Το «The Brutalist» μοιάζει έτοιμο για τη δόξα των Όσκαρ. Η ταινία της εταιρείας παραγωγής «A24» κέρδισε 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ συμπεριλαμβανομένων αυτών των Β’ Γυναικείου Ρόλου για τη Φελίσιτι Τζόουνς, Καλύτερου Ηθοποιού για τον Άντριεν Μπρόντι, Καλύτερης Σκηνοθεσίας για τον Μπρέιντι Κόρμπετ, αλλά και υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας.

Το «The Brutalist» ακολουθεί τον αρχιτέκτονα László Tóth (Άντριεν Μπρόντι) καθώς μεταναστεύει στις ΗΠΑ από την Ουγγαρία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ταινία βρίσκεται σε μια εντυπωσιακή τροχιά βραβείων, καθώς νωρίτερα αυτό το μήνα, κέρδισε τρεις Χρυσές Σφαίρες, συμπεριλαμβανομένης και της κατηγορίας Καλύτερου Δράματος. Αλλά νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, το The Brutalist βρήκε το πρώτο του εμπόδιο λόγω μιας αμφιλεγόμενης πτυχής της παραγωγής του: της χρήσης Τεχνητής Νοημοσύνης.

Ο Άντριεν Μπρόντι είναι υποψήφιος για Όσκαρ, για την ερμηνεία του στο The Brutalist.

Έκανε χρήση ΑΙ το The Brutalist;

Ο χαμός ξεκίνησε όταν ο υποψήφιος για Όσκαρ μοντέρ του The Brutalist, Dávid Jancsó, έδωσε μια μάλλον ειλικρινή συνέντευξη στο RedShark News. Σε αυτήν, αποκάλυψε ότι η παραγωγή χρησιμοποίησε την ουκρανική εταιρεία λογισμικού Respeecher, η οποία ειδικεύεται στην τεχνολογία παραγωγής φωνής AI, για να κάνει την Τζόουνς και τον Μπρόντι να ακούγονται πιο αυθεντικοί όταν μιλούσαν ουγγρικά στην ταινία. (Η Βρετανίδα Φελίσιτι Τζόουνς και ο Αμερικανός Άντριεν Μπρόντι, του οποίου η μητέρα είναι από την Ουγγαρία, περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας μιλώντας αγγλικά με ουγγρική προφορά· οι χαρακτήρες τους μιλούν τη μητρική τους γλώσσα λίγες μόνο φορές).

Ο Jancsó, του οποίου η μητρική γλώσσα είναι τα Ουγγρικά, είπε ότι έδωσε τη δική του φωνή στο μοντέλο AI, το οποίο στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε για να βοηθήσει τους χαρακτήρες της Τζόουνς και του Μπρόντι. «Οι περισσότεροι από τους ουγγρικούς διαλόγους έχουν ένα μέρος της φωνής μου», είπε στο RedShark News. «Ήμασταν πολύ προσεκτικοί με την υποκριτική τους δεινότητα».

Άντριεν Μπρόντι και Φελίσιτι Τζόουνς στο The Brutalist.

Ο Jancsó είπε επίσης ότι ακόμη και για κάποιον με το ουγγρικό υπόβαθρο του Μπρόντι, δεν είναι εύκολη η εκμάθηση της γλώσσας. «Είναι μια εξαιρετικά μοναδική γλώσσα», είπε στο RedShark News. «Προπονήσαμε [τον Μπρόντι και την Τζόουνς] και έκαναν καταπληκτική δουλειά. Αλλά θέλαμε να το τελειοποιήσουμε, έτσι ώστε ούτε οι ντόπιοι να μην εντοπίζουν καμία διαφορά».

Υπήρχαν όμως και πρακτικοί λόγοι για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης από τον Κόρμπετ, σύμφωνα με τον Jancsó. Το Brutalist είχε ανεξάρτητη χρηματοδότηση, με προϋπολογισμό περιορισμένο, κάτω από 10 εκατομμύρια δολάρια. Η χρήση του Respeecher για την τελειοποίηση του ουγγρικού διαλόγου επέτρεψε στη δημιουργική ομάδα να επιταχύνει την ήδη μακρά διαδικασία post-production της ταινίας, διάρκειας 18 μηνών.

«Απλώς αντικαθιστά τα γράμματα εδώ κι εκεί», είπε ο Jancsó. «Μπορείτε να το κάνετε και μόνοι σας στο Pro Tools, αλλά είχαμε τόσο πολλούς διαλόγους στα ουγγρικά που χρειαζόταν πραγματικά να επιταχύνουμε τη διαδικασία. Διαφορετικά, θα ήμασταν ακόμα στο post-production».

Και δεν είναι μόνο αυτό!

Αυτή δεν ήταν η μοναδική χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στο The Brutalist, σύμφωνα με το RedShark News. Το τέλος της ταινίας παρουσιάζει τα κτίρια των σχεδιαγραμμάτων που σχεδίασε ο László Tóth. Το άρθρο λέει ότι και αυτά δημιουργήθηκαν εν μέρει από AI.

«Είναι αμφιλεγόμενο στη βιομηχανία να μιλάμε για Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά δεν πρέπει να είναι», είπε ο Jancsó στη συνέντευξη. «Θα πρέπει να κάνουμε μια πολύ ανοιχτή συζήτηση σχετικά με τα εργαλεία που μπορεί να μας προσφέρει η Τεχνητή Νοημοσύνη. Δεν υπάρχει τίποτα στην ταινία που χρησιμοποιεί AI που να μην έχει ξαναγίνει. Απλώς κάνει τη διαδικασία πολύ πιο γρήγορη. Χρησιμοποιούμε την Τεχνητή Νοημοσύνη για να δημιουργήσουμε αυτές τις μικροσκοπικές λεπτομέρειες που δεν είχαμε τα χρήματα ή τον χρόνο να τραβήξουμε».

Η απάντηση του σκηνοθέτη

Αφού η συνέντευξη του Jancsó έγινε viral, ο Κόρμπετ εξέδωσε μια δήλωση σχετικά με τη χρήση AI στην ταινία. «Οι ερμηνείες του Άντριεν και της Φελίσιτι είναι εντελώς δικές τους», είπε ο Κόρμπετ, σε μια δήλωση στον Τύπο. «Δούλεψαν για μήνες με την προπονήτρια διαλέκτων Τανέρα Μάρσαλ για να τελειοποιήσουν την προφορά τους.

Η καινοτόμος τεχνολογία Respeecher χρησιμοποιήθηκε μόνο στην επεξεργασία διαλόγου στην ουγγρική γλώσσα, ειδικά για να βελτιώσει ορισμένα φωνήεντα και γράμματα για ακρίβεια. Δεν άλλαξε η αγγλική γλώσσα. Αυτή ήταν μια χειροκίνητη διαδικασία, που έγινε από την ομάδα ήχου μας και τον Respeecher στο post-production. Ο στόχος ήταν να διατηρηθεί η αυθεντικότητα των ερμηνειών των Άντριεν και Φελίσιτι σε άλλη γλώσσα, όχι να αντικατασταθούν ή να τροποποιηθούν και έγινε με απόλυτο σεβασμό στην τέχνη (τους)».

Ο Κόρμπετ αντεπιτίθεται επίσης στους ισχυρισμούς ότι Τεχνητή Νοημοσύνη χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή των αποδόσεων των κτιρίων και των σχεδιαγραμμάτων του Toth. «[Η σχεδιάστρια παραγωγής του The Brutalist] Τζούντι Μπέικερ και η ομάδα της δεν χρησιμοποίησαν AI για να δημιουργήσουν ή να αποδώσουν κανένα από τα κτίρια. Όλες οι εικόνες σχεδιάστηκαν με το χέρι από καλλιτέχνες. Για να διευκρινίσουμε, στο αναμνηστικό βίντεο που εμφανίζεται στο φόντο μιας λήψης, η συντακτική μας ομάδα δημιούργησε εικόνες σκόπιμα σχεδιασμένες να μοιάζουν με κακές ψηφιακές αποδόσεις της εποχής γύρω από το 1980».

Παρά τις διαμαρτυρίες του Κόρμπετ, ένα ηθικό δίλημμα δημιουργήθηκε καθώς πλησιάζουν τα Όσκαρ. «Πόσο αποδεκτή είναι η χρήση AI;». Για μια συγκεκριμένη φατρία της ταινίας στο Χ, η απάντηση είναι μηδέν.

«Τα σκατά του Brutalist για το AI με στεναχωρούν τόσο πολύ γιατί πόσες φορές θα συμβεί αυτό στο μέλλον, όπου θα δω κάποια όμορφα φιλοτεχνημένη ταινία και θα ανακαλύψω ότι έκρυβε την Τεχνητή Νοημοσύνη τμηματικά, απλά για να φτηνύνει και να μην έχει ψυχή. Θα συνεχίσει να είναι πιο διακριτικό κάθε φορά και το μισώ πολύ», αναφέρει μια viral ανάρτηση από έναν λογαριασμό. Ακόμη και ορισμένες ταινίες, όπως το Heretic, της Α24’s, παίρνουν σθεναρή θέση για το θέμα. Αυτή η ταινία κάνει τα πάντα για να ενημερώσει το κοινό ότι «δεν χρησιμοποιήθηκε Τεχνητή Νοημοσύνη κατά τη δημιουργία της» αναφέρεται στους τίτλους της ταινίας.

Από τη Cher και την Jolie, στο The Brutalist

Αξίζει να σημειωθεί ότι το The Brutalist δεν είναι η μόνη ταινία αυτή τη σεζόν των βραβείων που ενισχύει τις φωνητικές επιδόσεις με γενετική τεχνητή νοημοσύνη. Το Emilia Pérez, το μιούζικαλ του Ζακ Οντιάρ – που οδηγεί την κούρσα των Όσκαρ με 13 υποψηφιότητες – χρησιμοποίησε επίσης το Respeecher. Σε αυτήν την περίπτωση, επεκτείνει το φωνητικό εύρος της πρωταγωνίστριας Κάρλα Σοφίας Γκασκόν, η οποία έγραψε ιστορία ως η πρώτη ανοιχτά τρανς γυναίκα που προτάθηκε ποτέ για Όσκαρ ερμηνείας.

Τα φωνητικά της Γκασκόν φέρεται να αναμειγνύονταν με εκείνα της Γαλλίδας ποπ σταρ Camille, η οποία έγραψε τα τραγούδια και τη μουσική του Emilia Pérez. Η Γκασκόν, τουλάχιστον, δεν κέρδισε τον ρόλο για τις φωνητικές της απόδοσεις. Σε συνέντευξή της στο Screen Rant, είπε ότι η ερμηνεία των τραγουδιών στην Emilia Pérez «ήταν μια πρόκληση για μένα, γιατί δεν είμαι πραγματικά τραγουδίστρια. Δεν είναι δικό μου θέμα».

Το να αλλοιώνεις ένα τραγούδι δεν είναι καινούργιο. Πριν από δεκαετίες, ήταν σύνηθες να ντουμπλάρουν εξ ολοκλήρου τα τραγούδια στον κινηματογράφο. Πιο πρόσφατα, η ψηφιακή αλλαγή των φωνητικών έχει γίνει συνήθης πρακτική τόσο στην κινηματογραφική όσο και στη μουσική βιομηχανία, ιδιαίτερα από τότε που η Cher χρησιμοποίησε καινοτόμα τον αυτόματο συντονισμό (γνωστό ως auto-tune) στην επιτυχία του 1998, «Believe».

Αλλά και τα φωνητικά της Αντζελίνα Τζολί συνδυάστηκαν με αυτά της Μαρίας Κάλλας για να απεικονίσουν τη ντίβα της όπερας στο Maria του Pablo Larraín. Ο Ραμί Μάλεκ κέρδισε ένα Όσκαρ για την ερμηνεία του ως Φρέντι Μέρκιουρι στο Bohemian Rhapsody το 2019, το οποίο συνδύαζε πολλές φωνές για τις μουσικές του σκηνές.

Η χειραγώγηση του λόγου, ωστόσο, είναι ένα ελαφρώς διαφορετικό θέμα. Οι ταινίες συνήθως έχουν τους καλλιτέχνες να ηχογραφούν ξανά ή ακόμα και να προσθέτουν νέους διαλόγους κατά τη διάρκεια του post – production, σε μια διαδικασία γνωστή ως ADR (γνωστή και ως αυτόματη αντικατάσταση διαλόγου). Σύμφωνα με το Deadline, η παραγωγή του The Brutalist αρχικά προσπάθησε να χρησιμοποιήσει το ADR για να διορθώσει τον διάλογο στα ουγγρικά της Τζόουνς και του Μπρόντι. Όταν αυτό δεν λειτούργησε, στράφηκαν στο Respeecher. Αν θέλουμε να πιστέψουμε τους Κόρμπετ και Jancsó, η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε απλώς για να κάνει τον ουγγρικό ήχο όσο το δυνατόν πιο ακριβή.

Σε συνέντευξή του στη Washington Post, ο Ντέιβιντ Μπάρμπερ, πρόεδρος του συνδικάτου Motion Picture Sound Editors, έδειξε συγκαταβατικός με τους Κόρμπετ και Janscó. Αναγνώρισε το ηθικό δίλημμα που αντιμετωπίζει η άνοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης στη βιομηχανία, αλλά χαρακτήρισε επίσης την τεχνολογία πολύτιμο εργαλείο για μείκτες ήχου και καλλιτέχνες. «Κανείς δεν πρόκειται να φωνάξει, επειδή είναι ένας πιο αποτελεσματικός και νέος τρόπος για να ολοκληρώσεις αυτό το έργο», είπε. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη χρησιμοποιείται από επαγγελματίες ήχου…είναι απλώς το νεότερο σύνολο εργαλείων που έχουμε στα χέρια μας. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι εδώ και δεν μπορείτε να το αγνοήσετε».

Όπως δημοσιεύτηκε στο VF.