Γνωστή φράση: τ’ αγαπημένα θέματα της τέχνης είναι δύο, ο έρωτας κι ο πόλεμος. Λογικό δεν είναι; Όλη η ανθρώπινη ιστορία βασίζεται στους δυο πυλώνες: Τη δημιουργία και την καταστροφή. Τη γέννηση και τον θάνατο. Το καλό και το κακό. Ε, τα πρώτα μέρη ξεχάστε τα! Τουλάχιστον για σήμερα… 

Πραγματικά, τι παίζει εκεί κάτω στο Χόλυγουντ; Πολύ αίμα ρε μάγκες, πολλή μάχη και κακό. Γι’ αυτό το βάψατε κόκκινο το χαλί, για να μη λεκιάζει;

Όπως και να ‘χει, είναι γεγονός: Ο πόλεμος κερδίζει Όσκαρ. Τα Όσκαρ γουστάρουν πόλεμο. Τις βραβευμένες ταινίες (πολεμικές και μη) τις βλέπεις στη Nova. Και για να μη λες “τι μπούρδες γράφει πάλι, τούτος δω”, σου ‘χω μαζέψει 7+1 βραβευμένες ή υποψήφιες αποδείξεις. Και τις χώρισα και σε κατηγορίες! Για να μη λες…

O Στρατηγός: Λόρενς της Αραβίας

Η πιο μεγάλη απόδειξη πως η (δαιμονοποιημένη, σήμερα) “ακαδημαϊκή” σκηνοθεσία, μπορεί να κάνει και θαύματα! Μια απ’ τις σπουδαιότερες βιογραφίες στην ιστορία των ταινιών, ένα απ’ τα ομορφότερα επικά διαμάντια, ένα απ’ τα κορυφαία φιλμ στην ιστορία του κινηματογράφου. 7 Οσκαράκια, έτσι για πλάκα (και στον Πήτερ Ο’ Τουλ τίποτα, ρε αστείοι;).

  

Η Τριλογία του Βιετνάμ: Αποκάλυψη Τώρα!, Platoon, Full Metal Jacket

Και τις τρεις μαζί, γιατί αν είσαι έτοιμος για πολεμικό μαραθώνιο, αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να διαβείς. Χωρίς (μεγάλη) δόση υπερβολής μπορώ να υποστηρίξω πως: Αν έχεις δει αυτές τις τρεις, από πόλεμο είσαι κομπλέ. Aπ’ το ροκ-εν-ρολ Βιετνάμ του Κόπολα με τη σοκαριστική “αποκάλυψη” και τον ΕΠΙΚΟ Μάρλον Μπράντο (2 Όσκαρ), στο μέινστριμ μα συνταρακτικό Βιετνάμ του Όλιβερ Στόουν (5 Όσκαρ), κι από κει στο ταυτόχρονα ψυχρό, αποστασιοποιημένο αλλά σαρκαστικό Βιετνάμ του μάστερ Κιούμπρικ (με Σάιμον και Γκαρφάνκελ, αλλά χωρίς Όσκαρ…). Πώς το λένε στο χωριό μου… A ναι, must!

Η Αδικημένη: Λεπτή Κόκκινη Γραμμή

7 υποψηφιότητες – κανένα βραβείο. Λογικό, γιατί πίσω απ’ την κάμερα καθόταν ο Τέρενς Μάλικ: Ο τύπος που τα Όσκαρ λατρεύουν να μη βραβεύουν! Ο πόλεμος του Μάλικ ωστόσο, είναι ένα όμορφο κι επώδυνο υπαρξιακό παραμύθι, ένας ανθρώπινος προβληματισμός, ένα εμπνευσμένο εφιαλτικό όνειρο με θρησκευτικές αιχμές και βαθύ ορίζοντα. Μια απ’ τις πιο φιλοσοφικές πολεμικές ταινίες, πλήρωσε στο κόκκινο χαλί την πολλή της σκέψη. Όμως επειδή εδώ υπάρχουν άνθρωποι που σέβονται, εσύ βλέπεις τη “Λεπτή Κόκκινη Γραμμή” στη Nova, ΟΠΟΤΕ γουστάρεις με Nova On Demand.

 

Η Επαγγελματική: Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν

Με φαρδιά πλατιά την υπογραφή του Στίβεν Σπίλμπεργκ και τον Τομ Χανκς να δίνει άλλη μια επαγγελματικά αψεγάδιαστη ερμηνεία, η “Διάσωση” σήκωσε 5 αγαλματάκια κι έβαλε σοβαρή υποψηφιότητα για την πιο “επαγγελματική” βραβευμένη ταινία ever. Άψογα πλάνα, χολυγουντιανός (μεν, αλλά) άψογα σκηνοθετημένος πόλεμος, άψογη αισθητική και προσοχή στη λεπτομέρεια. Άξιος Στιβ! Και άψογος. 

  

Η “Μετατραυματική”: Ελαφοκυνηγός

Για όσες πολεμικές ταινίες κι αν ακούσεις τη λέξη “συνταρακτική”, πάντα, όλες θα υποκλίνονται στην τόσο δυνατή εσωτερική ταραχή που σου προκαλεί ο Ελαφοκυνηγός. 9 υποψηφιότητες – 5 Οσκαρ (μεταξύ τους και “Καλύτερη Ταινία”) για το διαμάντι του Μάικλ Τσιμίνο που μας αποκάλυψε τη φρίκη του πολέμου που δεν τελειώνει με τη λήξη του. Και επίσης μας αποκάλυψε τις τεράστιες ερμηνευτικές ικανότητες του Κρίστοφερ Γουόκεν, που από τότε δεν τις ξαναείδαμε…

Η (God Bless America) Μπούρδα: The Hurt Locker

Μην τα ξαναλέμε: η χειρότερη οσκαρική ταινία όλων των εποχών. Aπαράδεκτα δήθεν, απαράδεκτα αδιάφορη, γενικώς απαράδεκτη. Με κάθε κανένα σεβασμό στην κυρία Μπίγκελοου, αν δεν ήταν πρώην κυρία Κάμερον (κι αν το Χόλυγουντ δεν ήθελε να κάνει ένα ωραίο χουνεράκι στον μίστερ “Τιτανικό”), δεν θα κέρδιζε ούτε το “τουρνουά πολυκατοικίας” που ‘λεγε και μια ψυχή. Kαι τελικά πήρε 6… (Ο,τι να ‘ναι, μιλάμε!).

 

H Αντιδραστική: Αντιρισίας Συνείδησης

Η σκηνοθετική ιδιοφυΐα του Μελ Γκίμπσον, καταφέρνει με εκπληκτική νηφαλιότητα ν’ απεικονίσει πεντακάθαρα τον χαμό της μάχης. Κι ενόσω εκείνος φορτώνει θρησκευτικούς συμβολισμούς την πολεμική του ιστορία, ο πρωταγωνιστής του προσπαθεί να προσφέρει ζωή μέσα σ’ ένα παιχνίδι θανάτου. Μπορεί κανείς να γίνει ήρωας πολέμου χωρίς να πυροβολήσει ούτε μια φορά; Ιδού η απάντηση: 2 Όσκαρ – ούτε μια σφαίρα στα χέρια του Άντριου Γκάρφιλντ. Kι αν δεν με πιστεύεις, δες μόνος σου τον “Αντιρισία” στη Nova. Κι αν είσαι αντιρισίας… προγράμματος, δες το όποια ώρα σ’ αρέσει με Nova On Demand.

   

Plus | Κι ο (μια κατηγορία μόνος του) Ταραντίνο: Άδοξη Μπάσταρδοι

Αυτό το ταραντινικό ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ. Αυτή η άπαιχτη φιλμάρα. Αυτό το επικό mashup από αίμα, πιστολίδι, ατάκα και ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ, έχασε το Όσκαρ απ’ τη μαλακία της Μπίγκελοου (δες παραπάνω). Αυτά. Και μη χειρότερα!