Νέτα σκέτα. Το καλεντάρι γράφει 2017, ο σπουδαίος Ασγκάρ Φαραντί παίρνει το δεύτερό του Όσκαρ για τον εξαιρετικό Εμποράκο, κι εγώ το πανηγυρίζω τότε με μια λίστα διαφορετική απ’ τις άλλες: ιδού οι 17 αγαπημένες μου βραβευμένες “ξενόγλωσσες”! Με χρονολογική σειρά γιατί μου ήταν αδύνατο να διαλέξω νούμερο 1 ανάμεσα στο 8 1/2, τη Ζωή που Είναι Ωραία και τη Γοητεία της Μπουρζουαζίας.

Υ.Γ: Ο Κλέφτης των Ποδηλάτων πήρε τιμητικό βραβείο (πριν ξεκινήσει επίσημα η βράβευση ξενόγλωσσων) και γι’ αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται. 

Nights of Cabiria / Federico Fellini, 1957
Δόξα τω Θεώ, είμαι μια τίμια γυναίκα…“.

H Tζουλιέτα Μασίνα ψάχνει την ευτυχία, κι ο άντρας της παίρνει back to back αγαλματάκι. Bravissimo maestro!

My Uncle / Jacques Tati, 1958
Τζζζ, μπιιιιπ, πομπ, σπλαςςς!“.

Ο υπέροχος, φουτουριστικός σουρεαλισμός του Ζακ Τατί.


8 1/2 / Federico Fellini, 1963
Όλο το μπέρδεμα της ζωής μου… υπήρξε μια αντανάκλαση του εαυτού μου. Του εαυτού μου όπως είναι, όχι όπως θα ήθελα να είναι“.

Ο Φελίνι είχε έμπνευση, ότι ο Μαστρογιάνι… δεν έχει έμπνευση!

Z / Kώστας Γαβράς, 1969
-Έχω αποδείξεις για το φόνο του βουλευτή… -Το ατύχημα!

Κάπου στην Αλγερία: Γαβράς – Βασιλικός – Mίκης, κι απέναντί τους μια χούφτα τυχάρπαστοι συνταγματάρχες.

  

Investigation of a Citizen Above Suspicion / Εlio Petri, 1970
-Πώς σκοπεύεις να με σκοτώσεις, σήμερα; -Θα σου κόψω το λαιμό“.

Ο δολοφόνος, ο εραστής, ο αστυνομικός. Ή αλλιώς: μαύρο χιούμορ και το one of a kind θέμα του Ένιο Μορικόνε.


The Discreet Charms of the Bourgeoisie / Luis Bunuel, 1972
Eίσαι περισσότερο προικισμένη για έρωτα, παρά για πόλεμο!

To αποκορύφωμα του μπουνουελικού σουρεαλισμού: η καλύτερη σάτιρα στους νεόπλουτους, ο χειρότερος τίτλος για παντομίμα.

  

Day for Night / Francois Truffaut, 1973
Σε 80 ταινίες έχω πεθάνει 24 φορές. Ποτέ από φυσικό θάνατο. Τέλος πάντων, δεν πιστεύω πως ο θάνατος μπορεί να είναι φυσικός“.

Λίγο από 8 1/2, πολλά ερωτικά δράματα, εξαιρετικός Τριφώ κάνει σινεμά για το πώς κάνουν σινεμά.

  

Mephisto / Istvan Szabo, 1981

Tι ζητάνε τώρα από μένα; Στο κάτω κάτω είμαι απλά ένας ηθοποιός…“.

Ο διάβολος, ο φασισμός και ένας κάποιος Φάουστ. Tελικά, τι ψυχή έχει μια ψυχή;

Fanny and Alexander / Ingmar Bergman, 1982
H αγάπη μου για σένα, τη μητέρα και την αδερφή σου, δεν είναι τυφλή και τσαπατσούλικη. Είναι δυνατή και τραχιά“.

Όταν ο Θεός κρατάει βέργα και τιμωρίες, ο παράδεισος είναι σίγουρα μακριά του.

 

Cinema Paradiso / Giuseppe Tornatore, 1988
Μην ενδώσεις στη νοσταλγία. Ξέχασέ μας, όλους!” 

Ένας τυφλός “προφήτης”, η ωραία Ελένα κι ο παράδεισος του κινηματογράφου.

 

Burnt by the Sun / Nikita Mikhalkov, 1994
-Mην κάνεις καμιά βλακεία! -Σαν τι; Τις βλακείες τις έκανα, πριν από χρόνια…

Η ευρεία έκθεση στον Στάλιν προκαλεί σοβαρά εγκαύματα.

Life is Beautiful / Roberto Benigni, 1997
Buon giorno, Principessa!

Ο μπαμπάς μου έριξε τη μαμά στα άχυρα. Ο μπαμπάς μου έκανε πλάκες στους φασίστες για να γελάω. Ο μπαμπάς μου είναι πολύ σπουδαίος τύπος…


The Sea Inside / Αlejandro Amenabar, 2004
-Ελευθερία χωρίς ζωή, δεν είναι ελευθερία. -Ζωή χωρίς ελευθερία, δεν είναι ζωή!

Το μόνο πράγμα χειρότερο απ’ το να βλέπεις το γιο σου να πεθαίνει, είναι να τον βλέπεις να το θέλει.

The Lives of Others / Florian Henckel von Donnersmarck, 2006
-Είναι για δώρο; -Όχι, είναι για μένα…

Να ‘χεις καλό γείτονα, τεράστιο προσόν στην Ανατολική Γερμανία.

A Separation / Asghar Farhadi, 2011
Κάτι που είναι λάθος, είναι λάθος. Δεν έχει σημασία ποιος το είπε ή πού είναι γραμμένο“.

Κοινωνία, θρησκεία, δικαιοσύνη, ελευθερία, υποχρεώσεις και εγωισμοί ξεκοκαλίζονται με χειρουργική ακρίβεια. Όλο το σύγχρονο Ιράν στο πιάτο σου! 


Amour / Michael Haneke, 2012
Είσαι ένα τέρας, μερικές φορές. Αλλά είσαι καλός“.

Η αγάπη θέλει προσπάθεια, κατανόηση, αντοχή, μα πάνω απ’ όλα θέλει αγάπη.

 

Son of Saul / Laszlo Nemes, 2015
-Μα εσύ δεν έχεις γιο. -Έχω, και πρέπει να τον θάψω“.

Πώς η ανάγκη γίνεται ιστορία; 

 
Αν θέλεις στ’ αλήθεια να μάθεις πώς, δες τον Γιο του Σαούλ στα Novacinema, ή αν δεν προλάβεις, απόλαυσέ την με την υπηρεσία Nova On Demand χωρίς καμιά επιπλέον χρέωση. 
Γράψε στα σχόλια τις δικές σου αγαπημένες “ξενόγλωσσες” κι έλα να αποδείξουμε ότι ο κινηματογράφος δεν μιλάει μόνο Αγγλικά. wink