Κοίταζα από περιέργεια τα νούμερα τηλεθέασης για το Milky Way, για το 2ο επεισόδιο, και είδα 10% στο δυναμικό και 9 και κάτι ψιλά στο γενικό σύνολο. Κι είναι ακριβώς όπως το περίμενα, όπως το φανταζόμουν. Το κοινό της τηλεόρασης δεν είναι έτοιμο για να δεχτεί κάτι τόσο σπουδαίο. Ήμουν πεισμένος από την πρώτη στιγμή πως οι συντηρητικοί και κοινωνικά και τηλεοπτικά, θα το θάψουν. Κι αυτό αποδεικνύει την σπουδαιότητά του.
Είμαι δε βέβαιος, κι ας μην έχω τα νούμερα εύκαιρα, ότι στο Vodafone TV όπου μπορεί κανείς να δει on demand τα επεισόδια, το Milky Way θα είναι ανάρπαστο. Όπως είμαι βέβαιος πως αυτή η σειρά πρέπει να γίνει εξαγώγιμο προϊόν, να μπει στο Netflix και να κάνει πανικό.
Θα δει δηλαδή ένας Αμερικάνος, ένας Γερμανός, ένας Βρετανός το 2ο επεισόδιο του Milky Way και δεν θα εντυπωσιαστεί; Θα το δουν για παράδειγμα στο Indiewire και δεν θα κάτσουν να αφιερώσουν παιάνα για αυτό που είδαν;
Πολλοί θα σταθούν στη σκηνή με το γκέι σεξ που αποτυπώνεται για πρώτη φορά στην ελληνική τηλεόραση με τέτοιον τρόπο. Ίσως και στην ξένη να μην έχει αποτυπωθεί πάνω από 2-3 φορές έτσι. Έχουμε δει στο Netflix παθιασμένα φιλιά, ερωτισμό, συναισθηματικό σεξ, αλλά αυτό το ευκαιριακό, το «έλα να το κάνουμε στο σούπερ μάρκετ», δεν το έχουμε δει. Και ο Κεκάτος το αποτυπώνει χωρίς διάθεση να πουλήσει κάποια πολιτική ατζέντα μέσω του Milky Way.
Έχει καλλιτεχνική υπόσταση αυτή η σκηνή. Μια υπόσταση που αυξάνεται όταν βλέπει κανείς μερικές σκηνές αργότερα τον γκέι πρωταγωνιστή να ενώνεται με τον πατέρα του, ενώ πίστευε ότι έχει να κάνει με έναν αγροίκο.
Milky Way: Η αποδοχή του «χωριάτη» πατέρα
Ο Κεκάτος κάνει εύστοχα αυτό το πράγμα. Δεν επιλέγει την ευκολία, να δείξει δηλαδή άλλη μια σκηνή που ένας σκατένιος γονιός φιμώνει το παιδί του επειδή δεν είναι στρέιτ. Ούτε παραποιεί την πραγματικότητα δείχνοντας έναν πολύ open γονιό, ειδικά σε μια κλειστή κοινωνία. Όχι. Στήνει τη σκηνή με τον πατέρα να έχει όλη τη διάθεση να κατανοήσει τον γιο του και να υπερβεί τις δυσκολίες στη κατανόηση και στην αντιμετώπιση που έχει.
Τον βλέπει να χορεύει γυμνός στον στάβλο και σπεύδει να του δώσει τζάκετ για να μην κρυώσει. Μετά, του δίνει γάντια γιατί δεν ξέρει πως θα φαίνεται στους άλλους με τα βαμμένα νύχια. Και μετά χορεύει μαζί του και προσπαθεί να τον μάθει. Είναι δύο σκηνές αντικρουόμενες που δείχνει όσα έχει κάθε άνθρωπος μέσα του, γκέι ή στρέιτ, τρανς ή non binary.
Δεν υπάρχει άνθρωπος να μη θέλει την τρυφερότητα από τους γονείς του και ταυτόχρονα να μην ψάχνει το σκέτο σεξ, το άγριο, το αυθόρμητο. Κι ακόμα κι από αυτό το φαινομενικά επιφανειακό, το αποτύπωμα που μένει στο τέλος είναι η αγάπη. Συνδυαστικά οι δύο σκηνές αυτό λένε: αγάπα την κάθε σου επιθυμία, την κάθε σου ανάγκη, στο τέλος όμως αγάπα εαυτόν και αλλήλους.
Αυτές οι δύο σκηνές θα μπορούσαν να είναι όλο το επεισόδιο για το Milky Way και, το τονίζω, όχι για λόγους πολιτικής ατζέντας, αλλά γιατί καλλιτεχνικά στήθηκαν άψογα. Η φωτογραφία, οι σιωπηλές ερμηνείες, ο χαμηλός τόνος εκφοράς του λόγου, οι λήψεις, όλα έγιναν με υψηλή αισθητική.
Δεν ήταν όμως όλο το επεισόδιο. Ο Βασίλης Κεκάτος δεν ήθελε να μας αφήσει με μόνο δύο υπερβατικές σκηνές. Ήθελε να κάνει το 2ο επεισόδιο του Milky Way να είναι για το σώμα. Γι’ αυτό και έβαλε δύο σκηνές με χορογραφία, με κίνηση σωμάτων, μία αυτή με τον Τζο στον στάβλο και άλλη μία αυτή με την Μαρία που κάνει έναν πολεμικό χορό μόνη της, αφού έχει μάθει ότι είναι έγκυος και δεν ξέρει πώς και πού να το πει. Είναι σκηνές όπου το θέατρο, στο οποίο η Ελλάδα είναι κορυφαία στον κόσμο κατ’ εμέ, συναντά τον κινηματογράφο.
Milky Way: Ερμηνείες και σκηνές για βραβείο
Ούτε αυτά έφταναν. Έπρεπε να μας βάλει και την σκηνή όπου οι γονείς της Μαρίας και η γιαγιά της της εξηγούν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα από δω και πέρα, με κωμικό τρόπο που δεν είναι υπερβολικός, με τη σπουδαία Θέμιδα Μπαζάκα να κόβει και να ράβει σε αυτή τη σκηνή και να δίνει τον ρυθμό στους υπόλοιπους.
Ήταν συνολικά ένα πάρα πολύ δυνατό επεισόδιο, με ερμηνείες για βραβείο Emmy, αν ήμασταν στην Αμερική, με πληθώρα, με ευμάρεια τέχνης και αισθήσεων.
Το Milky Way είναι η τηλεόραση όπως πρέπει να είναι από δω και πέρα. Αλλά δεν υπάρχουν ακόμα αντιστάσεις στα κανάλια, στους υπεύθυνους για να στηρίξουν αυτές τις επιλογές που σπάνε το ίζημα. Δεν πειράζει. Μετά θα αναρωτιόμαστε για ο Λάνθιμος και ο Κεκάτος φεύγουν και δε μένουν. Να κάτσουν να κάνουν τι; Να συνδιαλέγονται με το ekklhsiaonline.gr και τους Βελόπουλους; Να πέφτουν στο επίπεδο τους που κυριαρχείται από μισσαλοδοξία και τυφλό θρησκευτικό φανατισμό;
ΥΓ. Όποιος επέλεξε την Ντουλάαρτ για πρωταγωνίστρια, αξίζει αύξηση μισθού, προαγωγή, βραβείο. Κι ο Κεκάτος που μας την προσφέρει και με voice over, όπου μιλάει γνήσια, ορίτζιναλ, με την αντίδραση που πάντα η φωνή ενός 17χρονου ατόμου, αξίζει όλη μας την αγάπη. Η κοπέλα είναι φανταστική στην εκφορά της, πέρα από τα χαρακτηριστικά της εμφάνισης της που την κάνουν παραπάνω από ελκυστική σε όλες τις αισθήσεις.