Με διθυραμβικά δελτία τύπου φλέξαρε η ΕΡΤ την επιτυχία της σειράς «Η Μαρία που έγινε Κάλλας», λίγες μόνο ημέρες αφότου ανέβηκαν τα επεισόδια στο ERTFlix. Τα νούμερα που ανακοίνωσε η ΕΡΤ ήταν εντυπωσιακά, δείχνοντας πως η επιλογή να «κυκλοφορήσει» η σειρά παράλληλα με την προβολή στις κινηματογραφικές αίθουσες του Μαρία, του Πάμπλο Λαρέν, ήταν επιτυχημένη. Ούτε η ίδια η Κάλλας δεν θα περίμενε να γίνει hype τόσα χρόνια μετά τον θάνατό της.

«Η Μαρία που έγινε Κάλλας», η σύνοψη

Με εύκολα και βολικά σχήματα, η ιστορία ξετυλίγεται πάνω στα όσα αναφέρει στο βιβλίο του ο ιστορικός Νικόλας – Πετσάλας Διομήδης. Η σειρά αποτυπώνει τα εφηβικά χρόνια της Μαρίας Κάλλας (Κλεοπάτρα Ελευθεριάδου), η οποία επιστρέφει στην Αθήνα με τη μητέρα της, Λίτσα (Ελένη Ράντου), και την αδελφή της, Τζάκι (Demy Papadea) από τη Νέα Υόρκη. Το «σκηνικό» στο οποίο εκτυλίσσεται η δράση είναι η Κατοχική Ελλάδα. Η σειρά παρουσιάζει την προβληματική σχέση της Μαρίας Καλογεροπούλου (μετέπειτα Κάλλας) με τη μητέρα της, Λίτσα, η οποία έχει ήδη επιλέξει το μέλλον των δύο θυγατέρων της. Η Μαρία θα κάνει καριέρα ως ερμηνεύτρια της όπερας, ενώ η Τζάκι θα κάνει έναν πλούσιο γάμο.

Η Λίτσα κινεί γη και ουρανό για να δει τις κόρες της να προοδεύουν. Καταφέρνει να βάλει την κόρη της στο Ωδείο Αθηνών και να γίνει μαθήτρια της γνωστής σοπράνο, Ελβίρα ντε Ιντάλγκο. Στην ανάγκη της να αντιμετωπίσει τα οικονομικά προβλήματα της οικογένειας, η Λίτσα αρχίζει να κάνει παρέα με τους Ιταλούς κατακτητές, ενώ κρύβουν στο σπίτι τους Άγγλους στρατιώτες που έχουν «κολλήσει» στην Αθήνα. Έτσι, πολύ γρήγορα, η Μαρία θα ερωτευτεί έναν από αυτούς.

Ο καταδικασμένος αυτός έρωτας δεν θα ευδοκιμήσει και πολύ γρήγορα η Μαρία θα στραφεί και πάλι στην καριέρα της και τα προβλήματα που δημιουργούνται όταν την Ιταλική «προστασία» θα διαδεχθεί η Γερμανική. Η Κάλλας επιβάλλεται από τον Γερμανό αξιωματικό και αρχαιοκάπηλο, Μπόντμαν (Μάξιμος Μουμούρης), ο οποίος την επιβάλλει ως παρτενέρ του βαρύτονου Ευάγγελου Μαγκλιβέρα, για την παράσταση Εθνικής Λυρικής Σκηνής, «Στον Κάμπο».

Οι εντάσεις μεταξύ της Μαρίας και του Μαγκλιβέρα αποδεικνύεται πως είναι προϊόν του θυελλώδους έρωτά τους -δεν υπάρχει κάποιο «κλείσιμο ματιού» απλά εκεί καταλήγουμε. Έτσι, μετά από μια περιπέτεια του βαρύτονου με τους Γερμανούς, οι δυο τους γίνονται ζευγάρι καθώς ετοιμάζονται να ανεβάσουν την όπερα του Μπετόβεν, «Φιντέλιο».

Η σκηνή όπου η Ελβίρα προσπαθεί να φυγαδεύσει τον Άγγλο στρατιώτη με τον οποίον είναι ερωτευμένη η Μαρία είναι από τις πιο αστείες του 2024. Στη συγκεκριμένη σκηνή Ιταλοί στρατιώτες τους εντοπίζουν και ζητούν τα χαρτιά τους. Για να πείσει η Ελβίρα ντε Ιντάλγκο τους στρατιώτες πως είναι η διάσημη σοπράνο, τους τραγουδάει με φωνή -κάποιας άλλης- βγαλμένη από στούντιο.

Το σενάριο της σειράς δυστυχώς δεν διαθέτει εντάσεις ή κορυφώσεις, ακολουθεί μια flat γραμμή ακολουθώντας τα γεγονότα που αναφέρει το βιβλίο, χωρίς να δημιουργείται εκείνη η ατμόσφαιρα που θα βάλει τον τηλεθεατή στο δράμα. Η Γερμανική Κατοχή υπενθυμίζεται ανάμεσα στις σκηνές με υλικό που διαθέτει η ΕΡΤ από εκείνα τα χρόνια.  Η ιστορία της Κάλλας και των προσώπων γύρω της αντιμετωπίζεται επιφανειακά και στήνεται με διάφορα κλισέ, εύπεπτα και γρήγορα.

Η Μαρία που έγινε Κάλλας: Οι ερμηνείες

Από την άλλη, βέβαια, οι ερμηνείες της Ρένιας Λουιζίδου και της Ελένης Ράντου είναι γεμάτες ηλεκτρισμό. Όπως και της Κάρμεν Ρουγγέρη, την οποία όμως χάνουμε νωρίς. Λουιζίδου και Ράντου καταφέρνουν να κάνουν ακόμη και τους αμήχανους διαλόγους ενδιαφέροντες.

Έκπληξη αποτελεί η ερμηνεία της Demy. Φαίνεται πως το πέρασμα της pop τραγουδίστριας στην υποκριτική μοιάζει αναπόφευκτο, αφού διαθέτει μια σπάνια άνεση και με την «καθωσπρέπει» ομορφιά της μόνο απαρατήρητη δεν περνάει.

Ο Ιωάννης Παπαζήσης αφήνει επίσης πολύ καλές εντυπώσεις, βάζοντας το ψήγματα του εκρηκτικού του ταμπεραμέντο στον ρόλο. Ο Μάξιμος Μουμούρης μοιάζει λίγο μαγκωμένος στον ρόλο του, ενώ η νεαρή πρωταγωνίστρια Κλεοπάτρα Ελευθεριάδου κάνει μια σημαντική προσπάθεια για να σταθεί επάξια στις απαιτήσεις του ρόλου.

«Η Μαρία που έγινε Κάλλας», η κριτική

Αν κάποιος έχει παρακολουθήσει το Maria του Πάμπλο Λαρέν θα απογοητευτεί. Στη σειρά του ERTFlix δεν θα βρει κανείς βάθος, η συγκίνηση είναι επίπλαστη και εύκολη. Όλα κυλούν σχεδόν απροβλημάτιστα, μέχρι η Μαρία να γίνει η «Divina».

Θα περιμέναμε πολλά περισσότερα από την πολύπειρη Όλγα Μαλέα. Ίσως τα δέκα επεισόδια να ήταν πάρα πολλά. Πέραν των όσων δεν λειτούργησαν, πάντως, φαίνεται πως οι σεναριογράφοι έχουν κάνει λεπτομερή έρευνα.

Το «Η Μαρία που έγινε Κάλλας» ήταν ένα μεγάλο στοίχημα για την ΕΡΤ. Θα μπορούσε να φτιάξει ένα σίριαλ που να επικοινωνήσει τη ζωή της μεγάλης Ελληνίδας στα σκοτεινά χρόνια της εφηβείας της. Να εκμεταλλευτεί το παγκόσμιο hype που υπάρχει αυτή τη στιγμή και να ταξιδέψει και στο εξωτερικό. Δυστυχώς, αυτό μοιάζει απίθανο, καθώς με αυτό το μπάτζετ δεν στήνεται παραγωγή που να μπορεί να φύγει από τα στενά σύνορα της χώρας. Και να φύγει δηλαδή, δεν θα κάνει καμία αίσθηση.