Η ιστορία επαναλαμβάνεται την πρώτη φορά σαν τραγωδία και τη δεύτερη σαν φάρσα. Λόγια σοφών ανδρών (Καρλ Μαρξ). Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί μια αρχετυπική ιστορία γυναικείας εξέγερσης. Και φέτος μοιάζει τόσο επίκαιρη που ξεχνάς ότι πρωτοπαρουσιάστηκε το 1662.

Η υπόθεση είναι απλή. Από φόβο μην γίνει «κερατάς», ο Αρνόλφος γίνεται δυνάστης! Για τον ίδιο, μια γυναίκα μπορεί να είναι ενάρετη μόνο όταν είναι αδαής και ανόητη. Για να αποκτήσει μια σύζυγο όπως τη φαντάζεται, ο Αρνόλφος μεγαλώνει τη μικρή Αγνή σε απομόνωση, με σκοπό να την παντρευτεί, μόλις εκείνη φτάσει σε ηλικία γάμου. Εν ολίγοις, τα έχει προβλέψει όλα. Όλα;

Έκτορα, δεν έχει αλλάξει καθόλου η δομή της πατριαρχίας; “Φυσικά έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα. Ο πυρήνας όμως αυτής της δομής δεν έχει επηρεαστεί ακόμη. Έχουμε να διανύσουμε μια μεγάλη διαδρομή για να αλλάξουν ουσιαστικά κάποια συστήματα“.

 Κι είναι ο πιο εύκολος τρόπος μια κωμωδία, το θεατρικό φαρσικό είδος, για να περάσει κάποιος σοβαρά ηθικά ζητήματα σε ένα κοινό; “Δεν ξέρω αν είναι ο πιο εύκολος. Σίγουρα όμως είναι ο πιο δισκεδαστικός. Σε αυτό το έργο απολαμβάνουμε ποικιλία υφών και ο Μολιέρος δεν φοβάται να το βαρύνει”.

 Ουσιαστικά η υπόθεση είναι ένα δράμα. Γραφεί το σημείωμα της παράστασης: “Ο στερεοτυπικός χαρακτήρας του απατημένου συζύγου, αυτός ο καταγέλαστος τύπος, ντύνεται τα άμφια ενός ιερέα της πατριαρχίας που κόβει το αίμα, και βαδίζει στα χνάρια ενός φαρσικού Οιδίποδα που βλέπει τις βεβαιότητές του, μία μία, να γκρεμίζονται. Την ίδια ώρα, ο χαρακτήρας της αθώας Αγνής, ένα –εκ πρώτης όψεως- πρόβατο μεγαλωμένο για σφαγή, μετατρέπεται σε λέαινα μόλις αντιλαμβάνεται την απύθμενη δύναμη που πηγάζει από την ίδια της την αθωότητα“.

Πιστεύουν οι Έλληνες άνδρες ότι πρέπει να εκπαιδεύονται οι γυναίκες τους για να αναλάβουν συγκεκριμένους ρόλους; “Σε ένα μεγάλο ποσοστό, δυστυχώς, ναι. Δεν έχει εκλείψει από τη συνείδησή τους”.

Ήταν η πρόταση σας για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου επηρεασμένη από το ξέσπασμα του ελληνικού #Metoo; “Η αλήθεια είναι ότι είχα προτείνει τη συγκεκριμένη παράσταση για το περσινό καλοκαίρι. Εξαιτίας της πανδημίας παρουσιάζεται φέτος”.

Πώς επιλέξατε τους συγκεκριμένους ηθοποιούς; “Με μερικούς είμαστε χρόνια συνεργάτες  κι έχουμε δοκιμάσει τη σχέση μας, η οποία φυσικά διαρκώς εξελίσσεται όπως κι εμείς ως εργαλεία. Κι είναι υπέροχο να μπαίνουν καινούργια πρόσωπα στην ομάδα. Δουλεύω τις παραστάσεις μου με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Το βασικό χαρακτηριστικό μας είναι η επίμονη δουλειά με τις παρτιτούρες για την εκφορά του λόγου και με τις παρτιτούρες για την κίνηση. Είναι ομαδικός ο τρόπος που δουλεύουμε, δεν υπάρχει ένας πρωταγωνιστής. Απαιτείται ειδικός συντονισμός όλων των ανθρώπων. Και με τον The Boy είναι μια ενδιαφέρουσα συνάντηση. Με εμπνέει ο τρόπος που δουλεύεις. Έχουμε δοκιμάσει ξανά τη συνεργασία μας στις Παραβάσεις, τη σειρά δραματοποιημένων αναλογίων του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με τους Χοηφόρους. Τώρα θα κάνει τη μουσική και θα δοκιμάσει τη συνθήκη του ηθοποιού γιατί οι ηθοποιοί θα παρουσιάζονται ως μπάντα”.

Ο Έκτορας Λυγίζος υπήρξε δημιουργικός στη διάρκεια της φετινής καραντίνας με τις Παραβάσεις στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. ” Ήμουν ενεργός. Είχα επαφή. Δημιουργική αποχή, ένα σύντομα σταμάτημα βίωσα στην πρώτη καραντίνα που με υποχρέωσε να δω τα πράγματα αλλιώς. Αλλά βλέπω κι ως θεατής ότι μετά την έλλειψη επικοινωνίας υπάρχει μεγάλη ανάγκη κι ενδιαφέρον από το κοινό για τις παραστάσεις του Φεστιβάλ. Μας περίμενε με ανυπομονησία το κοινό κι είναι θερμό”.

Τους τελευταίους τρεις μήνες κάνουν πρόβες άρα χρειάζεται τις καλοκαιρινές διακοπές του. Ωστόσο “δυστυχώς δεν έχω προλάβει να κανονίσω, αλλά κάτι θα βρω”.Εμείς,  ως κοινό θα βρούμε πολλά στην παράσταση του Έκτορα Λυγίζου για τους κτητικούς άνδρες που θέλουν να χειραγωγούν και τις γυναίκες εκείνες που ξυπνούν από το λήθαργος της καταπίεσης και διεκδικούν τα δικαιώματα που τους ανήκουν.

Info: Έκτορας Λυγίζος, Το Σχολείο των Γυναικών του Μολιέρου, Πειραιώς 260 – Χώρος Δ, 17-20 Ιουλίου, 21:00. Εισιτήρια εδώ

Διανομή

Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Οράτιος)

Ευαγγελία Καρακατσάνη (Κρυζάλντ)

Γιάννης Κλίνης (Ζωρζέτ)

Σοφία Κόκκαλη (Αγνή)

Έκτορας Λυγίζος (Αρνόλφος ή κύριος Ντε λα Σους)

Άρης Μπαλής (Αλαίν/Ορόντ)

The Boy (Ανρίκ)