Λεσβιακή ορατότητα ή αορατότητα; Τα πάντα είναι θέμα οπτικής γωνίας; Ή και όχι. Η ελληνική κοινωνία πριν λίγες εβδομάδες είδε ένα λεσβιακό φιλί σε μια διαφήμιση και σοκαρίστηκε. Κι αυτός ο νέο-συντηρητισμός είναι επικίνδυνος. Γιατί όταν υπεραμύνεσαι για τα κεκτημένα σου,  μιλάς πάντα από μια προνομιακή θέση που δεν αφήνει κανένα δικαίωμα σε μειονότητες ή λιγότερο προνομιούχα άτομα να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, και αρνείσαι μια ανοιχτή κοινωνία -καλλιεργώντας ψευδαισθήσεις μοναδικότητας και δημιουργείς φοβίες στους πολίτες σου που εκφράζονται μόνο με βία.

Η πνευματική ατολμία να δεχθείς την αλλαγή και να αφουγκραστείς την κοινωνία δεν ταιριάζει σε προοδευτικούς ανθρώπους και κοινωνίες. Κι επειδή πιστεύουμε ότι την ιστορία του μπορεί να στην διηγηθεί καλύτερα ο δημιουργός της, ρωτήσαμε -με αφορμή την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου- γυναίκες που ερωτεύονται γυναίκες, λεσβίες, αν θέλουν να μοιραστούν τις προσωπικές ιστορίες αγάπης είτε βρίσκονται σε σχέση είτε όχι (δεν κάνουμε διακρίσεις εμείς). Τις ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη, την ειλικρίνεια και για την γενναιοδωρία τους. 14 Φλεβάρη 2022 και φέτος δίνουμε φωνή σε λεσβίες.  

Χριστίνα Βούλγαρη, έχεις βγει ποτέ ραντεβού 14/2; Έγινες κομμάτι του κλισέ αυτής της ημέρας;

Μπορεί και να έχω βγει, αλλά όχι επί τούτου, δηλαδή δεν έχω περάσει τον πανικό του “μην με βρει ο Άγιος Βαλεντίνος μόνη”. Όμως, έχω υπηρετήσει το κλισέ ως Dj. Να παίζει το “Endless love” και το “Power of Love” στο repeat μέχρι να σταματήσει και το τελευταίο ζευγάρι στον χώρο να φασώνεται μπας και πάμε σπίτια μας.

Έχω μια υποψία ότι όταν μιλάμε για ιστορία αγάπης συνήθως σκεφτόμαστε έναν λευκό άνδρα να φασώνει μια λευκή γυναίκα, πάρα πολύ αδύνατοι και ψηλοί αμφότεροι, εσύ;

Ναι, σε μια διαφήμιση της Λάκτα και από πίσω να παίζει το “Κόκκινο Φιλί” (μόλις πρόδωσα την ηλικία μου;). Και ένας από τους δύο πολύ πλούσιος ή αντίπαλες οικογένειες ή διαφορετικές θρησκείες ή άλλες χώρες κλπ κλπ κλπ. Γενικά, ιστορία αγάπης ίσον ταλαιπωρία. Ψυχολόγος, παιδιά, ψυχολόγος. Χάθηκα λίγο, τι λέγαμε; Α ναι, ιστορίες αγάπης. Θα σου φανεί απίστευτο αλλά υπάρχουν πολλές ιστορίες αγάπης με άτομα ίδιου φύλου, με άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, με ανάπηρα, ψυχικά ασθενή και νευροδιαφορετικά άτομα. Φοβερό ε; Όλα έχουν δικαίωμα στις ιστορίες αγάπης. Και στην Λάκτα.

Πιστεύεις ότι οι προσπάθειες που γίνονται από τις διαφημιστικές για ορατότητα και συμπερίληψη των κουήρ ατόμων βασίζονται αποκλειστικά στο κέρδος;

Σε τι άλλο θα μπορούσαν να αποσκοπούν δηλαδή αν όχι στο κέρδος; Στην Παγκόσμια Ειρήνη των Φύλων; Ξέρω ότι τα αντικαπιταλιστικά μου τσάκρα ανισορροπούν και αντιδρούν έντονα στο pink washing αλλά, μεταξύ μας τώρα, είναι και λίγο ένοχη απόλαυση η αντίδραση κομματιών της κοινωνίας σε τέτοιες διαφημίσεις. Ποπ κορν και διαβάζω τα σχόλια από κάτω.

Υπάρχει μεγαλύτερο κλισέ από το «Βίγκαν Λεσβίες Αναρχικές Μπαχαλοσατανίστριες Μάγισσες»;

Υπάρχει ναι! Το καρώ πουκάμισο. Σίγουρα όμως, δεν υπάρχει πιο αγαπημένο. Σύμφωνα με μελέτες που έχω κάνει μετά από συγκεκριμένο αριθμό ουισκιών, οι περισσότερες είναι τουλάχιστον 1 από τα 5 αλλά καμία και τα 5. Prove me wrong, lesbians.

Υπάρχουν διαφορές μεταξύ των σχέσεων ομοφυλόφιλων και των ετερόφυλων γυναικών; Μετακομίζετε όντως μετά το πρώτο ραντεβού μαζί;

Φυσικά και υπάρχουν διαφορές. Σε μία σχέση γυναικών δεν ξέρω ποιος αλλάζει τις λάμπες στο σπίτι, ποιος ανοίγει τα βάζα ή ποια θα πάει να πλύνει κάνα πιάτο. Άσε που δεν ξέρω και ποιος παρκάρει το αυτοκίνητο. Είναι πολύ σοβαρές αυτές οι διαφορές. Έτσι δικαιολογείται και το τόσο μίσος. Όσον αφορά την συγκατοίκηση, δηλώνω ένοχη σε αυτό. Δεν είναι συγκατοίκηση, είναι ένα μεγάλο ραντεβού. Πας πρώτη φορά στο σπίτι της άλλης και απλά δεν φεύγεις ποτέ. Μέχρι να έρθει η επόμενη. Έτσι κι αλλιώς ο λεσβιακός χρόνος κυλάει πολύ πιο αργά, δεν έχει σχέση με αυτό που στρέιτ άτομα θεωρούν “αρκετό χρόνο”, αν καταλαβαίνεις τι εννοώ (και κλείνει το μάτι).

Πόσο δύσκολο ή και όχι είναι για μια λεσβία να ζήσει τον έρωτά της στην Αθήνα του 2022; Έχεις συναντήσει ρατσισμό;

Είμαστε, που λες, με μια κοπέλα μεθυσμένες ξημερώματα στου Ψυρρή και ξεκινάμε να πάμε προς Θησείο. Δεν υπάρχει ψυχή στον δρόμο, στρίβουμε στην Σαρρή και εκεί σε μια γωνία είναι ένας τύπος. Αυτόματα, αφήνουμε τα χέρια μας και κάνουμε από ένα βήμα για να απομακρυνθούμε η μία από την άλλη. Αυτό είναι φόβος. Υπάρχει παντού πολύς φόβος. Δεν έχουμε αναπνεύσει ακόμα, η δίκη της Γλάδστωνος είναι μια υπενθύμιση ακόμα πως δεν είμαι ελεύθερα. Είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει η ομοφοβία ως εξωτερικός παράγοντας, ο φόβος είναι ακόμα βαθιά ριζωμένος μέσα μας.

Ως single γυναίκα πιστεύεις ότι υπάρχει διαφορά αν έλκεσαι από γυναίκες ή από άντρες; Εννοώ, όλοι να αγαπηθούμε δεν ψάχνουμε και κάποιον να ζήσουμε συντροφικά ευτυχισμένοι;

Αν γουστάρεις ένα άτομο, τι σημασία έχει τι κρύβει στα εσώρουχα του; Τι διαφορά θα μπορούσε να υπάρχει; Αν θες να πιάσεις ένα άτομο από το χεράκι και να τρέχετε μαζί γυμνά στα λιβάδια, αυτό θέλεις. Όντως, όλοι ψάχνουμε κάποιον να ζήσουμε συντροφικά ευτυχισμένοι, απλά μερικοί δεν έχουμε ακόμα το δικαίωμα.

Ποια είναι τα πέντε πιο συχνά στερεότυπα που ακούς όταν λες ότι είσαι λεσβία;

1. Ότι μισώ τους άντρες.

2. Ότι κατά βάθος θα ήθελα να είμαι άντρας

3. Ότι σε κάθε λεσβιακή σχέση δύο ατόμων η μία είναι ο άντρας

4. Ότι είναι μια φάση και μετά θα “ξαναγυρίσω στους άντρες”

5. Ότι δεν έχω γνωρίσει ακόμα τον κατάλληλο άντρα

Γενικά, όλη μου η ταυτότητα ως λεσβία πρέπει πάντα να προσδιορίζεται σε συνάρτηση με την ιδέα “άντρας”.

Τέλος, γιατί η ελληνική κοινωνία φαίνεται να έχει αποδεχθεί τον γκέι άντρα αλλά δεν δίνει ορατότητα στην λεσβία;

Γιατί πατριαρχία.

Η Χριστίνα Βούλγαρη είναι stand up κωμικός και μπορείς να την ακολουθήσεις εδώ, εδώ κι εδώ.

Κορίνα,  πιστεύεις εσύ στον Άγιο Βαλεντίνο; Θα ανταλλάξετε δώρα με τη σύντροφό σου και θα βγείτε ραντεβού για φαγητό; Πώς γιορτάζετε τις 14/2;

Βασικά, πιστεύω στον Άγιο Βασίλη! (χαχαχ) Αλλά πέρα απ’ αυτό, πιστεύω στην αγάπη και με κάθε τρόπο/μορφή που εκείνη μπορεί να υπάρξει. Οπότε, θα σου πω ότι με την σύντροφό μου εμείς θα γιορτάσουμε την Τσικνοπέμπτη γιατί κι αυτή μέρα αγάπης είναι (συγγνώμη στους απανταχού vegan/vegetarian και pescatarian φίλους κι αναγνώστες). Actually, τελικά, δε νομίζω ότι τη γιορτάζουμε αυτή τη μέρα γιατί δεν κάνουμε κάτι διαφορετικό από τις υπόλοιπες! Αφορμές για αγάπες και γλυκόλογα υπάρχουν και είναι καθημερινότητα.

Έχω μια υποψία ότι όταν μιλάμε για μια ιστορία αγάπης συνήθως σκεφτόμαστε έναν λευκό άνδρα να φασώνει μια λευκή γυναίκα σε μια παραλία, πάρα πολύ αδύνατοι και ψηλοί αμφότεροι, εσύ;

Συμφωνώ. Και νομίζω είχα πάντα την ίδια υποψία, γι’ αυτό και μου δημιουργούταν μια αποστροφή γενικότερα. Ο καθωσπρεπισμός, η εικόνα του «τέλειου», ένα ειδυλλιακό σκηνικό αγάπης και ένα σωρό άλλα τέτοια είναι από τα στερεότυπα με τα οποία μεγαλώσαμε. Η αγάπη, ο έρωτας, και κάθε μορφής συναίσθημα δεν κατοικεί αποκλειστικά στο «τέλειο». Άλλωστε, μια ιστορία αγάπης μπορεί να αφορά σε οικογένεια, σε φίλους, κ.ά είναι λάθος, λοιπόν, να τη συνδέουμε μόνο με το ερωτικό.

Πιστεύεις ότι οι προσπάθειες που γίνονται από τις διαφημιστικές για ορατότητα και συμπερίληψη των κουήρ ατόμων βασίζονται αποκλειστικά στο κέρδος;

Χμ. Καλή ερώτηση αυτή. Αναγνωρίζω και χαίρομαι με το γεγονός ότι υπάρχει πλέον μια υποτυπώδης ορατότητα σε αυτό το κομμάτι και συνδέεται με το «τέλειο» που σου είπα και πιο πάνω, αλλά δεν μπορώ να μη σκέφτομαι ότι υπάρχουν κι άλλοι λόγοι που γίνεται αυτό. Με έχει προβληματίσει λίγο ο χρόνος στον οποίο γίνονται αυτές οι ενέργειες, και πιστεύω πάντα θα υπάρχει το «ναι μεν, αλλά». Για μένα, είναι δεδομένη η συμπερίληψη των κουήρ ατόμων σε διαφημιστικά/σειρές, κ.λ.π αλλά φτάσαμε να λέμε «επιτέλους!». Ας μείνουμε, τελικά, στο ότι είναι καλό που προβάλλονται.

Υπάρχει μεγαλύτερο κλισέ από το «Βίγκαν Λεσβίες Αναρχικές Μπαχαλοσατανίστριες Μάγισσες»;

Α! Υπάρχουν πολλά κλισέ (χαχαχα) Δεν ξέρω, όμως, ποιο διεκδικεί τον τίτλο του χειρότερου. Ωστόσο, υπάρχουν τόσες αντιθέσεις σε αυτόν τον προσδιορισμό. Βέβαια, τι περιμένεις από έναν άνθρωπο που είναι πιο γραφικός από στενάκι της Μυκόνου το 15Αύγουστο; Ποια είμαι εγώ να κάνω κριτική στον «πατέρα» της παραπάνω φράσης; Είναι σα να κλέβω εκκλησία. Αλλά,  αφού μου δίνεις την ευκαιρία, δεν μπορώ παρά να την αρπάξω με μεγάλη χαρά! Έβαλε ό,τι λέξη σκέφτηκε σε ένα καζάνι, πρόσθεσε μερικά φασιστοσυστατικά, λίγη απ’ την τοξική του αρρενωπότητα, τα έβρασε και προέκυψε αυτός ο χαρακτηρισμός.

Υπάρχουν διαφορές μεταξύ των σχέσεων ομοφυλόφιλων και των ετερόφυλων γυναικών; Μετακομίζετε όντως μετά το πρώτο ραντεβού μαζί; Μένετε για πάντα φίλες μετά το χωρισμό σας; Άπειρα κλισέ βγαλμένα από τη ζωή;

Δε θεωρώ ότι υπάρχουν διαφορές, τουλάχιστον έτσι το βλέπω εγώ. Και πιστεύω ότι είναι στο χέρι μας να μη συντηρούμε αυτή την πεποίθηση! Αν σου βγει, όποτε σου βγει είναι η κατάλληλη στιγμή. Τώρα, ας πούμε, νιώθω φουλ έτοιμη και ήρεμη για να συγκατοικήσω με την κοπέλα μου. Κάτι που με καμία σχέση μου μέχρι τώρα δεν το είχα.

Πόσο δύσκολο ή και όχι είναι για μια λεσβία να ζήσει τον έρωτά της στην Αθήνα του 2022; Έχεις συναντήσει ρατσισμό; Θεωρείς ότι είναι απαραίτητο να κάνεις outing ή όχι;

Δεν έχω συναντήσει ρατσισμό, η αλήθεια είναι, πουθενά. Ίσως, βέβαια, δεν το ‘χω αφήσει να συμβεί κι εγώ με τη στάση μου. Αυτή είμαι κι αν σ’ αρέσει! Όλα ξεκινούν από το πώς νιώθει ο καθένας. Δε θα σου πω αν είναι απαραίτητο ή όχι, παρόλο που προσωπικά το θεωρώ τέρμα φυσιολογικό. Δηλαδή, αν έρθει η συζήτηση με κάποιον που δε με γνωρίζει, θα πω με φυσικότητα «η κοπέλα μου». Δύσκολο είναι… όσο δεν υπάρχουν τα αυτονόητα.

Ποια είναι τα πέντε πιο συχνά στερεότυπα που ακούς από ετερόφυλους όταν λες ότι είσαι λεσβία;

Να σου πω την αλήθεια δεν τα έχω ακούσει αλλά τα κλασικά είναι:

· Και ποιος είναι ο άντρας στη σχέση;

· Μα πώς κάνετε σεξ αφού δεν έχετε πουλί;

· Α! Ψήνεστε για τρίο;

· Ναι αλλά δεν έχεις βρει τον κατάλληλο για να σε κάνει γυναίκα

· Είναι μια φάση, θα σου περάσει

Γιατί η ελληνική κοινωνία φαίνεται να έχει κάπως αποδεχθεί τον γκέι άντρα είτε στο επαγγελματικό περιβάλλον είτε στο δημόσιο βίο αλλά δεν δίνει ορατότητα στην λεσβία;

Πιστεύω ότι είναι το αντίθετο. Δεν τους αρέσει τόσο το να βλέπουν δυο άντρες χέρι χέρι, αλλά δεν τους είναι ξένο το να κρατιούνται δυο γυναίκες. Βλέπε, μάνα-κόρη, δυο συμμαθήτριες πχ. Ωστόσο, συμφωνώ ότι δεν υπάρχει η ορατότητα που θα έπρεπε. Σου λέει «ντάξει, φίλες είναι».

Θα ήθελες να παντρευτείς και να κάνεις παιδιά με τη σύντροφό σου;

Το ότι είμαι με την κοπέλα μου για μένα είναι ό,τι καλύτερο. Την αγαπάω τόσο πολύ που η «επισημοποίηση» της σχέσης μας, με οποιονδήποτε τρόπο θα είναι για τα διαδικαστικά, πλην όμως, σημαντικά. Πρέπει, επιτέλους, τα αυτονόητα να γίνουν νόμος του κράτους. Τώρα, όσο για τα παιδιά, θα σου πω ότι νιώθω ακόμα παιδί οπότε αυτό αργεί, αλλά, ναι,  θα ήθελα!

Η Κορίνα είναι Web Developer.

Χριστίνα Τριχά, πιστεύεις εσύ στον Άγιο Βαλεντίνο; Θα ανταλλάξετε δώρα με τη σύντροφό σου και θα βγείτε ραντεβού για φαγητό; Πώς γιορτάζετε τις 14/2;

Δεν έχω λόγο να μην τον πιστεύω. Θα με ενδιέφερε όμως να ήξερα αν και ο Άγιος Βαλεντίνος πιστεύει σε εμένα! Τον τελευταίο καιρό περνάω μια κρίση (επικοδομητική πάντα) και κάπως αυθόρμητα συμφώνησα να γίνω λιγάκι πιο “ρομαντική”. Έτσι για το καλό και για να ξεχάσω την κρίση μου. Έκλεισε λοιπόν η αγαπημένη μου, μια ώρα “γιόγκα για ζευγάρια” σε ένα στούντιο γιόγκα κι εγώ απλά της είπα “ναι!”. Σκοπός μου είναι, έτσι μισοχαλαρωμένη και σε διάταση, να επικεντρωθώ στον έρωτα μου για εκείνη και να ξεχάσω τις κρίσεις πανικού και άγχους.

Έχω μια υποψία ότι όταν μιλάμε για μια ιστορία αγάπης συνήθως σκεφτόμαστε έναν λευκό άνδρα να φασώνει μια λευκή γυναίκα σε μια παραλία, πάρα πολύ αδύνατοι και ψηλοί αμφότεροι, εσύ;

Όταν βάζω μαζί τις λέξεις “ιστορία” και “αγάπη” μου έρχονται αυτόματα εικόνες από ένα ηλικιωμένο ζευγάρι γυναικών, να τρώνε παγωτό κάτω από τον ήλιο, σε γειτονικό ζαχαροπλαστείο και η μία να σκουπίζει την άλλη και τούμπαλιν, καθώς διαρκώς θα λεκιάζονται με το λιωμένο παγωτό (“κολλάει στα χείλη”).

Πιστεύεις ότι οι προσπάθειες που γίνονται από τις διαφημιστικές για ορατότητα και συμπερίληψη των κουήρ ατόμων βασίζονται αποκλειστικά στο κέρδος;

Δεν ξέρω και δεν με ενδιαφέρει. Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα (και τον Βαλεντίνο!). Πουλάω την ορατότητά μου όσο- όσο. Είμαι κι εγώ σαν τις διαφημιστικές: “all publicity is good publicity”. Κι εδώ σηκώνει μεγάλη ανάλυση. Τί είναι κέρδος; Τί είναι συμπερίληψη; Τί είναι διαφημιστικές; Μπορώ να πω ίσως τι ΔΕΝ είναι συμπερίληψη. Δεν είναι συμπερίληψη όταν πλησιάζεις κουήρ άτομα για να τα τοποθετήσεις σε κάποια διαφήμιση και δεν έχεις κάνει το homework σου. Δεν έχεις μελετήσει θέματα όπως οι ΛΟΑΤΚΙ ορολογίες, θέματα ταυτότητας και αντωνυμίες. Και ακόμα χειρότερα, ΔΕΝ είναι συμπερίληψη όταν ζητάς από τα κουήρ άτομα να κάνουν το homework σου για εσένα. Είναι οκ να κάνουμε λάθη. Όλα είναι υπό εξέταση και δοκιμή άλλωστε ακόμα και στην ίδια τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα. Για παράδειγμα κάποι@ δε δεχόμαστε τον όρο “ομοφυλόφιλοι”, γιατί είναι ένας όρος που έχει χρησιμοποιηθεί ιστορικά γύρω από την παθολογικοποίηση των γκέι και λεσβιών, και άλλ@ δε δεχόμαστε τον όρο “straight”, με τη λογική ότι όποι@ δεν είναι straight (ίσι@) έχει κάτι “στραβό”. Στην προσπάθεια δόμησης μια πιο συμπεριληπτικής γλώσσας, έχω την αίσθηση πως πρέπει να ακούμε όλες τις φωνές που φωνάζουν “είμαι κι εγώ εδώ” και να αυτοδιορθωνόμαστε συνεχώς χωρίς φόβο, αλλά με πάθος.

Υπάρχει μεγαλύτερο κλισέ από το «Βίγκαν Λεσβίες Αναρχικές Μπαχαλοσατανίστριες Μάγισσες»;

Το μόνο που μου έρχεται έτσι πρόχειρα στο μυαλό ως ίσως μεγαλύτερο κλισέ, είναι το “οι διαφημιστικές κάνουν προσπάθειες για ορατότητα και συμπερίληψη των κουήρ ατόμων”. Αλλά πέρα από την πλάκα, το “κλισέ” σαν όρος, έχω την εντύπωση πως σημαίνει κάτι που έχει χάσει το νόημα του από την συνεχή χρήση. Σα να λέμε πως αρχικά υπήρχε νόημα, άρα πως η πρόταση ήταν αληθής. Αναρωτιέμαι λοιπόν.. μήπως θα χρειαστεί να συνεχίσουμε να επαναλαμβάνουμε το “βίγκαν Λεσβίες Αναρχικές Μπαχαλοσατανίστριες Μάγισσες”, έως ότου πράγματι χάσει το νόημά του ή καλύτερα να αποδεχτούμε πως δεν είχε ποτέ νόημα και άρα να το βγάλουμε από την κατηγορία “κλισέ”;

Υπάρχουν διαφορές μεταξύ των σχέσεων ομοφυλόφιλων και των ετεροφυλόφιλων γυναικών; Μετακομίζετε όντως μετά το πρώτο ραντεβού μαζί; Μένετε για πάντα φίλες μετά το χωρισμό σας; Άπειρα κλισέ βγαλμένα από τη ζωή;

Δεν μπορώ να απαντήσω σε αυτό γιατί δεν ξέρω τι κάνουν οι ετεροφυλόφιλες γυναίκες στις σχέσεις τους. Εγώ πάντως δεν έχει τύχει να μετακομίσω μετά το πρώτο ραντεβού. Και με κάποιες πρώην μου έχω διατηρήσει βαθιά σχέση φιλίας, ίσως γιατί συμπληρώνουν οικογενειακούς δεσμούς αγάπης που μου λείπουν. Αλλά και γιατί μας ενώνουν τα “σκυλοπαιδιά” μας. Οι περισσότερες φίλες μου επίσης δεν είναι out, οπότε και δεν μετακομίζουν πουθενά, γιατί τι θα πουν στα σόγια;

Πόσο δύσκολο ή και όχι είναι για μια λεσβία να ζήσει τον έρωτά της στην Αθήνα του 2022; Έχεις συναντήσει ρατσισμό; Θεωρείς ότι είναι απαραίτητο να κάνεις outing ή όχι;

Είναι τρομερά και αφόρητα δύσκολο. Ως λεσβία στην Αθήνα του 2022 χρειάζεται πάντα να προσέχω. Να έχω ένα μάτι εμπρός και ένα να τσεκάρει την περιφέρεια. Τι λέω και σε ποιους, στη δουλειά, σε ποιους φίλους, στους δρόμους, στα μαγαζιά. Στο background, πάντα σκέφτομαι. Που μπορώ να κάνω τι και πώς θα το κάνω. Ο έρωτας σε δημόσιους χώρους γίνεται μια παρανομία. Μπορείς να επιλέξεις να κλείσεις τα αυτιά σου και τα μάτια σου στα κακά βλέμματα τα γεμάτα αποστροφή ή στα άλλα τα γεμάτα απρόσκλητο και ανεπιθύμητο “ενδιαφέρον”, αλλά η πραγματικότητα δεν αλλάζει. Ούτε και η αρνητική ενέργεια που καταπίνεις αμάσητη. Μου έχει τύχει πολλές φορές να ακούσω στους δρόμους της Αθήνας ένα ποτ πουρί βρισιών που ξεκινάνε από το παλιολεσβίες ως το ανώμαλες και το σιχαμένες σε περιπτώσεις όπου θα έχω φιληθεί με κάποια κοπέλα ή θα έχουμε περπατήσει χέρι- χέρι ή αγκαλιά. Το να είμαι Out και να βρίσκομαι “εδώ” απαντώντας στις ερωτήσεις που μου κάνεις είναι μια διαδικασία που κράτησε χρόνια και κρατάει ακόμα. Δεν τελειώνει ποτέ μάλλον. Δεν είναι κάτι που κάνω με ευκολία. Κουβαλάω πολύ ντροπή και ενοχές που μου τις φόρεσαν άλλοι και συνεχίζουν να μου τις φορούν, αλλά εμένα το σώμα μου πια δεν τις αντέχει. Με το να είμαι out διεκδικώ το δικαίωμα μου να αγαπάω το σώμα μου και την εαυτή μου όπως είναι, όπως είμαι. Για εμένα δεν υπάρχει άλλος δρόμος για να βρω αυτή την αγάπη, παρά μόνο με το να ζω out and proud. Αρά για εμένα – προσωπικά- ήταν και είναι απαραίτητο.

Ποια είναι τα πέντε πιο συχνά στερεότυπα που ακούς από ετερόφυλους όταν λες ότι είσαι λεσβία;

 By the way, κι αυτή η ερώτηση είναι ίσως από τις πιο κλισέ στερεοτυπικές ερωτήσεις που μπορούσες να μου κάνεις. Αρχικά φαντάζομαι πως με το “ετερόφυλους” εννοείς τους άντρες.. Μιας και εγώ θεωρώ την εαυτή μου γυναίκα, αλλά και γιατί από όλα τα υπόλοιπα φύλα, οι άντρες είναι στερεοτυπικά (χα, καλό!) εκείνοι που λόγω ισχύος θα θελήσουν να επιβληθούν μέσω στερεοτυπικών ερωτήσεων τύπου “ποιος είναι ο άντρας της σχέσης σας”. Για μένα τέτοιες ερωτήσεις έχουν μόνο σκοπό να βλάψουν. Δε δικαιολογώ αν και καταλαβαίνω, το ότι προτιμάς να κάνεις μια τόσο προσωπική ερώτηση σε κάποιο άτομο, από το να ανοίξεις το κωλόgoogle και να την ψάξεις μόνος σου! Οι άντρες (“straight” και γκέι) δε με ενδιαφέρουν ως είδος. Επίσης σε μια συνέντευξη όπως αυτή, προτιμώ να τους κρατήσω τελείως έξω από τη σκέψη μου. Εδώ μιλάμε για λεσβιακό έρωτα. .

Γιατί η ελληνική κοινωνία φαίνεται να έχει κάπως αποδεχθεί τον γκέι άντρα είτε στο επαγγελματικό περιβάλλον είτε στο δημόσιο βίο αλλά δεν δίνει ορατότητα στην λεσβία;

Αχ αυτή η άτιμη η ελληνική κοινωνία. Εννοείς μάλλον πως έχει αποδεχτεί τον γκέι cis λευκό Έλληνα άντρα που κάνει ό,τι κάνει στην κρεβατοκάμαρά του και δεν “ενοχλεί” τους γείτονες. Ε, αυτό είναι και το μόνο που μπορεί να αποδεχτεί η ελληνική κοινωνία. Ως εκεί φτάνει. Εδώ η αγαπημένη ελληνική κοινωνία μας δεν αποδέχεται τη γυναίκα ως άνθρωπο, θα αποδεχτεί τις λεσβίες; Δηλαδή δύο γυναίκες μαζί; Double trouble!

Θα ήθελες να παντρευτείς και να κάνεις παιδιά με τη σύντροφό σου;

Με τη σύντροφό μου έχουμε αρραβωνιαστεί και σκοπεύουμε να παντρευτούμε (στο Βέλγιο). Αλλά βαριόμαστε τόσο πολύ να το κανονίσουμε που τελικά μένουμε αρραβωνιασμένες και κάθε τόσο υπενθυμίζουμε η μία στην άλλη πως πρέπει να πάμε να ετοιμάσουμε τα χαρτιά μας για το γάμο και τελικά δεν πάμε. Έχουμε ήδη δύο “παιδιά”. Τη Λέιλα, 3μιση, μίξη Ελληνικού Ποιμενικού- Μπορντερ Κόλει και την Αφροδίτη, 4άρων, μαυροκαφέ μακρύτριχη γατούλα. Δε σκοπεύουμε να κάνουμε άλλα.

Η Χριστίνα Τριχά αυτό το διάστημα γράφει πολύ Λεσβιακό Πορνό για το περιοδικό Antivirus παρέα με μια συνονόματη και επιδίδεται σε Queer “Bird Watching” και μπορείς να την ακολουθήσεις εδώ.

K. και Θ., πιστεύετε κι εσείς εσύ στον Άγιο Βαλεντίνο; Θα ανταλλάξετε δώρα και θα βγείτε ραντεβού για φαγητό; Πώς γιορτάζετε τις 14/2;

 

Είμαστε οι Κ και η Θ. Δεν πιστεύουμε, αλλά συμφωνούμε στο ότι είναι μια αφορμή να περάσουμε λίγο χρόνο μαζί και κάπως διαφορετικά. Θα ανταλλάξουμε δώρα τρώγοντας σε ένα εστιατόριο, είναι η πρώτη φορά που θα γιορτάσουμε μαζί αυτή τη γιορτή.

Έχω μια υποψία ότι όταν μιλάμε για μια ιστορία αγάπης συνήθως σκεφτόμαστε έναν λευκό άνδρα να φασώνει μια λευκή γυναίκα  σε μια παραλία, πάρα πολύ αδύνατοι και ψηλοί αμφότεροι, εσείς;

Θεωρούμε ότι αυτή η εικόνα υπάρχει στους περισσότερους γιατί από όταν είμαστε μικροί η κοινωνία ταυτίζει την τέλεια ιστορία αγάπης να συνοδεύεται από «τέλειους» ανθρώπους και καταστάσεις, είτε αυτό αφορά την εξωτερική μας εμφάνιση. Ωστόσο παραβλέπουμε ότι υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία ανθρώπων, ξεχνώντας ότι είμαστε όλοι διαφορετικοί. Η κοινωνία αγνοεί τους ανθρώπους που δεν ανταποκρίνονται στα πρότυπα που ίδια έχει θέσει και τα προβάλλει ως κανονικότητα.

Πιστεύετε ότι οι προσπάθειες που γίνονται από τις διαφημιστικές για ορατότητα και συμπερίληψη των κουήρ ατόμων βασίζονται αποκλειστικά στο κέρδος;

Όχι, είναι όμως μια καλή προσπάθεια να αναδειχθούν τα κουήρ άτομα και να παρακινήσουν αυτούς που επιλέγουν να τους αγνοούν, να τους δουν με κάποιον τρόπο. Θεωρούμε πως παρόλο που υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις, αυτές οι διαφημιστικές προσπάθειες είναι προς όφελός μας.

Υπάρχει μεγαλύτερο κλισέ από το «Βίγκαν Λεσβίες Αναρχικές Μπαχαλοσατανίστριες Μάγισσες»;

Χαχαχα, είναι μια φράση που εμπεριέχει όλα όσα φοβούνται οι μικροαστοί πως θα τους αλλοιώσουν και τα αντιμετωπίζουν ως επικίνδυνα. Ό,τι δεν μπορούν να κατανοήσουν, επιλέγουν να το χλευάζουν και να το διακωμωδούν, περιθωριοποιώντας το. Αν ήμασταν πραγματικά μάγισσες θα είχε γεμίσει ο κόσμος βατράχια.

Υπάρχουν διαφορές μεταξύ των σχέσεων ομοφυλόφιλων και των ετερόφυλων γυναικών; Μετακομίζετε όντως μετά το πρώτο ραντεβού μαζί; Μένετε για πάντα φίλες μετά το χωρισμό σας; Άπειρα κλισέ βγαλμένα από τη ζωή;

Είναι ένα στερεότυπο που αφορά τις λεσβίες. Το κλισέ προέρχεται από την πατριαρχία, οι άντρες δεν πρέπει να εκδηλώνουν τα συναισθήματά τους, ενώ οι γυναίκες θα πρέπει να εκφράζουν τον ρομαντισμό τους πιο εύκολα και να συζητούν τα προβλήματά τους πιο εύκολα.

Πόσο δύσκολο ή και όχι είναι για μια λεσβία να ζήσει τον έρωτά της στην Αθήνα του 2022; Έχετε συναντήσει ρατσισμό; Θεωρείτε ότι είναι απαραίτητο να κάνεις outing ή όχι

Κ: Προερχόμενη από μια χώρα όπου η ομοφοβία είναι μεγαλύτερη από ότι στην Ελλάδα, εδώ με δυσκόλεψε περισσότερο το να είμαι μετανάστρια παρά λεσβία. Ωστόσο το out μου δεν ήταν πάντα εύκολο, ειδικά στους προηγούμενους χώρους εργασίας. Στην εταιρία που εργάζομαι τώρα καθώς και στο γύρω μου περιβάλλον είμαι out χωρίς να έχω δυσκολίες Παρόλο που για εμένα είναι πιο εύκολο να είμαι out, σε δικά μου γύρω κουηρ άτομα, αυτά βίωσαν και βιώνουν δύσκολες καταστάσεις.

Θ: Είναι δύσκολο όσον αφορά την εκδήλωση των συναισθημάτων όταν για παράδειγμα βρίσκεσαι σε εξωτερικό χώρο ή σε κάποιο μέρος που ο κόσμος στην πλειονότητά του είναι στρέιτ. Πάντα υπάρχει ο φόβος και η πιθανότητα να δεχθείς επικριτικά σχόλια ή βλέμματα, που πιθανόν να καταλήξουν κάποια φορά και σε ακραία περιστατικά βίας. Για εμένα όσο απαραίτητο είναι, άλλο τόσο δύσκολο φαντάζει.

Ποια είναι τα πέντε πιο συχνά στερεότυπα που ακούυε από ετερόφυλους όταν λετε ότι είστε λεσβίες;

Θες να κάνουμε τρίο.

Πώς αντέχετε δυο γυναίκες με περίοδο και γκρίνια;

Πώς κάνετε σεξ, αφού δεν υπάρχει διείσδυση;

Αφού δεν υπάρχει άντρας πως μπορείτε να κάνετε παιδιά;

Ποιος είναι ο άντρας και ποια η γυναίκα στη σχέση;

Γιατί η ελληνική κοινωνία φαίνεται να έχει κάπως αποδεχθεί τον γκέι άντρα είτε στο επαγγελματικό περιβάλλον είτε στο δημόσιο βίο αλλά δεν δίνει ορατότητα στην λεσβία;

Η απάντηση είναι η πατριαρχία. Δεν είναι τυχαίο που ούτε στην Ελλάδα ούτε στο εξωτερικό που είναι πιο ασφαλές για άτομα, δεν υπάρχουν πολλά περιοδικά, ταινίες που αναδεικνύουν λεσβιακά ζητήματα.

Θα θέλαυε να παντρευτείτε και να κάνετε παιδιά;  

Όχι και ναι. Οι απόψεις διίστανται. 

Οι Κ και Θ είναι ζευγάρι και θα ήθελαν να παραμείνουν ανώνυμες.