H Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι κάτι που έρχεται ή θα μας απασχολήσει μελλοντικά. Είναι κάτι που είναι ήδη εδώ και θα μας απασχολεί όλο και περισσότερο. Με άπειρες δυνητικά δυνατότητες, με προοπτικές που τούτη την ώρα δεν μπορούμε ούτε να φανταστούμε. Ήδη χρησιμοποιείται κατά κόρον για να βελτιώσει την καθημερινότητά μας. Καλή ώρα στο Spotify…
Μια νέα ΑΙ λειτουργία είναι πλέον διαθέσιμη στη δημοφιλή πλατφόρμα ψηφιακής μουσικής, σε πρώτη φάση μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες και κάπως αθόρυβα, αλλά – φανταζόμαστε – είναι απλά θέμα χρόνου η γεωγραφική επέκταση, καθώς και το να το επικοινωνήσουν ευρέως ως προσθήκη. Είναι το λεγόμενο text-to-playlist. Χάρη σε αυτό μπορεί ο εκάστοτε χρήστης να κάνει πολύ συγκεκριμένο το τι επιθυμεί να ακούσει. Δεν (θα) πατάει δηλαδή απλά στο search ένα όνομα συγκροτήματος, ένα είδος μουσικής ή ένα mood που έχει εκείνη τη στιγμή και θέλει να «αποτυπωθεί» με νότες. Θα είναι συγκεκριμένο. Πολύ συγκεκριμένο…
Δηλαδή τι καινούριο ήρθε στο Spotify;
Να ένα παράδειγμα. «Τι θες να ακούσεις;», θα σε ρωτάει ο ψηφιακός σου φίλος (;). Και εσύ θα μπορείς να του ζητήσεις κάτι σαν το κάτωθι: «Μπορείς να μου φτιάξεις μια playlist που να αντανακλάει συναισθηματικά αυτό που νιώθουμε προς το τέλος μιας ταινίας αν ο πρωταγωνιστής δεν είναι σίγουρος πως μπορεί να συνεχίσει να παλεύει; Μέσα από τη λίστα με τους αγαπημένους μου τραγουδιστές, παρακαλώ!». Και σε λίγα δευτερόλεπτα θα έχεις ένα πλήρες «πρόγραμμα» για να ακούσεις. Ακριβώς όπως το ζήτησες, όπως το οραματίστηκες, όπως το θες.
Με λίγα λόγια, η διασκέδαση γίνεται ακόμα πιο προσωποποιημένη. Δεν είσαι ένας από τους πολλούς. Είσαι ο συγκεκριμένος χρήστης που ορίζεις το Spotify με τον τρόπο που εσύ και μόνο θες, και ως εκ τούτου διαφοροποιείσαι από τους υπόλοιπους.
Αυτή η λίστα θα ‘ναι δική σου – και μόνο δική σου
Σε ακούμε νοερά να ρωτάς πόσο πραγματικά χρήσιμη είναι αυτή η υπηρεσία, η απάντηση, όπως πάντα, θα φανεί στην πράξη. Όμως οι πιθανότητες να πιάσει είναι πάρα πολλές. Γιατί όλοι θέλουμε να νιώθουμε μοναδικοί και ξεχωριστοί, πόσο μάλλον όταν η συζήτηση πάει στην αγαπημένη μας μουσική. Θα μπορούσε κάνεις να πάει και στο ChatGTP και να ζητήσει το ίδιο, αλλά το Spotify σπεύδει να ενσωματώσει αυτή τη λειτουργία ώστε όλα να ‘ναι πιο μαζεμένα, πιο εύκολα για τον χρήστη.
Κάποιοι, μεγαλύτερης ηλικίας το πιθανότερο, θα πουν ενδεχομένως πως έτσι χάνεται κάπως η μαγεία, ο αυθορμητισμός, γίνονται όλα ακόμα πιο «προγραμματισμένα». Όμως η εποχή έχει πολύ καιρό που κινείται σε αυτούς τους ρυθμούς της κατανάλωσης, της εξειδίκευσης. Μοιάζει αρχαιά ιστορία, σαν ψέμα, πως υπήρξαν κάποτε μέρες που ο κόσμος καθόταν υπομονετικά μπροστά από ένα ραδιόφωνο και περίμενε με αγωνία αν θα παίξει κάποιο τραγούδι που του άρεσε για να πατήσει REC και να το «γράψει» σε κασέτα (οι κάτω των 30 ετών ας ζητήσουν τη βοήθεια κάποιου μεγαλύτερου για να καταλάβουν τι ακριβώς γράφτηκε στην παραπάνω πρόταση).