Υπάρχει ένα ελληνικό brand που απαιτεί την ισότητα και μας καλεί να απορρίψουμε τα στερεότυπα

Το "Υ.Γ. Ισότητα" γεννήθηκε κατά σύμπτωση μαζί με το ελληνικό MeToo και αποδεικνύει πως "το κατεστημένο είναι πολύ στημένο".

Υπάρχει ένα ελληνικό brand που απαιτεί την ισότητα και μας καλεί να απορρίψουμε τα στερεότυπα

Το "Υ.Γ. Ισότητα" γεννήθηκε κατά σύμπτωση μαζί με το ελληνικό MeToo και αποδεικνύει πως "το κατεστημένο είναι πολύ στημένο".


Πριν λίγους μήνες, η Σοφία Μπεκατώρου άναψε τη φωτιά του ελληνικού #metoo. Λίγο καιρό πριν, τέσσερις γυναίκες είχαν ήδη αποφασίσει τη δημιουργία ενός δικού τους brand, μέσω του οποίου θα διεκδικούσαν Ισότητα και όλα τα αυτονόητα που έχουμε νιώσει να στεγνώνουν το λαιμό μας κάθε φορά που τα θέτουμε στο τραπέζι. Ναι, με το brand "Υ.Γ. Ισότητα", εκτός από το να ντύνουν με ύφασμα τους καταναλωτές τους, τους ντύνουν και με moto που θα έπρεπε να παγιωθούν ως μια τεράστια κλωτσιά στην πατριαρχία, την έμφυλη και μη ανισότητα, τα μπανάλ πια στερεότυπα που δεν καλύπτουν πλέον κανέναν, αλλά για κάποιο παράξενο λόγο παραμένουν εκεί, σαν καλούπια, έτοιμα να ακρωτηριάσουν όποιον δε χωράει ακριβώς σε αυτά. «Το κατεστημένο είναι πολύ στημένο», δηλώνει από μόνο του ένα t-shirt του brand και προσωπικά δεν έχω θελήσει περισσότερο να φορέσω μια τόσο βαθιά μου πεποίθηση, πάνω από ένα τζιν και να βγω εκεί έξω να τρίψω την αδιαμφισβήτητη σύγχρονη αλήθεια στα μούτρα της κοινωνίας, σίγουρη πως θα με ρωτήσει, από πού αγόρασα το πάνω μέρος του outfit μου. 

Πώς προέκυψε η ιδέα να μετατραπεί ο αγώνας για ισότητα σε project μόδας;

Πίσω από το Υ.Γ. Υστερόγραφο Ισότητα είμαστε μια ομάδα από τέσσερις εντελώς διαφορετικές γυναίκες στα 40 μας από διαφορετικούς επαγγελματικούς χώρους. Είμαστε και οι τέσσερις μητέρες και φίλες μεταξύ μας από τα παιδικά μας χρόνια. Μέσα στην καθημερινότητα της καραντίνας και ενώ ήδη δουλεύαμε μαζί στην βιομηχανία της μόδας και του εμπορίου γεννήθηκε η ανάγκη να κάνουμε κάτι διαφορετικό.  Νιώσαμε ότι θέλαμε να δημιουργήσουμε προϊόντα που να έχουν κάτι να πουν και να μην απευθύνονται μόνο στα «κορίτσια μας», στα «προλάβετε ένα τελευταίο έμεινε», στο «τι σας έχουμε σήμερα».  Καλά είναι και αυτά αλλά είμαστε πολλά περισσότερα...Όταν η αναζήτηση άρχισε και δεν βρίσκαμε τίποτα να μας πει αυτό το κάτι παραπάνω, ήρθε η ιδέα να το πούμε Εμείς. Θεωρούμε ότι τελικά είμαστε η γενιά που θα μιλήσει για όλα εκείνα τα οποία οι προηγούμενες δεν τόλμησαν ή δεν ήξεραν τον τρόπο. Διεκδικούμε την ισότητα σε κάθε έκφραση της ζωής μας και κάπως έτσι ελπίζουμε στην διάδοση που θα φέρει αλλαγές στις νοοτροπίες, την ανοχή και τη νομική προστασία. 

Πόσο εύκολη ή και δύσκολη είναι η δημιουργία ενός brand από το μηδέν, στην ελληνική πραγματικότητα;

Η δημιουργία ενός brand στην ελληνική πραγματικότητα νομίζω πως χρειάζεται αρκετή προσπάθεια και έρευνα. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν αρκετές ευκαιρίες να ενημερωθείς και να εκπαιδευτείς κυρίως μέσω διαδικτύου για αυτό. Φυσικά είναι απαραίτητο να διαθέτεις ένα budget και να επενδύεις αρκετό χρόνο ώστε να καταφέρεις να δημιουργήσεις και να καθιερώσεις ένα brand. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και σίγουρα την διαφορά θα την κάνει μια πρωτότυπη ιδέα η οποία θα αφορά το κοινό στο οποίο απευθύνεται.  Νομίζω είναι μια ασταμάτητη προσπάθεια. Στην περίπτωσή μας, παρόλο που είμαστε άτομα που έχουμε και άλλες επαγγελματικές δραστηριότητες, καταφέρνουμε να μοιραζόμαστε τον χρόνο και την προσπάθεια.

Το #metoo ήταν η αφορμή ή η αιτία για τη δημιουργία του «Υστερόγραφο Ισότητα»; Ήταν κάτι που είχατε καιρό στα σκαριά αλλά ήρθε το ιδανικό timing;

Η ιδέα και ο σχεδιασμός είχε προηγηθεί του ελληνικού #metoo. Όπως προανέφερα δουλεύοντας μαζί, νιώσαμε την ανάγκη να μιλήσουμε για όλα αυτά που συμβαίνουν στην ζωή μιας γυναίκας, ενός ανθρώπου γενικότερα και χωρίς ταμπού να σπάσουμε τα στερεότυπα!  Έτσι λοιπόν κοντά στα Χριστούγεννα του 2020 εμπνευστήκαμε την ιδέα και ξεκινήσαμε άμεσα την υλοποίηση της. Στο σημείο αυτό θέλω να υπογραμμίσω πως την χρονική στιγμή την οποία τα ρούχα βρισκόντουσαν προς τύπωση, κάνει την εμφάνιση του το ελληνικό #me too. Προς μεγάλη έκπληξη και ανακούφιση μας  καταλάβαμε πως, αν και τελείως συμπωματικά, ήταν κατάλληλη η στιγμή για να έχει νόημα και αποτέλεσμα το project μας. 

Υπάρχει μια μικρή ιστορία πίσω από κάθε μότο σας;

Τα moto μας είναι εμπνευσμένα από ιστορίες προσωπικές και όχι μόνο. Κουβεντιάζουμε με τους ανθρώπους γύρω μας και στα social και καταλήγουμε στα «μηνύματα» που θα τυπώσουμε στα μπλουζάκια και στις κούπες μας. Με την σκέψη ότι εκφράζουν “εμένα” και “εσένα” τόλμησε να τα φορέσεις. Έτσι θα ενωθούν οι φωνές μας, θα παρασύρει ο ένας τον άλλον, θα ακουστούν δυνατά!

Τέσσερις γυναίκες ζητούν ισότητα μέσα από τη δουλειά τους, τυπώνοντας εμψυχωτικά moto στα items τους. Ποια είναι η δική σας στάση απέναντι στον αγώνα τόσων γυναικών για το αυτονόητο; Έχετε βιώσει καταστάσεις οι οποίες να κουμπώνουν με τα moto σας;

Ζούμε και εμείς στην ίδια κοινωνία και φυσικά έχουμε όλες έρθει αντιμέτωπες με καταστάσεις ανισότητας, κακοποίησης και διάκρισης. Είμαστε γυναίκες εργαζόμενες οι οποίες συχνά πληρωνόμαστε λιγότερο από τους άντρες όπως επίσης είμαστε μητέρες /σύζυγοι και συχνά κρινόμαστε αυστηρά σύμφωνα με τα στερεότυπα μια πατριαρχικής κοινωνίας. Και φυσικά βλέπουμε καθημερινά διακρίσεις πια σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία που αφορούν την φυλή, την θρησκεία και τον σεξουαλικό προσανατολισμό. Θεωρούμε πως ήρθε η ώρα να αλλάξουν όλα τα παραπάνω. Οφείλουμε σε αυτούς που είχαν την γενναιότητα να μιλήσουν αλλά κυρίως στους εαυτούς μας και τα παιδιά μας. Πρέπει αυτό το "ηφαίστειο" του #me too στην χώρα μας να είναι η αφετηρία μίας πορείας που θα φέρει αλλαγές στις νοοτροπίες, την ανοχή και την νομική προστασία. Φυσικά και η δική μας στάση ζωής είναι υπερ της ισότητας γενικότερα και στήριξης των γυναικών και για αυτό αποφασίσαμε να βοηθήσουμε οικονομικά και όχι μόνο κάποιες ανθρωπιστικές οργανώσεις μέσω του project μας.

Τι σχόλια δέχεστε για τη δουλειά σας μέσα από τα social media; Η αλήθεια είναι πως το hate είναι μια συνθήκη που όλοι οι users καλούμαστε να «παντρευτούμε» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εσείς το έχετε βιώσει;

Μέχρι στιγμής δεν έχουμε αντιμετωπίσει ιδιαίτερες hate εκδηλώσεις. Αλλά θεωρούμε ότι και αύτη η συνθήκη είναι στα πλαίσια του διαλόγου που πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό και όρια βέβαια. Τα περισσότερα σχόλια που δεχόμαστε είναι θετικά και ενθαρρυντικά. Έχουμε άμεση και ουσιαστική επαφή με τους ακόλουθους μας μέσω των σοσιαλ. Για εμάς το πιο σημαντικό είναι ότι οι άνθρωποι αυτοί είναι πρόθυμοι να μας εμπιστευτούν και να μοιραστούν μαζί μας πολύ προσωπικές ιστορίες! Και αυτό είναι σπουδαιότερο από οποιοδήποτε σχόλιο. Η διάδοση των μηνυμάτων μέσω των προϊόντων μας και η επίτευξη του σκοπός μας εξαρτάται πολύ από την επικοινωνία και την συνεχή ανταλλαγή απόψεων. Και όταν αυτό γίνεται με ανθρώπους με τους οποίους μιλάμε την ίδια γλώσσα είναι ιδιαίτερα ουσιαστικό και αποτελεσματικό. 

Το 10% των κερδών σας δωρίζετε σε κάποιον φιλανθρωπικό οργανισμό. Με ποια κριτήρια επιλέγετε ποια μερίδα συνανθρώπων μας θα βοηθήσετε κάθε φορά;

Φαίνεται ότι τα γεγονότα και οι ιστορίες που προβάλλονται μέσα από την  κοινή γνώμη σε κάθε χρονική στιγμή υποδηλώνουν ποια μερίδα ανθρώπων έχουν ανάγκη από βοήθεια. Αυτήν την περίοδο λόγο της μεγάλης ανάγκης ενδυνάμωσης του #metοo έχουμε εστιάσει στην στήριξη των γυναικών που έχουν υποστεί κακοποίηση. Η αλήθεια είναι ότι η βοήθεια σε όποιον έχει ανάγκη θα πρέπει να δίνεται χωρίς κριτήρια.  Επιπρόσθετα προσπαθούμε για αυτό μέσω των εθελοντικών δράσεων μας σε διαφορετικές οργανώσεις κάθε φορά. 

«Το κατεστημένο είναι πολύ στημένο»: πώς πιστεύετε θα ξεμπερδέψουμε με τα στερεότυπα;

Η γενιά μας θα πρέπει να δουλέψει αρκετά για να ξεφορτωθεί βαθιά ριζωμένες ιδέες και ασυνείδητες πεποιθήσεις. Δεν είναι εύκολος στόχος, αλλά όχι και ακατόρθωτος. Θεωρούμε ότι το πρώτο βήμα είναι η έναρξη του διαλόγου για αυτά που μας προβληματίζουν και η συνειδητοποίηση ότι η στερεότυπη σκέψη μας τα ενισχύει. Η αλλαγή θα έρθει όταν εκπαιδευτούμε σχετικά με το πώς η αντίληψη μας επηρεάζει αρνητικά την συμπεριφορά μας ή την ανοχή μας σε κοινωνικά ζητήματα. Πρέπει να εκπαιδευτούμε στην ενσυναίσθηση, στην κατανόηση και στον σεβασμό. Σημαντικότερο από όλα είναι να επενδύσουμε στην ανάπτυξη των παραπάνω ικανοτήτων στα παιδιά μας. Ας ελπίσουμε οι προσπάθειες μας θα βελτιώσουν το παρόν και να υπηρετήσουν το μέλλον.
 
Θα λέγατε πως η περίπτωσή σας δικαιώνει τη φράση «η μόδα μπορεί να αλλάξει τον κόσμο»;
 
Δεν ξέρω κατά πόσο δικαιώνει η περίπτωση μας την φράση αυτή.  Σίγουρα έχει αποδειχθεί ότι η μόδα είναι ένα δυνατό όπλο διάδοσης μηνυμάτων. Δικός μας στόχος είναι το project μας να κάνει έστω και μια μικρή μερίδα ανθρώπων να σκεφτεί, να προβληματιστεί και να αλλάξει τρόπο σκέψης.   

Τι άλλα moto έχουμε να περιμένουμε από το «Υστερόγραφο. Ισότητα»;

Υπάρχουν πολλά θέματα τα οποία μας απασχολούν και θέλουμε να τα διαδώσουμε. Σύντομα θα επικεντρωθούμε σε moto που αφορούν το selflove, την γυναικεία ενδυνάμωση και την ισότητα μέσα από χιουμοριστικό ύφος.  
 

 

 

  • ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ ΦΟΥ.ΜΠΟΥ
Διάβασε ακόμα