Τι θα λέγατε για ποδηλασία πάνω στις παλιές ράγες του τρένου στην απόκρημνη παράκτια περιοχή της Κακιάς Σκάλας; Μια εναλλακτική εμπειρία, με θέα τον Αργοσαρωνικό και ιστορίες με τον μυθικό Σκίρωνα και τα γερμανικά πολυβολεία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Αρτέμιος Φίλατοβ, συνιδρυτής του γραφείου εναλλακτικού τουρισμού Railbiking in Greece έχει φέρει στην χώρα μας το τραινοποδήλατο, που αποτελεί συνδυασμό ποδηλάτου και σιδηρόδρομου και έχει φανατικούς φίλους σε όλο τον κόσμο. Συνδυάζει άθληση και αναψυχή, ενώ παράλληλα πετυχαίνει τη διάσωση και αξιοποίηση εγκαταλειμμένων σιδηροδρομικών δίκτυών, σε τόπους με φυσική ομορφιά και σημαντικά αξιοθέατα όπου η πρόσβαση -συνήθως- με το αυτοκίνητο είναι αδύνατη. Εμείς λίγο πριν δοκιμάσουμε αυτή την πολλά υποσχόμενη εμπειρία, μιλήσαμε με τον Αρτέμιο για όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε πριν πάμε στα Μέγαρα.
Ποιό ήταν το ερέθισμα για να ξεκινήσεις να ασχολείσαι με το Railbiking;
Από μικρή ηλικία ήμουν λάτρης της ταινίας Mad Max, και πάντα με γοήτευαν τα εγκαταλελειμμένα κτίρια, οι παλιές γέφυρες και οι σιδηρόδρομοι. Όταν ανακάλυψα ότι δεν υπήρχε τρένο στο μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αποφάσισα να επισκεφτώ μερικά από τα αξιοθέατα της βιομηχανικής κληρονομιάς που δημιουργούν αυτήν την αίσθηση του post-apocalyptic κόσμου.
Το περπάτημα πάνω στις γραμμές του τρένου ήταν δύσκολο και ένιωθα την ανάγκη να επισκέπτομαι αυτά τα μέρη με μεγαλύτερη άνεση. Έτσι, σε εκείνη τη στιγμή, σκέφτηκα μία πρακτική λύση: ένα βαγονάκι που να κινείται με πεντάλ, ώστε να μπορώ να εξερευνώ αυτά τα μέρη με άνεση. Στην ουσία, αυτή η δραστηριότητα ξεκίνησε ως ένα έργο do-it-yourself, με τον στόχο να εξερευνήσω και να απολαύσω τα μέρη που με ενέπνευσαν από τις αγαπημένες μου ταινίες και τη βιομηχανική κληρονομιά.
Αργότερα, το 2017, όταν δημιουργήθηκε μια μεγάλη κοινότητα, γνώρισα τον Γιώργο Τσακα, ο οποίος ήταν πολύ ενεργός και πρωτοπόρος όσον αφορά την ανάπτυξη νέων ιδεών. Έτσι, μαζί καταφέραμε να δημιουργήσουμε, για πρώτη φορά, διαδρομές με τουριστικές δρεζίνες.
Θυμάσαι πως ένιωσες όταν έκανες την πρώτη σου διαδρομή;
Η διαδρομή της Κακιάς Σκάλας αποτέλεσε μια πραγματική πρόκληση για μένα και έγινε ο στόχος μου.Λόγω των πολλών καμπυλών και της φθοράς στις σιδηροδρομικές γραμμές από τα τρένα που περνούσαν κάποτε στην Κακιά Σκάλα, η κατάσταση ήταν διαφορετική από το υπόλοιπο δίκτυο. Τα πρωτότυπα που εφτιαχνα αντιμετώπιζαν προβλήματα στην διαδρομή τους από τα Μέγαρα προς την Κακιά Σκάλα.
Λόγω της μυθολογίας της Κακιάς Σκάλας, όπου ζούσε ο γίγαντας Σκύρων και δεν άφηνε κανέναν να περάσει, ονόμασα την πρόκληση που αντιμετώπισα με την κατασκευή του railbike με την κωδική ονομασία “Η μάχη με τον Σκύρωνα“. Θυμάμαι πολύ καλά την ημέρα που “νίκησα” τον γίγαντα της Κακιάς Σκάλας, με άλλα λόγια, την πρώτη φορά που πέρασα από εκεί χωρίς να εκτροχιαστώ ούτε μία φορά. Ο ενθουσιασμός απλά δεν περιγράφεται.
Μάλιστα, είχα ονομάσει το railbike μου ανάλογα, “Νοριξ,” που σημαίνει “Σκύρων” αν το διαβάσετε ανάποδα. Ένιωθα μεγάλη ικανοποίηση, καθώς ο προϋπολογισμός μου ήταν πάρα πολύ χαμηλός, και παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισα, τελικά κατάφερα να φτιάξω ένα railbike που μπόρεσε να αντιμετωπίσει την πρόκληση της Κακιάς Σκάλας.
Πώς προέκυψε η ιδέα και δημιουργήθηκε η διαδρομή στα Μέγαρα;
Η ιδέα για τη δημιουργία της διαδρομής στα Μέγαρα προήλθε από το γεγονός ότι πιστεύαμε πως αυτό το συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου είχε το δυναμικό να προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στους επισκέπτες μας. Αυτή η διαδρομή, σύμφωνα με το feedback που λαμβάνουμε, θεωρείται από τις καλύτερες στον κόσμο για να ασχοληθεί κανείς με το railbiking. Κανένα άλλο μέρος στον κόσμο δεν προσφέρει τόσα πολλά αξιοθέατα παράλληλα με μια σιδηροδρομική γραμμή με λίγα χιλιόμετρα διαδρομής.
Για να δημιουργήσουμε αυτήν την διαδρομή, υποβάλαμε αίτηση για άδεια από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) και αναφερθήκαμε στο συγκεκριμένο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής στα Μέγαρα. Η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και τα αξιοθέατα που υπάρχουν εκεί, σε συνδυασμό με τη μοναδική εμπειρία του railbiking, έκαναν την ιδέα μας ακόμα πιο ελκυστική.
Τι μπορεί να ανακαλύψει κανείς σε αυτή την περιήγηση;
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιήγησης στα Μέγαρα με το railbike, κάποιος μπορεί να δει εγκαταλελειμμένες βιομηχανικές εγκαταστάσεις, όπως η παλιά ασβεστοκαμινος και εγκαταλελειμμένοι σιδηροδρομικοί σταθμοί, μπορεί να δει τα πολυβολεία του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, να επισκεφθεί έναν πανάρχαιο βασιλικό τάφο και να μάθει περισσότερα για την αρχαία ιστορία της περιοχής. Παράλληλα, θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει την ιστορία των πειρατών που δραστηριοποιούνταν σε αυτήν την περιοχή και φυσικά, η διαδρομή προσφέρει μια εκπληκτική θέα σε τοπία με πλούσια φύση και ακτογραμμές.
Υπάρχει κάτι που πρέπει να ξέρει κάποιος πριν κάνει αυτή την διαδρομή;
Πριν αποφασίσει κάποιος να πραγματοποιήσει αυτήν τη διαδρομή, υπάρχουν μερικά σημαντικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζει:
Αρχικά, η διαδρομή λειτουργεί μόνο με προγραμματισμένες περιηγήσεις και online κρατήσεις. Επομένως, θα πρέπει κάποιος να κλείσει τα εισιτήρια μέσα από την ιστοσελίδα μας πρώτα προτού έρθει στα Μέγαρα.
Σε κάθε περιήγηση, υπάρχει πάντα ένας έμπειρος οδηγός που θα επιβλέπει την περιήγηση, θα καθοδηγεί το γκρουπ και θα σταματά σε αξιοθέατα που αξίζει να εξερευνήσετε.
Τέλος, τα ποδήλατα που χρησιμοποιούμε είναι διθέσια, οπότε θα χρειαστεί να μοιραστείτε το ποδήλατο με κάποιον άλλον συνεπιβάτη.
Υπάρχει κάποιο περίεργο ή όμορφο περιστατικό που είχε συμβεί κατά τη διάρκεια κάποιας διαδρομής;
Έχουμε ζήσει αρκετά περίεργα και όμορφα περιστατικά κατά τη διάρκεια των διαδρομών μας. Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα περιστατικά ήταν όταν συνεργαστήκαμε με μια εταιρία παραγωγής για ένα δημοφιλές reality show στην Ελλάδα. Ήταν εντυπωσιακό να βλέπουμε πόσοι άνθρωποι εργάζονται πίσω από αυτές τις παραγωγές, με τον σκηνοθέτη να βρίσκεται πάνω σε βαγόνια με κάμερες και φώτα, και τους πρωταγωνιστές να κάνουν ποδήλατο και να επισκέπτονται τα παλιά τοπία του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Ένα άλλο όμορφο περιστατικό ήταν όταν ένας τουρίστας από το Λονδίνο μας ζήτησε να τον βοηθήσουμε να κάνει πρόταση γάμου στην Κακιά Σκάλα με θεα τον Αργοσαρωνικό. Ήθελε να κάνει αυτήν την έκπληξη στην αγαπημένη του. Επειδή η ημέρα ήταν υψηλής σεζόν, έπρεπε να έρθουν πολύ νωρίς το πρωί, στις 6:00. Εμείς είχαμε φτάσει στο σημείο από τις 4:00 για να στήσουμε τα διακοσμητικά. Είχαμε ετοιμάσει ένα μικρό τραπέζι με δύο καρέκλες, φρούτα και ένα μπουκάλι κρασί. Εγώ είχα ντυθεί ως steampunk καπετάνιος και όταν καλωσόρισα την κοπέλα, της είπα να μην αγχώνεται και να απολαύσει το ταξίδι που θα της αλλάξει τη ζωή. Όμως, δεν φανταζόταν ότι μια πρόταση γάμου την περίμενε στη διαδρομή. Περάσαμε μια πολύ όμορφη στιγμή μαζί.
Ποια είναι η ανταπόκριση του κόσμου;
Η ανταπόκριση του κόσμου για τη δραστηριότητά μας ήταν και εξακολουθεί να είναι πάρα πολύ θετική. Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε τον ενθουσιασμό που έχουν οι άνθρωποι για αυτήν την ιδέα. Αυτός ο ενθουσιασμός ήταν και παραμένει η κινητήρια δύναμη πίσω από το να συνεχίσουμε να εξελίσσουμε και να βελτιώνουμε αυτήν την εμπειρία. Φέτος, παρατηρήσαμε μια αποκορύφωση στο ενδιαφέρον, και από τη στιγμή που ανοίξαμε πριν από δύο χρόνια, φιλοξενήσαμε πάνω από 4.000 επισκέψεις με πολύ θετικά σχόλια.
Λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος που εκδηλώνεται, αποφασίσαμε να καταστήσουμε αυτήν τη δραστηριότητα διαθέσιμη όλο το χρόνο, προσφέροντας στους επισκέπτες μας την ευκαιρία να απολαύσουν τη μοναδική εμπειρία του railbiking όποτε το επιθυμούν.
Ποιό θεωρείτε ότι είναι το μέλλον του ποδηλατοτουρισμού στην Ελλάδα;
Το μέλλον του ποδηλατοτουρισμού στην Ελλάδα είναι πολλά υποσχόμενο. Βλέπουμε τη δημιουργία περισσότερων διαδρομών, καθώς υπάρχει ακόμη ανεξερεύνητο τουριστικό δυναμικό σε διάφορες περιοχές της χώρας. Επίσης, υπάρχει ενδιαφέρον από το εξωτερικό, οπότε σκεφτόμαστε να επεκτείνουμε την δραστηριότητά μας σε διεθνές επίπεδο μέσω της συστηματικής ανάπτυξης franchise. Μπορούμε να παρέχουμε ολοκληρωμένες λύσεις, από την κατασκευή του εξοπλισμού μέχρι τον τρόπο λειτουργίας και την έκδοση των απαραίτητων αδειών, ακόμη και εκτός Ελλάδας. Αυτό μας επιτρέπει να μοιραστούμε την εμπειρία του ποδηλατοτουρισμού με περισσότερους ανθρώπους και να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη του τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο.