Οι εφοπλιστές μέσω του φυσικού αερίου επιδιώκουν σύντομες αποσβέσεις ενώ και οι ναυπηγοκατασκευαστικές εταιρείες στρέφονται σε ναυπηγήσεις πλοίων με υψηλού επιπέδου περιβαλλοντικές προδιαγραφές, ικανά να εξασφαλίσουν οικονομία στις δαπάνες και υψηλότερα επίπεδα ανταγωνιστικότητας. Αναμενόμενη είναι λοιπόν, στο άμεσο μέλλον η αντικατάσταση του κλασικού καυσίμου, του λεγόμενου ναυτιλιακού πετρελαίου, από το υγροποιημένο φυσικό αέριο για τον πρόσθετο λόγο ότι οι παγκόσμιες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων γίνονται ολοένα και πιο αυστηρές, η ζήτηση για καλύτερης ποιότητας μαζούτ χαμηλού θείου θα αυξηθεί, σύμφωνα με έρευνα του Lloyd’s Register. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο αποτελεί την πιο βιώσιμη επιλογή μακροπρόθεσμα, ιδίως για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και κρουαζιερόπλοια.
Σε πλεονεκτική θέση η Ελλάδα
Η Ελλάδα είναι μία παραδοσιακά ναυτιλιακή χώρα και η εμπορική της ναυτιλία έχει διαδραματίσει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας, στην αύξηση του κύρους της σε διεθνές επίπεδο, στην κοινωνική περιφερειακή συνοχή. Ο ναυτιλιακός κλάδος υπήρξε μάλιστα ο πρόδρομος της διεθνοποίησης των υπολοίπων οικονομικών κλάδων της χώρας, ο οποίος παρά τον διεθνή χαρακτήρα του, διατηρεί στενούς δεσμούς με την υπόλοιπη ελληνική οικονομία.
Οι ευκαιρίες για την Ελλάδα είναι πολλές: ο Πειραιάς μέχρι το 2020 θα είναι το μεγαλύτερο λιμάνι ανεφοδιασμού LNG, γιατί έχει το μεγαλύτερο αριθμό short sea και Ferries. Παράλληλα, η δυνατότητα μετατροπής μηχανών για χρήση του LNG στην ελληνική ναυτιλία (και ιδιαίτερα στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων) αποτελεί έναν παράγοντα που θα κινητοποιήσει την ανάπτυξη μιας ολόκληρης αγοράς επιφέροντας αλυσιδωτές θετικές επιδράσεις στην οικονομία, την απασχόληση και την κοινωνική ευημερία.
Αξιοσημείωτο είναι ότι παρά την οικονομική κρίση την οποία διέρχεται η χώρα μας, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson, ο ελληνικός στόλος βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου με 5.057 πλοία και αξία 99,5 δις δολάρια. Και η ανάπτυξη δεν μπορεί παρά να είναι θετική εφόσον αξιοσημείωτο είναι το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας για home porting στο Αιγαίο αλλά και οι δυνατότητες θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευμάτων μέσω των λιμανιών, σταθμών (Ρεβυθούσα) αλλά και των λοιπών υποδομών φυσικού αερίου που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Άλλωστε, η χώρα μας χάρη στις συντονισμένες ενέργειες της αγοράς και τις πρωτοβουλίες φορέων τείνει να καταστεί ενεργειακός κόμβος στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και σε αυτό συμβάλλουν-εκτός από την πλεονεκτική γεωγραφική της θέση- τόσο τα έργα υποδομών που υλοποιούνται από την ΔΕΠΑ όσο και οι πρωτοβουλίες των εκάστοτε πολιτικών παραγόντων, οι οποίοι θέτουν ψηλά στην ατζέντα το θέμα του φυσικού αερίου στην ενεργειακή πολιτική.
Η ΔΕΠΑ έχει καταστήσει το φυσικό αέριο προσβάσιμο σε πολλά σημεία σε όλη την Ελλάδα πετυχαίνοντας μειώσεις τιμών προμήθειας τις οποίες και μετακύλησε στους καταναλωτές. Προς αυτή την κατεύθυνση έχει συνάψει στρατηγικές συμφωνίες προκειμένου να αναπτυχθεί περαιτέρω η ελληνική ενεργειακή αγορά (αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), σύμβαση προμήθειας με το Αζερμπαϊτζάν, μακροχρόνιες συμβάσεις με τις εταιρείες Gazprom και Sonatrach, αγωγός IGI κλπ).
Από τη ναυτιλία στην ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία, με φυσικό αέριο
Ως καύσιμο πλοίων το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι φιλικό προς το περιβάλλον, δεν παρουσιάζει την ανάγκη επιπλέον επεξεργασίας και παρουσιάζει χαμηλότερο λειτουργικό κόστος σε σχέση με εναλλακτικές επιλογές (scrubbers, μαζούτ). Σε σύγκριση με το μαζούτ και το diesel, το LNG παρουσιάζει 100% χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του θείου, 15-25% χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και 90% λιγότερες εκπομπές οξειδίου του αζώτου.
Σύμφωνα με τον Δρ. Αδάμη Μητσοτάκη, Συνεργάτη-Ερευνητή ΕΚΕΤΑ/ΙΔΕΠ, η χρήση του LNG στη ναυτιλία μπορεί να λύσει πολλά ενεργειακά προβλήματα επιφέροντας οικονομικά και κοινωνικά οφέλη. Η εξοικονόμηση στην κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται από 40-60% σε σχέση με το diesel/πετρέλαιο ενώ η δημιουργία υποδομών και η ενσωμάτωση της χρήσης του στους στόλους δημιουργεί θέσεις εργασίας για εξειδικευμένες ειδικότητες. Η χρήση ενός καθαρότερου καυσίμου προφέρει διαφοροποίηση της τοπικής οικονομίας και επιφέρει προστιθέμενη αξία για την κοινωνική ανάπτυξη. Ωστόσο, τον δρόμο προς την ταχύτερη διείσδυση του «πράσινου» καυσίμου στη ναυτιλία φράσσουν παράγοντες όπως είναι το ασταθές πολιτικό κλίμα αλλά και η ανάγκη ενεργοποίησης της πολιτικής βούλησης όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο και την Ευρώπη. Ένας ακόμη βασικός παράγοντας είναι και η ευελιξία του τραπεζικού συστήματος, η οποία θα μπορούσε να συνδράμει στην υλοποίηση σχετικών προγραμμάτων και έργων υποδομών. Η κοινωνική αποδοχή αποτελεί ένα ακόμη βασικό κριτήριο (για παράδειγμα οι κάτοικοι της Ρόδου ήταν πολύ θετικοί στις ενέργειες και τις δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος ARCHIPELAGOS) και προς αυτή την κατεύθυνση απαιτείται εντατική ενημέρωση του κοινωνικού συνόλου για τα οφέλη από τη χρήση του φυσικού αερίου.