Λίγες ταινίες μπορούμε να πούμε ότι πραγματικά μας σόκαραν. Μία από αυτές, είναι σίγουρα ο «Εξορκιστής» του Ουίλιαμ Φρίντκιν ο οποίος έφυγε χθες (07/8) από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών. «Προσωπικά, πιστεύω ότι μέσα στον καθένα μας υπάρχουν οι δυνάμεις του καλού και του κακού που μάχονται διαρκώς για την ψυχή μας. Όλοι έχουμε μια σκοτεινή πλευρά και μια φωτεινή πλευρά. Ο Εξορκιστής είναι μια μεταφορά αυτού», είχε δηλώσει το 2012 με το «Οι ταινίες μου ήταν ανέκαθεν μια μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς στην πιο ακραία έκφανσή τους» να συμπληρώνει καλύτερα το παζλ της κινηματογραφικής του οπτικής.
Και μπορεί ο «Άνθρωπος από τη Γαλλία» (1971) να κέρδισε πέντε Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και εκείνα της καλύτερης ταινίας, της καλύτερης σκηνοθεσίας και της καλύτερης ανδρικής ερμηνείας για τον Τζιν Χάκμαν, αλλά ο Ουίλιαμ Φρίντκιν θα μείνει στη συλλογική μνήμη ως ο σκηνοθέτης του «Εξορκιστή» καθώς, εκτός του ότι θεωρείται η καλύτερη ταινία τρόμου όλων των εποχών, καθόρισε τη δεκαετία του ’70.
Ακολουθούν μερικά facts που δεν γνώριζες για τον «Εξορκιστή» και πού ξέρεις, ίσως αυτά είναι αρκετά για να σε πείσουν να την παρακολουθήσεις ξανά. Ή και για πρώτη φορά, δεν κρίνουμε.
Η «επέμβαση» της Αστυνομίας
Η αστυνομία στην Ουάσινγκτον απείλησε να συλλάβει όποιον πουλούσε εισιτήριο για την ταινία σε μη ενήλικες. Σε άρθρο της εποχής, γινόταν ειδική αναφορά στο γεγονός ότι «η Ουάσινγκτον ήταν ένα προνομιακό μέρος όπου τα παιδιά και οι έφηβοι ενδιαφέρονταν να δουν τον Εξορκιστή», εν μέρει επειδή τα γυρίσματα είχαν γίνει στην περιοχή και ήταν ενθουσιασμένοι που θα έβλεπαν τις γειτονιές τους στη μεγάλη οθόνη. Όμως, η τοπική αστυνομία ενήργησε γρήγορα και απαγόρευσε σε οποιονδήποτε ανήλικο θεατή του κινηματογράφου να εισέλθει στην προβολή του Εξορκιστή ανεξάρτητα από το αν συνοδευόταν από ενήλικα.
Η σκηνή με τον εμετό χρειάστηκε μόνο μία λήψη
Δεν παραθέτουμε το βίντεο για ευνόητους λόγους. Συνεχίζουμε. Είναι πλέον γνωστό ότι ο πράσινος εμετός που μας «κέρασε» η δαιμονισμένη Ρίγκαν ήταν στην πραγματικότητα από σούπα μπιζελιού. Αυτό που δεν είναι τόσο γνωστό, είναι ότι η αντίδραση του Μίλερ ήταν αυθόρμητη και 100% ήταν αληθινή καθώς η σκηνή γυρίστηκε σε μία μόλις λήψη. Αρχικά, ο εμετός της Ρίγκαν, υποτίθεται ότι θα έπεφτεστο στήθος του αλλά ο σωλήνας είχε διαφορετική άποψη, πιάνοντας τον Μίλερ απροετοίμαστο. Αυτό το τεχνικό λάθος, όπως ανέφερε αργότερα σε συνεντεύξεις, τον είχε εξοργίσει. Τελικά, ήταν για καλό.
Η «κινηματογραφική νεύρωση»
Οι αντιδράσεις στην Αμερική με την προβολή του «Εξορκιστή» δεν ήταν και τόσο ψύχραιμες. Λιποθυμίες, εμετοί, πανικός, ακόμη και αναφορές για αποβολές και καρδιακές προσβολές δημιούργησαν ένα κύμα υστερίας. Βέβαια, αυτό λειτούργησε θετικά για την ταινία. Η όλη ιστορία, πάντως, πήρε τέτοια δημοσιότητα που οδήγησε ακόμη και τους ιατρικούς δημοσιογράφους να δώσουν μια ονομασία για την «τρέλα» που επικράτησε γύρω με την ταινία. Ποια ήταν αυτή; «Κινηματογραφική νεύρωση».
Τα γουρούνια στη μεγάλη οθόνη
Πολλά από τα βογκητά και τα γρυλίσματα της Ρίγκαν δημιουργήθηκαν από την μείξη των ήχων που έβγαζαν τα γουρούνια. Όταν ο δαίμονας τελικά εξορκίζεται από το σώμα της, ο ήχος που φτάνει στα αφτιά μας ανήκει σε μια ομάδα γουρουνιών που οδηγούνται στη σφαγή. Σκληρό. Τα γουρούνια στη μεγάλη οθόνη, λοιπόν, ακόμα και αν δεν τα είδαμε ποτέ.
Ο «Εξορκιστής» ήταν η πρώτη ταινία τρόμου που προτάθηκε για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας
Οι ταινίες τρόμου δεν αγαπήθηκαν ποτέ την Ακαδημία. Αν και φαίνεται ότι εξακολουθεί να υπάρχει μια προκατάληψη απέναντι σε ααυτές, ο «Εξορκιστής» κέρδισε 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ πίσω στο 1974, συμπεριλαμβανομένου του Όσκαρ Καλύτερου Β’ Γυναικείου Ρόλου για τη Λίντα Μπλερ, η οποία ήταν μόλις 15 ετών.