Όταν ο Βόλφγκανκ Πέτερσεν θέλησε να γυρίσει σκηνές από την Τροία στην Ελλάδα, η “πόρτα” που του ρίξαμε μας φάνηκε λογική. Το φιλμ ήταν “ανιστόρητο, παραποιημένο, ελαφρώς κακόγουστο…”, και η αγαπημένη μου κατηγορία, “χολυγουντιανό”! Και όντως, έτσι ήταν τα πράγματα, γι’ αυτό και το φάγαμε αμάσητο το παραμύθι πως η άρνηση της Ελλάδας ήταν επιλογή και όχι αδυναμία. Το ίδιο συνέβη και με τον “Αλέξανδρο” του Όλιβερ Στόουν. Και με τους “300”. Ύστερα όμως ήρθε η Άσλεϊ Τζαντ να βάλει τα πράγματα στη θέση τους, και κάπου εκεί στερέψαμε από δικαιολογίες. 

“Θέλαμε να γυρίσουμε επεισόδια στην Ελλάδα” (για το σήριαλ Missing του 2012) όμως δεν βγάλαμε άκρη είχε δηλώσει τότε η ηθοποιός.

Tα ψηφιακά Μετέωρα του Game of Thrones

“Έλα μωρέ” θα πουν ίσως κάποιοι, “σιγά τη Τζαντ και σιγά το Missing“. Όμως επειδή είναι γνωστό πως σε αυτή τη χώρα εχθρός του κακού είναι μόνο το χειρότερο, μερικά χρόνια μετά η ίδια ιστορία επαναλήφθηκε. Μόνο που στη θέση του συμπαθητικού Missing, ήταν πια το βαρύ κι ασήκωτο Game of Thrones. Εδώ λοιπόν τι δικαιολογία έχουμε;

Δεν έχουμε. Κι αν σκάσαμε χαμογελάκι με τα Μετέωρα που απεικονίζονται στον 1ο κύκλο της σειράς, το μαζέψαμε ξανά στα γρήγορα όταν έσκασε μύτη η είδηση: “Η Ικαρία ήταν πρώτη επιλογή για κάποια επεισόδια του 5ου κύκλου, όμως τελικά νίκησε ξανά η ελληνική γραφειοκρατία“. Η παραγωγή αφού δεν έβγαζε άκρη με το ελληνικό θηρίο, τα μάζεψε και πήγε την Οσούνα της Ισπανίας. Όσο για τα Μετέωρα; Τα είχαν σχεδιάσει ψηφιακά και ούτε που έσκασαν καθόλου.

https://www.youtube.com/watch?v=UPTrLoo8I08
 

Το Σύνταγμα στην Τενερίφη!

Όσους ήθελαν να απεικονίσουν μυθικούς κόσμους λοιπόν, τους διώξαμε. Όσους ήθελαν να απεικονίσουν την αρχαία Ελλάδα, επίσης. Τι έμεινε; Έμειναν οι ταινίες που θέλουν ντε και καλά να περιέχουν σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Αυτές, όπως και να ‘χει, σε εμάς θα έρθουν. Σωστά; Λάθος!

Η 5η ταινία της σειράς με βασικό χαρακτήρα τον Jason Bourne θέλει τον πρώην κατάσκοπο (κλασικά) σε ανθρωποκυνηγητά, (καθόλου κλασικά) στην Ελλάδα της κρίσης. Κι ωστόσο, αυτή η τεράστια ευκαιρία να ρεφάρει η Ελλάδα την πατάτα της με το Game of Thrones χάθηκε, καθώς και πάλι νίκησε η γραφειοκρατία και η ανικανότητα απ’ τη μεριά μας. Αποτέλεσμα; Τα γυρίσματα της ταινίας να γίνουν στην Τενερίφη, η οποία απέκτησε γι’ αυτό το λόγο τη δική της πλατεία Συντάγματος!

Η κρίση, ο Γούντι Άλεν κι ένα τεράστιο Γιατί;

Η τελευταία εναντίωση που μπορεί να φέρει κάποιος φορέας στη γενική διαπίστωση πως “είμαστε άξιοι της μοίρας μας”, είναι οι ταινίες που όντως έγιναν στη χώρα μας. Και δεν μιλάω για το μακρινό παρελθόν αλλά για το παρόν της κρίσης. Ναι, γυρίστηκαν ξένες παραγωγές στην Ελλάδα μέσα σ’ αυτά τα χρόνια. Το ζήτημα όμως δεν είναι αυτό. Το ζήτημα είναι γιατί δεν γυρίστηκαν οι μεγάλες παραγωγές.

Αυτό που θέλω να πω είναι πως, με κάθε σεβασμό στο συμπαθέστατο Πριν τα Μεσάνυχτα (του Ρ. Λινγκλέιτερ), δεν μπορώ να μη σκεφτώ πως ο Γούντι Άλεν έχει κάνει (αντίστοιχη) ταινία σε κάθε τουριστική χώρα της Ευρώπης εκτός απ’ την Ελλάδα. Ή ότι Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου έγιναν στην Ακρόπολη αλλά όχι το 5ο Μπορν στο Σύνταγμα. Γιατί λοιπόν βάζουμε δύσκολα στις ταινίες που πραγματικά θα φέρουν έσοδα στη χώρα; Ή πιο απλά, γιατί λέμε όχι σε κάμποσα εκατομμύρια ευρώ;

Οι υποδομές που “έρχονται” και οι χαμένες ευκαιρίες

Η απάντηση δεν είναι δύσκολη. Είμαστε ένα κράτος που (με κάθε κυβέρνηση) αρνείται να δει και να λύσει τα προβλήματά του. Και το “έλα μωρέ!” το ‘χουμε ψωμοτύρι, ιδίως όταν πρέπει να γίνουν πράγματα που ξεπερνάνε τη ρουτίνα μας. Και κάπως έτσι χάνεται δωρεάν διαφήμιση για τη χώρα, ντόπια μεροκάματα μέσα σ’ αυτές τις υπερπαραγωγές, αναίμακτοι φόροι, ακόμη και θεματικές εκδρομές για τους φανατικούς των ταινιών ή σειρών. Οι Ιρλανδοί βγάζουν τα κέρατά τους πηγαίνοντας τουρίστες να περιηγηθούν σε λιβάδια και να χαϊδέψουν σκύλους! Εμείς έχουμε μια χώρα διαμάντι, μια οικονομία άνθρακα και τη σιγουριά πως δεν φταίμε για τίποτα. Βρες τις διαφορές ως την επόμενη φορά που θα ακούσεις το περίφημο: οι Ιρλανδοί είπαν όχι στο μνημόνιο, τι είναι, πιο μάγκες; Ναι!  

 

Το υπουργείο πολιτισμού δήλωσε προσφάτως πως θέλει να φτιάξει μια Film Comission, έναν οργανισμό δηλαδή που θα ρυθμίζει τα προβλήματα των μεγάλων παραγωγών του εξωτερικού που μας χτυπάνε την πόρτα. Βέβαια απ’ το “θέλω” μέχρι το “θα γίνει”, η απόσταση είναι τεράστια. Μακάρι να την καλύψουμε πριν γίνει κλισέ το “Μακριά απ’ την Ελλάδα”! Και πριν αποφασίσει ο Χιου Τζάκμαν να ψάξει σε άλλη χώρα την Ιθάκη για τον Οδυσσέα που ανακοίνωσε πριν λίγο καιρό.