Κατά βάση, συμβαίνει συχνά όταν «παίζουν» οι μεγάλοι, είναι μια μάχη εξουσίας. Οι ΗΠΑ έχουν βαλθεί να ελέγξουν το TikTok. Φοβούνται εδώ και καιρό τη διαρροή των data των Αμερικανών πολιτών προς Κίνα μεριά, αυτά που χαρακτηρίζουν ως προπαγάνδα και παραπληροφόρηση. Και θέλουν, απελπισμένα, να το απαγορέψουν αν δεν καταφέρουν νωρίτερα να το φέρουν στα μέτρα τους ελέγχοντας την πληροφορία. Μέσω ενός αγοραστή με βάση τις ΗΠΑ που θα διώξει έτσι από τα μέρη τους την ByteDance, την μαμά-εταιρεία του TikTok.
Δεν είμαστε ακόμα σε αυτό το σημείο, όμως προς τα εκεί πάει ολοταχώς η δουλειά μετά το ψήφισμα σχετικού νόμου από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Πρέπει να περάσει και από τη Γερουσία, πρέπει και να το υπογράψει ο Τζο Μπάιντεν, πρέπει να περάσει και ένα 6μηνο τουλάχιστον, σε κάθε περίπτωση, η πορεία είναι συγκρουσιακή. Γι’ αυτό και φωνάζουν οι Κινέζοι για «ηγεμονικές κινήσεις» από πλευράς ΗΠΑ.
Με άλλα λόγια, δεν είναι απίθανο μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, οι (εκτιμώμενοι περί τα 170 εκατομμύρια) Αμερικανοί χρήστες του TikTok να βρεθούν προ κατάστασης «forbidden access». Πανικός και τα συναφή, ειδικά καθώς πολλοί χρήστες είναι εθισμένοι στο μέσο – άλλη μεγάλη κουβέντα το αν αυτό είναι σωστό ή όχι.
Τι συνέβη όταν η Ινδία γύρισε την πλάτη στο TikTok
Υπάρχει άλλο παράδειγμα χώρας που το TikTok έφαγε ban; Ω, ναι. Και μάλιστα, το ακριβώς αντίθετο του αμελητέου. Μιλάμε για την Ινδία. Την Νο1 σε πληθυσμό χώρα του κόσμου. Πάνω, πλέον, από την Κίνα.
Μια βίαιη διαμάχη στα σύνορα των 2 αυτών «κολοσσών», το 2020, οδήγησε στο θάνατο 20 Ινδών στρατιωτών. Συνέπεια αυτού ήταν η κυβέρνηση στο Νέο Δελχί να απαγορέψει το TikTok και αρκετά ακόμα κινέζικα apps. Οι πρώτοι που τους είπαν «μπράβο» ήταν οι Αμερικανοί, κι αυτό προφανώς μόνο τυχαίο δεν ήταν.
Κοντά 200 εκατομμύρια ήταν τότε οι Ινδοί που είχαν λογαριασμό στο TikTok. Ήταν μια διέξοδος τον καιρό των μεγάλων απαγορεύσεων λόγω Covid. Οι Ινδοί, επίσης, ονειρεύονται να γίνουν σταρ του Bollywood και μέσω αυτού του μέσου είχαν ξάφνου την ελπίδα ότι μπορεί και να καταφέρουν – γίνε σταρ και εσύ, μπορείς.
Ουσία είναι πως από τη μια στιγμή στην άλλη δημιουργήθηκε ένα τεράστιο κενό στην αγορά. Ένα κενό αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων όσο «κάπως» κι αν ακούγεται αυτό σε πρώτη προσέγγιση.
Οι μεγαλύτερες αμερικανικές τεχνολογικές εταιρείες άδραξαν την ευκαιρία, βάζοντας κάτω τις ινδικές που επίσης προσπάθησαν να καλύψουν την εξαφάνιση του TikTok. Το Instagram Reels της Meta, to YouTube Shorts της Google – εντός εβδομάδας από το ban έκαναν ήδη «παιχνίδι». Κάποιες ντόπιες πρωτοβουλίες (MX Taka Tak και Moj) ξεκίνησαν δυναμικά, αλλά γρήγορα υπέκυψαν στους τιτάνες που προσπάθησαν να ανταγωνιστούν, στο νόμο του ισχυρού.
Οι Ινδοί influencers έπεσαν με τα μούτρα στα «υποκατάστατα» αυτά του TikTok, προκειμένου να μεταφέρουν εκεί το content τους. Είναι χαρακτηριστικό πως πλέον το οικοσύστημα του YouTube συνεισφέρει περί τα 2 δισ. δολάρια στην ινδική οικονομία σε ετήσια βάση.
Χωρίς το TikTok καλύτερα;
Είναι πάντως αξιοσημείωτο πως υπάρχουν ακόμα άνθρωποι στη χώρα, και δεν είναι λίγοι, που 4 χρόνια μετά δεν έχουν ξεπεράσει το TikTok. Για τόσο εξάρτηση μιλάμε. Πρόκειται άλλωστε για ένα social media δίχως ταίρι για το πώς μπορεί κάποιος, ο οποιοσδήποτε κάποιος, να γίνει viral. Καμιά άλλη πλατφόρμα δεν το έχει καν πλησιάσει αυτό.
Και όσο για την ασφάλεια; Έγιναν πιο προστατευμένοι διαδικτυακά οι Ινδοί χωρίς το TikTok; Η απάντηση είναι, μάλλον αναπόδραστα, αρνητική Όσο χρησιμοποιούμε internet, όσο κατεβάζουμε εφαρμογές και αποδεχόμαστε όρους (ή cookies), όσο τέλος πάντως υπάρχουμε σε αυτό το συμπάν, μοιραζόμαστε εκούσια ή μη ένα κομμάτι του εαυτού μας, αποκαλύπτουμε περισσότερα από όσα θα θέλαμε. Να ‘ταν μόνο το TikTok καλά θα ‘τανε. Είναι μια γενικότερη στάση ζωής, μια σαρωτική και συχνά άνευ όρων παράδοση στις νέες τεχνολογίες, στα apps που μας διαφεντεύουν.