Δεν έχει χειμωνιάσει αν δεν ανοίξουν τα θέατρα. Αυτή είναι μια συνθήκη που ισχύει για ένα μεγάλο μέρος των θεατρόφιλων. Και να που χειμωνιάζει.
Εμείς επιλέξαμε πέντε άχαστες παραστάσεις, από τις πολλές και άκρως ενδιαφέρουσες της φετινής σεζόν. Κάποιες συνεχίζονται από πέρυσι, κάποιες άλλες κάνουν το ντεμπούτο τους φέτος.
«Αίας» στο Θέατρο Αλκυονίς
O Γιώργος Νανούρης με τον Μιχάλη Σαράντη κατέθεσαν ψήγματα του ταλέντου τους στον Αίαντα, την παράσταση που προφανώς και δεν «χόρτασε» το Αθηναϊκό κοινό. Έτσι, ο Αίας επιστρέφει για 10 μόνο παραστάσεις, στο θέατρο Αλκυονίς, από τις 14 Οκτωβρίου.
Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης καταπιάνεται για πρώτη φορά με την αρχαία τραγωδία, την ώρα που ο Σαράντης ερμηνεύει 9 ρόλους. Η εξαιρετική του ερμηνεία, μάλιστα, συνδυάζεται με τη ζωγραφική, αυτή του Απόστολου Χαντζαρά.
Υπόθεση: Ο Αίας, ο μεγαλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων, δικαιούται τα όπλα του Αχιλλέα μετά το θάνατο του. Όταν αυτά με δολοπλοκία καταλήγουν στον Οδυσσέα, αποφασίζει να εκδικηθεί. Γίνεται όμως έρμαιο της θεάς Αθηνάς και περίγελος του στρατεύματος των Αργείων. Ατιμασμένος και απεγνωσμένος, αυτοκτονεί.
«Ο Άσχημος» στο Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου
Ο Γιώργος Κουτλής είναι ενδεχομένως το πιο καυτό θεατρικό όνομα αυτήν την εποχή. Μετά τους Παίκτες, τον Άνθρωπο του Παντόλσκ, τη Στρέλλα, ο σκηνοθέτης θα «αναμετρηθεί» με το έργο του Μάριους φον Μάγιενμπουργκ, Ο Άσχημος, στο Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου.
Ο Άσχημος, το διασημότερο έργο του Γερμανού δραματουργού (έχει ανέβει σε πάνω από 30 χώρες), έρχεται μετά τα απανωτά sold out ενός άλλου έργου που σκηνοθέτησε ο Κουτλής, το Ο Σκύλος, η Νύχτα και το Μαχαίρι.
Υπόθεση: Ο Λέττε είναι άσχημος. Πολύ άσχημος. Αλλά δεν το ξέρει. Όταν, εξαιτίας προβλημάτων στη δουλειά του, όλοι γύρω του αναγκάζονται να του εξομολογηθούν την απερίγραπτη έκταση της ασχήμιας του, αποφασίζει να πάρει δραστικά μέτρα. Να αλλάξει πρόσωπο. Η εγχείρηση πηγαίνει υπερβολικά καλά και πλέον το ανείπωτα όμορφο πρόσωπό του, θα γίνει το διαβατήριό του για μια νέα ζωή – μια ζωή γεμάτη γυναίκες, δόξα, λεφτά. Όταν όμως το πρόσωπό του γίνεται προϊόν προς πώληση, τα πράγματα θα πάρουν μια πραγματικά άσχημη τροπή. «Μοιάζω με κάποιον που πάντα θα τον ζηλεύω, μόνο που δεν ξέρω, αν αυτός είμαι εγώ.», λέει.
Μια άλλη Θήβα, Θέατρο του Νέου Κόσμου – Κεντρική Σκηνή
Μια από τις θεατρικές επιτυχίες της προηγούμενης σεζόν επιστρέφει στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σκηνοθετεί το έργο του Σέρχιο Μπλάνκο, με πρωταγωνιστές τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη– με τον δεύτερο να ερμηνεύει δύο ρόλους.
Με αναφορές στο μύθο του Οιδίποδα αλλά και στο Έγκλημα και τιμωρία του Ντοστογέφσκι, ο Γαλλο-Ουρουγουανός Σέρχιο Μπλάνκο γράφει για την ανδρική ταυτότητα, την καταπίεση, τη βία και το έγκλημα, την τιμωρία και τις διακρίσεις, αλλά ταυτόχρονα και τις ίδιες τις δημιουργικές διαδικασίες της τέχνης του θεάτρου.
Υπόθεση: Ένας συγγραφέας συναντά επί σειρά μηνών μέσα στη φυλακή έναν εικοσάχρονο πατροκτόνο, τον Μαρτίν. Σκοπός του είναι να γράψει ένα έργο βασισμένο στην ιστορία του νεαρού κρατούμενου, στον οποίο προτείνει να ερμηνεύσει τον εαυτό του στη θεατρική σκηνή. Όταν τελικά αυτό απαγορεύεται από το αρμόδιο υπουργείο, τον ρόλο αναλαμβάνει ο Φεδερίκο, ένας νεαρός ηθοποιός με τον οποίο δουλεύει ταυτόχρονα πλέον ο συγγραφέας. Το ενδιαφέρον είναι ότι και τους δύο ρόλους, τον Μαρτίν και τον Φεδερίκο, τους ερμηνεύει ο ίδιος ηθοποιός.
12η Νύχτα – Θέατρο Τέχνης
Ο Γιάννης Κακλέας επιστρέφει στο «ρίζες» του (Θέατρο Τέχνης) για να σκηνοθετήσει ένα από τα πιο εμβληματικά θεατρικά έργα, τη 12η Νύχτα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ.
Ο σκηνοθέτης γράφει, μεταξύ άλλων, στο σημείωμά του: «Ο Σαίξπηρ σ΄αυτή την ονειρική κωμωδία οδηγεί τους χαρακτήρες σε τοπία άγνωστα , σε μια φανταστική Ιλλυρία, όπου κυριαρχεί ο ανεκπλήρωτος έρωτας και η βαθιά επιθυμία να ζήσουν μια ζωή χωρίς όρια.
Το πάθος, η εναλλαγή φύλων, η τρέλα, η παρενδυσία και η ερωτική παρεξήγηση συγκρούονται με τον πουριτανισμό και την αυστηρή ηθική δομή μιας κοινωνίας μη ερωτικής. Ο Σαίξπηρ δημιουργεί μια ατμόσφαιρα ελευθερίας δοκιμάζοντας τις πραγματικές επιθυμίες των ηρώων του με κίνδυνο να οδηγηθούν στην τρέλα. Και μόνο ο τρελός του έργου με την λογική του σοφού, τους προτρέπει χωρίς φόβο και ενοχή να πράξουνε … ό,τι επιθυμούν!».
Τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Κακλέα υπηρετούν οι απόφοιτοι του Θεάτρου Τέχνης, Αμαλία Καβάλη (βραβείο Μελίνα Μερκούρη 2021-22), Κωνσταντίνος Μπιμπής (βραβείο Δημήτρης Χορν 2017), Ελευθερία Παγκάλου, Αλέξανδρος Σκουρλέτης, αλλά και η Ηλιάνα Μαυρομάτη, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, μεταξύ άλλων
Υπόθεση: Δύο δίδυμα αδέλφια, η Βιόλα και ο Σεμπάστιαν που μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό, μετά από ένα ναυάγιο βρίσκονται σ΄έναν άγνωστο τόπο χωρίς να ξέρει ο ένας την τύχη του άλλου. Η Βιόλα για λόγους επιβίωσης ντύνεται άντρας. Και έτσι αρχίζει η περιπέτεια της «Δωδέκατης Νύχτας».
Μαντάμ Μποβαρί – Θέατρο Αποθήκη
Το μνημειώδες έργο του Γκουστάβ Φλωμπέρ, Μαντάμ Μποβαρί, σε διασκευή της Έλσας Ανδριανού και σκηνοθεσία της Λιλής Μελεμέ έρχεται στο Θέατρο Αποθήκη για συγκεκριμένο αριθμό παραστάσεων (από 21/10/2023 έως 28/11/2023).
Με την αεικίνητη Πέγκυ Τρικαλιώτη στον ομώνυμο ρόλο και δίπλα της αξιόλογους ηθοποιούς (ώστας Βασαρδάνης, Ανδρέας Νάτσιος, Πάρης Θωμόπουλος, Γιάννης Εγγλέζος) η σκηνοθέτρια επιχειρεί μια καταβύθιση στη γυναικεία ψυχολογία της εποχής. Μιας εποχής που ήταν φτιαγμένη από άντρες, για άντρες.
Υπόθεση: Η Μαντάμ Μποβαρυ είναι η ιστορία της Εμμας, μιας νέας κοπέλας από την επαρχία, που ονειρεύεται διακαώς την απόδραση της από την μίζερη καθημερινότητα που την περιτριγυρίζει, αναζητώντας τις έντονες συγκινήσεις και τις συναισθηματική εξάρσεις που περιγράφονται στα ρομαντικά μυθιστορήματα που διαβάζει. Ο γάμος της με τον Σαρλ Μποβαρί, έναν αφοσιωμένο και χαμηλών τόνων επαρχιακό γιατρό που την αγαπά πραγματικά, σύντομα αποδεικνύεται κάθε άλλο παρά ιδανικός, βυθίζοντας την Εμμα ακόμα περισσότερο στην πλήξη και την απόγνωση.