Μια νέα έρευνα, που διεξήχθη από το Center for the Study of Women in Television and Films στο Πανεπιστήμιο του Σαν Ντιέγκο, έδειξε πως το 2020 ήταν η χρονιά των σκηνοθέτιδων, μιας και ένας αριθμός-ρεκόρ ταινιών γυρίστηκαν από γυναίκες. Συγκεκριμένα, από τις 100 κορυφαίες ταινίες της χρονιάς, το 16% γυρίστηκε από γυναίκες. Ναι, δεν το ποσοστό χρειάζεται λίγη δουλειά ακόμα, αλλά όταν το συγκρίνεις με το 12% του 2019 και το 4% του 2018, δεν είναι και τόσο άσχημο.
Απόδειξη ότι χρειάζεται επιπλέον προσπάθεια ώστε να βρουν περισσότερες γυναίκες τη θέση τους στον χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης είναι και η έκθεση Celluloid Ceiling, που δημοσιεύεται κάθε χρόνο εδώ και δυο δεκαετίες. Σύμφωνα με αυτή, μόλις το 21% όλων των σκηνοθετών, σεναριογράφων, παραγωγών, κινηματογραφιστών και γενικότερα όλων των ρόλων που σχετίζονται με μια παραγωγή ήταν γυναίκες.
Τα κακά νέα συνοψίζονται και αλλιώς: το 67% των ταινιών που γυρίστηκαν το 2020 περιλάμβαναν από καθόλου ως τέσσερις γυναίκες σε βασικές, αλλά και παρασκηνιακές θέσεις, ενώ το 70% απασχολούσε 10 ή περισσότερους άντρες στις θέσεις αυτές. «Αυτή η ανισορροπία είναι εκπληκτική», λέει η Dr. Martha Lauzen, η οποία επιβλέπει τη μελέτη μέσω του Variety. Βέβαια η ίδια δε μπόρεσε να μην εντοπίσει έστω τη βελτίωση, που είναι εμφανής τα τελευταία δυο χρόνια, ενώ καταλήγει παραδεχόμενη πως «τα κακά νέα είναι ότι το 80% των ταινιών ακόμα δεν έχουν γυναίκα στο τιμόνι».
Ενώ το 2020 δεν ήταν ακριβώς μια ενδεικτική χρονιά ώστε να πάρει κανείς ένα καλό «δείγμα» του τι συμβαίνει, με ολόκληρες παραγωγές και πρεμιέρες να παίρνουν τη μια αναβολή μετά την άλλη, η μνήμη των υποψηφίων για Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας είναι αρκετή για να καταλάβουμε τη δυσχερή θέση των γυναικών στους ηγετικούς ρόλους του σινεμά. Για όποιον δε θυμάται, η λίστα αποτελούταν για ακόμα μια φορά μόνο από αντρικά ονόματα. Ας ελπίσουμε πως στο μέλλον, οι υποψηφιότητες θα περιλαμβάνουν και ονόματα γυναικών που διεκδικούν τη θέση που τους αξίζει στη λίστα με τους βραβευμένους της έβδομης τέχνης.