O πιο εύκολος δρόμος για να γίνει κανείς σύμβολο της ποπ κουλτούρας (με τον όρο ποπ πάντα εννοούμε τη λαϊκή κουλτούρα, αυτή που αποδέχεται ο μέσος άνθρωπος) είναι η τηλεόραση. Αυτό είναι το πρώτο βήμα. Τα μπετά που θα λέγαμε. Ωστόσο, για να χτίσεις το οικοδόμημά σου θα χρειαστείς το διαδίκτυο. Για να γίνεις GIF, meme, σκίτσο και να πατήσουν κοινοποίηση πολλοί. Και από πρόσωπο γίνεσαι pop icon.

Αν θέλεις να ισχυροποιήσεις την παρουσία σου στον κόσμο των μιλένιαλς πρέπει να σε βλέπουν παντού, όλη μέρα, κάθε μέρα. Στην περίπτωση της Αγγελικής Νικολούλη -επί παραδείγματι – ξέρουμε ότι το Φως στο Τούνελ είναι μια από τις μακροβιότερες τηλεοπτικές εκπομπές, φέτος μετράει την 27η σεζόν της. Ήταν ένα αναγνωρίσιμο πρόσωπο και το όνομά της συνώνυμο της εξιχνίασης δολοφόνων. Αλλά, δεν ήταν είδωλο της νεανικής κουλτούρας, όπως πχ έγινε η σοσιαλμιντική παρουσία της Καίτης Γαρμπή. Κι ήρθε το Twitter να την κάνει παγκόσμιο trending topic.

Και ήρθε – έπειτα- το διαδίκτυο και οι χρήστες του να πάρουν την boomer της τηλεόρασης και να την εικονοποιήσουν σε status Ντένης Μαρκορά. Τι εννοούμε; Με τον όρο pop icon μιλάμε για ένα αναγνωρίσιμο πρόσωπο που κάπως στιγματίζει μια δεδομένη χρονική στιγμή μια ολόκληρη κοινωνία. Η υπόθεση της Ρούλας Πισπιρίγκου είναι μια ιστορική στιγμή για την ελληνική κοινωνία (θα καταγραφεί στα πρακτικά της συνείδησης του μέσου Έλληνα που τη ζει) και η Αγγελική Νικολούλη –παραδόξως- κατάφερε να ξεχωρίσει για τον χειρισμό της στέλνοντας διπλά φιλάκια σε παρουσιαστές που κάνουν ριάλιτι. Και δεν κρίνουμε από τα συντριπτικά νούμερα τηλεθέασης. Κρίνουμε από την υποδοχή της στην σφαίρα του Instagram και του Facebook (και του TikTok).

Όταν το πρόσωπό σου, το ντύσιμό σου, οι ατάκες σου γίνονται ευχετήριες κάρτες, αφίσες, σκίτσα και tshirt τότε είσαι ένα ποπ ίνδαλμα, ένα «είδωλο». Αυτό συνέβη και με την παρουσιάστρια του Φως στο Τούνελ και το είδαμε στους λογαριασμούς της Little miss Grumpy, των Think Pig και της Σοφίας Ντέρου (@derosa88). Και τις ρωτήσαμε γιατί θεωρούν ποπ ίνδαλμα την Αγγελική Νικολούλη.

 Πώς σας ήρθε η ιδέα να κάνετε την Αγγελική Νικολούλη λίγο πιο ποπ;

Κάναμε τη Νικολούλη, γιατί πολλές φορές χρησιμοποιούμε δικές της ατάκες, που από μόνες τους δεν είναι πάντα αστείες, αλλά,  γίνονται αστείες στο πλαίσιο που τις βάζει και με τον τρόπο που τις λέει εκείνη. Τον τελευταίο καιρό, λόγω ιδιαίτερης επικαιρότητας, κρατήσαμε αυτήν τη φράση κι έτσι την κάναμε κόμικ, όπως κάνουμε συχνά με φράσεις με τις οποίες γελάμε μεταξύ μας. Φυσικά δε θα μπορούσαμε να την κάνουμε με άλλο τρόπο, παρά μόνο με αυτόν που κάνουμε όλους μας τους ήρωες.

Πότε πιστεύετε ότι μια τηλεοπτική/κινηματογραφική περσόνα/παρουσιάστρια μπορεί να θεωρηθεί pop icon;

Όταν έχει διαχρονική επιτυχία, και ταυτόχρονα την εκτιμούν άνθρωποι που μπορούν ν’ ανήκουν σε όλα τα κοινωνικά /μορφωτικά / ηλικιακά στρώματα.

Αν το Instagram είναι μια μεταμοντέρνα γκαλερί σύγχρονης τέχνης, πώς αντέδρασε το κοινό σας με την ανάρτηση/illustration για την Νικολούλη;

Με τους δύο γνωστούς τρόπους που αντιδρά πάντα: με ενθουσιασμό και με αποδοκιμασία.  Ο σύγχρονος κόσμος στα σόσιαλ είναι πολύ προβλέψιμος στις αντιδράσεις. Οι περισσότεροι γέλασαν, και κάποιοι λιγότεροι απαίτησαν να το κατεβάσουμε γιατί δεν είναι αστείο! Για μας αυτή η αντίδραση αποτελεί σταθερή έμπνευση για τα κόμικ μας, το πώς δηλαδή κάποιος αντί να προσπεράσει κάτι που δεν του αρέσει, νιώθει την ανάγκη να μπει να κάνει υπόδειξη σύμφωνα με τα δικά του κριτήρια, και τις περισσότερες φορές με αγένεια.Όποτε συμβαίνει αυτό, καταλαβαίνουμε ότι αυτό που κάναμε έχει αποδοχή στον κόσμο, όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται!

Μεταπανδημικά παρατηρώ ότι οι Ελληνίδες illustrators λειτουργείτε ως «φωνή» της νέας γυναίκας. Εννοώ ότι εικονοποιείτε αυτό που σκεφτόμαστε ή βιώνουμε. Ισχύει;

Αυτό το κάναμε από την πρώτη στιγμή που ξεκινήσαμε. Μοιραστήκαμε συναισθήματα και καθημερινές μας συμπεριφορές για να τις απενοχοποιήσουμε. Είναι λογικό, λοιπόν, να ταυτίζεται η νέα γυναίκα, καθώς οι ηρωίδες μας έχουν μέσα τους κομμάτια κάθε γυναίκας, τα οποία εκφράζουν ως επί το πλείστον με χιούμορ.

Info: Η Αθηνά και η Μαριλένα ξεκίνησαν το thinkpig.gr το 2015, τις περισσότερες ώρες βρισκόνται σ’ ένα ηλιόλουστο υπόγειο στην Ηλιούπολη (Λεωφόρος Ειρήνης 28, 213-0250400)  και είναι ανοιχτά για το κοινό 6 μέρες την εβδομάδα.

Πώς σας ήρθε η ιδέα να κάνετε την Αγγελική Νικολούλη λίγο πιο ποπ;

Η μετατροπή ενός γνωστού προσώπου σε minimal / pop εικαστικό, είναι αυτό που χαρακτηρίζει πλέον τα σχέδιά μου και δε θα μπορούσε να λείπει της κυρίας Νικολούλη.  Αν ρίξουμε και μια ματιά στην ποπ αρτ κουλτούρα θα δούμε ότι επικεντρώνεται στην επικαιρότητα, σε λαϊκά είδωλα, σε ταινίες, σε δημοφιλή πρόσωπα και  άλλα στοιχεία που μετατρέπονται ευχάριστα σε τέχνη. Πέραν της επικαιρότητας όμως, η τρομερά ενδιαφέρουσα προσωπικότητα της κυρίας Νικολούλη, σε συνδυασμό με την ερμηνεία του κόκκινου σακακιού μου κίνησαν το ενδιαφέρον και αποφάσισα να την μετατρέψω σε popart πορτραίτο.

Πότε πιστεύετε ότι μια τηλεοπτική/κινηματογραφική περσόνα/παρουσιάστρια μπορεί να  θεωρηθεί pop icon;

Για εμένα, το “κλικ” που θα γίνει έτσι ώστε να ξεκινήσω να σχεδιάζω, είναι καθαρά θέμα διάθεσης, προσωπικότητας, και επιρροής! Σίγουρα, όμως,  σημαντικό ρόλο παίζει το πρόσωπο που θέλω να απεικονίσω γιατί θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο χωρίς χαρακτηριστικά προσώπου μιας και αυτή είναι η εικαστική μου “ταυτότητα”!

Αν το Instagram είναι μια μεταμοντέρνα γκαλερί σύγχρονης τέχνης, πώς αντέδρασε το κοινό  σας με την ανάρτηση/illustration για την Νικολούλη;

Ευτυχώς, χωρίς, καμία πρόκληση και κανένα άβολο σχόλιο, η ανάρτηση είχε γρήγορα θετική ανταπόκριση και μου άρεσε πολύ που και η σελίδα της εκπομπής κοινοποίησε το πορτραίτο. Από εκείνη τη στιγμή και μετά έβλεπα όλο και περισσότερες αντιδράσεις και αρκετές κοινοποιήσεις και μου ήταν πολύ ευχάριστο.  Πόσο μάλλον όταν είδα να χρησιμοποιείται και από το λογαριασμό σας ως “cover” του άρθρου σας.

Μεταπανδημικά παρατηρώ ότι οι Ελληνίδες illustrators λειτουργείτε ως «φωνή» της νέας γυναίκας. Εννοώ ότι εικονοποιείτε αυτό που σκεφτόμαστε ή βιώνουμε. Ισχύει;

Συνήθως, αποφεύγω να εικονοποιώ ευαίσθητα κοινωνικά θέματα αλλά παρ’ όλα αυτά όντως ισχύει. Ενδεχομένως, η καλλιτεχνική προσέγγιση να μπορέσει να αφυπνίσει ή να επηρεάσει τον κόσμο και να βγει κάτι θετικό από αυτό.

Ποιο είναι το πιο περίεργο πράγμα που σας έχουν ζητήσει ως custom δημιουργία;

Μέχρι στιγμής δεν έχει προκύψει κάτι που να μην μπορώ να αναλάβω!

Info: H Σοφία Ντέρου από τις σπουδές της στη σχολή μέχρι και σήμερα ζει στον κόσμο της γραφιστικής και της μινιμαλ/ποπ εικονογράφισης. Έχει επιλέξει συνειδητά αυτήν την κατεύθυνση γιατί δεν θα μπορούσε να μην ασχολούται με κάτι που να περιλαμβάνει χρώμα και φαντασία. Σταδιακά τα πορτραίτα της άρχισαν να αποκτούν όλο και μεγαλύτερο κοινό και στην πορεία να προκύψουν και ενδιαφέρουσες συνεργασίες με διάφορους καλλιτέχνες. Μπορείτε να βρείτε τη δουλειά της στο λογαριασμό derosa88  στο instagram.

Πώς σας ήρθε η ιδέα να κάνετε την Αγγελική Νικολούλη λίγο πιο ποπ;

Όλη μέρα και όλη νύχτα ακούμε τέρατα. Τα βράδια δεν κοιμόμαστε. Προσωπικά, περιμένω να ξημερώσει για να κοιμηθώ γιατί όλο το βράδυ έχω ανατριχίλες. Το μόνο που ήθελα ήταν να το ξορκίσω. Να διακωμωδήσω και να ελαφρύνω το ασήκωτο κλίμα των ημερών. Πιστεύω πως όλοι μας σεβόμαστε απόλυτα την κυρία Νικολούλη και ως άνθρωπο και ως δημοσιογράφο του αστυνομικού ρεπορτάζ. Με ενέπνευσε και η στάση της αλλά και το χιούμορ της να τη ζωγραφίσω με τον γνωστό μου τρόπο.

Πότε πιστεύετε ότι μια τηλεοπτική/κινηματογραφική περσόνα/παρουσιάστρια μπορεί να θεωρηθεί pop icon;

Όταν γίνεται «φίλη» μας. Μας παίρνει μαζί της, μας κάνει να ταυτιζόμαστε, μας ενώνει, μας κλείνει το μάτι.

Αν το Instagram είναι μια μεταμοντέρνα γκαλερί σύγχρονης τέχνης, πώς αντέδρασε το κοινό σας με την ανάρτηση/illustration για την Νικολούλη;

Το κοινό αγαπάει τόσο πολύ την ίδια, που βλέποντας το σχέδιο, το αγάπησε κι αυτό αυτόματα. Όταν το κοινοποίησαν, δε,  και από το προφίλ του Φως στο Τούνελ στο Instagram, κατάλαβα πως στ’ αλήθεια έφτιαξα το κέφι στην ίδια και στην ομάδα της. Χαμογέλασα μέχρι τα αυτιά. Γιατί όλο αυτό αν είχε ήχο θα ήταν ένα «ουφ». Λίγο να ευθυμήσουμε, λίγο να ξεσκάσουμε, λίγο να χαμογελάσουμε.

Μεταπανδημικά παρατηρώ ότι οι Ελληνίδες illustrators λειτουργείτε ως «φωνή» της νέας γυναίκας. Εννοώ ότι εικονοποιείτε αυτό που σκεφτόμαστε ή βιώνουμε. Ισχύει;

Προσωπικά, και πριν την πανδημία, ό,τι σκεφτόμουν εικονοποιούσα. Έχω την αίσθηση πως αυτό είναι κάτι που με χαρακτηρίζει από την αρχή. Θέλω γενικότερα να είμαι μια ανθρώπινη «φωνή» που μιλάει με ειλικρίνεια.

Ποιο είναι το πιο περίεργο πράγμα που σας έχουν ζητήσει ως custom δημιουργία;

Δεν είναι τόσο περίεργο αυτό που ζητάνε, αλλά το πώς το ζητάνε. Για παράδειγμα, έχει τύχει να μου στείλει μια κυρία ένα κατεβατό χωρίς καν να με χαιρετήσει και να μου λέει την ιστορία της γνωριμίας της με τον καλό της. Απνευστί. Και στα καπάκια καμιά εικοσαριά φωτογραφίες τους σε προσωπικές στιγμές. Για να της απαντήσω στο τέλος πολύ αμήχανη πια, πως –δυστυχώς- δεν αναλαμβάνω custom σχέδια.

Info: H Μαρία είναι η Little miss Grumpy και ζωγραφίζει ό,τι μου κατέβει. Μπορείτε να με βρείτε στο Instagram littlemiss.grumpy ή στην ιστοσελίδα μου littlemissgrumpy.com.