“Ναι, πιθανότατα καταφεύγουμε στα όνειρα μας για να ζούμε καλύτερα” λέει ο Έκτορας Λυγίζος στην άλλη άκρη του ακουστικού. Ο Έκτορας Λυγίζος, ολοκληρώνοντας τη φετινή, εξαιρετικά πετυχημένη σειρά θεατρικών αναλογίων που έφερε τον γενικό τίτλο Αγάπης Αγώνες, σκηνοθετεί το πιο διάσημο όνειρο και μόλις ολοκλήρωσε τη συνεργασία του με τον Γιάννη Χουβαρδά για την παράσταση “Μυστήριο 76 Don’t look back“, μια περφόρμανς στις τρεις αποθήκες του Παλαιού Ελαιουργείο της Ελευσίνας, που μπορεί να την χαρακτηρίσεις κι ως αντισυμβατικό όνειρο. “Ο ύπνος είναι το 1/3 της ζωής μας, συνειδητά ή ασυνείδητα στα όνειρα μας ψάχνουμε κάτι θεραπευτικό, λογικό είναι να θέλουμε εκεί να ζήσουμε καλύτερα, δεν είναι μια τάση της εποχής, είναι μια από τις βασικές ανθρώπινες λειτουργίες, κι σε κάθε δύσκολη εποχή το φαντασιακό χρησιμεύει για να φτιάχνουμε χώρους πιο ανεκτούς” συμπληρώνει.
Συμφωνούμε ότι η κοινωνία μας συντηρικοποιείται, αυτό δείχνουν τα εκλογικά αποτελέσματα. Και όταν η κοινωνία γίνεται λιγότερο ανεκτική οφείλουν οι καλλιτέχνες να δημιουργούν τους ασφαλείς χώρους; Είναι καθήκον τους να μας αφυπνίσουν; “Κάθε καλλιτέχνης με τον τρόπο που ζει καθημερινά επιλέγει μια στάση ζωής. Καθήκον του καλλιτέχνη είναι να επινοεί ξανά ένα τρόπο για να ειπωθούν κάποια πράγματα. Δεν συμφωνώ ότι κάθε καλλιτέχνης πρέπει να διαφωτίσει το κοινό. Σίγουρα όμως οφείλει να διατηρήσει το προσωπικό του κομμάτι ελευθερίας και χαράς. Η Τέχνη είναι μια πρόταση” λέει με νόημα ο Έκτορας Λυγίζος.
Τι μας μαθαίνει ο Σαίξπηρ; “Ότι η αντίληψη για την πραγματικότητα είναι μια ψευδαίσθηση, μια πλάνη”. Μας λέει ότι το ειδικά σχεδιασμένο για την κυκλική σκηνή του Θόλου– δραματοποιημένο αναλόγιο τοποθετεί τους θεατές γύρω από τη φρενήρη δράση, αξιοποιώντας παράλληλα το φυσικό τοπίο του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος που λειτουργεί διαρκώς ως φόντο. Τι θα δούμε; Ένα θίασο δώδεκα ηθοποιών που θα αφηγηθεί και θα επιχειρήσει να αναπαραστήσει, με απλά θεατρικά μέσα, τη σύνθετη ιστορία μίας από τις πιο αρχετυπικές καλοκαιρινές σαιξπηρικές κωμωδίες, μια πολυδιάστατη μελέτη του έρωτα, του ονείρου και της φαντασίωσης.
Γιατί επιλέχθηκε το “Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας”; “Είναι ανακουφιστικό, έχει την κατάλληλη ισορροπία ελαφρότητας και έντασης. Είναι μια εμπειρία στο Θόλο του ΚΠΙΣΝ. Είναι διασκεδαστικά”. Μιλάμε για το ελληνικό θέατρο. Λέει ότι σίγουρα γνωρίζει μια τεράστια άνθιση και έχει ένα γόνιμο πλουραλισμό. Υπάρχει όμως ένα τεράστιο αλλά. “Η επιτυχία εξαρτάται από τις συνθήκες. Ο χρόνος των προβών έχει μειωθεί. Δεν μας πτοεί φυσικά αυτό. Συνεχίζουμε να κάνουμε τη δουλειά μας“. Του λέω πόσο περίεργο μου φάνηκε ότι ζητάνε από τους ηθοποιούς στα casting τους followers τους στο Instagram κι ανάλογα τη δημοτικότητά τους δίνουν ένα ρόλο. “Δεν μου κάνει τρομερή εντύπωση. Δεν με αφορά το συγκεκριμένο κομμάτι αν με ρωτάτε”.
Θα ήθελε πάρα πολύ να γυρίσει μια ακόμη κινηματογραφική ταινία. Το έχει κάνει με επιτυχία με την ταινία “Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού”. Αλλά εκεί οι συνθήκες είναι ακόμη πιο δύσκολες και το ξέρει. Ετοιμάζεται για τις πέντε παραστάσεις στο Θόλο του ΚΠΙΣΝ, θα κάνει διακοπές (αγαπά ιδιαίτερα την Αμοργό), έχει ήδη κλείσει για την επόμενη σεζόν τον ρόλο του σε μια θεατρική παράσταση που δεν μπορεί να μας αποκαλύψει ακόμη. Και κλείνοντας το τηλέφωνο, συμφωνούμε ακόμη μια φορά, ότι ήταν μια δύσκολη χρονιά και περιμένουμε τις διακοπές για να ηρεμήσουμε. Να χαθούμε σε ένα καλοκαιρινό όνειρο.
Info: Παραβάσεις 2022-23 | Αγάπης Αγώνες
Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ στο Θεατρικό Αναλόγιο του ΚΠΙΣΝ 28-29-30 Ιουνίου & 03-04 Ιουλίου στις 20.30 προπώληση εισιτηρίων ticketservices.gr.
Την Παρασκευή 30 Ιουνίου, στην παράσταση θα υπάρχει ταυτόχρονη διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τους συντελεστές. Τη συζήτηση θα διευθύνει ο μεταφραστής, Διονύσης Καψάλης. Φωτογραφίες: Γιάννης Κουσκούτης. Φωτογραφία Έκτορα Λυγίζου: Κλειώ Μπομπότη.
Ηθοποιοί: Μάνος Βαβαδάκης, Εύα Βλασσοπούλου, Γιώργος Ζιάκας, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Γιώργος Ηλιόπουλος, Βίκυ Κυριακουλάκου, Έκτορας Λυγίζος, Φλομαρία Παπαδάκη, Κατερίνα Πατσιάνη, Νάνσυ Σιδέρη, Ιάσονας Στασινός, Θάνος Τοκάκης.