Γράφει ο Νίκος Παγουλάτος

Ιανουάριος, 2016. Ο Benito Antonio Martínez Ocasio έχει σχολάσει απ’ την βάρδια του στο super market που δουλεύει. Επιστρέφει σπίτι, στην περιοχή που μεγάλωσε. Την παραθαλάσσια, Vega Baja του Puerto Rico. Είναι 22 χρονών και γεμάτος όνειρα για το μέλλον. Θέλει να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική και να εμπνεύσει τον κόσμο. Κάθεται στο PC του δωματίου του, κάνει login στην πλατφόρμα του Soundcloud ως χρήστης badbunny15 και κάνει upload το πρώτο του κομμάτι. Το Diles έχει ερωτικό vibe σε trap νόρμες, παίρνει κάποιες λίγες χιλιάδες ακροάσεις και στην συνέχεια το ανακαλύπτει DJ Luian, ο οποίος τον προσθέτει στο roster του label που μόλις είχε ιδρύσει, την Hear The Music. 

Οι μουσικές παραγωγές των album του είναι υψηλού επιπέδου, πάντα εντός trap πλαισίου και reggaeton ήχου, αλλά τολμάει να πειραματιστεί με κιθάρες όπως στο Hablamos Mañana, να πάρει sample απ’το πιο αναγνωρίσιμο τραγούδι της Λατινικής Αμερικής (το Girl from Ipanema) για να δημιουργήσει την γλυκιά ερωτική ιστορία του Si Veo a Tu Mamá και να κλείσει το album YHLQMDLG με το <3 που λειτουργεί ως νανούρισμα.

Η προσωπικότητα

Αρκετοί αναρωτιούνται, αν ο τρόπος συμπεριφοράς του Bad Bunny και οι ενδυματολογικές επιλογές του είναι κάτι πηγαίο και αυθεντικό. Κάποιοι εικάζουν, πως αρέσκεται στην πρόκληση και απαντάει θαραλλέα σε κάθε πρόσκληση. Σε συνέντευξή του στο Playboy, του Ιούλιο του 2020, όταν έγινε το εξώφυλλο της πρώτης ψηφιακής έκδοσης του τίτλου, είχε δηλώσει ότι “Ο κόσμος του sex είναι ατελειώτος, με άπειρες δυνατότητες και ο καθένας είναι ελεύθερος να τον εξερευνήσει, να λειτουργήσει όπως και όποτε θέλει. Στην τελική, όλοι είμαστε άνθρωποι. Αισθανόμαστε και ερωτευόμαστε με όποιον είναι γραφτό μας να συμβεί”.

Στην εκπομπή The Tonight Show του Jimmy Fallon, όταν παρουσίασε live το τραγούδι Ignorantes (σ.σ. αμαθής), φορούσε μια μπλούζα που έγραφε “Σκότωσαν την Alexa, όχι έναν άντρα με φούστα”. Με αυτόν τον τρόπο τράβηξε την παγκόσμια προσοχή για την δολοφονία της τρανς Alexa Negrón Luciano, στο Puerto Rico. Μια γυναίκα που (στην καλύτερη των περιπτώσεων) γινόταν πολύ συχνά αντικείμενο χλευασμού στην τοπική κοινωνία της Toa Baja και κατέληξε νεκρή από πυροβολισμούς, αφού την κυνήγησαν τρείς 18χρονοι μετά από καταγγελία πελάτη των McDonald’s, πως παρακολουθούσε κόσμο στις τουαλέτες του καταστήματος. Το περιστατικό στις τουαλέτες δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ, η Alexa δολοφονήθηκε και ο Bad Bunny μίλησε με τον τρόπο του γι’ αυτό.

https://www.youtube.com/watch?v=-vgXqw5ARLE

Δεν θεωρεί πως κάνει τολμηρές επιλογές, αφού πιστεύει πως εκπροσωπεί την αλήθεια. Γνωστός πλέον για τις καλλιτεχνικές του προσπάθειες να καταπολεμηθεί η ομοφοβία και να απορρίψουμε τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων στην καθημερινότητα μας. Μέσω της εικόνας του και μιας gender-fluid παρουσίασης, περνάει τα απαραίτητα μηνύματα προς αυτές τις κατευθύνσεις.

Νιώθει υποχρεωμένος απέναντι στο κοινό του και μια εσωτερική δέσμευση των οδηγεί στο να επηρεάσει όσους περισσότερους γίνεται. Γνωρίζει πως δεν έχει θεϊκές δυνάμεις να αλλάξει τον κόσμο, αλλά αυτό δεν είναι κάποιο εμπόδιο για τον ίδιο. Άλλωστε, να κάνει μουσική και να εμπνέει, ήταν το όνειρο του εξ αρχής.

“Νομίζω πως το κοινό μου είναι χωρισμένο σε δύο βασικές κατηγορίες. Οι οπαδοί του Bad Bunny και οι λάτρεις του reggaeton. Θέλω να τους ενώσω. Νιώθω πως έχω μερίδιο ευθύνης στην επιμόρφωση τους. Υπάρχουν πολλοί που δεν θα δώσουν προσοχή στο μήνυμα της μουσικής μου, αλλά με ακολουθούν. Αν τους δείξω τον δρόμο και καταφέρω να τους επηρέασω, τότε ίσως εξελιχθούν ως άνθρωποι και αποδεχθούν τους υπόλοιπους”.
(συνέντευξη στο Playboy, Ιούλιος ’20)

Αυτός και ο κόσμος

Ωραία όλα αυτά. Αλλά “δεν γνωρίζω την γλώσσα, πως να συνδεθώ μαζί του;” θα αναρωτιέσαι και λογικό. Η ισπανόφωνη μουσική, αλλά και γενικότερα, οποιαδήποτε μουσική που δεν είναι στη μητρική μας γλώσσα και στην αμέσως πιο διαδεδομένη (στην περίπτωση μας τα Αγγλικά), καθιστούν τον Bad Bunny στις ιδιάζουσες περιπτώσεις.

Αν βάλουμε, όπου latin το Livin’ La Vida Loca και όπου reggaeton το Papi Chulo, πιθανόν οι περισσότεροι να ήταν ικανοποιημένοι. Και αυτό υποθέτω, εντός υπερβολής, θα ισχύει για τις περισσότερες μη-Ισπανόφωνες χώρες. Γι’ αυτό και φαινόμενα όπως αυτό του Bad Bunny, πολλές φορές χρησιμοποιούνται ως μέσο διασκέδασης αποκλειστικά (αφού το reggaeton, είτε ως latin trap είτε με οποιαδήποτε άλλη μορφή, είναι groovy) ή ως ένα τεράστιο «ελεύθερο» πεδίο αντιγραφής ιδεών/μελωδιών/ρυθμών. Σε κάποιες άλλες αρκετές περιπτώσεις, οτιδήποτε προέρχεται απ’ την Λατινική Αμερική, αντιμετωπίζεται ως soundtrack για τα καρναβάλια.

“Πως λοιπόν κατάφερε να κατακτήσει τα charts;” θα σκεφτείς. Ένα μέρος της απάντησης, ίσως κρύβεται στα δημογραφικά στατιστικά του πληθυσμού των Η.Π.Α. όπου το 18,5% είναι λατίνοι, σε συνδυασμό με το αυξημένο ποσοστό μηνιαίων χρηστών του Spotify στην Λατινική Αμερική, που άγγιξε το 22%. 

Βέβαια, η δημοτικότητα μιας υπηρεσίας που η πρόσβαση σε αυτή γίνεται λειτουργική κυρίως επί πληρωμή, σε μια κοινότητα όπου οι τελευταίες εκτιμήσεις δείχνουν πως το 22% ζει κάτω απ’το όριο της φτώχειας, δημιουργεί κάποιες αμφιβολίες ως προς την προσέγγιση της αναζήτησης των λόγων που ο Bad Bunny βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων του κόσμου.

Στο τέλος, απλά, μπορεί να έχει άστρο. Να είναι μοναδικός. Ό,τι αγγίζει να γίνεται χρυσό. Άλλωστε, καταλάβαμε ποτέ γιατί η Celine Dion, η Adele, ο Bobby Brown, o Usher και η Mariah Carey κάποτε ήταν πρώτοι στις πωλήσεις δίσκων;

Εγώ, αδυνατώ ακόμα να συνειδητοποιήσω τους λόγους. Και τουλάχιστον, για τον Bad Bunny, μπορεί να μην μπορούμε ακόμα να αντιληφθούμε πλήρως το μέγεθος του impact που έχει στην ποπ κουλτούρα, αλλά έχει σοβαρούς λόγους να θέλει να την διαμορφώσει.