Το φεστιβάλ της Αβινιόν καταγγέλλει επιθέσεις και ρατσιστικά σχόλια κατά των ερμηνευτών της θεατρικής παράστασης “Carte noire nommée désir” της Rébecca Chaillon που παρουσιάστηκε στο φεστιβάλ In d’Avignon. Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, οι οκτώ μαύρες καλλιτέχνιδες επί σκηνής δέχθηκαν αρκετές λεκτικές και σωματικές επιθέσεις, με ρατσιστικά σχόλια. Το σταυρό της να κάνει η Κιτσοπούλου με τους Έλληνες θεατές που απλά έφυγαν από την Επίδαυρο.

Η σκηνοθέτις, η αφρο- Γαλλίδα φεμινίστρια queer Rébecca Chaillon, συγκεντρώνει γύρω της μια κοινότητα επτά ερμηνευτριών και προσπαθήσει να αποδομήσει στερεότυπα και κλισέ για τις μαύρες γυναίκες. Η Rébecca Chaillon, η 37χρονη σκηνοθέτις, εργάζεται πάνω στη σχέση μας με τα σώματα, τις ταυτότητες και τα αποικιακά ερωτήματα.

Κατά την προτελευταία παράσταση, τη Δευτέρα 24 Ιουλίου, ένας θεατής χτύπησε μια ηθοποιό. Κατά τη διάρκεια της παράστασης μια από τις ηθοποιούς ανέβηκε εκεί που καθόταν το κοινό και “έκλεβε” τα πορτοφόλια των θεατών. Ένας άντρας δεν το κατάλαβε, γρονθοκόπησε την ηθοποιό στο χέρι, εμποδίζοντάς την να του αρπάξει την τσάντα και στη συνέχεια έφυγε από την αίθουσα. Καθώς ο άντρας έφευγε, μια άλλη ηθοποιός φώναξε στο έκπληκτο κοινό: «Εδώ μπορείς να χτυπήσεις μια ηθοποιό κατά τη διάρκεια της παράστασης και να φύγεις, αυτό το λέμε προνόμιο των λευκών».

Στην αρχή της παράστασης, που διαρκεί δύο ώρες και 40 λεπτά, οι ηθοποιοί καλούν τις μαύρες γυναίκες του κοινού να καθίσουν στους καναπέδες της αίθουσας, όπου τους σερβίρουν και αναψυκτικά, ενώ το υπόλοιπο κοινό, η πλειοψηφία οι οποίοι είναι λευκοί, παραμένουν καθισμένοι στα σκαλιά. Γιατί αυτός ο φυλετικός διαχωρισμός; Για να καταλάβουμε τι νιώθουν όσοι το ζουν καθημερινά, απαντούν οι συντελεστές της παράστασης.

Μια άλλη ηθοποιός υποδύεται μια νταντά που κρατά μια τεράστια σούβλα πάνω στην οποία έχει περάσει “όλα τα παιδιά των Γάλλων που της έχουν εμπιστευτεί”. Αρκετοί θεατές φώναζαν κατά τη διάρκεια της παράστασης.Ένας άνδρας, μάλιστα, σηκώθηκε από τη θέση του, ανέβηκε στη σκηνή και έστριψε βίαια το δάχτυλο της χορογράφου Maguy Marin. Η αριστερή εφημερίδα Libération χαρακτήρισε την παράσταση «αριστούργημα».

Στα social media οι αντιδράσεις ήταν εξαιρετικά έντονες και πολλοί έκαναν λόγο για «ρατσισμό κατά των λευκών». Οι υπερασπιστές του έργου τονίζουν, σε ό,τι αφορά την αμφιλεγόμενη παιδική σκηνή με σουβλάκι, ότι σκοπός του δημιουργού είναι να καταγγείλει λευκούς γονείς που αδιαφορούν για τα παιδιά τους και έχουν τα οικονομικά μέσα να τα αφήσουν σε μαύρες νταντάδες, που αμείβονται ελάχιστα σε σχέση με τις υπηρεσίες που προσφέρουν. Άλλοι σχολίασαν, βλέποντας τη Rébecca Chaillon να σφουγγαρίζει, στα τέσσερα, τη λευκή σκηνή της παράστασης, για μια ώρα, ότι δεν είναι φεμινιστικό να αναπαράγεις αυτή την εικόνα της γυναίκας, ακόμα κι αν θέλεις να την καταδικάσεις.

Οι διοργανωτές του Φεστιβάλ της Αβινιόν αναγκάστηκαν να εκδώσουν ανακοίνωση, αναφέροντας: «Από τις 20 Ιουλίου 2023 στην Αβινιόν, οι ηθοποιοί της παράστασης Carte noire nommée désir της Rébecca Chaillon, η οποία θέτει το ερώτημα της θέσης των αφρικανικής καταγωγής γυναικών, που ζουν στη Γαλλία, δέχονται λεκτικές και σωματικές επιθέσεις, ρατσιστικής φύσης, τόσο κατά τη διάρκεια των παραστάσεων, όσο και στους δημόσιους χώρους. Είναι απαράδεκτο να σιωπήσουμε μπροστά σε αυτή την επίδειξη μίσους. Εκφράζουμε την αλληλεγγύη και τη στήριξή μας στους ηθοποιούς και στη δημιουργό Rébecca Chaillon».