Προκαλεί συχνά εντύπωση το πώς η μόδα μπορεί να μεταδόσει ηχηρά κοινωνικά μηνύματα. Πρόκειται για μια βιομηχανία υποτιμημένη σε πολλά επίπεδα, που δεν έχουν να κάνουν με τη ματαιοδοξία και τον καταναλωτισμό. Παρόλα αυτά, θα μιλήσουμε για μια από τις φορές που η μόδα είπε όσα άξιζε να λεχθούν για τα γυναικεία δικαιώματα, τη “ντροπή” που έχουν φορτωθεί οι γυναίκες, από το πρώτο τους κιόλας βήμα σε αυτόν τον πλανήτη, για όλα τα προσβλητικά σχόλια που ακούν ανά τα χρόνια, αλλά και σχεδόν καθημερινά, έχοντας κάποιες φορές φτάσει σε σημείο να τα θεωρούν “ακόμα μια Τετάρτη σε αυτή τη ζωή”. Για να μη μακρυγορούμε, η Κιάρα Φεράνι, η Ιταλίδα influencers, εκμεταλλεύτηκε την παρουσία της στο 73ο Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο, προωθώντας αυτό για το οποίο έγινε γνωστή, τη μόδα, μαζί με απελευθερωτικά για τις γυναίκες εκεί έξω μηνύματα. Όχι, δεν “στόλισε” τις δηλώσεις και τις συνεντεύξεις τις με ενδυναμωτικές προκάτ φράσεις. Τις ενσωμάτωσε στις στυλιστικές της εμφανίσεις.
“Γυμνό φόρεμα”
Κατά τη διάρκεια της πρώτης βραδιάς του Sanremo, η Φεράνι, επέλεξε τρεις διαφορετικές εμφανίσεις, που μετά από καιρό, μας θύμισαν γιατί συνεχίζαμε να πιστεύουμε πως αυτή η γυναίκα έχει ένα έμφυτο ταλέντο στο concept “επικοινωνία”. Χωρίς δειλία εμφανίστηκε με το “γυμνό φόρεμα”, το οποίο σχεδίασε για τις ανάγκες της εμφάνισης η Μαρία Γκράτσια Κιουρί, σε πολύ στενή συνεργασία με την ίδια. Πρόκειται για ένα φόρεμα φτιαγμένο από τούλι, που δίνει την αίσθηση του γυμνού σώματος. Κάποιος ενδεχομένως θα το θεωρούσε απλώς see through. Στην ουσία, η Κιουρί σχεψίασε στο σώμα της Φεράνι το στήθος, τον αφαλό και τις σκιές της. Το ίδιο της το σώμα. Όχι τυχαία. Στόχος της δημιουργίας είναι να αντιμετωπιστεί με φυσικό τρόπο και “να ελευθερωθεί από τη ντροπή που πάντα επιβαλλόταν σε όλες, ξεκινώντας από την Εύα, την πρώτη γυναίκα στην ιστορία που αναγκάστηκε να αισθανθεί”, εξηγούν οι δημιουργοί της.
Η fashion influencer, με επεξηγηματικό post της, μεταφέροντας τα λόγια των δημιουργών και της έμπνευσής τους, επαναφέρει την προσοχή στα δικαιώματα των γυναικών, στα ποτισμένα με ντροπή σώματά τους και όλα όσα “διακυβεύονται” κάθε φορά που επιλέγουν να αποκαλύψουν λίγο περισσότερο δέρμα από όσο τους επιτρέπει η εύκολο αναστατώσιμη πατριαρχία.
Συγκεκριμένα, γράφει:
«Επαναφέροντας την προσοχή στα δικαιώματα των γυναικών, στο σώμα τους και στο πώς η διάθεση του γυναικείου σώματος από τις ίδιες τις γυναίκες θεωρείται, δυστυχώς, ακόμη αμφιλεγόμενη και αμφισβητήσιμη. Αυτός είναι ο στόχος πίσω από αυτή την εμφάνιση.
Η ιδέα ενός φορέματος που προσομοιάζει το γυμνό σώμα της Κιάρα μας ήρθε από μια δημιουργία της Μαρία Γκράτσια Κιουρί για τον Dior από την άνοιξη/Καλοκαίρι 2018. Κατασκευασμένο στο ατελιέ υψηλής ραπτικής του Dior, το φόρεμα από τούλι αναπαράγει, με κεντήματα rompe l’oeil, το σώμα της Κιάρα Φεράνι στη φυσική του κατάσταση και απελευθερωμένο από την ντροπή που πάντα επέβαλαν σε όλες, ξεκινώντας από την Εύα, την πρώτη γυναίκα στην ιστορία που αναγκάστηκε νια νιώσει ντροπή.
Αυτή η ψευδαίσθηση της γύμνιας θέλει να υπενθυμίσει σε όλους το δικαίωμα και την ισότητα των φύλων που έχουν να δείχνουν, να ξεδιπλώνονται χωρίς να χρειάζεται να αισθάνονται κρινόμενοι ή ένοχοι. Αυτή η ψευδαίσθηση της γύμνιας θέλει να υπενθυμίσει ότι όποιος αποφασίζει να δείξει τον εαυτό του ή να νιώσει σέξι, δεν εξουσιοδοτεί κανέναν να δικαιολογήσει τη βία των ανδρών ή να μετριάσει τις ενοχές τους.
Αυτό είναι το σώμα μιας γυναίκας, αυτό της Κιάρα Φεράνι, η οποία θα ήθελε να δώσει φωνή σε όλες τις γυναίκες στον κόσμο που απαγορεύονται και κακοποιούνται, σε όλες εκείνες που τους λένε ότι το σώμα τους δημιουργεί ντροπή, ότι είναι μόνο ένα αντικείμενο επιθυμίας ή ότι υποκινεί στην αμαρτία. Αυτό είναι το σώμα όλων. Ο αναμάρτητος πρώτος το λίθο βαλέτω!»
“Μαμά, είσαι συνοδός πολυτελείας;”
Το δεύτερο φόρεμα της Φεράνι είναι ένας καμβάς. Ένας καμβάς στον οποίο αναγράφονται όλα τα προβλητικά σχόλια που της έχουν αφήσει με άπλετη ευκολία χρήστες των social media κάτω από αναρτήσεις της. Αποκαλώντας τη “συνοδό πολυτελείας” ή “σύντομα πορνοστάρ” ή απλώς “αηδιαστική” άφθονοι υπερβολικά εκνευρισμένοι σχολιαστές βρήκαν τα λόγια μίσους τους ραμμένα πάνω σε ένα λευκό, κολλητό φόρεμα.
Η ίδια η Μαρία Γκράτσια Κιουρί γράφει:
«Με αυτό το φόρεμα, φέρνουμε μέρος της κριτικής που ασκείται στην Κιάρα σχετικά με την εμφάνισή της, το σώμα της και κυρίως την ελευθερία της να αισθάνεται γυναίκα και μητέρα. Οι φράσεις περιφρόνησης που είναι κεντημένες με μαύρες πέρλες είναι οι πραγματικές προσβολές που οι haters απευθύνουν στις φωτογραφίες της που αναρτώνται καθημερινά στο Instagram. Η Maria Grazia Chiuri είχε την ιδέα να κεντήσει αυτές τις ΜΑΥΡΕΣ λέξεις σε ένα ΛΕΥΚΟ πέπλο σαν τη σελίδα ενός βιβλίου που μιλάει για την άκαρπη περιφρόνηση με την οποία παλεύει κάθε μέρα. Φέρνοντας αυτές τις σεξιστικές φράσεις στο Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο θέλουμε να παροτρύνουμε όλους να δώσουν σημασία και να υπενθυμίσουμε στις γυναίκες να μην αφήνουν τον εαυτό τους να υποτιμάται από τους haters, γιατί μόνο η γνώμη εκείνων που μας αγαπούν μετράει πραγματικά».
Το πιο συνοπτικό μανιφέστο
Το τρίτο φόρεμα της Φεράνι μετέφερε το πιο απλό, αλλά όχι απλοϊκό μήνυμα, για κάθε γυναίκα. “Σκέψου ελεύθερα”, με την ίδια να ορίζει αυτές τις λέξειθς ως “απλές, αλλά ισχυρές” και να δηλώνει ότι ελπίζει να εμπνεύσουν όλες τις γυναίκες να νιώσουν ελεύθερες να εγκαταλείψουν τον ρόλο που τους έχει επιβάλει η κοινωνία», όπως και η ίδια επιθυμεί «να μην καταταγεί σε έναν χώρο που προσδιορίζεται από την πατριαρχία».
Προφανώς, κάποιοι από εσάς σκέφτεστε ήδη πως μια γυναίκα σαν την Κιάρα Φεράνι, δεν μπορεί με κανένα τρόπο να εκπροσωπήσει κάθε γυναίκα εκεί έξω. Εσάς κι εμάς. Ας μην ξεχνάμε, ωστόσο, πως πρόκειται για μια γυναίκα που έχει δεχτεί αρκετές επιθέσεις στα χρόνια της διαδικτυακής της παρουσίας. Από τότε που είχε μόλις φτιάξει το blog της. Πολύ πριν φορέσει την ταμπέλα της influencers. Και σαν επαγγελματίας και σαν γυναίκα και σαν μητέρα, η Κιάρα Φεράνι έχει νιώσει στο πετσί της το πώς είναι να σου επιτίθενται στον πυρήνα του έμφυλου ρόλου σου σε κάθε πιθανό τεραίν. Από τα “αποκαλυπτικά” φορέματά σου, μέχρι τις ερωτικές σου σχέσεις και τον τρόπο με τον οποίο η μητρότητα προβάλλεται μέσα από τα προφίλ σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Στο τέλος της μέρας, στο Σαν Ρέμο, η γυναικεία ενδυνάμωση “μπούκαρε” κανονικότατα, με το πιο απαραίτητο, μη εξαιρετέο όχημα, και του φεστιβάλ και κάθε φεστιβάλ, αλλά και της πιο πεζής έκφανσης της “ζωής”: το ύφασμα.