Η φετινή σεζόν για τον ηθοποιό Μελέτη Ηλία τα έχει όλα: επανέρχεται για δεύτερη χρονιά στην σκηνή στον ρόλο του Ντομένικο Σοριάνο σε μια παράσταση που αγάπησαν κριτικοί και κοινό, την Φιλουμένα Μαρτουράνο, έκανε πρεμιέρα η νέα σειρά του Alpha, Το Προξενιό Της Ιουλίας, όπου και πρωταγωνιστεί και την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου αναμένεται να βγει στον κινηματογράφο η ταινία «Άκου ποιος μιλάει» όπου πρωταγωνίστει και είναι παραγωγός.
Συναντιόμαστε τηλεφωνικά, αφού έχει τελειώσει από τα τηλεοπτικά γυρίσματα και τον ρωτώ πως τα προλαβαίνει όλα και τα καταφέρνει τόσο καλά – θέατρο, τηλεόραση και κινηματογράφος είναι αν μη τι άλλο ένας απαιτητικός συνδυασμός. «Καλός προγραμματισμός, καλή διατρόφη, λίγος αλλά ποιοτικός ύπνος και σηκωνούμε μανίκια. Λέμε και ευχαριστώ που σε αυτές τις δύσκολες περιόδους έχουμε και δουλειά» μου λέει από την άλλη άκρη του ακουστικού με σιγουριά και αισθάνομαι πως η πειθαρχία του τον έχει βοηθήσει να πρωταγωνιστεί για μια ακόμη σεζόν.
Το έργο του Εντουάρτο Ντε Φιλίππο, που βάζει στο μικροσκόπιο τη γυναίκα, τις ανθρώπινες σχέσεις και τις προβληματικές οικογενειακές και κοινωνικές δομές, ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Δημήτρης Χορν σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλίοπουλου. «Πέρσι δεν ήταν μια ολοκληρωμένη χρονιά. Είχαμε διάφορες ατυχίες και αναποδιές, παίξαμε σχεδόν την μισή σεζόν από ότι θα έπρεπε, οπότε φέτος θα είναι η χρονιά που θα το χαρούμε ακόμα περισσότερο.
Η προετοιμασία ήταν κάπως ιδιαίτερη. Είναι μια παράσταση όπου επαναλαμβάνεται, με κάποιες αλλαγές στο καστ. Φαινομενικά θα ήταν κάτι απλό να ξανάθυμηθείς την παράσταση που έπαιζες την προηγουμενη σεζόν, ωστόσο και ευτυχώς ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, ο σκηνοθέτης μας και άξιος συνάδελφος, θέλει να εμβαθύνει ακόμα περισσότερο σε κάποια πράγματα ως προς το έργο. Αυτό λειτουργεί θετικά, γιατί ναι μεν κατακτήσαμε ένα καλό αποτέλεσμα πέρσι, αλλά πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Ακόμα και όταν μια παράσταση έχει τελειώσει και έχει παραδοθεί στους θεατές, ουσιαστικά δεν έχει τελειώσει. Μαζί με τον Οδυσσέα ανακαλύπτουμε συνεχώς καινούργια πράγματα και ενώ είναι δεύτερη χρονιά νιώθουμε σαν να ξαναπαρουσιάζουμε την παράσταση. Νομίζω ότι και αυτή είναι η ουσία και η μαγεία της δουλειάς μας. Να παίζουμε κάθε βράδυ σαν να είναι η πρώτη μας φορά».
Την Φιλουμένα Μαρτουράνο, μία ηρωίδα που μέχρι σήμερα αποτελεί σύμβολο ηρωισμού, επιβίωσης και μητρότητας ενσαρκώνει η Μαρία Ναυπλιώτου. Η Φιλουμένα Μαρτουράνο είναι μια γυναίκα που δεν κλαίει ποτέ. Και ο Ντομένικο Σοριάνο; Εκείνη δεν έμαθε ποτέ ποιος στ’ αλήθεια είναι εκείνος. Και το αντίστροφο.
«Είναι ένα έργο που μιλάει για τη ζωή δύο ανθρώπων που ειναι μαζί 25 χρόνια αλλά που στην ουσία, δεν γνωρίζει ο ένας τον άλλον πραγματικά, πράγμα που είναι πολύ γνώριμο, σε οποιαδήποτε εποχή και αν συμβαίνει. Είναι γραμμένο στην μεταπολεμική Νάπολη, αλλά αυτά που διαδραματίζονται στο έργο είναι σαν να συμβαίνουν στην εποχή μας σε κάποια γειτονιά της Αθήνας» μου λέει ο Μελέτης Ηλίας.
«Ο ρόλος μου έχει διάφορες ιδιαιτερότητες, που στην αρχή δυσκολεύτηκα να τις προσεγγίσω. Για παράδειγμα, ο Ντομένικο Σοριάνο είναι ένας άνθρωπος μιας περασμένης ηλικίας, που δεν έχει βάλει μυαλό και συμπεριφερέται εντελώς ανώριμα σε σχέση με την σύντροφό του, την Φιλουμένα Μαρτουράνο, που έχει δίπλα του 25 χρονια. Η μεταστροφή του Ντομένικο Σοριάνο, όταν πια έρχεται αντιμέτωπος με την πραγματικότητα και συνειδητοποιεί και κατανοέι την αγάπη που έχει για την σύντροφο που έχει δίπλα του, που μέχρι εκείνη την στιγμή δεν ήθελε να την βλέπει μπροστά του, είναι κάτι το οποίο για εμένα είναι μια όαση μέσα στην παράσταση. Αργεί να έρθει, μα όταν έρχεται είναι λυτρωτικό».
Το προηγούμενο βράδυ από την κουβέντα μας, έκανε πρεμιέρα και η νέα σειρά του Alpha, Το προξενιό της Ιουλίας, και ο Μελέτης Ηλίας μου μιλάει με ικανοποιήση για τα πρώτες εντυπώσεις και την ανταπόκριση του κοινού. «Όταν μια σειρά γίνεται από κάποιο μυθιστόρημα, η αλήθεια είναι ότι έχει κάποιες παραπάνω απαιτήσεις. Θεωρώ λοιπόν ότι ανταποκριθηκαμε στις προσδοκιές του κόσμου και κάναμε μια πολυ αξιολογη προσπάθεια. Και όταν μιλάμε για σειρά εποχής, αυτά έχει μια παραπάνω δυσκολία».
Μου μιλάει με μεγάλη αγάπη και στοργή για το θέατρο, μια και όπως μου εξηγεί, για τους ηθοποιούς το θέατρο είναι η βασική τους δουλειά. «Στην τηλεόραση, επειδή μπορεί να μην έχουμε κάθε χρόνο δουλειά, τη θεωρούμε κάτι επιπρόσθετο, το οποίο μας δίνει μεγάλη χαρά και καλές οικονομικές απολαβές, αλλά η τσαγκαρική της δουλειάς μας είναι το θέατρο».
Για τον Μελέτη Ηλία πάντως, το θέατρο ήρθε σχετικά αργά στη ζωή του όπως μου λέει, μια και δεν ήταν το παιδικό του όνειρο να γίνει ηθοποιός. Στα 19 του έκανε παρέα με άτομα που παρακολουθούσαν θεατρικές παραστάσεις και του έδωσαν το ερέθισμα να ασχοληθεί παραπάνω. Μετά ήρθε η δραματική σχολή του Κάρολου Κουν και η πρώτη του σημαντική δουλειά που ήταν στην Επίδαυρο, ως μαθητής της σχολής. «Σταθμοί που έχουν καθορίσει την πορεία μου υπήρξε σίγουρα η συνεργασία μου με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο για μια πενταετία και φυσικά τώρα με τον Οδυσσέα, που είναι χαρά για έναν ηθοποιό να δουλεύει μαζί του».
Και όταν έχει ελεύθερο χρόνο τον αφιερώνει στα παιδιά του και στην αγαπημένη του ομάδα, την ΑΕΚ. «Τα παιδιά μου πλέον είναι αρκετά έμπειρα πια στον τομέα του θεάτρου και της τηλεόρασης με εμένα μπαμπά. Έχουν αποκτήσει σωστό κριτήριο και λένε την γνώμη τους. Είναι πολύ ευχαριστο όταν με κριτικάρουν.»
Τον ρωτάω αν θυμάται κάποιο αστείο σχόλιο που του είχαν κάνει τα παιδιά του και μου λέει γελώντας πως «το πιο αστείο είναι αυτό που μου είχε πει η κόρη μου κάποια στιγμή όταν βλέπαμε το La La Land και της λεω σαν χαζομπαμπάς, “καλός ο Ryan Gosling αλλά ο μπαμπάς δεν είναι καλύτερος;” και μου απαντάει σχεδόν αμέσως “ούτε καν!”».
Info παράστασης
Φιλουμένα Μαρτουράνο
Θέατρο Δημήτρης Χορν, Αμερικής 10
Πρεμιέρα 18 Οκτωβρίου
Δραματουργική επεξεργασία -Σκηνοθεσία: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος
Διανομή
Φιλουμένα Μαρτουράνο – Μαρία Ναυπλιώτου
Ντομένικο Σοριάνο – Μελέτης Ηλίας
Ροζαλία Σολιμένε – Πηνελόπη Μαρκοπούλου
Αλφρέντο Αμορόζο – Κωνσταντίνος ΓαβαλάςΛουτσία – Ελευθερία Κοντογεώργη
Σκηνικά- Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Σχεδιασμός Φωτισμών: Σοφία Αλεξιάδου
Μουσική: Πάνος Γκίνης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Θάλεια Γρίβα, Κατερίνα Λούβαρη Φασόη
Βοηθός σκηνογράφος: Δημήτρης Μέντες
Βοηθός ενδυματολόγος: Αντίς Ντεσού
Διεύθυνση παραγωγής: Έφη Πανουργιά
Εκτέλεση παραγωγής: Γιάννης Κουλούρης