκαετίας του ’50, το “Όλα για την Εύα”, είχε δύο υποψήφιες στην απονομή για το Ά γυναικείο. Και τι υποψήφιες! Μπέτι Ντέιβις και Ανν Μπάξτερ. Ωστόσο, σφήνα η Τζούντι Χόλιντεϊ θα “κλέψει” το αγαλματίδιο για την καταπληκτική κάτι σαν “Ωραία μου Κυρία” που υποδύθηκε στο “Born Yesterday”.
1969 | Σημειώσατε Χ.
Η πιο χαρακτηριστική χρονιά γυναικείας ερμηνευτικής ικανότητας. Ένα “Αστείο Κορίτσι” κι ένα “Λιοντάρι του Χειμώνα” έφεραν ισοπαλία στις ψήφους της Ακαδημίας. Κι έτσι, η πρωτάρα Μπάρμπαρα Στρέιζαντ και η έμπειρη Κάθριν Χέπμπορν μοιράστηκαν το βραβείο! Αν αυτό δεν είναι ντέρμπι, τότε τι είναι;
1996 | Final 4 κι η Σάρον Στόουν.
Χαμός! Η Μέριλ Στριπ ψάχνει το 3ο της στις “Γέφυρες του Μάντισον”, η Έμμα Τόμπσον αναζητά τη δικαίωση με “Λογική κι Ευαισθησία”, η Ελίζαμπεθ Σου “Αφήνει το Λας Βέγκας” έχοντας δει τον (γκουχ, γκουχ!) Νίκολας Κέιτζ να κερδίζει για την ίδια ταινία. Τελικά το τρόπαιο πάντως το σηκώνει η συνταρακτική καλόγρια Σούζαν Σάραντον. Κάπου ανάμεσα υπάρχει κι η Σάρον Στόουν με τον καλύτερο, πιθανότατα, ρόλο της καριέρας της (“Καζίνο”).
2003 | Εσύ φοβάσαι τη Βιρτζίνια Γουλφ, Φρίντα;
Η Νικόλ Κίντμαν καταθέτει τεκμήρια ταλεντάρας ερμηνεύοντας μια αποστομωτική Βιρτζίνια Γουλφ, στις “Ώρες” του Στέφεν Ντάρντλι. Την ίδια χρονιά, το ίδιο ακριβώς κάνει κι η Σάλμα Χάγιεκ, μπαίνοντας στο πετσί της “Φρίντα”. Δυστυχώς, νίκησε μόνο μία. Δυστυχώς, δεν είναι κάθε χρόνο 1969…
2008 | Χρονιά σαν τριαντάφυλλο.
Η Κοτιγιάρ θα κέρδιζε, το ξέραμε. Και πώς να χάσει, όταν κατάφερε να μπει στο αυτοκαταστροφικό λαρύγγι της κορυφαίας Εντίθ Πιάφ. Μια μικρή πίκρα ωστόσο υπάρχει, για την Κέιτ Μπλάνσετ που δεύτερη φορά χάνει τη διάκριση ως βασίλισσα Ελισσάβετ. Σε μια σπουδαία κόντρα της τραγουδίστριας με τη βασίλισσα, η Ακαδημία ψήφισε τέχνη. Και είμαι μαζί της, αλλά κι η Κέιτ…
2013 | Αισιόδοξη αγάπη!
Εδώ να δεις τι χαμός έγινε. Η Τζένιφερ Λόρενς φώναζε πως είναι το νέο, κοχλάζον αίμα στο παγκόσμιο σινεμά. Η Εμανουέλ Ριβά, με τεράστια ευρωπαϊκή καριέρα, ερχόταν να γνωρίσει στα 85 της και την αστραφτερή αναγνώριση. Η τελική νίκη της Λόρενς ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Προσωπικά, στηρίζω Λόρενς. Όμως, καταλαβαίνω πολύ καλά και τον αντίλογο. Pardonne moi, madame Riva.
2018 | Και οι 5 ήταν υπέροχες!
Φέτος, η χρονιά είχε φαβορί αλλά δεν είχε αουτσάιντερ. Κι εξηγούμαι: Ναι, η ΜακΝτόρμαντ έδειχνε να ξεφεύγει, με τη Σάλι Χόκινς στο κατόπι της. Ναι, ήταν οι δυο καλύτερες, όμως, μήπως υπήρχε “χειρότερη”; Σε μια απ’ τις πιο σπουδαίες “γυναικείες” χρονιές όλων των εποχών, οι 5 υποψήφιες ήταν και οι 5 μοναδικές, απόλυτες, σημάδεψαν τις ταινίες τους (η κάθε μια με τον δικό της τρόπο). Όποια κι αν κέρδιζε, θα ‘ταν δίκαιο για κείνη. Όποια κι αν κέρδιζε, θα ‘ταν άδικο για τις υπόλοιπες.
Αυτή που κέρδισε ωστόσο, μαζί με τη μεγάλη της αντίπαλο, μπορείς να τις απολαύσεις και τις δύο σε Α’ τηλεοπτική προβολή στη Nova. Δες τις “Τρεις Πινακίδες Έξω απ’ το Έμπινγκ, στο Μιζούρι” και τη “Μορφή του Νερού” όποια στιγμή σ’ αρέσει, και με Nova On Demand.