Νέες παραγωγές, μεγάλες επιτυχίες της περασμένης σεζόν που επιστρέφουν, κλασσικά και σύγχρονα έργα, συναντήσεις στο φουαγίε, κρασί και κουβέντα μετά τις παραστάσεις… Όλα αυτά και όσα θα βιώσουμε μέσα στα αθηναϊκά θέατρα μας κανουν να ανυπομονούμε για την έναρξη της θεατρικής περιόδου. Εμείς σας προτείνουμε τις νέες θεατρικές παραγωγές που είναι άχαστες και τις επιτυχίες που επαναλαμβάνονται και σίγουρα θέλετε να (ξανά)δείτε.

«Το σπίτι» Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Μια περφόρμανς-παραβολή για τη βία, τον εθισμό στην εικόνα και την κατάργηση των ψευδαισθήσεων ή, αλλιώς, για την πραγματικότητα που, όσο και αν κάποιος προσπαθεί να την αποφύγει, αργά ή γρήγορα έρχεται και τον βρει. Ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει στη Στέγη, με ένα νέο, πρωτότυπο έργο, ελλειπτικό και εστιασμένο κυρίως στη δράση μέσα στη σιωπή. Με ελάχιστο λόγο, αμείωτη ένταση και δύο ηθοποιούς, την Αλεξία Καλτσίκη και τον Φιντέλ Ταλαμπούκα, να εκτελούν την καθημερινή τελετουργία του νοικοκυριού στο σπίτι τους, έως ότου η βία του κόσμου εισβάλει εντός και ξεθεμελιώσει τα πάντα.
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Λεωφ. Ανδρέα Συγγρού 107. Από 30 Σεπτεμβρίου.

«Goodbye, Lindita» στο Εθνικό Θέατρο

“Tα 75 πιο τέλεια λεπτά σε θεατρική σκηνή” είχαμε γράψει πέρυσι και έχεις μια ακόμα ευκαιρία για να τα βιώσεις κι εσύ, λίγο πριν η παράσταση ξεκινήσει την παγκόσμια περιοδεία της. Ο Μάριο Μπανούσι δημιουργεί ένα προσωπικό, χειροποίητο εικαστικό θεατρικό σύμπαν, εμπνέεται από το παρελθόν των Βαλκανίων, από ταφικά έθιμα και παραδόσεις πολλών χωρών και φτιάχνει μια παράσταση για την απώλεια. Η παράσταση είναι ένα σύγχρονο παραμύθι, μια παραβολή για τη ζωή μετά τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου. Τι χρειάζεται να γίνει για να ολοκληρωθεί ο ύστατος αποχαιρετισμός; Πώς μπορεί να συνεχιστεί η ζωή; Τι σημαίνει (αυτός) ο θάνατος;

Εθνικό Θέατρο, Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος», Κτήριο Τσίλλερ. Από 20 Σεπτεμβρίου.

«Όλοι εμείς πουλιά» στο Εθνικό Θέατρο

Ο Εϊτάν, Γερμανοεβραίος φοιτητής γενετικής στο πανεπιστήμιο Κολούμπια, γνωρίζει και ερωτεύεται τη Γουαχίντα, Αμερικανίδα φοιτήτρια αραβικής καταγωγής. Η σχέση τους συναντά την εχθρότητα της εβραϊκής οικογένειας του Εϊτάν. Το ταξίδι του ζευγαριού στο Ισραήλ και μια βομβιστική ενέργεια που θα στείλει τον Εϊτάν στο νοσοκομείο σε κωματώδη κατάσταση, θα γίνει η απαρχή για να αποκαλυφθεί το παρελθόν μιας οικογένειας, να έρθουν στην επιφάνεια τα μυστικά της και να βρεθούν τα πρόσωπα του έργου αντιμέτωπα με αναπάντεχες, αβάσταχτες αλήθειες. Το βραβευμένο έργο του Λιβανο-Καναδού συγγραφέα, σκηνοθέτη και ηθοποιού Ουαζντί Μουαουάντ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, και εξερευνά την έννοια της ταυτότητας ως στοιχείο αυτοπροσδιορισμού, που ενώ εξασφαλίζει την ασφάλεια του ανήκειν, ταυτόχρονα χτίζει την προσωπική μας φυλακή.
Εθνικό Θέατρο, Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος», Κτήριο Τσίλλερ, από 20 Δεκεμβρίου

«Η άνοδος του Αρτούρο Ούι» στο θέατρο Ark

Η σαρωτική και πολυσυζητημέννη παράσταση του Άρη Μπινιάρη επανέρχεται για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Ark, στην Κυψέλη. Γραμμένο το 1941, το έργο έχει χαρακτηριστεί από τον ίδιο τον Μπέρτολτ Μπρεχτ ως «ιστορική φάρσα» και έχει αφήσει ανεξίτηλο το σημάδι του στον χώρο του θεάτρου. Με τον Γιώργο Χρυσοστόμου να ενσαρκώνει εξαιρετικά τον Αρτούρο Ούι μέσα από μία επί σκηνής μεταμόρφωση που σε καθηλώνει, η μακάβρια φάρσα του Μπέρτολτ Μπρεχτ μεταμορφώθηκε και πήρε σύγχρονες διαστάσεις. Ένα έργο- καλλιτεχνική μαρτυρία για τους κινδύνους της ανεξέλεγκτης εξουσίας και τους παραλληλισμούς που κάνει με ιστορικά και σύγχρονα γεγονότα.

Θέατρο Ark, Ιωάννη Δροσοπούλου 197. Από 18 Οκτωβρίου

«Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού» στο Θέατρο Γκλόρια

Μπορεί να συνεχίζεται για 3η σεζόν, κι όμως δεν είναι απίθανο να μην την έχεις δει, καθώς χτυπάει συνεχόμενα sold-out. Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα, με πρωταγωνιστή τον Πάνο Βλάχο επιστρέφει στο θέατρο Γκλόρια και προκαλεί το κοινό να αντιμετωπίσει άβολες αλήθειες. «Ο Τυχαίος Θάνατος ενός Αναρχικού» βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και αποτελεί μια αριστουργηματικά φαρσική και καταγγελτική σάτιρα για τη βία, την αυθαιρεσία της εξουσίας και την πολιτική διαφθορά. Με αναρίθμητα sold out, πάνω από 200.000 θεατές και πολλά θεατρικά βραβεία, ο θίασος μάς μυεί στο καυστικό σύμπαν του Ντάριο Φο με ζωντανή μουσική, τραγούδια και προπάντων με χιούμορ διακωμωδώντας με τρόπο μοναδικό το δικό μας σήμερα.

Θέατρο Γκλόρια, Ιπποκράτους 7. Από 1 Νοεμβρίου

«Μίξερ» στο Μικρό Γκλόρια

Η παράσταση ξεκινά και μπροστά μας ξετυλίγεται η ιστορία του Βαγγέλη που, από άσημος πορτιέρης, καταλήγει μέσα από μια σειρά παράδοξων γεγονότων να γίνει αρχηγός του κράτους. Ενός κράτους εντελώς διαλυμένου και ανοργάνωτου στο οποίο κυριαρχεί η διαφθορά, η λαμογιά και η τσαπατσουλιά. Σ’ αυτή την ξέφρενη πορεία «ανέλιξής» του, ο ήρωας θα συναντήσει στον δρόμο του χαρακτήρες που είτε θα του βάλουν εμπόδια είτε θα του αλλάξουν εντελώς τον τρόπο που βλέπει τα πράγματα. Το Μίξερ, προσδιορίζεται ως ένα λαϊκό μιούζικαλ τσέπης, της βραβευμένης με το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου για το 2022, Ζέτης Φίτσιου σε πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Θοδωρή Οικονόμου.
Θέατρο Μικρό Γκλόρια, Ιπποκράτους 7. Από 16 Οκτωβρίου.

«Nostalgia Generation» στο Θέατρο 104

Μια σύγχρονη κωμωδία για την τόσο νέα και συνάμα τόσο vintage γενιά των millennials, που από τα επικά ταξίδια με το Ροδάνθη μέχρι τον Covid19, από τον Κώστα Τουρνά μέχρι τη Billie Eilish, από τη φάση μέχρι τον φασαίο και από τον Τιτανικό μέχρι τον τυφώνα με ονοματεπώνυμο, μία παρέα 40αρηδων συνειδητοποιεί, εν έτει 2023, ότι δεν έχει πια πρόσβαση στην εφηβική της ηλικία. Μετά τα πολλαπλά sold-out την περασμένη άνοιξη, αυτή η παράσταση / περφόρμανς / DIY συναυλία που αρχίζει απροσδόκητα, συμβαίνει σε όλους τους χώρους του θεάτρου και περιλαμβάνει τη συνειδητή ή μη συμμετοχή του κοινού, επιστρέφει για λίγες μόνο παραστάσεις. Βάλτε ποτό, και περιηγηθείτε ελεύθερα στο χώρο (και στις αναμνήσεις) καθόλη τη διάρκεια της τρίωρης παράστασης. 
Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41. Έως Σάββατο 14 Οκτωβρίου

«Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον» στο Σύγχρονο Θέατρο

Για πρώτη φορά στα δεκαπέντε χρόνια της συμπόρευσής τους, οι C for Circus (παρέα με νέους και παλαιότερους συνεργάτες), καταπιάνονται με ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, γραμμένο από μέλος της ομάδας, την Βαλέρια Δημητριάδου, όπου και το σκηνοθετεί. Ένα τρομακτικά επίκαιρο θέμα, μία από τις ισχυρότερες μορφές έμφυλης βίας, το sex trafficking, ζωντανεύει επί σκηνής. Υπερεξουσία ανθρώπων στις ζωές άλλων με μόνο κίνητρο το κέρδος, σωματική και ψυχολογική βία, κυκλώματα, οργανωμένο έγκλημα που επεκτείνει διαρκώς τη δράση του και ζωές που χάνονται, είτε κυριολεκτικά, είτε μεταφορικά – με το να ζουν υπό την σκιά και τον φόβο του θύτη. Η παράσταση επιδιώκει να δώσει παραπάνω ορατότητα σε όλο αυτό το πρόβλημα και δίνει στους θεατές να καταλάβουν ότι το μέγεθος αυτού του κυκλώματος ξεπερνά κατά πολύ την φαντασία τους.
Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 45. Έως 1 Οκτωβρίου.

«Scarmface» στο Επί Κολωνώ

© Eleftheria IKE Photography

Νέα Υόρκη, 1932, μια εποχή που κυριαρχεί η ποτοαπαγόρευση, το οργανωμένο έγκλημα και η δράση της Μαφίας, που είναι παγκοσμίως ξακουστή. Ο Toni Cazzo, ένας νεαρός Σικελός, με τις ευλογίες της μητέρας του θα μπλεχτεί στα πλοκάμια της Μαφίας, με μόνο σκοπό να γίνει αρχηγός της. Η αλαζονεία του και ένα.. σημάδι.. αρκεί να φέρει την καταστροφή. Εμπνευσμένος από τη χρυσή εποχή του βωβού κινηματογράφου και την πρωτότυπη ταινία «Ο Σημαδεμένος» του 1932, ο Johnny O παρουσιάζει μια σατιρική παντομιμική παράσταση, με πρωτότυπο σενάριο, δίνοντας έμφαση στη σωματική κίνηση, την έκφραση και όχι στο λόγο.
Επί Κολωνώ, Ναυπλίου 12 και Λένορμαν 94, από 30 Σεπτεμβρίου.

«170 Τετραγωνικά (MOONWALK)» στο Θέατρο Ιλίσια

Ένα ακόμα θεατρικό talk of the town, καθώς συνεχίζεται για 5η σεζόν. Μια παράσταση συγκρούσεων και κωμικοτραγικών ανατροπών, μια τραγωδία «για όλη την οικογένεια», με πρόσωπα της διπλανής μας πόρτας και καταστάσεις ακραίες και συνάμα αναγνωρίσιμες, που κέρδισε κοινό και κριτικούς από την πρώτη στιγμή.

Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Ελλάδας, ο θάνατος του πατέρα, ξαναφέρνει κάτω από την ίδια στέγη δύο αδερφές που έμεναν μακριά. Σκληρές αντιθέσεις και διαφωνίες, δημιουργούν μια έκρυθμη κατάσταση. Μια απογευματινή επίσκεψη – βόμβα, θα τους φέρει όλους αντιμέτωπους όλους με το παρελθόν, το παρόν και κυρίως το μέλλον τους. Το βραβευμένο νεοελληνικό έργο του Γιωργή Τσουρή «170 τετραγωνικά», σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, επιστρέφει για πέμπτο κύκλο παραστάσεων. Με την ευκαιρία μην ξεχάσεις και το «Μακριά από παιδιά» του ίδιου, το οποίοκλείνει τη δραματική τριλογία (τον «Χαρτοπόλεμο» και «170 τετραγωνικά» τα δύο πρώτα μέρη) γύρω από τη θεματική: πατρική εστία – οικογένεια στην Ελλάδα του σήμερα.

Θέατρο Ιλίσια, Παπαδιαμαντοπούλου 4. Από 14 Οκτωβρίου.

«Blackberry Trout Face (Μούρη Γεμάτη Μούρα)» στο Θέατρο Σταθμός

Σε μια υποβαθμισμένη και κακόφημη περιοχή του Λίβερπουλ, εκεί όπου τα άγρια εγκλήματα, τα ναρκωτικά και η πορνεία είναι καθημερινότητα, διαδραματίζεται η ιστορία τριών ετεροθαλών αδελφών, που αναγκάζονται να ενωθούν για να παλέψουν από κοινού τις αντιξοότητες που καλούνται να αντιμετωπίσουν όταν τους εγκαταλείπει η μάνα τους. Το αυτοβιογραφικό κείμενο του Laurence Wilson είναι πολύ κοντά στην πραγματικότητα που αγνοούμε. Συγκινητικό, με βαθιές κοινωνικές προεκτάσεις, επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στην σκηνή από μια ομάδα νέων και ταλαντούχων δημιουργών, σε σκηνοθεσία της Αθηνάς Δελιάδη.
Θέατρο Σταθμός, Βίκτωρος Ουγκώ 55. Από 25 Σεπτεμβρίου

«Στρέλλα» στην ΕΛΣ

Η πολυσυζητημένη όπερα Στρέλλα του Μιχάλη Παρασκάκη, βασισμένη στην εμβληματική ταινία του Πάνου Χ. Κούτρα, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ορατότητα των τρανς ατόμων και της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας στην Ελλάδα, επιστρέφει Tρεις τρανς καλλιτέχνιδες εμφανίζονται ξανά στο λυρικό θέατρο: η Λέττα Κάππα στον ρόλο της Στρέλλας, η Ιωάννα Ζαμ-Πέτρου στον ρόλο της Μαίρης και η Βικτωρία Τσιτουρίδου-Μάγια ως Βίλμα. Η θεματική παραμένει εξίσου επίκαιρη με την εποχή της δημιουργίας της. Στη σύγχρονη πραγματικότητα, όπου η τόλμη και η αλήθεια είναι απολύτως αναγκαίες, τα πρόσωπα, αντιμετωπίζονται όχι ως καρικατούρες αλλά ως άνθρωποι που ερωτεύονται, αγαπούν και πονούν.
Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, ΚΠΙΣΝ. Από 18 Οκτωβρίου

«Θέλω να σου κρατάω το χέρι» στο θέατρο Άλφα

Το «I want to hold your hand» των The Beatles υπήρξε η έμπνευση για τη δημιουργία ενός έργου με πρωταγωνιστές του δύο «παράνομους» εραστές οι οποίοι αναζητούν διέξοδο στα προβλήματα των γάμων τους. Όλα αυτά εκτυλίσσονται σε ένα δωμάτιο σε ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής. Τα μόνα πρόσωπα, εκείνοι. Μία γυναίκα και ένας άντρας που εμπλέκονται μαζί σε ένα συναισθηματικό και ψυχολογικό bras de fer. Είναι και οι δύο γονείς, έχουν και οι δύο τα δίκια τους και έχουν και οι δύο λάθη. Για τρίτη χρονιά, ο Τάσος Ιορδανίδης και η Θάλεια Ματίκα ενσαρκώνουν τους δύο ήρωες και «προσκαλούν» τους θεατές να ισορροπήσουν ανάμεσα στο γέλιο και το δάκρυ και να αντιληφθούν, ότι αυτό που ψάχνουν μέσα από τις συναντήσεις τους είναι αυτό που ψάχνουν όλοι μας τέλος της ημέρας: ουσιαστική συντροφικότητα. Κάποιον να μας κρατάει το χέρι.
Θέατρο Άλφα, 28ης Οκτωβρίου 37. Από 22 Σεπτεμβρίου.

«Ο θάνατος του εμποράκου» στο θέατρο Ζίνα

Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο του Αμερικανού συγγραφέα Άρθουρ Μίλερ, σκηνοθετεί ο Γιώργος Νανούρης  με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη να ενσαρκώενει τον εμβληματικό ρόλο του Γουίλι Λόμαν. Στο έργο εκτυλίσσεται η ιστορία ενός πλανόδιου πωλητή, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, εγκλωβισμένος από το αμερικάνικο όνειρο. Το δυσβάσταχτο κυνήγι της επιβίωσης, σύμφωνα με τα πρότυπα που επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία, τον οδηγεί παραληρηματικά στην διάλυση ολόκληρης της ζωής του.
Θέατρο Ζίνα, Λεωφ. Αλεξάνδρας 74. Από 5 Οκτωβρίου.

«Closer» στο θέατρο Χώρα

Το Closer του Πάτρικ Μάρμπερ παραμένει ένα διαχρονικά επίκαιρο close-up στην ανθρώπινη αγωνία για σύνδεση. Στην θεατρική του εκδοχή οι τέσσερις ήρωες έρχονται κοντά, πλησιάζουν ο ένας τον άλλον ασφυκτικά και αχόρταγμα, χωρίς αναστολές. Μεσα από τους ηλεκτρισμένους διάλογου, την έντονη χημεία, και τις περισσότερες από μία κορυφώσεις, αφήνουν να αιωρείται η υπόνοια ότι οι πρωταγωνιστές ενεργούν με κίνητρο τον συναισθηματικό πόνο και την αυτοκαταστροφή, παρά τη γνήσια σύνδεση. Οι ήρωες θα μπορέσουν να συναντηθούν ή δεν μπορούν να έρθουν κοντά ούτε με τον εαυτό τους; Το πολυβραβευμένο έργο του Πάτρικ Μάρμπερ σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγιοπετρίτης – Μπογδάνος, με τους Μιχάλη Λεβεντογιάννη, Βίκυ Παπαδοπούλου, Ναταλία Σουίφτ και Σπύρο Σταμούλη.

Θέατρο Χώρα, Αμοργού 20. Από 4 Νοεμβρίου.