Ως Μπόρατ πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 2020 έχοντας μια αποστολή, να ρίξει τον Ντόναλντ Τραμπ από την εξουσία. Ο Σάσα Μπάρον Κόεν είδε τον πρώτο του στόχο να ετοιμάζει βαλίτσες και μελλοντικές αγωγές και σηκώνει μανίκια για να αντιμετωπίσει ως νέμεση τον ιδρυτή του Facebook, Μαρκ Ζακερμπέργκ.

https://t.co/eQYi1pBqku

Η φωτογραφία που ανέβασε στον λογαριασμό του στο τουίτερ είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα των προθέσεων του. Η κόντρα των δύο αντρών δεν είναι κάτι καινούργιο. “Αν τους πληρώσετε, το Facebook θα αναρτήσει οποιαδήποτε “πολιτική” διαφήμιση θέλετε, ακόμη κι αν είναι ψέμα. Και μάλιστα θα σας βοηθήσουν να στοχεύσετε αυτά τα ψέματα στους χρήστες τους για καλύτερο αποτέλεσμα”, κατήγγειλε ο Μπαρόν Κόεν στη διάρκεια ομιλίας του στο συνέδριο που διοργάνωσε στη Νέα Υόρκη η οργάνωση για την καταπολέμηση του αντισημιτισμού Anti-Defamation League ένα χρόνο πριν.  Ο Μπαρόν Κόεν τόνισε ότι είναι “κρίσιμης σημασίας να επανεξετάσουμε τους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης και πώς αυτοί διασπείρουν μίσος, συνωμοσίες και ψέματα”, αμφισβητώντας τη θεωρία για ελεύθερη δημοκρατική έκφραση του Μαρκ Ζάκερμπεργκ για το Facebook. Η ομιλία αυτή φυσικά αναπαρήχθη από κάθε μέσο που σέβεται το κοινό του και μεταξύ άλλων άκουσαν τον διάσημο ηθοποιό να πετσοκόβει την πλατφόρμα λέγοντας τα εξής: “Οι ψεύτικες ειδήσεις ξεπερνούν τα πραγματικά νέα, επειδή οι μελέτες δείχνουν ότι τα ψέματα εξαπλώνονται γρηγορότερα από την αλήθεια. Και δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η μεγαλύτερη μηχανή προπαγάνδας στην ιστορία έχει διαδώσει την παλαιότερη θεωρία συνωμοσίας στην ιστορία – το ψέμα ότι οι Εβραίοι είναι κάπως επικίνδυνοι. Όπως το έθεσε ένας τίτλος, “Σκεφτείτε τι θα μπορούσε να κάνει ο Γκέμπελς με το Facebook”.  

https://t.co/xJXUOOoTU1

Πώς ξεκίνησε η κόντρα;

Το καλοκαίρι του 2018 ο Ζάκερμπεγκ  είχε εξηγήσει ότι δεν ήθελε να διαγράψει από το Facebook τις αναρτήσεις που αρνούνται το Ολοκαύτωμα. Τον Ιούλιο, ένας εκπρόσωπος της εταιρείας επέμεινε ότι δεν θα διαγραφεί περιεχόμενο “αποκλειστικά και μόνο επειδή είναι λανθασμένο”.   Επιζώντες του Ολοκαυτώματος ζητούσαν ωστόσο από τον ιδιοκτήτη του ιστοτόπου κοινωνικής δικτύωσης να αποσύρει αυτό το περιεχόμενο από την πλατφόρμα. Μάλιστα η μη κυβερνητική οργάνωση Anti Defamation League (ADL), σε συνεργασία με άλλες ομάδες, προχώρησε σε διαφημιστικό μποϊκοτάρισμα του Facebook, το οποίο ακολούθησαν εκατοντάδες εταιρείες, για να το αναγκάσει να ελέγχει καλύτερα το περιεχόμενο μίσους. 

Τι πέτυχαν; 

Σε ανακοίνωσή του το Facebook στα μέσα του Οκτώβρη 2020 ενημέρωσε για τα updates “απαγορεύουμε οποιοδήποτε περιεχόμενο, αρνείται ή διαστρεβλώνει το Ολοκαύτωμα.  Οι οργανισμοί που μελετούν τις τάσεις στη ρητορική μίσους αναφέρουν αύξηση των επιθέσεων στο διαδίκτυο σε πολλές ομάδες παγκοσμίως και συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας για την κατάργησή του. Έχουμε απαγορεύσει περισσότερους από 250 οργανισμούς λευκών με ρατσιστικά σχόλια και ενημερώσαμε τις πολιτικές μας για την αντιμετώπιση ομάδων πολιτοφυλακών και του QAnon.  Επίσης, απαγορεύσαμε άτομα και οργανισμούς παγκοσμίως και καταργήσαμε 22,5 εκατομμύρια άρθρα ρητορικής μίσους από την πλατφόρμα μας το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.   Μετά από ένα χρόνο διαβούλευσης με εξωτερικούς εμπειρογνώμονες, απαγορεύσαμε πρόσφατα τα αντισημιτικά στερεότυπα σχετικά με τη συλλογική δύναμη των Εβραίων που συχνά τους απεικονίζουν ότι διαχειρίζονται τον κόσμο ή τους μεγάλους θεσμούς του. Η απόφασή μας υποστηρίζεται από την καλά τεκμηριωμένη άνοδο του αντισημιτισμού παγκοσμίως και το ανησυχητικό επίπεδο άγνοιας σχετικά με το Ολοκαύτωμα, ειδικά μεταξύ των νέων.  Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα για ενήλικες στις ΗΠΑ ηλικίας 18-39 ετών, σχεδόν το ένα τέταρτο είπε ότι πίστευαν ότι το Ολοκαύτωμα ήταν μύθος, ότι ήταν υπερβολικό ή δεν ήταν σίγουροι”.