Ο Αντώνης Σαμαράκης, γεννήθηκε στις 16 Αυγούστου 1919. Στις 16 Αυγούστου 2015, την επέτειο τον γενεθλίων του δηλαδή, έτυχε να ξεφυλλίσω την τελευταία σελίδα από το βιβλίο του με τίτλο “Το λάθος” (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ελευθερουδάκη). Πέρα από το γεγονός ότι το συγκεκριμένο αστυνομικό μυθιστόρημα με κέρδισε από την αρχή μέχρι το τέλος του, η συγκεκριμένη χρονική σύμπτωση αν μη τι άλλο έκανε πιο επιτακτική την παρουσίαση αυτή. Ας πούμε, λοιπόν, ότι είναι το δικό μου “δώρο” προς έναν συγγραφέα του οποίου το έργο κέρδισε εκατομμύρια αναγνώστες σε κάθε γωνιά της γης…
Μεταφρασμένο σε 31 γλώσσες, “Το λάθος” γνώρισε άμα τη εκδόσει του διθυραμβικά σχόλια και κριτικές. Πραγματεύεται τα είδη και τις διαδράσεις της ανθρώπινης επικοινωνίας και επαφής μέσα στο πλαίσιο ενός αυταρχικού και απολυταρχικού καθεστώτος και το γεγονός ότι εκδόθηκε δύο μόλις χρόνια πριν την επιβολή της δικτατορίας των συνταγματαρχών στη χώρα μας, καθιστά τον Σαμαράκη έναν ιδιότυπο προφήτη που άθελά του έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την επερχόμενη κατάλυση της δημοκρατίας στην Ελλάδα.
Τρεις οι κεντρικοί ήρωες: ένας πολίτης που έχει συλληφθεί, ένας πράκτορας κι ένας ανακριτής του καθεστώτος. Την γεμάτη ερωτηματικά και απορίες σύλληψη, ακολουθεί η μεταφορά του υπόπτου στα κεντρικά γραφεία της Ειδικής Υπηρεσίας του Καθεστώτος. Η μεταγωγή όμως αυτή, αποτελεί μέρος ενός καλά εκπονημένου Σχεδίου που έχουν θέσει σε εφαρμογή τα απολυταρχικά μυαλά.
Ενός Σχεδίου-παγίδα στην οποία ευελπιστούν να πέσει ανυποψίαστος ο συλληφθείς, η κατηγορία έναντι του οποίου είναι θολή και ασαφής. Όπως ασαφές είναι και όλο το πλαίσιο λειτουργίας ενός παράλογου Καθεστώτος που στηρίζεται στο εξίσου παράλογο δόγμα: “Αν δεν είσαι ενεργός υποστηρικτής μας, αυτό είναι ένα στοιχείο αρκετό για να μας πείσει ότι δρας ή σκοπεύεις να δράσεις εναντίον μας“.
Μέσα, λοιπόν, από την μεταγωγή αυτή, εμφανίζονται κι αναπτύσσονται απρόβλεπτες συμπεριφορές και παραστάσεις που κλονίζουν(;) την στοχοθεσία των εμπνευστών του αρχικού Σχεδίου. Κι αυτό διότι κανείς τους δεν ήταν προετοιμασμένος για το επερχόμενο… Λάθος. Ούτε ο πολίτης, ούτε οι συνοδοί του.
Όπως και να έχει, το Λάθος, το οποίο αποτελεί τον πυρήνα που τροφοδότησε τη σκέψη του Αντώνη Σαμαράκη όταν έγραφε το καφκικό μεν, ευκολοδιάβαστο δε αυτό βιβλίο, αναδεικνύει ψήγματα ανθρωπιάς που είναι ικανά να προκαλέσουν ρωγμές ακόμα και στο πλέον ολοκληρωτικό περιβάλλον.
Η απλότητα της γραφής του Σαμαράκη, το καυστικό του χιούμορ και η πάντα επίκαιρη θεματολογία με την οποία καταπιάνεται, καθιστούν “Το λάθος” ένα βιβλίο που αξίζει μια θέση στην βιβλιοθήκη σου.
Έγραψαν για “Το λάθος”:
Paris-Match, Παρίσι: «Les Etoiles de «Paris-Match»: – Εξαιρετικής ιδιοφυΐας. Αμείλικτκο. Γεμάτο εκπλήξεις. Το λάθος μάχεται για τον άνθρωπο και για την ελευθερία. Αδύνατο ο αναγνώστης να το αφήσει από τα χέρια του. Συγγραφέας θαρραλέος, ο Σαμαράκης, φλέγεται από το πάθος της ελευθερίας». Jean Buèges
The New York Times, Νέα Υόρκη: «Ένα σκληρό χτύπημα κατά του ολοκληρωτισμού. Το λάθος συγκλονίζει αλλά συγχρόνως δίνει κουράγιο. Η τέχνη του Σαμαράκη ποτέ δεν ξεπέφτει σε αυτοεπίδειξη αλλά προχωρεί ανεπαίσθητα και χωρίς να πιέζει τον αναγνώστη». Raymond A. Sokolov
Books Abroad και The Charioteer, Νέα Υόρκη: «Υπέροχο. Αμέσως νιώθουμε σοκ από τη γνησιότητα της αλήθειας που μας αποκαλύπτεται. Ο Αντώνης Σαμαράκης είνα ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς στον κόσμο». Edwin Jahiel, καθηγητής της Συγκριτικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο του Ιλλινόις.