Στο Λονδίνο υπολογίζεται πως κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή περισσότεροι από 610.000 ποδηλάτες, ενώ τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία δείχνουν πως τα θανατηφόρα ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται, βαίνουν ολοένα και μειούμενα από το 2011 κι έπειτα. 

Για τη χρονιά που πέρασε, συγκεκριμένα, ο αριθμός των νεκρών περιορίστηκε στους 8, μια εξέλιξη καλοδεχούμενη μεν, μη ικανή να προκαλέσει εφησυχασμό δε. Στη λογική αυτή κινείται και το φωτογραφικό project που έφερε εις πέρας ο λονδρέζος φωτογράφος Graeme Weston. Το εγχείρημα του έχει τίτλο “Αριστερές Στροφές“, καθώς τα 7 από τα 8 θανατηφόρα οφείλονταν σε στροφή ΙΧ και φορτηγών προς τα αριστερά. 

Κάθε μία από τις 8 φωτογραφίες, απεικονίζει το μέρος όπου έλαβαν χώρα τα τροχαία δυστυχήματα και μια φωτεινή γραμμή λειτουργεί σαν προσομοίωση της πορείας που ακολούθησε ο κάθε ένας από τους άτυχους ποδηλάτες προτού συμβεί το μοιραίο. Είναι χαρακτηριστικό πως όλες οι φωτογραφίες δείχνουν τα τοπία ερημικά, παρά το γεγονός ότι πρόκειται στην πλειοψηφία τους για πολυσύχναστους δρόμους. Η επιλογή του Graeme να φωτογραφίσει τα σημεία αμέσως μετά το ξημέρωμα, ίσως και να ήθελε να εξυπηρετήσει αυτό ακριβώς: την πλήρη εστίαση στον παρόντα-απόντα ποδηλάτη και σε κανένα άλλο στοιχείο πέρα από το ίδιο το τραγικό θύμα… 

[gallery-215]

Στην Ελλάδα τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία εξαντλούνται κάπου εκεί στο μακρινό 2010, τη χρονιά, δηλαδή, που 11 ποδηλάτες έχασαν τη ζωή τους. Ο αριθμός είναι σαφώς μειωμένος από τα 25 θανατηφόρα ποδηλατικά δυστυχήματα που καταγράφονται για το έτος 2007 (το πρώτο έτος για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, οι ποδηλάτες που έχασαν τη ζωή τους ανήλθαν στους 25), ωστόσο είναι τρομακτικός συγκριτικά με τα νούμερα που προαναφέραμε για το Λονδίνο. Κι αυτό διότι το ποδηλατικό κίνημα στη χώρα μας είναι σε νηπιακό στάδιο συγκριτικά με το αντίστοιχο βρετανικό. 

Είναι, όμως και δικαιολογημένος, αν λάβουμε υπόψη ότι ελάχιστα έχουν συμβεί στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια σχετικά με την προώθηση της ποδηλατικής χρήσης και συνακόλουθα με την ασφαλή μετακίνηση με αυτό. Ποδηλατόδρομοι που εξαγγέλονται και παραμένουν στο συρτάρι της γραφειοκρατίας, άναρχη συνύπαρξη μηχανοκίνητων και ποδηλάτων, οδηγοί ΙΧ που κυκλοφορούν στους δρόμους βασιζόμενοι στο δίκαιο του ισχυρού…

Μέχρι να δημιουργηθεί ένα σοβαρό σχέδιο από την Πολιτεία για την ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο και αναμένοντας την βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς των χρηστών ΙΧ, καλό είναι οι χρήστες του δίτροχου μέσου να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά (δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν εκεί έξω), να εφαρμόζουν κατά γράμμα τον Κ.Ο.Κ και να πάψουν να επιμένουν σε μια ανορθολογική μετακίνηση δίχως την ελάχιστη προνοητικότητα.

Για το γεγονός ότι πολλοί από εμάς τους ποδηλάτες κυκλοφορούμε δίχως το αυτονόητο κράνος, καμία επίκληση για την κρατική ανεπάρκεια δεν μπορεί να χρησιμεύσει ως σοβαρή δικαιολογία…